Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 04.07.2019 av Anonym.
ERKLÆRER KRIG MOT SUNNHETSTYRRANIET OG EKSPLOSJONEN AV "SYNDE"SKATTER
På msn.com/nyheter står det i dag at Boris Johnson, kanskje den nye statsministeren i Storbritannia, varsler en ny gjennomgang av avgiftspolitikken som gjelder for usunne produkter. Han erklærer krig mot "nanny state" (barnepikestaten) og lover å stanse eksplosjonen av "syndeskatter" på salte, fete og sukkerholdige matvarer", også avgifter på alkhol og tobakk, for å se om de slår urettferdig ut og bare rammer de lavtlønnede. Dette vil han gjøre straks Storbritannia forlater EU 31. oktober.
Han mener at hvis folk ønsker å gå ned i vekt og leve et sunnere liv, bør de gå, sykle og trene mer, framfor å øke skattene for folk. Han er skeptisk til om disse "syndeskattene" faktisk er effektive og endrer adferd til folk. Gjør de ikke de, er det de fattige som får lide.
Han har også lovet å blokkere en ny "milkshakeskatt" hvor den nye sukkeravgiften ikke bare skal gjelde for brus, men også milkshake. Han mener at Brexit er en ypperlig mulighet til å utrede og fornye skattepolitikken på tydelige beviser om "syndeskattene" faktisk endrer folks adferd, eller om bare rammer de fattige i samfunnet.

Endelig en politiker som setter spørsmålstegn ved sunnhetstyrraniet, fryktpropagandaen, helseguruene og helsemyndigheter som til og med vil bestemme hva vi skal spise og hvordan vi skal leve for å få god samvittighet og være mainstream. Store penger i dette og at "frykten er mitt våpen".

Norske nyhetsreportere og politikere kaller selvsagt Boris Johnsen for en populist, ikke uventet når de er representanter for sunnhetstyrraniet og godthetstyrraniet på papiret og har høye lønninger. De vet best hva som er best for folket, vi trenger alle en barnepikestat ("nanny state") så uoppdragen og dumme vi er. "Frykten er mitt våpen".
Det er vel kanskje ikke lenge før norske politikere og myndigheter snart sier til sitt folk: "La de små barna komme til meg!" og "Forlat dem, for de vet ikke hva de gjør!"

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 04.07.2019 av Anonym
Det ser ut som om vi skal tilbake til "skamsamfunnet", og det er Staten og de store interesseorganisasjonene som skal definere for oss hva som er/skal være skamfullt og ikke. Det motsatte av skam er ære. Eksempler på dette er det nyeste moteordet "flyskam" hvor man skal skamme seg for å fly fordi det skaper store CO2-utslipp som etter den politisk korrekte konsensusmeningen er farlig for klimaet.

Vi ser det samme med biler. Å kjøpe dieselbil er nå nesten fy-fy mens det for bare 10 år siden ble hausset opp som det mest "klimavennlige". Kjører man elbil derimot tilhører man høyst sannsynlig den mest velstående halvdelen av befolkningen, blir subsidiert av den minst velstående halvdelen samtidig som det blir erklært som miljøvennlig. Diesel = skam og elbil = ære.

Dette som du nevner med å ikke spise for mye sukkerholdige produkter er selvsagt isolert sett bra, men det er altså Staten som skal veilede oss ved å avgiftsbelegge disse produktene slik at vi spiser mindre. Den opptrer som en overformynder og oppdrager for den enkelte. Man kan jo lure på om Statens råd i den retning har noe for seg. Nå har vi fått presentert ulike dietter og kosthold siden 70-tallet, og hva som er sunt og ikke har vekslet ganske mye i perioder etter min erfaring. Likevel har snittvekten hos nordmenn økt kraftig.

Det samme kan sies om alkoholpolitikken som selvsagt også har et snev av avholdsbevegelsen og endel kristne miljøers holdning til alkohol som bakgrunn: Antagelig verdens høyeste avgifter som fører til at nordmenn flokker i hopetall til nabolandene for å kjøpe billigere.

Kanskje er det et resultat av det post-kristne samfunnet. Norge før kristendommen var et samfunn preget av skam og ære og det ser ut som om vi er tildels på vei tilbake dit. Ble man utsatt for skam måtte man gjenopprette sin ære koste hva det koste ville. Slike tendenser ser man også i dag. Det som er definert som "skamområder" av de nevnte aktører skal bøtes på, uansett hva det koster for samfunn, næringsliv og enkeltmennesker og ofte uten hensyntagen til om det virker eller ikke. Ett par gode eksempler er hvordan den norske Staten betaler milliarder i avlatskroner for å bevare regnskogen i Amazonas som likevel hogges ned, eller hvordan man importerer angivelig klimavennlig biodiesel fra land hvor regnskogen hogges ned for å gi plass til enorme dyrkingsplantasjer.
Anonym
#2. Postet 04.07.2019 av Anonym
Det er vel ikke staten som ska bestemme hva jeg skal spise.Det er greit at man ska spise sunt,og trimme,men det er jo gått over styr,folk må lov og kose seg med måte.
Anonym
#3. Postet 04.07.2019 av Anonym
Herr Tangen, som alltid knakende godt skrevet ! HELT ENIG I ALT DU SKRIVER!
Anonym
#4. Postet 04.07.2019 av Anonym
Liaejens...AKKURAT! Helt enig! Godt gammelt bondevett, spør du meg! Det holder i massevis!
Anonym
#5. Postet 08.07.2019 av Anonym
>På msn.com/nyheter

hvorfor leser du ikke heller seriøse nyheter ment or folk som kan lese og skrive?

Dette her er jo en fullstendig useriøs kilde.
Anonym
#6. Postet 08.07.2019 av Anonym
>På msn.com/nyheter
hvorfor leser du ikke heller seriøse nyheter ment or folk som kan lese og skrive?
Dette her er jo en fullstendig useriøs kilde.
Slike som Aftenkampen, Vredens Gnag og BlaBlaBladet mener du..?
Anonym
#7. Postet 08.07.2019 av Anonym
Slike som Aftenkampen, Vredens Gnag og BlaBlaBladet mener du..? [/quote

Anonym
#8. Postet 08.07.2019 av Anonym
>På msn.com/nyheter
hvorfor leser du ikke heller seriøse nyheter ment or folk som kan lese og skrive?
Dette her er jo en fullstendig useriøs kilde.
Fordi jeg ikke kan lese og skrive
Anonym
#9. Postet 15.07.2019 av Anonym
Fordi jeg ikke kan lese og skrive
Livet skal ikke være lett.

Når det er sagt så kan det godt være noe i å være litt sjenerøs med salte, fete og sukkerholdige matvarer, ams målere, mobilmaster, chips og annet snadder
Anonym
#10. Postet 18.07.2019 av Anonym
Skam? Har staten bestemt at vi skal skamme oss over noe? Jeg prøver å få med meg de vedtak som er på stortinget, men noe skam-vedtak kan jeg ikke huske å ha sett.

Ellers er dette forumet fullt av konspirasjonsteorier. Påstander om at 5G vil utrydde menneskeheten, forveksling av Åpenbaringens "dyrets navn som er et tall", 666/616, med rene tilfedligheter, eller rent av tillagt ting som ikke har noe fast tall, påstander om at jorden er flat, med en god rekke andre "annerledestenkende" innlegg.

Det er ille, at der er de som vender ryggen til Gud, til Guds sønn. Men det er ikke slik at folk som vender ryggen til Gud automatisk tror på konspirasjonsteorier eller tillegger folk skam for helt tilfeldige ting. Ei heller er det omvendt, at de som vender seg til Gud automatisk blir rasjonelle og virkelighetsnære, uten spor av "annerledestenkende".
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16