Anonym
Opprettet 29.12.2018 av Anonym.
Feminisme og kvinners hyklerske krav til menn
Fant denne på nett. Er du enig/uenig?

Jeg skal så godt jeg kan prøve å skrive et saklig innlegg, som dere ikke tolker som kvinnehat eller bitterhet. Jeg hater absolutt ikke kvinner, og er ikke spesielt bitter. Men ja, jeg er evig singel, men hovedsaklig er det min feil. Så har vi det klarert.

Mange kvinner idag regner seg selv som feminister, og er opptatt av likestilling og kvinners rettigheter.

For meg handler feminisme om at kvinner skal være likestilt menn på alle områder. Personlig mener jeg det bare skulle mangle. Men mange feminister er så ekstreme at man føler at de hater menn, og nesten er mer opptatt av å heve seg over menn. Eller er det slik at de er opptatte av å knekke de fleste menn, bortsett fra de som er på "toppen" av rangsstigen?

Når det gjelder dating og kjærester er det riktignok ingen likestilling. Mange forventer at det er mannen som skal sjekke opp kvinnen (merk at jeg skriver mange, ikke alle) og at det er kvinnen som skal bli oppvartet.

For meg blir det litt merkelig at en del kvinner da styres av instinkter på enkelte områder. De vil at mannen skal være "over" henne, ha mer utdannelse, tjene mer penger, ha større status osv. De er opptatt av mannens høyde, utseende og kropp. Burde det ikke vært høyaktuelt for feminister å date en mann som hadde lavere status enn dem?

Samtidig må vi erkjenne at kvinner har en enorm makt i datingmarkedet, og alt faller på deres premisser. Selvfølgelig er det naturlig at de har sine preferanser, men de styres altså av instinkter.

Utvilsomt kan vi si at feminisme fører til økt forekomst av skilsmisser, fordi kvinner nå i stadig større grad stiller krav til mannen. Er de ulykkelige, bryter de ut av ekteskapet. Jeg sier ikke at det er feil, men det er feminismens "skyld". Feminismen fører til mange ulykkelige menn. Igjen ikke disse kvinnenes feil direkte, men det er feminismens bakside.

Til dere som regner dere som feminister, og likevel er styrt av instinkter på datingmarkedet, hva tenker dere om dette? Er det hyklersk?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 29.12.2018 av Anonym
Kanskje ikke så rart at denne mannen er "evig singel" som han sier.
Anonym
#2. Postet 29.12.2018 av Anonym
Hehe, litt morsomt å lese dette. Bærer nok preg av en viss bitterhet til tross for hva han sier. Men noen poeng har han faktisk. Mye, veldig mye har endret seg i forholdet mellom mann og kvinne de siste 100 årene, og hvis man skal dømme ut i fra skilsmissestatistikken kan umulig alt være av det gode.

Jeg beit meg merke i at skribenten mener at det meste skjer på kvinners premisser nå. Hvor mye ting har endret seg her er umulig å si helt nøyaktig, men det er liten tvil om at maktbalansen mellom kvinner og menn har endret seg drastisk og kanskje særlig de siste 40-50 årene. Den viktigste forskjellen fra tidligere er at kvinner faktisk ikke lengre er avhengige av en mann for å klare seg i tilværelsen. Hun er ikke engang avhengig strengt tatt av en mann for å danne en (slags) familie, hverken økonomisk, sosialt eller praktisk. Det neste steget blir at hun ikke engang er avhengig av en mann for å bli befruktet, men da er vi over på et litt annet emne. Det er jo ikke science fiction men nær framtid.

Poenget er at kvinner har blitt helt selvstendige. Enten har de (flesteparten) en godt betalt jobb og klarer seg selv, men hvis ikke tar Staten hånd om dem gjennom generøse trygdeordninger særlig hvis de har barn. I gamle dager var det om å gjøre for ei kvinne å "sikre seg en mann" som kunne gi henne barn, trygghet, tak over hodet og mat på bordet hver dag. Kjønnene hadde sine klart definerte oppgaver. Slik er det ikke lengre. Skribenten har mye rett i at dette har gitt kvinner "en enorm makt i datingmarkedet og at alt faller på deres premisser" som han skriver. I stedet for å bruke et begrep som det snevre "datingmarkedet" vil jeg heller si "forholdet mellom mann og kvinne".

Satt på spissen kan man si at dagens kvinner enten er "gift med jobben eller Staten" (gjennom velferdsstaten) og at mannen slik sett har blitt overflødig. Dagens familie har ikke ofte ikke lengre noe klart definert hode som kan lede den, den fungerer med en "flat struktur" som har blitt så veldig norskt på en måte. Utviklingen for den norske befolkningen, dvs. med det store antallet skilsmisser og altfor få barnefødsler viser jo at noe er galt ift. tidligere.
Anonym
#3. Postet 29.12.2018 av Anonym
Hei Remi

Er du enig eller uenig i det du selv har postet?
Anonym
#4. Postet 29.12.2018 av Anonym
Hva med mennene? Når skal menn starte å være menn? Hvorfor tilater dere å være tøffelhelter...la menn være menn, og damer være damer sier jeg. :)) Mannsjåvenister synes jeg er litt for mye mann, synes damer bør la menn få lov å være mann innimellom.Og damer like så. Når man gjør det så tror jeg at man finner en gylden balanse,ingen er sjef over noen,eller overhode.Ja,jeg tror nok der finnes mange ulykkelige menn pga damer må ta mannens plass,og mannen lar henne gjøre det...jeg synes der er altfor mange menn som oppfører seg som damer...og blir skremt når de pluttselig må ta ansvar og lede...ta avgjørelser.
Anonym
#5. Postet 29.12.2018 av Anonym
Hva med mennene? Når skal menn starte å være menn? Hvorfor tilater dere å være tøffelhelter...la menn være menn, og damer være damer sier jeg. :)) Mannsjåvenister synes jeg er litt for mye mann, synes damer bør la menn få lov å være mann innimellom.Og damer like så. Når man gjør det så tror jeg at man finner en gylden balanse,ingen er sjef over noen,eller overhode.Ja,jeg tror nok der finnes mange ulykkelige menn pga damer må ta mannens plass,og mannen lar henne gjøre det...jeg synes der er altfor mange menn som oppfører seg som damer...og blir skremt når de pluttselig må ta ansvar og lede...ta avgjørelser.
Det finnes vel omtrent like mange definisjoner på hva det vil si å være mann/kvinne som antall medlemmer her inne. Det er mange ulike oppfatninger, deriblant din oppfatning om at det ikke finnes menn som har begynt å være mann . Kan jo være interresant å høre din definisjon på hva det vil si å være mann, hihi.
Anonym
#6. Postet 30.12.2018 av Anonym
Det finnes vel omtrent like mange definisjoner på hva det vil si å være mann/kvinne som antall medlemmer her inne. Det er mange ulike oppfatninger, deriblant din oppfatning om at det ikke finnes menn som har begynt å være mann . Kan jo være interresant å høre din definisjon på hva det vil si å være mann, hihi.
Åy,ja den var spiss...! Om man ikke vet selv,som er mann,hva det vil si å være en mann. Da ligger man litt tynnt ann...Jeg vet ivertfall hva det vil si å være dame...jeg trenger ingen deminisjon på det...og ja det finnes flere type damer...men vi er alle damer..hehe noen er litt mere mann en andre..og alle vet hvordan en slik dame er...hehe, Tror ikke jeg trenger å utdype hva jeg mener her.
Anonym
#7. Postet 30.12.2018 av Anonym
Åy,ja den var spiss...! Om man ikke vet selv,som er mann,hva det vil si å være en mann. Da ligger man litt tynnt ann...Jeg vet ivertfall hva det vil si å være dame...jeg trenger ingen deminisjon på det...og ja det finnes flere type damer...men vi er alle damer..hehe noen er litt mere mann en andre..og alle vet hvordan en slik dame er...hehe, Tror ikke jeg trenger å utdype hva jeg mener her.
åh? Spiss? Jeg mente jo bare å si at det finnes mange definisjoner på det å være mann, blant kvinner, og vice versa. Eksempelvis kan det som oppfattes som en tøffelhelt av en kvinne, oppfattes som en veldig snill/god/raus mann av en annen kvinne.

Du trenger selvsagt ikke å liste opp kriteriene dine for din definisjon på en mann her. Jeg var vel egentlig ikke ute etter å se din liste spesielt heller. Men det må jo være lov til å undre seg litt over hva en kvinne har satt opp av kriterier, når de sier at det ikke finnes menn som er menn.
Anonym
#8. Postet 30.12.2018 av Anonym
Hva med mennene? Når skal menn starte å være menn? Hvorfor tilater dere å være tøffelhelter...la menn være menn, og damer være damer sier jeg. :)) Mannsjåvenister synes jeg er litt for mye mann, synes damer bør la menn få lov å være mann innimellom.Og damer like så. Når man gjør det så tror jeg at man finner en gylden balanse,ingen er sjef over noen,eller overhode.Ja,jeg tror nok der finnes mange ulykkelige menn pga damer må ta mannens plass,og mannen lar henne gjøre det...jeg synes der er altfor mange menn som oppfører seg som damer...og blir skremt når de pluttselig må ta ansvar og lede...ta avgjørelser.
Du beskriver vel litt av problemet her, @Ester. Det finnes til og med kvinner som har påpekt dette. Hører stadig vekk at kvinner ønsker at "menn skal være menn", men så kommer det alltid et men...

"synes damer bør la menn få lov til å være mann innimellom"??? En euroeisk født kvinne kommenterte for en stund siden nettopp slike holdninger som dette. Hun mener nemlig at dette er essensen i skandinaviske kvinners syn på mannen. Grovt sett mener hun at kvinner gjennom likestillingskampen har fått den mannen de ønsket seg; en kvinne i en mannskropp, som får lov til å være mann når det passer kvinnen.

Nå tror jeg ikke at du mente noe negativt med den setningen, men flere og flere kvinner innser nå at likestillingen kanskje har gått litt for langt. Vi kommer aldri til å bli like, vi er skapt forskjellig. Derfor er det mye bedre å snakke om likeverd og droppe fokuset på at vi på død og liv skal bli så like.

Bibelen forteller at Gud skapte kvinnen fordi han så at det ikke var godt for mannen å være alene. Bibelen sier også at hun skal være hans like og hans hjelper. Hjelper her betyr selvsagt ikke slave.

Jeg tror at hvis vi fokuserer mer på likeverd og hyller våre forskjeller, så vil det komme mye godt ut av det.

Selv er jeg mann 365 dager i året og jeg forventer at dere jenter er jenter også hele året :).
Anonym
#9. Postet 30.12.2018 av Anonym
Hei Remi. Er du enig eller uenig i det du selv har postet?
Jeg tror forfatteren har noen gode poeng. Likestillingen har gått for langt, i hvert fall hos enkelte. Jeg tror likevel at likestillingskampen har vært positiv for skandinaviske kvinner og for samfunnet i det store bildet. Nå tror jeg det er viktigere å fjerne fokuset på at vi menn og kvinner skal være likestilt i alt, og heller fokusere på likeverd.

100% likestilt vil vi aldri bli! Vi er skapt fysisk forskjellig og er skrudd sammen forskjellig både genetisk og følelsesmessig. Derfor tror jeg at vi fint kan omfavne forskjellene og fremdeles fremme like rettigheter og plikter som gir oss likeverd og respekt for hverandre.
Anonym
#10. Postet 02.01.2019 av Anonym
Jeg leste en profil på en annen datingside her om dagen, hvor kvinnen regelrett skriver at hun ikke betaler for medlemskapet og at hun forventer at vi menn faktisk betaler ekstra slik at hun som gratismedlem kan kontakte oss.

Greit nok, det er noe "gentle about it". I "gamle dager" var det liksom mannens rolle. Han skulle ta første skritt, han skulle sjekke opp henne, han skulle betale for daten, åpne dører osv. Men hvor i all verden passer dette inn i likestillingen?

Hvorfor i all verden skal vi menn finne oss i det?

Nå er det viktig å si at jeg ikke er mot likestilling, men det betyr faktisk det ordet sier. Det handler ikke kun om likestilling når det passer kvinnen! Hvorfor kan ikke dere kvinner ta første steg? Hvorfor kan ikke dere sjekke opp oss menn?

Nå er jeg klar over at jeg sikkert provoserer noen, men det er ikke hensikten. Hensikten er å få dere til å tenke over hva likestilling egentlig betyr og om vi egentlig vil ha den slik den har blitt.

Egentlig liker jeg ordet "Likeverd" bedre enn "likestilling". Det beskriver mer hva det egentlig handler om. Vi har lik verdi, vi har like rettigheter osv. Jeg vil at menn skal være menn. Jeg vil at kvinner skal være kvinner. 100% like blir vi aldri, men lik verdi, det har vi :).

Det hadde vært gøy å vite hva dere tenker om dette.