Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Debatt

Anonym
Opprettet 15.10.2018 av Anonym.
Manglende sosiale treffsteder for single kristne.


Jeg har vært singel i over 5 år nå og har registrert at i menighetene rundt omkring er de flinke til å tilrettelegge for barn, ungdom, ektepar og seniorer. Single derimot, kan det nesten virke som at de har glemt. Eller?

Uansett, de fleste single ønsker å finne kjærligheten igjen, men de ønsker også treffsteder hvor de kan være sosiale sammen med andre single. Da er ikke sjekking og dating i fokus, men mer sosiale hendelser, som å spise ute, kino, bowling eller kanskje bare en kaffe på kafe. Eller at man er sosiale sammen i kirken, eventuelt hjemme hos hverandre.

Noen menigheter er små og oversiktelige, mens andre er store og mer uoversiktelige. Det er ikke alltid at de single i en menighet vet om hverandre. Gifte par har en tendens til å glemme de single, så når de inviterer venner til sosiale hendelser, blir ikke den single invitert. Det er mange single som gjerne skulle hatt noen å være sammen med, rett og slett være single sammen.

Nettdating skulle liksom være den moderne måten å treffe andre på, ikke bare ny kjæreste, men også ny venner. Dessverre fungerer det ikke helt sånn som mange tenker at det burde.

Oppfordrer alle single til å ta opp dette i sin menighet/kirke for å kartlegge hvilket behov man har lokalt. Kanskje man kan arrangere noe tverrkirkelig også, invitere single fra andre menigheter/kirker i nærområdet?

På Facebook har vi laget 3 grupper som heter Kristen og Singel (20+), (30+), og (40+) med et håp om at man da lettere skal finne noen i samme aldersgruppe som man kan få kontakt med, forhåpentligvis også noen nær der man selv bor.

Likevel er det beste om man lager en kristen "singelgruppe" lokalt, gjerne i regi av kirken, men privat regi funker det også. Det er jo de single selv som bestemmer hva som skal skje der, de trenger bare et sted hvor de kan treffes.

Hva synes dere, er det flere som har savnet noe slikt der du/dere bor?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 20.01.2019 av Anonym


Anonym
#2. Postet 25.01.2019 av Anonym
@Compaq: Hvorfor skriver du dette inne på denne tråden? Har jo ingenting med tema å gjøre! Fint om du sletter!
Anonym
#3. Postet 24.08.2019 av Anonym
Jeg er helt enig med mye av det du skriver. Har selv savnet et møtested for kristne single. Og så er jeg enig i at disse datingappene ikke funker så bra som man skulle ønske, føler at det fort blir kunstig uansett hvilken app man bruker. Samtidig er det for mange (meg selv inkludert) for skummelt å tørre å ta opp temaet i en menighet, såfremt det ikke er innad i mindre grupper.
Anonym
#4. Postet 24.08.2019 av Anonym
Jeg er helt enig med mye av det du skriver. Har selv savnet et møtested for kristne single. Og så er jeg enig i at disse datingappene ikke funker så bra som man skulle ønske, føler at det fort blir kunstig uansett hvilken app man bruker. Samtidig er det for mange (meg selv inkludert) for skummelt å tørre å ta opp temaet i en menighet, såfremt det ikke er innad i mindre grupper.
Hei. Dersom du går i en menighet, så snakk med pastoren din om dette. Hvis de ikke er interessert, så start noe selv. Kjenner du single kristne i andre kirker/menigheter, så kan man jo starte noe tverrkirkelig. Det er bare gøy. Det er viktig at slike møtesteder ikke blir et sted hvor sjekking er i fokus, men fellesskap og hyggelig samvær. Romantikk kan det bli likevel :). På Facebook finnes det grupper som heter KOS 20+, KOS 30+ og KOS 40+. KOS=Kristen og singel. Her kan man finne andre single og kanskje noen fra ditt område.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16