Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

compaq
Opprettet 16.05.2016 av compaq, mann, 68 år, Aust-Agder.
17.mai
Jehovas vitner hilser ikke noen nasjons flagg. 2.Mos 20 leser vi: Jeg er Herren ( Jehova ) din Gud som førte deg ut av Egypts land, av trellehuset. Du skal ikke ha andre guder foruten meg. Du skal ikke gjøre deg noe utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen eller av det som er nede på jorden eller av det som er i vannet nedenfor jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke tjene dem for jeg Jehova din Gud er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd, på dem som hater meg og som gjør miskunnhet mot tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud. Israelittene overtrådte med overlegg dette budet og begynte å dyrke avguder, bilder eller symboler og derfor straffet Jehova Israels nasjon og folk som hadde sluttet en pakt med ham om å være trofaste.

En nasjons flagg er et symbol eller bilde på nasjonens styresmakt. Mange lands flagg har bilder av ting i himmelen, som solen, stjerner og lignende, andre har bilder av dyr på jorden eller i vannet for eksempel ørner, løve, slanger og fiskerr. Alle slike bilder kommer inn under det som er forbudt i 2.Mos 20:2-6.

I de forskjellige land blir flagget i alminnelighet betraktet som hellig av de menneskene som viser det ærbødighet og lojalitet. Selv om ikke alle ser på flagghilsen som en religiøs og hellig seremoni, så er det ikke desto mindre en politisk seremoni og ved å utføre den, bøyer en seg for eller dyrker et symbol,flagget. Når en tar del i den seremonien å hilse flagget, tilskriver en flagget og den nasjonen det representere, makt og evne til å frelse. Den som hilser flagget, erklærer ved denne hilsenen at hans frelse kommer fra det som flagget representerer, nemlig nasjonen.

En som er et trofast sendebud for Jesus og en forkynner av Jehovas sannhetsord har for all tid svoret den allmektige Gud Jehova, ubrytelig troskap ved sin innnvielse og sin pakt. Han kan ikke tilskrive noen annen hersker eller en jordisk makt frelsen. Hans frelse fra alt ondt og alle fiender, synlige og usynlige, kommer fra den evige, høyeste hersker Jehova og hans sønn Jesus. Jehovas vitner som tilskriver ham alene frelsen, kan derfor ikke hilse noen nasjons flagg uten å krenke det budet i mot avgudsdyrkelse som Jehova har gitt i sitt ord. ( 1.Joh 5:21) Babylons diktatoriske hersker laget et bilde. Han lot det stille opp og sendte ut en befaling om at alle mennesker i riket på et gitt signal skulle falle ned og tilbe dette av den politiske stat. Tre trofaste hebreere som var vitner for Jehova nektet å lyde denne ordren fra kongen. Han kastet dem i en brennende ildovn som gjort syv ganger hetere enn vanlig. Jehova frelste dem uskadd ut av den brennende ildovn fordi de sto fast og nektet å være ulydige mot ham. På den måten viste den høyeste Gud og tydelig at de som er i pakt med ham, ikke kan hilse noen nasjons flagg.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 17.05.2016 av Anonym
Korset i flagget min venn, kanskje du er forblindet og ikke ser korset?


Men jeg vil ikke fortelle deg hvorfor vi har korset i flagget.

Sier det ikke.
compaq
#2. Postet 17.05.2016 av compaq
Bruken av kors i tilbedelsen er avgudsdyrkelse

Henrettelsespelen skal hates, ikke tilbes.
Es 14:19: Du er slengt bort, langt fra din grav, lik en foraktet kvist ( gren: pel som en forbryter blir henrettet på ), du ligger dekket av drepte, som er gjennomboret av sverd og som kastes ned i en stengrav- lik et nedtrådt åtsel.

Urett å stille henrettelsespelen til skue: minner om satans formodede seier ved å få kristus drept.
Matt 27:39-42 Og de som gikk forbi, spottet ham og rystet på hodet og sa: Du som bryter ned templet og bygger opp igjen på tre dager, frels deg selv. Er du Guds sønn, da stig ned av korset (torturpelen) Likeså spottet også yppersteprestene tillikemed de skriftlærde og de eldste ham og sa: Andre har han frelst, seg selv kan ikke frelse. Han er jo Israels konge, la ham nå stige ned av korset (torturpelen), så skal vi tro på ham.
Anonym
#3. Postet 18.05.2016 av Anonym
Ser ikke noe poeng i diskutere med noen fra Jehovas vitne... de bare skaper avstand og splitter.... ødelegger sosiale felleskap, holder barn borte fra naturlige sammenkomster som bursdager.... bort med julen, bort med 17.mai... Vi trenger fellesskap idag!...ikke adskillesle!...la oss dvele ved virkige ting. jesus lever... faktisk!!! Kunne diskutert mange ting, med alle slags organisasjoner og foreninger, kristne og ikke kristne. Men på Kristendate trodde jeg vi skulle ha en felles evangelsik plattform... Der er ikke Jehovas Vitne!
Lene
#4. Postet 18.05.2016 av Lene
Enig med deg, ny start!
Anonym
#5. Postet 19.05.2016 av Anonym
Synes det flott at noen setter fokus på hva som faktisk står i bibelen, denne diskusjonen trenger vi faktisk.

I mine 3 år som kristen synes jeg jw er den menigheten som har mest og best kunnskap om bibelen og skriftene.

Hva tror dere Jesus gjorde? Bøyde han seg for flagg av nasjonene?
Anonym
#6. Postet 19.05.2016 av Anonym
Synes det flott at noen setter fokus på hva som faktisk står i bibelen, denne diskusjonen trenger vi faktisk.

I mine 3 år som kristen synes jeg jw er den menigheten som har mest og best kunnskap om bibelen og skriftene.

Hva tror dere Jesus gjorde? Bøyde han seg for flagg av nasjonene?
Typisk JV å ville diskutere, bare så typisk.
Anonym
#7. Postet 19.05.2016 av Anonym
det er et diskusjonsforum:)

jg er ikke fra jw
Anonym
#8. Postet 19.05.2016 av Anonym
Kunnskap er en ting, men kjennskap er noe helt annet.
Disse versene gir liv og får oss til puste i takt med Skaperen.
Rom 8:6
2 Kor 3:6
Anonym
#9. Postet 19.05.2016 av Anonym
timon du er sikkert en fin fyr:)
Men er du egentlig klar over at profil bildet ditt er vippet feil vei:):):)
Anonym
#10. Postet 19.05.2016 av Anonym
Men, men ikke så farlig vi kan alle gjøre feil;):)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16