Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 18.12.2015 av Anonym.
Fordommer mot unge Kristne alenemødre?
La oss ta en spade for en spade...

Når det er sagt ikke glem at Gud betegner disse som i enkestandshu som det står i King James og farløse.
Noe å drøfte å tenke på. Del meningen din?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 19.12.2015 av Anonym
Med enslige, menes en som aldri har vært gift. Interessant om dette står nevnt i Bibelen, og lurer på hva det hebraiske ordet er. Har aldri hørt ordet enkestandshu. Kan du oppgi referanse til hvor det står?
Anonym
#2. Postet 19.12.2015 av Anonym
Tekstene i Bibelen om enker og farløse handler om de som ble fattige pga at de mistet forsørgeren.

Bibelen sier vel ikke så mye om skilte kvinner, bortsett fra at de skulle få skilsmissebrev der de har tillatelse til gjengifte. Alle menn kunne gifte seg med fraskilte, bortsett fra prestene.

Som vel alle vet, var der obligatorisk skilsmisse i en periode etter eksilet. Kvinner som ikke hørte til de 12 stammene ble sent tilbake til Irak (Babylon).

Anonym
#3. Postet 19.12.2015 av Anonym
Det er ikke om skilte kvinner. Men Kristne kvinner som er alenemødre.
Anonym
#4. Postet 19.12.2015 av Anonym
Du henviser til King kames. Hvilken bok? Kapittel og vers?
Anonym
#5. Postet 20.12.2015 av Anonym
Tekstene i Bibelen om enker og farløse handler om de som ble fattige pga at de mistet forsørgeren.

Bibelen sier vel ikke så mye om skilte kvinner, bortsett fra at de skulle få skilsmissebrev der de har tillatelse til gjengifte. Alle menn kunne gifte seg med fraskilte, bortsett fra prestene.

Som vel alle vet, var der obligatorisk skilsmisse i en periode etter eksilet. Kvinner som ikke hørte til de 12 stammene ble sent tilbake til Irak (Babylon).

Jesu egne ord sier at en mann som gifter seg med en fraskilt kvinne, driver hor. (Matt. 19, 9b)
Så det er altså ikke riktig som her blir sagt.

Når trådstarter her spør om det er fordommer mot unge, kristne alenemødre, kan jeg ikke si at det er min opplevelse i dagens samfunn. Men at kvinner som er skilt og har med seg barn inn i et nytt forhold, har åpenbart en bakdel.
Kan man velge, ønsker man så klart noen uten barn dersom man ikke har barn selv.

Ut ifra et kristent ståsted kan man også spørre: er det bare for skilte kvinner å gifte seg igjen? Jesu ord er veldig tydelige. Da driver de hor. Det en skilt kvinne skal gjøre, er enten å fortsette å leve ugift, eller forlike seg med mannen. (1. Kor. 7, 10)

Dermed er det ikke åpning for en kvinne å gifte seg på nytt, om man skal ta Guds Ord på alvor.
Anonym
#6. Postet 20.12.2015 av Anonym
Ja her har vi jo et veldig stort sprik mellom ulike typer kristne (unge) alenemødre. Alt fra enker, fraskilte, de som har fått barn med tidligere samboer, kjæreste, one night stands, eller evt. Etter voldtekt. Innen disse kategoriene finnes også "nyfrelste" alenemødre som har fått barn før de ble kristne. Jeg er verken alenemor selv, eller mann med fordommer mot disse, men jeg vet at en del av kristne alenemødre har større utfordringer med å finne seg menn. Jeg kjenner også unge kristne alenemødre, både enker, noen som har barn med tidligere samboer/kjæreste, og noen som har fått barn med en tilfeldig etter en one night stand. Jeg har aldri hørt om kristne enker som opplever fordommer som alenemor, men dette er nok ganske vanlig for skilte, og alenemødre som har fått barn utenfor ekteskapet. Fordommene kan også komme fra ulike hold, hele menigheten, ledelsen, grupper i menigheten, eller ugifte menn som kunne vert aktuelle kandidater for disse. Det kan likevel se ut til å være mindre fordommer mot kristne kvinner som har fått barn før de ble kristne, da eventuelle beilere har lettere for å akseptere kvinnens fortid i de situasjonene. Det følger et mye større ansvar med å skulle inngå i et forhold med en kvinne som har barn, særlig om barnet bor hos henne mesteparten av tiden. Det er da en "lettvint" løsning for menn å velge dette bort, også om man ikke har spesifikke fordommer mot alenemødre, men utelukkende av bekvemmelighetsårsaker. Likevel merker jeg selv at jeg er mer restriktiv til å involvere meg med menn som har barn, dette har likevel unntak, hovedsakelig da mannen har fått barn før han ble frelst. Kanskje er dette en "fordom" som er ganske lik fra begge kjønn. Jeg vurderer heller ikke skilte menn, selv om jeg utføra bibelen ser at dette er et tema som i en del tilfeller kan rettferdiggjøres ved hjelp av argumentasjon i henhold til de konkrete bibelversene. Dette er individuelt, og jeg kjenner mange som ikke aksepterer noen form for gjengifte etter skilsmisse uansett omstendigheter. Det er heller ikke aktuelt for meg å gifte meg med en fraskilt mann, uansett om konen stakk fra ham, men i noen tilfeller kan jeg vurdere menn som har barn utenfor ekteskapet fra før de ble kristne. Det høres veldig pirkete ut, men jeg er også tydelig mot dem jeg "dater" tidlig i prosessen slik at jeg IKKE villeder dem, eller utnytter eventuelle følelser de har. Jeg mener man har rett til å utelukke enkelte mennesker fra sine kjærestekandidater utfra egne grenser og kriterier, men også akseptere at man evt. kan ende opp alene. Man har likevel ikke rett til å la fordommer mot f.x. Alenemødre føre til at man stenger disse ute fra menigheten, vennegjenger eller irettesetter dem om de finner noen å gifte seg med, der må hver enkelt leve ut fra sin overbevisning, veiledning fra sine åndelige foreldre og Guds ord først og fremst.
Anonym
#7. Postet 20.12.2015 av Anonym
Jeg har ingen fordommer mot unge kristne alenemødre. Det er mange forskjellige årsaker til at de er nettopp det. Noen av dem har valgt å få barnet fremfor å ta abort... og det skal de ha ros for. Jesus døde også for dem og Guds nåde gjelder også for dem.
Anonym
#8. Postet 10.03.2020 av Anonym
Hva tenker men egentlig om kvinner som velger å få barn alene, uten å verken ha noe forhold til en mann eller ha sex.
Anonym
#9. Postet 31.05.2020 av Anonym
Hva man skal tenke om dem...dem går i egenkraft. Og ikke i Herrens vilje. Blodsbånd kan man se ut i fra bibelen er veldig viktig for han. Vi skal vite hvem som er familien vår, og det er viktig å ha både mor og far. Man tukler med skaperverket, og det tror jeg ikke bringer velsignelse med seg. Det som ikke er guds vilje, er å gå mot Herren,altså en synd. Om det er Herrens vilje at man skal få barn, så gir han oss sjansen til å be om det, og ett bønnesvar,når og viss det er i hans plan og vilje. Nå er det slik at Herren også virker gjennom helsepersonell, som prøverør. Men å fjerne slektsbånd med vilje og viten ikke er noe som er fra Herren.
Magnus84
#10. Postet 31.05.2020 av Magnus84
Hva tenker men egentlig om kvinner som velger å få barn alene, uten å verken ha noe forhold til en mann eller ha sex.
Dette er jo en stadig mer aktuell problemstilling. Jeg klarer ikke å se at et slikt valg kan være i pakt med Bibelens lære. Så det å "velge å få barn alene" er ikke i tråd med Guds vilje, etter hva jeg kan forstå. Dersom du mener at Bibelen åpner opp for dette må du gjerne forklare.
Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16