Svar #2. Postet 18.07.2012 kl 01:30 av anonym.
Hei.
Interessant tråd!
Her er min mening:
1) Bibelen er en autoritet. det at vitenskapen hevder at jorden er 13,6 milliarder år kan stemme. i 1. Mos 1:1-2 står følgende: I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet, og Guds ånd svevde over vannet. Bibelen sier ikke at jorden er 6000 år gammel, det er en feiltolkning mange har. Man skal på den andre siden ikke være for sikker på at naturvitenskapen har rett i alt. man kan jo ikke vite om C14-metoden og lignende metoder er sikre. Kanskje har karbonnivået i luften forandret seg av forskjellige grunner de siste 10'000 årene. Jeg er aktiv kristen, men nekter ikke for The Big Bang. Jeg tror naturvitenskapen kan ha rett her. Det jeg ikke støtter er at jorden ble skapt tilfeldig, at det ikke sto noen Gud bak. Jeg tror Gud kan ha skapt jorda gjennom Big Bang.
2) Bibelen er en bok som forteller oss om faktiske hendelser, ting som har skjedd, og profetier om framtiden. Historien som at Jesus gikk på vannet og at Jona ble slukt levende, for så å bli spyttet opp av en fisk er historier som Bibelen forteller som sannhet. Dette er ikke bilder på noe annet, slik som lignelsene Jesus ofte brukte i sine fortellinger. Dersom man ikke tror at Gud er mektig nok til å styre fisker og slike tilfeldigheter bør man sette et spørsmål til hvilken Gud man egentlig tror på. Kristendommen går på tro som betyr full overbevisning. Den legger også vekt på at vi må leve i tro, at tro er mer enn tomme ord.
3) Bibelen inneholder leveregler som for eksempel at man ikke skal ha sex før ekteskapet. Dette sier Bibelen fordi det er det beste for menneskene. Og det beste for oss er Guds vilje. Innenfor ekteskapet har man sikre rammer, man har lovt å dele resten av livene med hverandre. Da kan man være sikre på at seksuelt kontakt og samleie er noe man bare deler med sine mann / kone. Det er dette sex er skapt for. Det er ikke noe man skal gi til alle.
- Det at du påstår at mennesker har egen sunn fornuft må jeg si meg uenig i. Alle mennesker har forskjellige meninger, og uten en Gud har vi ingen som kan sette levestandarden for oss. Det ser vi på dyrene, de lever på instinkt, og ikke på etikk og moral slik som oss mennesker, skapt i Guds bilde.
Du føler kanskje dette er konservativt, men Bibelen er klar på hva som er Guds vilje. Bibelen er også klar på at det i de siste tider skal være mennesker, og også kristne som venner seg imot Bibelens lære. Det er i ferd med å skje i dag. Samfunnet prøver å komme rundt Bibelens lære - legalisere fri seksualitet, la dårlige forbilder lede menigheter, og sofakristendom er mer aktivt enn noen gang før. Det at man sier "jeg tror", men ikke lever på en måte som reflekterer overbevisningen en har. Hvis man er i tvil om store deler av Bibelens innhold burde man nok gå en runde med seg selv og sjekke hvorvidt man er kristen eller ikke.
- Tro uten handling er en død tro. Merk deg dette.
Du mener kanskje dette er svært konservativt? Jeg mener dette er Guds vilje. Er åpen for debatt rundt dette, enten her inne eller på Facebook chat.