Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Davidos
Opprettet 12.11.2025 av Davidos, mann, 43 år, Østfold.
Den minste skal være den største - Enok's bok Kap.13
Video på Norsk finner du her: https://youtu.be/JhBNldDQavw?si=01yZctQRqm0Hma1f

Vers 1-3 - Lukas 10:18-19(viser til Åp 9:3-4)
Lukas 22:25-27, 18:10-14

Enok's bok på Norsk her: https://hebraisktro.no/ht/Artikler_files/enoks%20bok%201-2.pdf

Svar på innlegg

Davidos
#1. Postet 12.11.2025 av Davidos
compaq
#2. Postet i går kl 01:06 av compaq
Bibelens første bok: Hele skriften er inspirert av (Jehova) Gud og nyttig.

Det er ikke Enok som har skrevet den såkalte Enoks bok (Henoks bok) Enoks bok er ikke inspirert men er et apokryfisk skrift som ble forfattet mange hundre år etter Enoks tid, trolig i det andre eller der første århundre f.v.t
Davidos
#3. Postet i går kl 06:56 av Davidos
For alt vi vet så kan det ha vært barnebarnet hans, Noa, som skrev denne boken, og at den ble med i arken.

Faktum er at den ER skrevet, og at Enok ER en profet som ble tatt opp til Gud uten å se døden. Han vandrer stadig med Gud som han gjorde i tiden som boken dokumenterer.

Judas brev 1:14-16
1Mos 5:24
compaq
#4. Postet i går kl 17:31 av compaq
Enoks bok er et apokryfisk og pseudepigrafisk skrift. Den er med urette blitt tilskrevet Enok. Den er en samling av fantasifulle og uhistoriske jødiske myter om tydeligvis er et resultat av at man har tolket og utbrodert det lille som 1.Mosebok sier om Enok. Dette alene er nok til at de elsker Gudsinspirerte Ord, forkaster denne boken.

Djevelen hevder at han kan vende alle mennesker bort fra Gud og noen ganger må det ha virket som om han var iferd med å lykkes i nesten fem hundre år etter Abels død var det ingen som skilte seg ut som en trofast tjener for Jehova. Tvert imot var det en syndig og ugudelig oppførsel som var blitt den vanlige normen. Det var på den tiden som var preget av åndelig forfall, at Enok trådte fram på skueplassen. Apostelen Paulus nevner ham blant flere av Jehovas tjenere som ved sin tro er gode eksempler for de kristne.

På Enosjs tid, nesten fire hundre år før Enok tid, begynte en å påkalle Jehovas navn. (1.Mos 4:26) Guds navn var blitt brukt fra begynnelsen av menneskenes historie. det som begynte da Enosj levde, var derfor tydeligvis ikke en påkallelse av Jehova i tro og i forbindelse med den rene tilbedelse. Noen hebraiskkyndige mener at ordlyden 1.Mos 4:26 burde være begynte en spottende å påkalle eller da begynte vanhelligelsen. Noen kan ha brukt Jehovas navn på seg selv eller på personer som de benyttet som mellommenn når de foregav å tilbe Gud. Eller det kan være at de brukte hans navn på avguder.

Selv om Enok var omgitt av ugudelighet fortsatte han å vandre med den sanne Gud Jehova. Det sies ikke at forfedrene hans- Set, Enosj, Kenan, Mahalalel og Javed vandret med Gud, De gjorde det i hvert fall ikke, samme målestokk som Enok, som ved sin måte å leve på åpenbart skilte seg ut fra den. (1.Mos 5:3-27) Det at Enok vandret med Jehova Gud, innebærer at han hadde et nært og fortrolig forhold til ham, noe som bare var mulig fordi levde et liv som var i harmoni med Guds vilje. Jehova godkjente Enoks gudfryktighet.
Davidos
#5. Postet i går kl 18:04 av Davidos
Du preker bare piss. Ha deg vekk fra meg.
Jesaiah
#6. Postet i går kl 21:12 av Jesaiah
Tja.. Jeg har gått gjennom den mystiske og fascinerende verdenen i Enoks bok. Jeg har utforsket dens mektige historier om falne engler og en kommende Messias, Jeg har løst opp i dens komplekse historie, Jeg har sett dens innflytelse på forfatterne av Det nye testamente, og jeg har forstått de klare og bønnfylte grunnene til at den ikke er en del av vår hellige bibel. Enoks bok står som en viktig historisk gjenstand, et vitnesbyrd om den levende troen og det inderlige håpet til et segment av Guds folk i århundrene som ledet opp til Kristi fødsel. Å lese den kan berike vår forståelse av det avgjørende øyeblikket i historien. Men vår tro, vårt håp, vår glede og vår evige fremtid er bygget på en mye fastere og sikrere grunnvoll.

De 66 bøkene i Bibelen er Guds fullstendige, tilstrekkelige, autoritative og livgivende Ord. De er den sanne «forstandens kilde, visdommens kilde og kunnskapens elv». La oss lese andre gamle bøker med interesse og dømmekraft, men la oss bygge våre liv, våre familier og våre menigheter på Den hellige skrifts uforanderlige klippe, som alene er i stand til å gjøre oss vise til frelse ved tro på Jesus Kristus.
AndersW
#7. Postet i går kl 22:22 av AndersW
Tja.. Jeg har gått gjennom den mystiske og fascinerende verdenen i Enoks bok. Jeg har utforsket dens mektige historier om falne engler og en kommende Messias, Jeg har løst opp i dens komplekse historie, Jeg har sett dens innflytelse på forfatterne av Det nye testamente, og jeg har forstått de klare og bønnfylte grunnene til at den ikke er en del av vår hellige bibel. Enoks bok står som en viktig historisk gjenstand, et vitnesbyrd om den levende troen og det inderlige håpet til et segment av Guds folk i århundrene som ledet opp til Kristi fødsel. Å lese den kan berike vår forståelse av det avgjørende øyeblikket i historien. Men vår tro, vårt håp, vår glede og vår evige fremtid er bygget på en mye fastere og sikrere grunnvoll.De 66 bøkene i Bibelen er Guds fullstendige, tilstrekkelige, autoritative og livgivende Ord. De er den sanne «forstandens kilde, visdommens kilde og kunnskapens elv». La oss lese andre gamle bøker med interesse og dømmekraft, men la oss bygge våre liv, våre familier og våre menigheter på Den hellige skrifts uforanderlige klippe, som alene er i stand til å gjøre oss vise til frelse ved tro på Jesus Kristus.
Alle disse menigheten i Lilleasia som Paulus, Peter og Johannes skrev til. Må jo ha skrevet noe tilbake eller til hverandre. Hvor ble det av alle de brevene? Paulus nevner ett av dem her:

Kol 4:16 "Når dette brevet er lest opp hos dere, så sørg for at det også blir lest opp i menigheten i Laodikea, og at brevet fra Laodikea også blir lest opp hos dere."

I sitt første brev til Korint, nevner Paulus et brev han tidligere har skrevet til dem. Som vi ikke har sett.

1 Kor 5:9 "Jeg skrev i brevet til dere at dere ikke skal ha noe å gjøre med folk som lever i hor."

Hadde vært mere spennende å lese det enn disse apokryfe bøkene.

Jesaiah
#8. Postet i går kl 23:04 av Jesaiah
Slettet.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen