Tata sier: «Snøen skjuler, men vinden avslører.»
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 31.07.2025 av Anonym.
"FØDT PÅ NYTT" - hva betyr egentlig det?
"BORN AGAIN - what does it mean?"

De fleste tror at bare du "tar Jesus til ditt hjerte", så er du en født-på-nytt kristen. Du er en født på nytt kristen hvis du tar Jesus til ditt hjerte. Men hva betyr det? Det gir ingen mening.

Vel, mange vil kanskje si at når har de tatt imot sin "livsforsikring" da vil de ikke brenne i all evighet, de har fått evig liv. Noe mer forklaring er visst utelukket for mange. Eller de svarer kanskje med et kort bibleord...er det ikke slik det er?

Men hvordan kan du blitt født på nytt ved å tro på noen bibelvers? Uten en gang å forklare hva det vil si å være født på nytt?

Ingen stiller disse spørsmålene, ingen i menighetene eller i kirken retter vel opp sin hånd og spør: "Pastor, hva mener du med å være født på nytt...kan du definere det? Hva det betyr?"

Har noen av dere opplevd det? Jeg har vært en kristen i en hel mannsalder, men aldri opplevd noen spørre om hva det egentlig betyr å være født på nytt...aldri.....Vel, kanskje de sier du må døpes, da blir du født på nytt. Men er det en forklaring på hva det vi si å være født på nytt? Var det det Jesus sa?

Eller er det å være født på nytt "noe annet"? Ja, det er "noe annet". Det har ikke noe å gjøre med at du tror på noen bibelvers, det har ikke noe å gjøre med hva din pastor sier, det har ingen ting å gjøre med din opplevelse...mange har opplevelser av å bli født på nytt og kan si de følte Jesus i sitt hjerte, "jeg ga Jesus mitt hjerte".

Ikke noe av dette er hva Bibelen sier.

Vil du virkelig lære om dette, så anbefaler jeg følgende video på youtube av Clarke Scott. Han trodde også selv i mange år han var født på nytt.
Videoen er på engelsk/amerikansk og ikke tekstet og varer i hele 3t og 50 min! Men slapp av...du kan høre bare så mye som du gidder, og så fortsette en annen dag. Kanskje litt hver kveld, så er du ferdig på en uke. Og det er vel ikke så mye tid å bruke på et så utrolig viktig spørsmål?
Han er utrolig nøye i sin undervisning, og bruker mange bibelord om samme tema for å vise det han sier må være rett etter Bibelen, og det er jo tross alt den vi må forholde oss til, og bare den!

Her er link til videoen, men samme tittel som jeg har på innlegget:

https://www.youtube.com/watch?v=QLHsQKePPvo

eller

bare søk på youtube med følgende tekst: "Clarke Scott: What does it mean TO BE BORN AGAIN". Da vil du sannsynligvis også få opp en kortere ( tror den varer ca 46 min) video av ham med samme tema.

Er du født på nytt?

Lykke til med bibelstudiet om hva det vil si å være født på nytt!

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 31.07.2025 av AndersW
I første omgang vil det si å oppleve en åndsfornyelse. Hvor Gud blir din Far. Og du blir et av Guds barn, som har et håp om å en dag bli fullt ut frelst.

Rom 8:23 "vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri. For i håpet er vi frelst."
Anonym
#2. Postet 01.08.2025 av Anonym
I første omgang vil det si å oppleve en åndsfornyelse. Hvor Gud blir din Far. Og du blir et av Guds barn, som har et håp om å en dag bli fullt ut frelst.

Rom 8:23 "vi som har fått Ånden, den første frukt av høsten som kommer, sukker med oss selv og lengter etter å bli Guds barn fullt og helt når kroppen vår blir satt fri. For i håpet er vi frelst."
Vi ER allerede Guds barn..

"født på ny" i Ånden kommer selvsagt etter omvendelsen. Men omvendelse må finne sted forut det "nyfødte" stadiet
AndersW
#3. Postet 01.08.2025 av AndersW
Vi ER allerede Guds barn..

"født på ny" i Ånden kommer selvsagt etter omvendelsen. Men omvendelse må finne sted forut det "nyfødte" stadiet
Som du ser i Paulus sitt brev til menigheten i Roma. Så er det ingen som fullt og helt er Guds barn. Fordi ingen enda har opplevde kroppens fornyelse, kun åndens fornyelse. Som igjen er en garanti på at også en kroppens fornyelse vil finne sted.

Fil 3:20 "Herren Jesus Kristus. Han skal forvandle vår skrøpelige kropp og gjøre den lik den kroppen han selv har i herligheten."

Ellers høres ikke du ut som et Guds barn, Davidos Du høres mere ut som en som er født av Adventist sekten.
compaq
#4. Postet 01.08.2025 av compaq
På den tredje dag oppreiste Jehova Gud Jesus fra de døde, hvoretter han for opp til himmelen med den fulle verdi av sin tilsvarende løsepenge for til gagn for alle mennesker å legge den fram for Gud som krever absolutt rettferdighet. ( Heb 9:24) Ved å frambære et offer for Adams og Evas etterkommere løskjøpte Jesus kristus Adams etterkommere og gjorde dem til sine egne. Han gjenløste eller løskjøpte sine 144 000 etterfølgere som blir medarvinger med ham i det himmelske rike. ( Åp 14:1-3)

Selv om han døde barnløs, ugift, skal han ha en himmels brud, nemlig sin menighet på 144 000 trofaste disipler som er trolovet med ham som med en mann. ( 2.kor 11:2) Da Jesus snakket om å bli født på ny, sa han at dette var nødvendig hvis en skulle komme inn i Guds rike, det vil si, hvis en skulle bli en del av Guds rike, hans himmelske regjering. (Joh 3:5)

Jesus gjenløste også den øvrige del av menneskeheten. Bibelen viser at mange mennesker som gjør Guds vilje, skal få leve her på jorden som lykkelige undersåtter av dette riket. ( Matt 6:10) Sal 37:29) Matt 5:5)
AndersW
#5. Postet 01.08.2025 av AndersW
På den tredje dag oppreiste Jehova Gud Jesus fra de døde, hvoretter han for opp til himmelen med den fulle verdi av sin tilsvarende løsepenge for til gagn for alle mennesker å legge den fram for Gud som krever absolutt rettferdighet. ( Heb 9:24) Ved å frambære et offer.....
Nå lyver du litt compaq. Du vet meget godt at Jehovas vitner ikke tror Jesus fysisk stod opp fra graven, men sier at hans kropp ble tilintetgjort. Og da er det ikke lengere noen kropp og blod som går inn i himmelen som et offer til Gud.

Heb 9:12 "Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk han inn i helligdommen én gang for alle og kjøpte oss fri for evig."

Heb 10:10 "Jesu Kristi kropp ble båret fram som offer én gang for alle."
compaq
#6. Postet 01.08.2025 av compaq
Var ike graven tom, jo for Jehova Gud hadde fjernet Jesu legeme. Jesus ble oppreist fra de døde i det samme legeme som det som ble naglet til pælen. Nei, for Jesus hadde bare materialisert seg. Han hadde ikledd seg et kjødelig legeme.

For å overbevise Tomas om hvem han var, brukte han et legeme med et sår i siden. Han viste seg som et menneske som en som kunne spise og drikke. ( 1.Mos 18:8) (Heb 13:2) I 40 dager etter sin oppstandelse viste Jesu seg for disiplene i et kjødelig legeme. Disiplene er fremdeles motløse. De fortstår ikke hva det at graven er tom betyr. Underveis, mens de snakket sammen om dagens begivenheter, slår en fremmed følge med dem.

Hva er det dere går og snakker så ivrig om spør han. Disiplene stanser og ser ned og kleopas sier: Du må være den eneste tilreisende i Jerusalem som ikke vet hva som er hendt der i disse dager. Hva da spør den fremmede. Dette med Jesus fra Nasaret svarer de: Våre overprester og rådsherrer utleverte ham og fikk ham dømt til døden og korsfestet ( pælfestet) ham og vi som håpet at det var han som skulle utfri Israel. Den fremmede irettesetter dem og sier: Så uforstandige dere er og så trege til å tro alt det profetiene har sagt. Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet.

Disiplene som gjerne vil høre mer, ber ham inntrengende: Bi hos oss. Det lir mot kveld. Han blir derfor hos dem og spiser sammen med dem. Da han ber en takkebønn, bryter brødet og gir dem, skjønner de at dette virkelig er Jesus i et materialisert, menneskelig legeme. Men så forsvinner han for dem. Jesus har nå vist seg for forskjellige av sine disipler fire ganger denne dagen. Plutselig viser Jesus seg for dem for femte gang. Trass i at dørene er låst fordi disiplene er redd for jødene, står han plutselig midt i blant dem og sier: Fred være med dere. De er skrekkslagne og tror at de ser en ånd. Jesus forklarer at dette ikke er noe overnaturlig fenomen og sier:Hvorfor er dere forferdet. De har fremdeles vanskelig for å tro.

For å hjelpe dem til å forstå at han virkelig er Jesus. Det var dette jeg talte om da jeg ennå var sammen med dere ( før min død) og sa at alt måtte oppfylles som står skrevet om meg i Moseloven, hos profetene og i Salmene. Jesus fortsetter med det som i virkeligheten er et bibelstudium med dem og sier: Slik står det skrevet: Kristus skal lide og stå opp fra de døde tredje dag og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag, dere skal begynne i Jerusalem. Dere er vitner om dette. Det er ikke deres sak å kjenne de tider og stunder Faderen har fastsatt av sin egen makt. Etter at han har dematerialisert sitt kjødelige legeme, farer han opp til himmelen som en åndeperson. ( Luk 24: 12-52)
Anonym
#7. Postet 02.08.2025 av Anonym
Ja "hva betyr egentlig det?". Kan man egentlig gi andre det svaret? Eller er det en personlig reise hver enkelt av oss må ta? En opplevelse? men hvordan forklarer man og setter ord på det? Hvordan kan man gjøre seg forstått, og hvordan kan man forstå?

Jeg sier jo fargen grønn er grønn, men jeg vet ikke om fargen jeg kaller grønn ser ut som fargen rød når du ser på den. Du kaller kanskje fargen jeg kaller rød for grønn? også er vi enige likevel? Uten å faktisk hvite hvor forskjellige vi er.

Men Gud vet, for han kjenner alle våre hjerter. Han ser og hvet alt vi er, til og med det vi ikke ser eller vil finne selv. Han vet hvorfor, hvorfor vi gjør som vi gjør. "Plukk opp ditt kors og følg meg"? Ord som ofte er i tankene. "den som elsker verden har ikke faderen i seg"? Man kan bli skremt og forvirret av slike utsagn, men frykten hører ikke kjærligheten til. For i perfekt kjærlighet, drives frykten ut.

Hva frykter du? Om du vet at Gud har all makt, i himmel og på jord? Og hva er det å frykte noe annet en Gud, om ikke så avgudsdyrking? Harde spørsmål kanskje? men... er vi ikke alle født i synd? Er vi ikke alle syndere? Hva søker vi, om ikke frelse fra oss selv? Og hvor bor egentlig Satan, om ikke i meg og i deg...?
HÅKON L
#8. Postet 02.08.2025 av HÅKON L
født på ny
1joh 5:18(ta vare på seg selv?)(mat, beveger seg mot rusfrihet, søvn, mosjon, mindre stillesitting, tid med Gud, takknemlighet, glede i hjerte, bønn, tankeliv osv.)
18 Vi vet at hver den som er født av Gud, ikke synder. For den som er født av Gud, tar vare på seg selv, slik at den onde ikke kan røre ham.

Rom 8:5-7
5 De som lever etter kjøttet, lar kjøttet styre tankene. Men de som lever etter Ånden, lar Ånden styre tankene. 6 For når kjøttet styrer tankene, fører det til død,
men når Ånden styrer tankene, fører det til liv og fred. 7 Derfor er kjøttets tanker fiendtlige mot Gud, for de bøyer seg ikke under Guds lov og kan heller ikke gjøre det.

Mark 7:20-22 (tankeliv)
20 Og han la til: «Det som går ut fra mennesket, det gjør mennesket urent. 21 For innenfra, fra menneskehjertet, kommer de onde tankene: hor, tyveri, mord,
22 ekteskapsbrudd, grådighet, ondskap, svik, utskeielser, misunnelige øyne, spott, hovmod, vettløshet. 23 Alt dette onde kommer innenfra og gjør mennesket urent.»

Rom 2:14-16
14 For når folkeslag som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. 15 De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres.
Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem. 16 Dette skal bli klart den dagen Gud ved Jesus Kristus dømmer det skjulte i menneskene, slik jeg har forkynt i mitt evangelium.

Titus 3:5(dåpen symbolisere ved at vi drukner det gamle menneske, en samvittighetspakt om å ta del i det nye livet i Kristus, men vi trenger daglig påfyll av den hellige ånd og Guds ord.)
5 Han frelste oss,
ikke på grunn av våre rettferdige gjerninger,
men fordi han er barmhjertig.
Han frelste oss
ved badet som gjenføder
og fornyer ved Den hellige ånd,

Joh 13:10 (disiplene var døpt, men Jesus viste at Judas skulle forråde han, derfor kan vi også være urene selv om vi er døpt.) (fotvasken er at vi er villig til å vaske urenhet vekk fra hverandre for å tjene hverandre i Kristi kropp som er kirken)
10 Jesus sier til ham: «Den som er badet, er helt ren og trenger bare å vaske føttene. Dere er rene – men ikke alle.» 11 For han visste hvem som skulle forråde ham. Derfor sa han: «Dere er ikke alle rene.»
del 1 av 2
HÅKON L
#9. Postet 02.08.2025 av HÅKON L
del 2 av 2
1kor 6:9-11
9 Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, de som bryter ekteskapet, de som lar seg styre av driftene, eller menn som ligger med menn,
10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike.
11 Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd.

videre lesing om et nytt hjerte
(les Ezekiel 11:19-21, Ezekiel 36:26-27, salme 51:11-16+19)

om å følge Jesus
Luk 14:26-27 + 33-35(å bære sitt kors er å fornekte seg selv)(vi har alle tilbøyeligheter og trenger innrømmelsen at vi trenger hjelp fra en som makter å hjelpe oss på vår ferd)(et fin tanke "det er mitt valg" slagordet til Lions)
26 «Om noen kommer til meg og ikke setter dette høyere enn far og mor, kone og barn, brødre og søstre, ja, høyere enn sitt eget liv, kan han ikke være min disippel.
27 Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel.

33 Slik er det altså: Ingen av dere kan være min disippel uten å gi avkall på alt han eier.
34 Salt er en god ting. Men hvis også saltet mister sin kraft, hvordan skal det da bli salt igjen? 35 Det kan ikke brukes, verken i jord eller gjødsel, det er bare til å kaste.
Den som har ører å høre med, hør!»
Anonym
#10. Postet 02.08.2025 av Anonym
Som du ser i Paulus sitt brev til menigheten i Roma. Så er det ingen som fullt og helt er Guds barn. Fordi ingen enda har opplevde kroppens fornyelse, kun åndens fornyelse. Som igjen er en garanti på at også en kroppens fornyelse vil finne sted.

Fil 3:20 "Herren Jesus Kristus. Han skal forvandle vår skrøpelige kropp og gjøre den lik den kroppen han selv har i herligheten."

Ellers høres ikke du ut som et Guds barn, Davidos Du høres mere ut som en som er født av Adventist sekten.
Lavmål.. selv fra deg
Tata sier: «Snøen skjuler, men vinden avslører.»
Skriv Skriv her Skriv i megafonen