Forum > Religion og tro > Debatt

compaq
Opprettet 15.01.2023 av compaq, mann, 68 år, Aust-Agder.
tro kan flytte fjell
Jeg så en religiøs Tv program om Tro kan flytte fjell. Mye av bilde av Jesus, Maria og den hellig Olav gull eller sølv. Kysse dem og så videre. Hva sier Bibelen?

Avgudsdyrkelse førte til slutt til at hele Israels folk ble forkastet. I følge Bibelen 5. Mos 4:25-27: når du får barn og barnebarn og I blir gamle i landet og I forsynder eder med å gjøre noe utskåret bilde av noe slag, så I gjør hva ondt er I Herrens ( Jehovas ) eders Guds øyne og dermed egger ham til vrede så tar jeg i dag himmelen og jorden til vitne mot eder at I visselig snart skal utryddes av det land som I nå drar inn i Herren( Jehovas) skal spre eder blant folkene så bare en liten flokk av eder blir tilbake blant de hedningefolk Herren ( Jehova) fører eder bort til.

Jer 22:8,9 : Og mange hedninger skal gå forbi denne by og si til hverandre: Hvorfor har herren ( Jehova) gjort så med denne store by og de skal svare fordi de forlot Herrens ( Jehova) sin Guds pakt og tilba andre guder og dyrket dem.

Avgudsdyrkelse spesielt forbudt for de kristne 1.kor 10:7,14: Bli heller ikke avgudsdyrkere liksom noen av dem som skrevet er: Folket satte seg ned for å ete og drikke og sto opp for å leke. derfor mine elskede fly fra avgudsdyrkelsen. Apg 17:29: Da vi nå altså er Guds ætt bær vi ikke tro at guddommen er lik gull eller sølv eller sten, et billedverk av menneskelig kunst og tanke. Relativ tilbedelse ikke tillatt Es 42:8: Jeg er Herren ( Jehova) det er mitt navn og jeg gir ikke noen annen min ære eller de utskårne bilder min pris. Bibelen sier også Jer 10:14-15: Hvert menneske blir ufornuftig, uten forstand, hver gullsmed har skam av det utskårne bilde for hans støpte bilder er løgn og det er ingen ånd i dem. De er tomhet et verk som vekker spott på sin hjemsøkelses tid skal de gå til grunne. www.Jw.org og den kan leses på norsk, hellas, romania

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 16.01.2023 av Anonym
..og med Jesus mener du egentlig engelen Mikael..
Hva sier GT om blasfemi?
compaq
#2. Postet 16.01.2023 av compaq
Daniel 12:1: får vi vite at i endens tid skal Mikael stå fram, den store fyrste.....

Judas vers 9 blir Mikael kalt erkeengelen. Forstavelsen erke betyr øverste eller over. Dessuten står ordet erkeengel aldri i flertall i bibelen. det eneste andre stedet ordet erkeengel forekommer er i 1.Tess 4:16, der Paulus sier om den oppstandne Jesus. Herren ( Jesus ) selv skal stige ned fra himmelen med et bydende rop med en erkeengels røst og med Guds trompet.

Hvilken konklusjon kan vi trekke på bakgrunn av dette, jo, at Jesus er erkeengelen Mikael. Fil 2:9 sier at Gud opphøyde den herliggjorde Jesus til en høyere stilling og gav ham i sin godhet det navn som er over ethvert annet navn. Det er viktig å merke seg at Jesus fødsel som menneske ikke var begynnelsen på hans tilværelse. Før Jesus ble født fikk Maria besøk av hjelp av hellig ånd og at hun skulle gi det navnet Jesus. I løpet av sin tjenste snakket Jesus ofte om sin før menneskelige tilværelse. ( Joh 3:13, 8:23, 58 )

Jesus selv talte ofte om den høye stilling han hadde hatt i himmelen. En gang sa han i bønn: Nå ber jeg ( Jesus) at du, Far ( Jehova ), vil gi meg den herlighet som jeg hadde hos deg før verden ble til. ( Joh 17:5)
Anonym
#3. Postet 17.01.2023 av Anonym
Så du legger helt andre meninger i vanlige norsk enn oss nordmenn.
For så å bruke en falsk oversettelse du mener har smme autoritet som den ekte bibelen.
wow
Anonym
#4. Postet 17.01.2023 av Anonym
Det er rimelig klart, ut fra mange av bibelens tekster, at Jesus er Guds enbårne sønn og ikke en skapt engel.

La oss se på 1. Tess. 4, 16
"For Herren selv skal med et rop, med en overengels røst og med Guds basun stige ned fra himmelen. Og de døde i kristus skal stå opp først"

"..med en overengels røst..det betyr ikke at teksten sier at Jesus er en overengel!.
Dette er uansett bare et vers. Enkeltvers kan brukes til å bevise hva som helst. Når flere vers og bøker i bibelen blir lagt til grunn ser vi tydelig at Jesus er åpenbart som både Gud og menneske, Guds enbårne sønn, han er absolutt ikke en av de skapte englene.

At Jesus er en engel er snedig, men dødelig lære, demoners lære.
JW (og de er ikke de eneste) har en falsk Jesus og falsk Jesus frelser ikke. Som jeg har skrevet om tidligere så vil du ikke se at Den Hellige Ånd manifesterer (åndens gaver f.eks) seg når JW har møter, og det er helt logisk for DHÅ er jo SANNHETENS ÅND.

Disse stakkarene i div. sekter, de "utvalgte", de eneste rettroende, de som er "opplyst", som er de eneste som sitter på sannheten. At alle vi andre ikke har skjønt det.
Og gjett hva? Det står alltid noen mellom menneskene i disse menighetene og Gud. Som regel er det eldre menn, prester eller paver. De vrir og vender på Guds ord, de har ikke åpenbaring, de er der med sine menneskebud (evangeliet er ikke nok, noe må presteres i tillegg), sine menigsløse religiøse sermonier. Alt for å ta fokus bort fra det enkle evangeliet ved Guds enbårne sønn, som er 100% gud og 100% menneske.
compaq
#5. Postet 17.01.2023 av compaq
Åp 12:7-9: Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og hans engler gikk til krig mot draken. Draken kjempet sammen med sine engler, men ble overvunnet og de kunne ikke lenger ha noen plass i himmelen. Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden, han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham.

Hvem er det som vinner denne store seiren i Jehovas navn. Bibelen sier at det er Mikael og hans engler. Men hvem er Mikael? Navnet Mikael betyr hvem er lik Gud? Mikael må følgelig være interessert i å opphøye Jehovas overherredømme ved å bevise at det ikke er noen som kan sammenlignes med ham. det erinteressant å merke seg at tittelen overengel bare blir brukt om en person andre steder i bibelen, nemlig om Jesus kristus. Andre steder hvor bibelen sier at engler er underordnet en rettferdig tjener for Gud.

Disse og andre skriftsteder leder oss til slutning at Mikael er ingen ringere enn Herren Jesus kristus i hans himmelske stilling. Nå, på Herrens dag sier han ikke bare til Satan: Måtte Herren ( Jehova) straffe deg. ettersom dette er en domsperiode, kaster Jesus som Mikael den onde Satan og hans demonengler ut av himmelen. Det passer svært godt at det er han som gjør det for han er nettopp blitt innsatt som konge. Jesus er også den Ætt som det ble gitt løfte om i Eden og som til slutt skal knuse hodet til den gamle slange og dermed utslette ham for alltid. ( 1.Mos 3:15) Ved å kaste Satan ut av himmelen har Jesus tatt et viktig skritt i retning av å knuse ham.
Anonym
#6. Postet 17.01.2023 av Anonym
Jesus er ikke djevelens motstykke, djevelen er en fallen engel og engelen Mikael er hans motstykke. Mikael er forøvrig en av tre erkeengler som er nevnt ved navn i bibelen.
Mikael blir kalt/betyr "øverste engel" eller "hvem er lik Gud". I Dan 10,13 blir han sågar omtalt som "en av de fremste fyrstene"..dette viser ikke, eller beviser ikke, at Jesus Kristus er Mikael. Tvert imot, om det viser noe så er det at Mikael "bare" er en av de fremste fystene, en av erkeenglene..

Mark 16, 19
"Så, etter at Herren hadde talt til dem, ble han tatt opp til himmelen, og satte seg ved Guds høyre hånd"

Jesus er ikke i himmelrommet og kjemper mot falne engler direkte i dag, han sitter på tronen, hans verk er fullført for oss. Men, han skal komme tilbake til jorden på Herrens dag for å ta et oppgjør med synd og ondskap, bl.a.
compaq
#7. Postet 18.01.2023 av compaq
Ifølge jødisk tradisjon er disse sju erkeenglene, Gabriel, Jeremiel, Mikael, Ragnel, Rafael, Sariel og Uriel. Katolismen hevder at det er fire erkeengeler, Mikael, Gabriel, Rafael og Uriel.

Ifølge Bibelen finnes det millioner av engler som bor i åndeverden. Men det er bare 2 av disse åndeskapningene som er nevnt ved navn. Den ene er engelen Gabriel som personlig overleverte budskaper fra Gud til 3 forskjellige personer i løpet av en periode på omkring 600 år. Den andre engelen som er navngitt i bibelen, er Mikael. Mikael er tydeligvis en fremtrende engel. I Daniels bok blir han for eksempel beskrevet som en som kjemper mot demoner på vegne av Jehovas folk ( Dan 10:13,12:1) I Judas inspirerte brev står det at Mikael hadde et opprør med Satan i en diskusjon om Moses legeme ( Judas 9) Åpenbaringsboken viser at Mikael kriger mot Satan og hans demoner og kaster dem ut av himmelen ( Åp 12:7-9)

Ingen annen engel blir framstilt med så stor makt og myndighet over Guds fiender. Bibelen nevner ingen annen erkeengel enn Mikael og dessuten bruker den aldri ordet erkeengel i flertall. Bibelen omtaler Mikael som erkeengelen ( bestemt form, entall) og antyder derved at han alene bærer denne tittelen. Det er derfor fornuftig å dra den slutning at Jehova Gud har betrodd en og bare en, av sine himmelske skapninger fikk myndighet over alle de andre englene. Peter sa om den oppstandne Jesus: Han er ved Guds høyre hånd, for han for til himmelen og engler og myndigheter og makter ble han underlagt. ( 1.Peter 3:32 )
Anonym
#8. Postet 18.01.2023 av Anonym
Ifølge jødisk tradisjon er disse sju erkeenglene, Gabriel, Jeremiel, Mikael, Ragnel, Rafael, Sariel og Uriel. Katolismen hevder at det er fire erkeengeler, Mikael, Gabriel, Rafael og Uriel.

Ifølge Bibelen finnes det millioner av engler som bor i åndeverden. Men det er bare 2 av disse åndeskapningene som er nevnt ved navn. Den ene er engelen Gabriel som personlig overleverte budskaper fra Gud til 3 forskjellige personer i løpet av en periode på omkring 600 år. Den andre engelen som er navngitt i bibelen, er Mikael. Mikael er tydeligvis en fremtrende engel. I Daniels bok blir han for eksempel beskrevet som en som kjemper mot demoner på vegne av Jehovas folk ( Dan 10:13,12:1) I Judas inspirerte brev står det at Mikael hadde et opprør med Satan i en diskusjon om Moses legeme ( Judas 9) Åpenbaringsboken viser at Mikael kriger mot Satan og hans demoner og kaster dem ut av himmelen ( Åp 12:7-9)

Ingen annen engel blir framstilt med så stor makt og myndighet over Guds fiender. Bibelen nevner ingen annen erkeengel enn Mikael og dessuten bruker den aldri ordet erkeengel i flertall. Bibelen omtaler Mikael som erkeengelen ( bestemt form, entall) og antyder derved at han alene bærer denne tittelen. Det er derfor fornuftig å dra den slutning at Jehova Gud har betrodd en og bare en, av sine himmelske skapninger fikk myndighet over alle de andre englene. Peter sa om den oppstandne Jesus: Han er ved Guds høyre hånd, for han for til himmelen og engler og myndigheter og makter ble han underlagt. ( 1.Peter 3:32 )
Hva er kilden til at katoliker regner med fire erkeengler? Sju er det tradisjonelle antallet. Når jeg søkte på google fikk jeg til svar at det ikke er noe fasittsvar: "The only archangels mentioned in the Bible are Michael (Rev. 12:7), Gabriel (Luke 1:19), and Raphael (Tob. 12:15). How many there are besides these three is unknown. Scripture refer to the numbers of angels only as “hosts” and “a multitude” and “thousands upon thousands.” (
https://www.catholic.com/qa/how-many-archangels-are-therex )
Anonym
#9. Postet 18.01.2023 av Anonym
Så, fordi erkeengelen Mikael synes å ha en spesiell "høy" stilling (og det har helt sikkert alle erkeenglene) selv blant erkeenglene, ut fra ordene som er brukt for å beskrive ham, så trekker JW den slutningen at Mikael = Jesus?

Du viser til 1. Peter 3,22
"Han som for opp til Himmelen og er ved Guds høyre hånd etter at engler og myndigheter og makter ble ham underlagt"

Det jeg leser ut av dette verset er at alt er underlagt Jesus Kristus, han som er ved Guds høyre hånd. Det betyr også engler (erkeengler og alle andre engler). Men, det er klart at dersom man har bestemt seg for at Jesus = Mikael og at ordet engler her ikke inkluderer erkeengelen Mikael så kan man vri det den veien man vil.

Uansett, dette blir bare en meningsløs diskusjon om ord og begreper.
Bibelen er en eneste lang åpenbaring av Jesus Kristus som Guds evige sønn, som frelseren, ikke som en skapt engel.
Det er meg bekjent bare JW som ikke ser dette, og det i seg selv burde få noen av dere til å begynne å vurdere om dere faktisk kan ta feil..!?
Det blir som mannen som kjørte i feil retning på motorveien og ikke kunne få seg til å forstå hvorfor alle de andre bilistene kjørte i feil retning..

Beklager at jeg går hardt imot, men jeg må bare si det som det er: JW sin religion er demonisk vranglære som leder mennesker i fortapelsen fordi deres Jesus ikke er bibelens Jesus!
compaq
#10. Postet 19.01.2023 av compaq
Det er vanlig at man etterligner dem man beundrer. Av alle de mennesker som har levd, er det ingen som er mer verdt å etterligne enn Jesus kristus. Hvorfor? Jesus sa en gang: Den som har sett meg, har også sett Faderen ( Joh 14:9) Jesus gjenspeiler sin Fars personlighet. Når vi etterligner Jesus, nærmer vi oss derfor Jehova, den største i universet. For et enestående resultat av å etterligne Jesu egenskaper og værmåte.

Jehova har gitt oss denne beskrivelsen som vi finner i de kristne greske skrifter fordi han vil at vi skal bli kjent med hans sønn, slik at vi kan etterligne ham. ( 1.Pet 2:21) Bibelen sammenligner Jesu eksempel med fotspor. Jehova vi at vi på en måte skal gå bak Jesus og gå i de sporene han har laget. Siden Jesus var fullkomment og vi langt fra er det, venter ikke Jehova at vi skal klare å gå i Jesu fotspor på en fullkommen måte. Men han forventer at vi etterligner hans som så godt vi kan som ufullkomme. Guds sønn viste også ydmykhet da han sa seg villig til å bli sendt til jorden. Tenk på det han måtte gi avkall på. Han var erkeengelen. Han var også ordet, jehova egen talsmann. ( Joh 1:1-3) Han hadde sin bolig i himmelen, i jehovas hellighets og skjønnhets opphøyde bolig. ( Jes 63:15)

Juda beretning sier ikke noe om hvorfor Satan ville ha Moses legeme men vi kan være sikker på at han hadde noe ondt i sinne. Det kan være at han ville bruke denne trofaste mannens jordiske levninger i forbindelse med falsk tilbedelse. Samtidig som Mikael motsatte seg Satans onde plan, viste han en bemerkelsesverdig selvbeherskelse. Satan hadde så avgjort fortjent å bli refset. Men på det tidspunktet da Mikael hadde denne uoverensstemmelsen med satan, var han ennå ikke blitt overgitt all dom, så han følte at en slik dom skulle komme fra Jehova Gud ( Joh 5:22) Som erkeengel hadde Mikael utstrakt myndighet men han bøyde seg ydmykt for Jehova framfor å tilta seg ytterligere myndighet. I tillegg til å vær ydmykt var han bekjeden, klar over sine begrensinger.