Forum > Religion og tro > Debatt

fri
Opprettet 25.12.2022 av fri, mann, 40 år, Østfold.
Ekteskap , skilsmisse og gjengifte
Guds ekteskapspakt for kristne er uoppløselig og dette praktiserte de apostoliske fedrene/ kirkefedrene de første århundrene etter kristi død, og dem var 100% av en akkord så de fleste mot argumenter blir parkert.

Boken til Barrat som sier at den uskyldige kan gifte seg på nytt ble ikke utgitt før 1990, han selv gav den ikke fordi eldste rådet i filadelfia kunne ikke stå for det, de mente det var vranglære, og Barrat var ydmyk og hørte på dem, men den ble gitt ut uten hans samtykke mange tiår etter hans død.

De første kristne praktiserte at om din første ektefelle er i live kan du ikke under noen omstendigheter gifte deg med en annen, i matt 19 og matt 5 rører Jesus ved det samme prinsippet Paulus tar opp når han sier at om noen er skilt må du forlike deg eller forbli ugift, du kan skille deg på grunn av hor men da har man valget mellom og forlike seg eller forbli ugift, dette er kirkefedrene helt klare på.

Med ditt logiske sinn vil du nok si at sånn er det ikke, men med tanke på at kirkefedrene hadde en klokke ren forkynnelse rundt dette og var helt samstemt så kan nok matt 5 og 19 forklares med at det nok ikke er for det logisk sinnet og forstå, dem må forståes med rhema ord - åpenbaring

For det VIRKER som det er ett flertydig budskap i mat 5 og 19, men de andre nytestamentlig versene rundt ekteskap er veldig entydig og nevner ikke det som ofte blir referert til som en "klausul"

Og spar meg for :

"du kan ikke dømme andre kristne":D

"Hvem er du til og kaste den første steinen" :D

"Jesus sa heller ikke jeg fordømmer deg" :D

osv osv

Se hva kirkefedrene sa :

https://lifelongunion.weebly.com/what-the-early-church-fathers-believed-about-marriage-divorce-and-re-marriage.html

https://www.churchfathers.org/marriage-and-divorce

https://youtube.com/watch?v=RlALo3jktG0&si=EnSIkaIECMiOmarE

https://www.dagen.no/nyheter/ekteskap-skilsmisse-og-gjengifte/

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 25.12.2022 av HÅKON L
Helt riktig en kan også se i gamle testament hvordan pakten mellom Gud og Israel sett som et ekteskap, Hvor Israel var utro mot Gud, men Gud forbarmet seg likevel i Salme 106:39-48 er et eksempel

for Gud husket sin pakt.

Slik er det også med ekteskapet. Selv om motpart gjør mange feil, eller en selv gjør mange feil er det likevel rett å forbarme seg med hverandre. Selv om vi ikke skulle makte det, kan vi søke hjelp fra en som er mektigere enn oss, Gud. Gud kan gjøre slik at en får forsoningstanker, så vi kan velge å lære å elske hverandre igjen.
fri
#2. Postet 25.12.2022 av fri
Amen! GVD
Anonym
#3. Postet 25.12.2022 av Anonym
Eg er jo ein av dei single og ugifte folka som ikkje vil date skilte nettopp fordi eg finn ikkje grunnlag i bibelen for at skilte (uansett grunn) kan gifte seg igjen utan å då bryte ekteskapet.

Anektdote:
På denne sida kan ein på profilen sin velje "skilt" slik at me som leiter etter ein livspartner kan la være å ta kontakt med dei skilte, men eg ser og har skreve med fleire som er skilte men har valt å skrive "singel" i staden. Dette er for meg ein dealbreaker og eg forstår ikkje kvifor folk vel å skjule for oss andre at dei er skilte i ein setting der ein ønsker å bygge eit nytt forhold eller ein relasjon på tillit frå start av.
Anonym
#4. Postet 25.12.2022 av Anonym
Det er flere sider ved dette. En ting er at man bare viser til at man har bedt om tilgivelse, og til nåden og så gifter man seg igjen, kanskje flere ganger, så "enkelt" er det ikke. En annen ting er å kategorisk avvise enhver mulighet for gjengifte etter skilsmisse ut fra bibelens tekster.

Mye er klart ut fra skriften, i alle fall de to bibelske grunnene for skilsmisse, men ikke alt som har med eventuelt gjengifte vil jeg påstå (tar for lang tid å gå inn på).

Åpenbaring er et stikkord. Hva med den født på ny og åndsdøpte kvinnen som ble dumpet av en utro ektemann, men som nå, etter å ha forsonet seg med at hun må leve alene, plutselig fått det fra Gud (ved ånden selvsagt) at hun kan gifte seg igjen?
Den Hellige Ånd, sannhetens ånd, opererer ikke i strid med Guds ord, aldri, det vet vi.
Så, hva skal vi si til en slik åpenbaring? Den er ikke mulig...den må være fra satan?....
fri
#5. Postet 26.12.2022 av fri
Godt og høre at du har et sannferdig og Gudfryktig hjertelag Nyibyen!
fri
#6. Postet 26.12.2022 av fri
Ja Joseph - i denne debatten så er det helt klart forskjellige infallsvinkler og spørsmål, men jeg mener at når man ser på hva de apostoliske fedrene/kirke fedrene sier - at dem var så ekstremt samstemt og av en akkord om hvor uoppløselig ekteskapet er og at gjengifte kun er mulig ved den enes dødsfall, ja da blir de fleste motargumenter parkert.

Jeg vet ihvertfall at jeg hører heller på folk som ble direkte opplært av apostlene enn moderne liberalteologer.

og i forhold til folks åpenbaring, ja jeg stoler heller mye heller på kirkefedrene enn hva noen har fått åpenbart etter og ha prøvd det på ordet, som de første kristne.

her er en kvinnes vitnesbyrd - ho fikk åpenbaring om at ho ikke kunne gifte seg på nytt https://youtu.be/yRLCOMHy3dY
Anonym
#7. Postet 26.12.2022 av Anonym
Det er også et annet viktig poeng i dette, og i alt som har med vår relasjon til Gud å gjøre, næmlig at vi må være koblet på Gud via Den Hellige Ånd. Gud er ånd og han leder ved oss ved ånden. Den Hellige Ånd er som operativsystemet i en datamaskin, uten den er alt dødt og uten kontakt.
De fleste som bekjenner seg som kristne i Norge er ikke født på ny og de er definitivt ikke fylt av ånden, det kan de ikke være for om de var det så ville vi ikke sett og lest om alt det ugudelige som skjer i Guds navn rundt omkring i menighetene/kirkene.
Resultatet av dette frafallet er som forventet; de aller fleste "kristne" lever som folk flest og skiller seg som folk flest.
Inia
#8. Postet 26.12.2022 av Inia
Tema er interessant og viktig. Ingen tvil om det.
Jeg har også noen spørmål.
Hva med en ugift på min alder der en ser at så og si alle rundt denne alder har vært gift.
Er denne ugifte også dømt til å leve alene grunnet dette. Jo jeg vet at alt er mulig for Gud.
Spørsmålet får meg til å tenke på dette hvor viktig det er å velge rett første gangen og hvor heldig den som er født inn i troen er, eller er ung og har forstått betydningen av og vandre med Gud i Sannhet.
De som har vært gift som ufrelst og skilt som ufrelst og senere finner troen og gir sitt jeg til Gud. Og ønsker gifte seg igjen etter Guds ordninger. Ser at Joseph svarer litt på noe.
Så tenker jeg litt på f.eks der mannen eller kvinnen bare drar og blir borte og vil skilles. Den andre vil kansje ikke. Er det virkelig slik at den som sitter igjen bare må leve alene grunnet en annens feiltrinn,
Og kanskje er ung også. Barn som vil se at mor eller far er deprimert og trist. For Guds Ord sier det er ikke godt for oss og være alene.
Så har jeg også sett at noen som er skilt og gift igjen jobber hardt for Guds sak i oppriktighet.
Muligens noen begrensninger her i type tjeneste.
Så ser man hvor mye annen type synd som kan forekomme blant gifte kristne.
Min konklusjon er at jeg ikke vil dømme noen, og at de som blir lært opp til og leve med Gud fra barnsben av er velsignet. Ja ikke rart at Guds Ord nevner akkurat dette og viktigheten av budene.





Anonym
#9. Postet 26.12.2022 av Anonym
Eg er sjølv i ein alder der mange menn i min alderskategori er skilt. Eg definerer ikkje meg sjølv som "dømt" til å leve åleine dersom eg ikkje finn ein ugift mann slik at eg kan gifte meg med han. Gud er god også i mitt liv dersom eg skal leve det åleine. Folk må ta individuelle valg dersom dei "einaste" alternativa dei har til ektefeller faktisk er skilte. Men å "tvinge" ugifte til å vurdere å date skilte blir uansett feil dersom den einskilde har ei overtyding om at juridisk skilsmisse etter norsk lov ikkje er gjeldande i det himmelske. Det er difor eg ynskjer å setje fokus på at skilte på dating-sider som denne skriv i profilen sin at dei er "single" i staden for å velge "skilt". Det er ikkje akkurat tillitsvekkande når ein ser etter ein partner.
compaq
#10. Postet 26.12.2022 av compaq
Israel og Gus som et ekteskap?????