Vinterglad sier: Da Jesus hadde fått eddik å drikke, sa han: "Det er fullbrakt".
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 04.11.2022 av Anonym.
Om å gi tiende

En sak som har kommet meg for hjerte gjentagende ganger er dette med den å gi tiende. Å gi en tiende vil mange sei at er loven. Og det stemmer nok det, det er loven i GT. Det var den gamle pakten vi lever nå etter den nye pakten og da trenger då ikkje vi å gi den tiende. Det er ikke en lov i NT i den nye pakten at man må gi tiende. Så i NT så er ikkje den tiende lov`isk slik den var i GT. Og man kan ikkje plukke ut den tieende i loven for så å luke ut de andre lovene. Skal man først bruke den tiende loven frå GT så må man bruke den riktig. Så det betyr alt av det du eiger og tjener. dvs lønnen din, trygda di, eiger du bil skal du gi en tiende av den, eiger du huset så må du gi tiende av det eller eiger du dyr så må du gi tiende av verdien der. Klarer du det.?? Eg klarer ikkje. Heldigvis var dette av den gamle pakten og vi leveri den nye pakten. Og vi kan gi det vi setter oss føre i våre hjerte.

Eg har nå forstått og lært at en tiende var datidens skattesystem.(i GT) Og sånn sett så gir vi idag meir enn ein tiende. Vi betaler først skatt av våre tjente penger, så betaler vi skatt (moms ) av det vi handler enten det er bensin/drivstoff, matvare eller andre varer. I tillegg så gir vi gaver

Når eg nå og da ser på visjonnorge så gjentar det seg ofte at predikanten eller programlederen sier til titterne at Gud hater gjerrige folk og elsker en glad giver. Og de hinter ofte til at man må gi en tiende av det man har så i visjon norge er det ikke vits i å komme med 50 eller 100kr. Nei der skal man helst komme med 1000lapper. VisjonNorge predikantene/programlederne speler på din dårlige samvitighet for at du skal føle deg fordømt. Slik at du skal gi meir enn det du egentlig klarer. Dette er rett og slett dårlig gjort. Med dette må dere berre vite. Gud elsker deg like mye enten du gir 1 kr eller 1000kr.+

Det eg trur eg vil med dette innlegget er at vi skal gi med hjerte og ikkje av tvang.
Det står det faktisk i 2 Kor9:7 Kvar ein må gje som han set seg føre i hjarte.Ikkje med ulyst eller av tvang. For Gud Elskar ein glad gjevar. Så bestemmer du deg for at du blir glad for å gi t.d. 100kr og blir glad i hjerte ditt for det. Eller 1000,- kr og blir glad for det Så gi det. Og viss du blir glad i hjerte ditt om du gir mer så skal du gi det. Men du skal ikkje føle noko tvang. Bestemmer du deg at du blir glad for å gi en tiende og faktisk klarer det og gir det av glede, og ikkje gjær det av ulyst eller tvang så kan du gi det. Men som sagt (skrevet) det er ingen tvang. Du skal gi av hjete og ikke av ulyst og tvang...

Gud Velsigne dere

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 05.11.2022 av Anonym
Det er knytter løfter til å gi tiende. Ikke av Hanevold, men av Gud. Jeg vet ikke hvordan Visjon Norge forvalter pengene sine, men de lever heldigvis ikke av skatteseddelen til funksjonshemmede og enker, slik som nrk og tv2.

Når det er sagt tror jeg det er sunt å gi tiende. da Gud har innført det. Ikke for sin skyld, men for alles skyld.

Vit at millioner lider en sakte sultedød i dag, mange er også kristne og setter sitt håp til Jesus. I Nord Korea spiser mange gress og bark for å overleve. Dette er din mulighet til å velsigne din neste. Gud vil uansett ta vare på sine på sin måte. Jeg kjenner ikke deg, men antar du lever utrolig godt i forhold til mange kristne søsken. Når alt det er sagt tror jeg tienden tilhører din lokale menighet.

100 kr kan faktisk gjøre en stor forskjell mange steder i verden.
Jesus sier; det du gjorde mot de minste gjorde du mot meg.
Når vi en gang dør, er våre gjerninger alt vi har med oss.

God bless
Anonym
#2. Postet 06.11.2022 av Anonym
100 kr kan faktisk gjøre en stor forskjell mange steder i verden.
Jesus sier; det du gjorde mot de minste gjorde du mot meg.
Når vi en gang dør, er våre gjerninger alt vi har med oss.
God bless
Ja du kan komme langt med 100kr mange steder i verden. Det var heller ikke det jeg sa at man ikke gjorde. Og som du også skjønte var det heller ikke mitt poeng :) Mitt poeng er at så lenge du gir med glede og av ditt hjerte så er det til glede for vår Herre. Uansett hvor mye man gir. Da blir det til velsignese.

Jakob var rik før Gud lovet han velsigneser. Og før han gav tiende. OG det står heller ikke i bibelen at Gud ba han gjøre dette. 1mos 28:20-22 "Og Jakob gav ein lovnad og sa; Dersom Gud vil vera med meg og verna meg på denne ferda mi, og vil gje meg brød å eta og klede å kle meg med, og kjem eg attende til farshuset mitt i fred så skal Herren vera min Gud. Denne steinen som eg har reist til minnestein skal vera eit Guds hus, Og alt det du gjev meg vil eg gje deg tiende." Tiende var derfor eit gjensvar på Guds velsignelse og ikkje omvendt. Altså at Gud velsignet han fordi han gav tiende.

Om du da gir den tiende gir du da den tiende av alt du eier eller gir du tiende av det du tjener? gir du tiende av netto eller brutto? Og følger du dei andre lovene i moseboka.? For om du pålegger noen å gi tiende for det står i loven ( moseloven ) så bør du vel også pålegge dem å følge dei andre lovene.

Det er derfor jeg tror at jeg har fått det på hjerte at vi må gi det vi legger oss på hjerte og gi det med glede.
Ikke med ulyst og av tvang. Men fordi vi vil gjære det av glede. Hva du vil gi må være opp til deg.
Gi det du legger deg på hjerte å gi den summen med glede.. Men og forkynne å gi en tiende som skaper skyldfølelse og skam, er usundt og farlig..

Men viss det at du gir den tiende gjør at du ikke klarer å betale husleie, regninger, lån så gir du vekk noe som ikke tilhører deg. Og det må vi ikke gjøre. Då skal vi ikke gi tiende. Og viss vi også føler tvang og ulyst av å gi den tiende, då skal heller ikkje gi den tiende. Derfor er det viktig å tenke på 2Kor 9:7

Men for å ungå misforståelser så må jeg også fortelle og skrive at DHÅ kan også til dømes sei til oss at denne måneden skal du gi den tiende. Og da må vi være lydige.
Anonym
#3. Postet 07.11.2022 av Anonym
Har du lest 3 Mosebok?
Sonoffer og renselse fra spedalskhet har tynt lite med tiende å gjøre. Hvordan man ofrer duer og dyr, er selfølgelig ikke gyldig lenger, da Jesus er det perfekte offer hele GT handler om.
Jesus kom ikke for å oppheve, men å oppfylle eller tilfredsstille Loven.
Når den rike unge mannen spør hva han skal gjøre for å bli frelst, viser Jesus til Loven.
kjøttet vil sansynligvis skrike om du betaler tiende. Men ånden vil glede seg. Vi er kalt til å korfeste kjøttet daglig og følge Jesus. Jesus eller Guds Ord og Den Hellige Ånd er ett.
Om du ikke har råd til å betale tiende, bor eller lever du kanskje for dyrt.
Guds ord sier; Vær ikke bekymret for morgendagen, men la morgendagen bekymre seg for seg selv. Matt 6.28

God bless
Anonym
#4. Postet 07.11.2022 av Anonym
Hvor i NT står det at vi er forventet å gi tiende (10%)?
Anonym
#5. Postet 07.11.2022 av Anonym
Hvor i NT står det at vi er forventet å gi tiende (10%)?
Matt 5.17
Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men å oppfylle.

19b. Men den som holder dem og lærer andre dem, skal kalles stor i himmlenes rike.

3 Mos 27.30
Mal 3.8-12
Anonym
#6. Postet 07.11.2022 av Anonym
Har du lest 3 Mosebok?
Sonoffer og renselse fra spedalskhet har tynt lite med tiende å gjøre. Hvordan man ofrer duer og dyr, er selfølgelig ikke gyldig lenger, da Jesus er det perfekte offer hele GT handler om.
Jesus kom ikke for å oppheve, men å oppfylle eller tilfredsstille Loven.
Når den rike unge mannen spør hva han skal gjøre for å bli frelst, viser Jesus til Loven.
kjøttet vil sansynligvis skrike om du betaler tiende. Men ånden vil glede seg. Vi er kalt til å korfeste kjøttet daglig og følge Jesus. Jesus eller Guds Ord og Den Hellige ånd er ett.
Om du ikke har råd til å betale tiende bor eller lever du kanskje for dyrt.
Guds ord sier; Vær ikke bekymret for morgendagen, men la morgendagen bekymre seg for seg selv. Matt 6.28

God bless
Her gjær du akkuratt det eg vil advare mot. Og akkuratt det mange tv predikanter gjær.
Nemmelig å forsøke å gi folk skyldfølelse for at dei ikke klarer å gi tiende. Og dermed også gi mer enn det dei klarer, det dei setter seg føre i hjerte sitt for å gi med glede. Vel sir, du kan forsøke men du klarer ikke å gi meg skyldfølelse eller påføre meg skam for at jeg ikke gir den tiende. Det er jeg ferdig med.
Jeg gir det jeg har satt meg på hjerte og gir det med glede.. Vi skal ikke føle på skammen fordi vi ikke klarer og gi den tiende.

I Heb 7 står det om at når Abraham gav tiende av alt og dette var loven. blant annet i vers 5-7. Men i vers 18-19 så står det at bodet (loven) er opphevet.

Ser at du legger ut 3 mosebok 27:30 Der står det som følger : "All tiende i landet av grøda på jorda og frukta på trea høyrer Herren til. Ho er helga til Herren." videre i vers 32 står det " Og all tiend av storfe og småfe av alt som går under gjetarstaven - kvart tiande dyr - skal være helga til Herren "
Så viss vi skal tenke uti frå dagens samfun, så må du betale tiende av alt du eier og har. hus,bil, båt hytte på fjellet, inntekten din. alle eiendelene dine osv osv. og da kommer vi oppi en sum som ikke mange klarer å gi. Jeg klarer vertfall det ikke. Den første som gav tiende var Abraham. Vet du hvem han gav den tiende til.? Det var nemmelig ikkje menigheten. Det var kongen. Og kongen var myndighetene i da tidens samfunn. Så sånn sett gir vi mer enn den tiende i dag. til myndighetene.

Predikanter og andre må rett og slett slutte å påføre andre skam og skyldfølelse fordi dei
ikkje klarer å gi den tiende. Det er rett og slett en uting. På meg hjelper det lite.
Jeg har god sammvittighet overfor Gud angående mine gaver. eg gir det eg setter meg føre i hjerte. og gir med glede.

Alle gåver som vi gir med glede og med hjerte blir til velsignelse. Ingen gaver er for små.
Anonym
#7. Postet 07.11.2022 av Anonym
Jeg ønsker deg alt godt bygdekar.
Men jeg kan love deg at det er frihet i å gi tiende. Alle Guds bud er der for å beskytte og velsigne oss. Jeg har sluttet å se på visjon norge, med mindre det er ett av progammene jeg liker. Ja, det er mange ulver i fåreklær der ute. Når det er sagt skulle jeg likt å se hvor det står at Gud hater sparsommelige folk. Den eneste jeg husker Gud hatet var Esau, en superlunken type som solgte førstefødtretten sin for et måltid.

God bless
Anonym
#8. Postet 08.11.2022 av Anonym
Jeg ønsker deg alt godt bygdekar.
Men jeg kan love deg at det er frihet i å gi tiende. Alle Guds bud er der for å beskytte og velsigne oss. Jeg har sluttet å se på visjon norge, med mindre det er ett av progammene jeg liker. Ja, det er mange ulver i fåreklær der ute. Når det er sagt skulle jeg likt å se hvor det står at Gud hater sparsommelige folk. Den eneste jeg husker Gud hatet var Esau, en superlunken type som solgte førstefødtretten sin for et måltid.

God bless
Ønsker deg også alt godt Øst. :)

Jeg har berre fått lagt dette på hjerte. Og måtte faktisk berre skrive desse innlegga.
Du og alle andre som vil får fortsette å gi den tiende da Øst. Om dere da gjær det. Fullt og helt..Og faktisk gir den tiende av ALT det du tjener, eier og har.. Og da håper eg du ikkje gjær det av tvang, eller av ulyst, eller begge deler. Og så får alle dei som vil gje det dei har lagt seg på hjerte. og gir det med glede.
UTEN å måtte føle på en skam, skyldfølelse og en følelse av fordømmelse frå andre kristne.

Korinterne 9:7-8 "Kvar ein må gje som han set seg føre i hjarta, ikkje med ulyst eller av tvang.
For Gud elskar ein glad gjevar.Og Gud er mektig til å gje dykk all nåde i rikeleg mål, så
de alltid og i alleting kan ha alt de treng til,og ha overflod til all god gjerning."

Gud velsigne Dykk alle.
Tangen
#9. Postet 08.11.2022 av Tangen
Eg har nå forstått og lært at en tiende var datidens skattesystem.(i GT) Og sånn sett så gir vi idag meir enn ein tiende. Vi betaler først skatt av våre tjente penger, så betaler vi skatt (moms ) av det vi handler enten det er bensin/drivstoff, matvare eller andre varer. I tillegg så gir vi gaver
Jeg er helt enig med deg, det var datidens skattesystem. Men selv i bibelsk tid (altså det gamle Israel) ble dette utvidet (ekstraskatt) til at f.eks kongen krevde førsteslåtten av grasset for sine stridshester. Gud bad de mer velstående om å ikke slå kantene i åkeren som de fattige kunne få slå. Dette kan anses som en gave til de fattige.

Med dagens skattesystem betaler vi allerede tiende og langt mer enn det. Alt det vi betaler frivillig må anses som gaver, og det vi betaler gjennom Staten (eller det offentlige som også innbefatter kommuner og fylkeskommuner) må anses som skatt.
Anonym
#10. Postet 08.11.2022 av Anonym
Det blir helt feil å bruke ordet tiende om givertjenesten etter pinsedagen.
Jesus sier ikke noe om tiende (ikke for oss i alle fall), Paulus nevner det ikke og kristne ledere burde ikke nevne det ordet i det hele tatt.
Før vi fikk Den Hellige Ånd handlet det om å gi 10% (for de som var under loven) nå handler det for alle født på ny kristne om å gi med glede (2. Kor. 9,7) det vi har bestemt oss for. Faktisk er det forventet at vi gir hele vårt liv og vår kropp til Kristus i dag, innebærer ikke det også hva vi bruker penger på?
Er Jesus Herre i teorien, eller i praksis?

Feil bruk av ord leder til feil lære og feil praksis.
Når ledere/pastorer/forkynnere..osv..feilaktig(mot bedre vitende?) bruker ordet tiende så oppnår de i alle fall en ting; de skaper et inntrykk av at vi bør gi tiende, ellers..., de skaper et press, en pliktfølelse, de skaper dårlig samvittighet (som trådstarter er inne på). Jeg tror de håper å få inn mer penger når de snakker om tiende. Jeg vil gå så langt som å kalle det manipulasjon i mange tilfeller.

Jeg lurer på om ikke all den aktive tiggingen etter penger i kristne krester egentlig er uttrykk for vantro.
De stoler ikke på at Gud selv kan skaffe til veie (via mennesker som gir med glede, ledet av DHÅ), de pengene som trengs til enhver tid.

Dersom Gud har kallet deg til å drive en TV-kanal så vil han sette pris på at du ikke fremstiller ham som en tigger med dårlig råd. Jeg tror økonomien ville få et oppsving også.
Vinterglad sier: Da Jesus hadde fått eddik å drikke, sa han: "Det er fullbrakt".
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16