Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

wittenberg
Opprettet 12.07.2022 av wittenberg, mann, 39 år, Sør-Trøndelag.
For lutheranere
Tenkte bare å lage en "avdeling" for de av oss som er aktive innen lutherske sammenhenger av ulike slag. Tenker da både på kirkesamfunn og de ulike organisasjoner som finnes. Gi gjerne lyd fra dere :)

Svar på innlegg

compaq
#1. Postet 13.07.2022 av compaq
Fører den kristne vanndåp tilgivelse av synder????

Matt 3:11: Jeg ( døperen Johannes ) døper dere med vann så dere blir omvendt. Men han som kommer etter meg ( Jesus) er sterkere enn meg. Jeg er ikke engang verdig til å ta av ham sandalene. Apg 13:24: viser at Johannes ikke rettet sin oppmerksomhet mot alle folk men bare mot jødene ( Jakobs etterkommere). Hvorfor hjorde han det. På grunn av jødenes synder mot lovpakten og for å gjøre dem beredt til krist komme.

Apg 2:38: Vend om og la dere døpe i Jesu krist navn, hver og en av dere, så dere får tilgivelse for syndene. Førte dåpen i seg selv til at de fikk tilgivelse. Tenk over følgende: Dette ble sagt til jøder som var medansvarlige for kristi død. Det at de ble døpt ville være et vitnesbyrd om noe. OM hva. Om at de nå trodde på Jesus som Messias, kristus. Bare hvis de gjorde dette, kunne syndene deres bli tilgitt. ( Apg 3: 12 og 5: 30-31)

Jesus er derfor ingen fremmed person for Johannes. Og Johannes vet at den dåpen han døper med, ikke er for Jesus. Den er for dem som angrer sine synder, men Jesus er uten synd. Men til tross for Johannes innvending sier Jesus: La det nå skje. Dette må vi gjøre for å oppfylle all rettferdighet. Hvorfor er det riktig av Jesus å la seg døpe. Fordi Jesu dåp er et symbol på at han fremstiller seg for sin Far for å gjøre hans vilje. Jesus har vært tømmermann, men nå er tiden inne til at han skal begynne i den tjenesten som Jehova Gud har sendt ham til jorden for å utføre.

Da Jesus blir døpt, lyder det dessuten en røst fra himmelen som kunngjør: Detter er min sønn, den elskede som jeg har behag i. Hvem er det som sier dette. Er det Jesus selv? Naturligvis ikke. Det er Gud. Det er innlysende at Jesu er Guds sønn, ikke Gud selv som noen hevder.

Definisjon synd bokstavelig forfeiling av målet ifølge den hebraiske og den greske tekst. Bibelen skiller mellom nedarvet synd og forsettlig synd og mellom det å begå en syndig handling som en angrer og tilgi og det å praktisere synd.
Anonym
#2. Postet 14.07.2022 av Anonym
Bare ett spørsmål. Hvem er den handlende i dåpen?
compaq
#3. Postet 14.07.2022 av compaq
Noen vil kanskje si: Jeg ble døpt da jeg var et lite barn ved at det ble helt vann over hodet mitt. Er ikke det nok. Nei, det er det ikke for det ordet som er gjengitt døpe i vår bibel, er det greske ordet baptizein og det betyr bokstavelig å dukke under vann, å senke ned, å dekke med vann.

De første som ble døpt i samsvar med Jesu befaling var jøder og jødiske proselytter fra år 33. Kort tid senere fikk også samaritaner det priviegium å bli kristne disipler. Deretter i år 36 fikk uomskårne hedninger den samme muligheten. Før samaritanene og hedningene kunne bli døpt måtte de personlig innvie seg til Jehova for å tjene ham som disipler av hans sønn.

Det er denne betydningen den kristne vanndåp har den i dag. Fullstendig neddukking i vann er et passende symbol på en slik personlig innvielse ettersom dåpen er en symbolsk begravelse. Det at du blir neddukket i dåpsvannet, er et bilde på at du dør med hensyn til din tidligere kurs i livet. Det at du blir reist opp av vannet, er et bilde på at du blir gjort levende for å gjøre Guds vilje. Alle som blir sanne kristne må bli døpt med denne ene dåp. De blir ved dåpen kristne vitner for Jehova, Guds ordinerte Ordets tjenere. ( Ef 4:5 og 2.Kor 6:3-4)

En slik dåp har stor frelsende verdi i Guds øyne. Det var noe apostelen Peter henledet oppmerksomheten på etter at han hadde nevnt hvordan Noah bygde en ark som bevarte ham og hans familie gjennom vannflommen. Han skrev: Det som svarer til dette, frelser nå også dere, nemlig dåpen ( ikke avleggelsen av kjødets urenhet men anmodningen til Gud om en god samvittighet) ved Jesu kristi oppstandelse.( 1.Pet 3:21) Arken var et håndgripelig vitnesbyrd om at Noah trofast hadde utført det arbeidet Gud hadde gitt ham i oppdrag å gjøre. etter at arbeidet med arken var fullført ble datidens verden tilintetgjort da den ble oversvæmt av vann.( 2.Pet 3:6) Men Noah og hana famile åtte sjeler ble ført trygt gjennom vannet. ( 1.Pet 3:20)

De som idag innvier seg til Jehova på grunnlag av tro på den oppstandne kristus, blir døpt som symbol på sin innvielse. De fortsetter å gjøre det som er Guds vilje i vår tid og blir frelst fra den nåværende onde verden. ( Gal 1:3-4) De er ikke lenger på vei til å bli tilintetgjort sammen med den nåværende onde tingenes ordning. De er frelst fra dette og de får en god samvittighet av Gud. Apostelen Johannes forsikrer Guds tjenere: Verden forsvinner og det gjør også dens begjær men den som gjør Guds vilje blir for evig. ( 1.Joh 2:17) Det ville være feil å trekke den slutning at dåpen i seg selv er en garanti for frelse. Den er bare av verdi hvis en person virkelig har innviet seg til Jehova gjennom Jesus kristus og deretter trofast gjør Guds vilje like til enden. Den som har holdt ut til enden, han skal bli frelst.(Matt 24:13)
Fjellfinn
#4. Postet 14.07.2022 av Fjellfinn
Har aldri hørt slik dåpslære fra lutheranere. Ser at denne tråden er opprettet for de som er aktive innen lutherske sammenhenger. Da er det rimelig respektløst at andre, muligens jehovas vitner, straks overtar tråden med sin egen agenda. Det er vel fullt mulig å opprette sin egen tråd, i stedet for å overta en som er opprettet til andre ting.
HÅKON L
#5. Postet 14.07.2022 av HÅKON L
Har aldri hørt slik dåpslære fra lutheranere. Ser at denne tråden er opprettet for de som er aktive innen lutherske sammenhenger. Da er det rimelig respektløst at andre, muligens jehovas vitner, straks overtar tråden med sin egen agenda. Det er vel fullt mulig å opprette sin egen tråd, i stedet for å overta en som er opprettet til andre ting.
Tråden heter for lutheranere og er postet i Religion og tro i en debatttråd. Lutheranere har dette slagord skriften alene(sola scriptura) Troen alene (sola fide) nåden alene (sola gracia) + kristus alene og Guds ære.
Et av slagordene er skriften alene og Lutheranere har barnedåp er dette bibelelsk eller er dette ikke bibelsk er et reelt spørsmål å stille ettersom skriften alene er en av hjørnesteinene til lutheranerne. Compac tar opp et bibelske tema og bruker skriften til å argumentere om tema dåpen, at dåpen er et selvstendig valg som en velger å følge Kristus Guds sønn ved sitt liv ved å gravlegge sitt gamle liv og for deretter å følge kristus i tro som en god samvittighetspakt, noe en ikke kan gjøre som spebarn.

Kanskje temaet dåp ikke burde vært tatt opp i denne tråden grunnet teksten til trådstarteren, men likevel er temaet et viktig tema som burde fremmes.

Men forutennom det er ordlyden i toppteksten litt diffus. setning 1 besvares av setning 2 som peker mot protstantismen og deretter kan en gå til ulike kirkesamfunn som oppsto over tid. Hva som er definisjonen til ulike organisasjoner som finnes vet jeg ikke.
Anonym
#6. Postet 15.07.2022 av Anonym
Noen vil kanskje si: Jeg ble døpt da jeg var et lite barn ved at det ble helt vann over hodet mitt. Er ikke det nok. Nei, det er det ikke for det ordet som er gjengitt døpe i vår bibel, er det greske ordet baptizein og det betyr bokstavelig å dukke under vann, å senke ned, å dekke med vann.
Du nevner vår(ikke min) bibel, som selfølgelig er Jehovas vitne.

Dåp betyr å begrave som du nevner.

Nå døpes ikke en jehovas til Faderen, Sønnen og DHÅ. Hvem og hva døpes dere til???
compaq
#7. Postet 15.07.2022 av compaq
Håkon skriver: Compaq bruker skriften til å argumentere om tema dåpen, at dåpen er et selvstendig valg å følge kristus Guds sønn ved sitt liv ved å gravlegge sitt gamle liv og for deretterr å følge krisus i tro.......?????

Jeg har aldri sagt det. Du må lese det jeg skriver.

Jesus bekjente offentlig sin innvielse til å gjøre sin Faders vilje ved å la seg døpe i vann. Han lærte sine etterfølgere at de skulle undervise alle folkeslag idet I døper dem til Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn. Derfor bør alle som er gått inn på å gjøre Guds vilje, la seg døpe.

Jesus føler at hans Far ( Jehova ) på en måte har trukket tilbake sin beskyttelse fra ham for at hans ulastelighet skal bli prøvd til det ytterste. Han roper derfor med høy røst: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg. Da Jesus får eddikvinen, roper han med høy røst: Det er fullbrakt. Ja, han har fullført alt det hans Far har sendt ham til jorden for å gjøre. Til slutt sier han: Far, i dine hender overgir jeg min ånd. Jesus overgir med dette sin livskraft til Gud i tillit til at Gud vil gi ham den tilbake. Så bøyer han hodet og dør. ( Matt 27:45-56) ( Mark 15:33-41) ( Lukas 23:44-49) ( Joh 19:25:30)

Når en så gjør framskritt i kunnskap og forståelse vil en få høre Jesus si: Vil noen komme etter meg, da må han fornekte seg selv og ta ( sin pel:gresk stauros) opp og følge meg. ( matt 16:24)

Det betyr å oppgi sin egen vilje og gå inn på eller innvie seg til å gjøre Guds vilje slik som Jesus gjorde. Innvielse betyr at en setter seg selv til side. For at Gud skal kunne godta vår innvielse, må det være en betingelsesløs overgivelse. En kan ikke si: Herre, jeg vil gjøre din vilje, hvis.....Nei, for det ville være selvisk og vitne om mangel på tro. Den som har tro forstår at det ikke står til vandringsmannen å styre sin gang, men at Gud med sin fullkomme visdom, rettferdighet, kjærlighet og makt vet alt best. Han forstår også at det å tjene ham ikke bare er dt eneste rette å gjøre men også det eneste kloke. Så viser han sin tro ved å gå inn på å gjøre Guds vilje og han er tilfreds med hva som helst Gud bestemmer for ham.
Anonym
#8. Postet 15.07.2022 av Anonym
compaq
Jeg lurer litt på hvordan du som JV mottar personlig åpenbaring fra vår Herre?
Jeg tenker ikke på generell åpenbaring, fra bibelen, men Guds spesielle plan for ditt liv. Personlig åpenbaring om kall og tjeneste f.eks?
Andor
#9. Postet 15.07.2022 av Andor
compaq
Jeg lurer litt på hvordan JV mottar personlig åpenbaring fra vår Herre?
Jeg tenker ikke på generell åpenbaring, fra bibelen, men personlig åpenbaring om kall og tjeneste f.eks?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det er lite,eller om det er noe i det hele tatt vitnesbyrd i fra jv ref Matteus 7.7-8?
HÅKON L
#10. Postet 15.07.2022 av HÅKON L
Ser at jeg har skrevet litt mangelfull forklaring nevnte tema og prøvde og oppsummere det du skrev Compaq


Apg 4:10
10 så skal dere alle, og hele Israels folk, vite dette: Når denne mannen står frisk foran dere, er det ved navnet til Jesus Kristus, nasareeren, han som dere korsfestet, men som Gud reiste opp fra de døde. 11 Han er
steinen som ble vraket av dere bygningsmenn,
men som er blitt hjørnestein.
12 Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved.»

(Ved å følge Jesus Kristus ærer en også vår far i himmelen, for Jesus nevner dette i:)

John 14:5-12
5 Tomas sier til ham: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?» 6 Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg. 7 Har dere kjent meg, skal dere også kjenne min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.»
8 Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» 9 Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: ‘Vis oss Far’? 10 Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. 11 Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld. 12 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerningene jeg gjør, ja, enda større gjerninger, for jeg går til Far. 13 Og det dere ber om i mitt navn, vil jeg gjøre, så Faderen skal bli æret gjennom Sønnen. 14 Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

Les gjerne også Johannes 6: 44-51
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16