Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 18.01.2022 av Anonym.
Ezekiel
Eg driver å studerer ezekiel for tiden og lurer på ka folk tenker om hans syn fra Gud.
Syns det virker veldig interessant.
Ka var det gud ville vise oss med disse unike hjulene og ka symboliserte disse 4 hodene på hver kjerub?
Hørte senest i dag at mercedes jobber med utvikling av slike hjul

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 18.01.2022 av Anonym
Esekiel og virvelvinden

"Da han var ved Kebar-elven, så Esekiel et stormvær som så ut til å komme fra nord, " en stor sky med flammende ild som sluttet rundt seg selv. En strålende glans var rundt den, og det strålte ut fra midten av den, som funklende metall, midt ut av ilden." En rekke hjul grep inn i hverandre og ble holdt i gang av fire skikkelser. Høyt over alle disse "Over hvelvingen over hodet deres var det noe som lignet en trone. Den så ut som den var av safirstein. Over det som lignet en trone, var det en skikkelse som så ut som et menneske, høyt over den.." "Under vingene på kjerubene kunne en se noe som lignet en menneskehånd" (Esek. 1,4,8, 10, 26).

Hjulene var ordnet så innviklet at de ved første øyekast så ut til å være i full forvirring, men de beveget seg i fullkommen harmoni. Himmelske vesener ble støttet og ledet av hånden under kjerubenes vinger, og de holdt hjulene i gang. På tronen over dem satt Den Allmektige, og rundt om tronen var det en regnbue, tegnet på Guds barmhjertighet.

Hjulenes forviklinger var under ledelse av hånden under kjerubenes vinger, og slik er også menneskelige begivenheter et komplisert spill som er under Guds kontroll. Midt under rikenes strid og larm styrer Han stadig det som skjer på jorden, Han som sitter over kjerubene.

Vi har noe å lære av beretningen om riker som det ene etter det andre har fått tildelt tid og sted. Gud har en plass i sin store plan for alle folk og hvert enkelt menneske. I dag blir mennesker og riker målt og veid av Ham som ikke tar feil. Alle avgjør sin skjebne med sitt eget valg, og Gud sørger for at Hans hensikter blir oppfylt.

Den historien som den store JEG ER har skissert i sitt ord, binder lenke etter lenke sammen i den store profetiske kjeden, helt fra den evigheten som ligger bak oss og til evigheten i framtiden, og den forteller oss hvor vi i dag er i tidenes opptog og hva vi kan vente oss av tiden som ligger foran. Alt det profetiene har forutsagt skulle skje fram til vår tid, kan vi nå lese om i historiebøkene, og vi kan være trygge på at alt det som ennå skal skje, kommer til å bli oppfylt i sin tid."

effatha.dk/egwdb/no-bog.asp?bog=utl-no
Anonym
#2. Postet 18.01.2022 av Anonym
Ezekiel fikk besøk av utenomjordiske. Les Eric von Dànicken.
Erich von Däniken. Knyttet til "New Age" og "Okkult lære" og som " er best kjent for sin fantasifulle hypotese om at jorden i tidligere tider har vært besøkt av utenomjordiske intelligenser som kanskje endog har forbedret den menneskelige intelligens ved hjelp av kunstig mutasjon." Erich von Däniken – Wikipedia

"Tiden er inne for oss til å innrømme vår ubetydelighet ved å gjøre funn i den uendelige uutforskede kosmos. Først da skal vi innse at vi ikke er annet enn maur i universets enorme tilstand. Og likevel ligger vår fremtid og våre muligheter i universet, hvor gudene lovet at de ville gjøre det." -Erich von Däniken, Chariots of The Gods.

Han mener vi er ubetydelige og ikke annet enn maur. Han sikter også til at det finnes flere guder og at disse holder vår fremtid og muligheter.

Kanskje greit å holde seg unna denne mannen.
Anonym
#3. Postet 18.01.2022 av Anonym
Ja det tenkte eg og
Anonym
#4. Postet 18.01.2022 av Anonym
Ja det tenkte eg og
Og til ettertanke. Det er ikke alt i Guds ord som vi kan fullt forstå. Kanskje det ikke er meningen at vi skal fullt forstå disse 4 hodene på hver kjerub etc.

"Alt som Gud har funnet behagelig å kunngjøre, bør vi ta imot på grunnlag av Hans Ords autoritet. Det som blir uttalt, er kanskje bare en enkel påvisning av kjensgjerninger, uten noen forklaring om hvordan eller hvorfor. Men selv om vi ikke kan fatte det, bør vi slå oss til ro i forvissningen om at det er sant, fordi Gud har sagt det. Hele vanskeligheten ligger i at det menneskelige sinn er svakt og innskrenket."

"Bibelen utfolder sannheten på en så enkel måte og så fullkomment avpasset etter trangen og lengslene i menneskehjertet at det har forbauset og forundret de høyest kultiverte ånder, mens den gjør det mulig for de fattige og umyndige å se frelsens vei........ Men under disse sannhetene som er så lette å forstå, ligger det hemmeligheter som Hans herlighet skjuler seg i - hemmeligheter som overvelder tanken i i dens gransking, men som likevel inspirerer den oppriktige sannhetssøkende med ærefrykt og tro. Jo mer han gransker Bibelen, desto dypere blir hans overbevisning om at den er den levende Guds Ord, og menneskefornuften bøyer seg for den guddommelige åpenbarings velde."

"Når vi ser oss tvungne til å måtte anta visse ting utelukkende ved tro, er dette i overensstemmelse med Herrens hensikt. Å erkjenne dette er bare å innrømme at den menneskelige ånd ikke kan begripe det uendelige, og at mennesket med sin begrensede menneskelige kunnskap ikke kan forstå den Allmektiges motiver.
"

-
Veiledning for menigheten (Bind 2), [Bibelens hemmeligheter et bevis på dens inspirasjon], Ellen G. White Ellen Whites bøker (effatha.dk)
Anonym
#5. Postet 18.01.2022 av Anonym
Dette vil eg se nærmere på. Takk for innspill
Anonym
#6. Postet 18.01.2022 av Anonym
Herren kom altså ikke på løperhjul, men i et himmelskip. Hva tror dere dette himmelskipet så ut som? Det er egentlig nøye beskrevet av Ezekiel, men dere tror ikke på noe romskip. Så, kan noen fortelle meg hva dere tror ette himmeskipet bestod av. Ezekiel mente det bestod av metall. Trenger vi mer for å forstå at det var et romskip?
Det er vel ikke 100% sikkert at Herren kom personlig til Esekiel. Han fikk jo syner fra Gud.

"Da ble Himmelen åpnet og jeg så syner fra Gud." -Esekiel 1:1

Strongs Concordance : Syner - [H4759] - mar'â : (1).Visjon. (A). Åpenbaringsmodus. (2). Speil.



Esekiel mente vel heller ikke at det han så i sine syner bestod av metall, men at noe strålte midt ut av ilden og den strålingen var som/lignet funklende metall.

"En strålende glans var rundt den, og det strålte ut fra midten av den, som funklende metall, midt ut av ilden." - Esekiel 1:4

Strongs Concordance : Metall - [H2830] - ?ašmal : et skinnende stoff, rav eller elektrum eller bronse (usikkert)

Anonym
#7. Postet 18.01.2022 av Anonym
Hvordan forklarer du at "syner " fra Gud løfter ham opp i himmelskipet og reiser til Temlet i Jerusalem hvor noen viser ham rundt i Templet og viser ham hvordan avgudsdyrkere forsøpler Templet?
"I det tjuefemte året av vårt fangenskap, ved begynnelsen av året, på den tiende dagen i måneden, i det fjortende året etter at byen ble tatt, nettopp på denne dagen kom Herrens hånd over meg. Og Han tok meg med dit. I syner fra Gud tok Han meg med inn i Israels land og satte meg på et meget høyt fjell. På sørsiden av det var det noe som lignet bebyggelsen i en by."
- Esekiel 40:1-2

Strongs Concordance : Hånd - ya? - [3027] : en hånd (den åpne, indikerer kraft, midler, retning osv.)

Står jo ingenting her om at Esekiel satte seg i noe fartøy og dro til Jerusalem. Jeg tror Bibelen legger det frem at det skjer i visjoner, gjennom Herrens kraft/Ånd. Den samme Ånden og kraften som stadig løftet Esekiel opp fra bakken etter at han fikk disse visjonene. Jeg vet at ingenting er umulig for Gud, så Han kan helt sikkert flytte et menneske hvor Han vil på denne jorden ved Sin Ånd. Men, tror ikke Esekiel ble fysisk flyttet, siden det står : "I syner fra Gud tok Han meg med inn i Israels land."

Syntes bare det blir rart når man blander inn utenomjordikse vesener og romskip i Skriftene. Men forstår at sjeler kan tenke dette, da det har vært flere tiår med filmer, serier, bøker, dokumentarer etc. om UFO og diverse saker foran våre øyne.

Vi får bare være enige om å være uenige.



Anonym
#8. Postet 18.01.2022 av Anonym
Syntes bare det blir rart når man blander inn utenomjordikse vesener og romskip i Skriftene. Men forstår at sjeler kan tenke dette, da det har vært flere tiår med filmer, serier, bøker, dokumentarer etc. om UFO og diverse saker foran våre øyne.

Vi får bare være enige om å være uenige.


Holder en knapp med deg her. Men samtidig utrolig interessant hvor forskjellige tanker vi gjør oss.

Anonym
#9. Postet 18.01.2022 av Anonym
Ja. Mye forskjellige tanker, meninger og lære angående Skriften. Heldigvis ga Jesus oss dette løftet :

"Om noen vil gjøre Hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud," - Johannes 7:17

Slik jeg tror Hans ord legger det frem, så tror jeg dette forteller at jo mer vi vil gjøre Guds vilje, jo mer lys over Skriften vil vi få. De som ikke vil gjøre Guds vilje, eller ikke er noe interessert i å finne ut om hva Hans vilje er for oss, vil kanskje ha det mer vanskelig med å forstå Hans ord.

Du har tatt for deg en ganske så spennende bok i Bibelen som du studerer. Anbefaler deg å studere med ydmykt hjerte og opprikitg bønn.
Anonym
#10. Postet 19.01.2022 av Anonym
Ydmyk skal eg absolutt være for det er så stort og så mektig.
Eg sliter litt med å finne ut av hvem eg skal høre på og ka som er lurt eller lett å lese. Tar gjerne mot tips.
Eg har en som eg snakker litt med men føler han kan være litt ekstrem. Så har du andre igjen som føles mer trygt å høre på. Har hørt en del på Hardang og Kurt urhaug. Syns de er veldig flink(på p7 kristenradio)
Poenget mitt er at det kan være litt forvirrende
Lurer litt på ka andre tenker
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16