Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Debatt

Stigejacob
Opprettet 05.01.2022 av Stigejacob, mann, 45 år, Aust-Agder.
Skal vi tro på cryptovaluta?
Du trenger ikke kunne en ting, du kjøper en maskin fra 5 000 til 100 000, og de betaler seg ned i løpet av max 1 år, mens du sitter og spiser chips og blir tykkere, eller trener og blir i veldig god form. Du kjøper noen små enheter som bruker 5-10 kr i strøm daglig, og de gir deg 50 kroner tilbake daglig, eller du kjøper de som koster 100 000, bruker 50 kr i strøm daglig, og de gir deg 500-1 000 kr daglig. Høres latterlig ut.

Du snakker om å finne gratis penger, men kan det være så enkelt. Jeg har ikke bestemt meg, Geve fra Gud, eller felle fra Satan? Verdt å sette opp et nytt nettverk og teste ut med en gammel PC? Høres jo ut som en glimrende industri for Norge. Om ikke politikerne var så instendige på å gi makten til å sette prisen på norsk energi eksportert til EU, til EU, og gi dem makten til å bestemme hvor mye vi eksporterer til dem. Men er jo en artig ting da, dette med blockchain, mange muligheter, selv om det ble brakt til oss av folk som nå brenner i helvete. Og hvem vet, vi må kanskje ha medisinsk pass for å bruke banken fremtiden, så kan være lurt å ha en konto med penger nok til å kjøpe brød og vann i det fremtidige fengselet som er vårt land. Ettersom jeg forstår så har ikke kartonger med sigaretter samme verdi som på 80 tallet, så trenger ny valuta i fengsel nå.

Og disse bankene gnåler jo om kopi av pass allerede, den ene banken stengte min konto fordi jeg ikke sendte det til dem. Etter at jeg fikk noe vasespørsmål om jeg hadde konto i USA og var aktiv der i politikk eller organisasjoner. Du snakker om tøv. Det var fra Satan, så derfor kan crypto være fra herren.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 06.01.2022 av Anonym
Cryptovaluta er jo den valutaen som vil bli den pengeløse. Så de starter nå med at man kan ta ut litt kontanter,men det skal fasest bort. Så da må du ha ID2020,covidpass,vaksine og hele rukkle ganske snart....og du får ikke ut ett øre kontant når det kjører igang det kontantløse samfunnet. Alt ligger nå klart for det....samtidig vil man og få lønn ut fra dine biodata som blir sendt inn via biosensorene i kroppen.(Bare hos vaxinerte) Har du lystrert myndighetene, har du spart strøm?har du krysset gaten på skrått...gitt penger til de fattige...alt slikt komme de vaxinerte til å få lønn for,og registrert som biodata. Gjør man motsatt, så får man ikke lån,eller reise,adgangsnekt osv..

Bitcoin er vel ikke i sving lenger eller?Siden den demningen med de tre dammene bristet i Kina. Bitcoin sitt hovedkvarter lå der, så jeg har vel regnet med at den nå gikk dunken...Det var det dem fryktet ivertfall.

Ivertfall så er det Crypto som gjelder nå....jeg ville ikke ha investert i det. Det er verdensvalutaen,og du får ikke ett øre ut. Alt går digitalt, en liten periode i starten kan man ta ut penger.

Hørte om en mann som hadde invistert i Cryptovaluta, og han opplevde noe tull med ID bekreftelse og innloggingen....han måtte vente flere måneder,før han fikk det ordnet,og fikk ikke ut ett øre..

Her kan du se hvorfor det ikke er noe som er fra Herren.


Tangen
#2. Postet 06.01.2022 av Tangen
Alle nasjonale valutaer i dagens verden er basert på at folk har tillit til at en stat støtter den valutaen. F.eks den norske krona blir støtta av den norske staten. En kryptovaluta er ikke basert på noe som helst annet enn at de som bruker den har tillit til den, og den er 100% digital og ikke fysisk i form av pengesedler.

Tidligere var det slik at en valuta, eller pengeenhet som det kalles på godt norsk, ble støttet av en gullstandard. Det betød at man kunne få vekslet inn en viss mengde gull målt i unser mot en viss mengde valuta/penger. For å gjøre en lengre historie kort, i 1971 gikk vestlige land bort fra denne standarden, og vi fikk nå rene såkalte "fiat-valutaer", dvs. penger som ikke er basert på reelle verdier som f.eks gull, men kun på tillit til de enkelte land som utsteder valutaene/pengeenhetene.

Når pengene ikke lengre kan veksles inn mot en viss mengde gull, gir det mulighet for land til å øke pengemengden så mye de vil. Dette skjer årlig, først og fremst (men ikke utelukkende) gjennom å skape nye penger via gjeld, og dette skaper inflasjon som er en økning i pengemengden i forhold til hva som tilbys av varer og tjenester. Men fordi folk flest har tillit til penger, f.eks norske kroner, så godtar vi dette fordi disse er garantert av den norske staten.

Dette er likevel ingen 100% garanti. Mange land i fortida har opplevd hyperinflasjon, f.eks Tyskland i 1930-åra, eller Venezuela og Zimbabwe (Rhodesia) i nåtida. Mange land opplever også sterk inflasjon akkurat nå, som f.eks Tyrkia, og det skaper store problemer. Vi har også inflasjon i aksjemarkedet og boligmarkedet, og det siste gjør at veldig mange ikke har råd til å kjøpe egen bolig.

Med kryptovaluta har vi kommet enda et steg videre, fordi disse valutaene er hverken støttet av en stat, eller gull, eller egentlig noe som helst. De er kun støttet av "troen" på at disse som bruker dem vil fortsette å bruke dem til å betale for varer og tjenester. Så får du selv avgjøre hvor sterk tiltro du har til det. For meg virker det mer som et pyramidespill.
Stigejacob
#3. Postet 06.01.2022 av Stigejacob
Cryptovaluta er jo den valutaen som vil bli den pengeløse. Så de starter nå med at man kan ta ut litt kontanter,men det skal fasest bort. Så da må du ha ID2020,covidpass,vaksine og hele rukkle ganske snart....og du får ikke ut ett øre kontant når det kjører igang det kontantløse samfunnet. Alt ligger nå klart for det....samtidig vil man og få lønn ut fra dine biodata som blir sendt inn via biosensorene i kroppen.(Bare hos vaxinerte) Har du lystrert myndighetene, har du spart strøm?har du krysset gaten på skrått...gitt penger til de fattige...alt slikt komme de vaxinerte til å få lønn for,og registrert som biodata. Gjør man motsatt, så får man ikke lån,eller reise,adgangsnekt osv..

Bitcoin er vel ikke i sving lenger eller?Siden den demningen med de tre dammene bristet i Kina. Bitcoin sitt hovedkvarter lå der, så jeg har vel regnet med at den nå gikk dunken...Det var det dem fryktet ivertfall.

Ivertfall så er det Crypto som gjelder nå....jeg ville ikke ha investert i det. Det er verdensvalutaen,og du får ikke ett øre ut. Alt går digitalt, en liten periode i starten kan man ta ut penger.

Hørte om en mann som hadde invistert i Cryptovaluta, og han opplevde noe tull med ID bekreftelse og innloggingen....han måtte vente flere måneder,før han fikk det ordnet,og fikk ikke ut ett øre..

Her kan du se hvorfor det ikke er noe som er fra Herren.


Det kommer nok alltid til å være kontanter, Satan og hans barn vil jo at folk skal få handle narkotika, og ødelegge livene sine. Så om det ikke kommer regler som sier at politi ikke kan overvåke mistenkelige transaksjoner for små brukerdoser så består nok kontanter. Bitcoin er fortsatt i drift, flom? Du forveksler ikke med noe svindel, cryptoflood?

Snakker ikke om å investere i det for meg personlig, lurte på å sette en PC til å grave etter coins. Mest for å se hva det er for noe. Crypto have jo vært her i snart 50 år, brukt av banker og statlige finansielle institusjoner for alle transaksjoner. Forskjellen er bare at nå er det ikke sentralisert og kontrollmekanismen for transaksjoner og balanse ligger desentralisert på servere over hele verden, og på enkeltmenneskers crypto transcript.

Mister du cryptonøkkelen så mister du pengene ja, det er jo en ekstra sikkerhet det. Og jeg registrerer at du mener det ikke er fra herren. Virker av linknavnene som du mener det er fra den onde.
Stigejacob
#4. Postet 06.01.2022 av Stigejacob
Alle nasjonale valutaer i dagens verden er basert på at folk har tillit til at en stat støtter den valutaen. F.eks den norske krona blir støtta av den norske staten. En kryptovaluta er ikke basert på noe som helst annet enn at de som bruker den har tillit til den, og den er 100% digital og ikke fysisk i form av pengesedler.

Tidligere var det slik at en valuta, eller pengeenhet som det kalles på godt norsk, ble støttet av en gullstandard. Det betød at man kunne få vekslet inn en viss mengde gull målt i unser mot en viss mengde valuta/penger. For å gjøre en lengre historie kort, i 1971 gikk vestlige land bort fra denne standarden, og vi fikk nå rene såkalte "fiat-valutaer", dvs. penger som ikke er basert på reelle verdier som f.eks gull, men kun på tillit til de enkelte land som utsteder valutaene/pengeenhetene.

Når pengene ikke lengre kan veksles inn mot en viss mengde gull, gir det mulighet for land til å øke pengemengden så mye de vil. Dette skjer årlig, først og fremst (men ikke utelukkende) gjennom å skape nye penger via gjeld, og dette skaper inflasjon som er en økning i pengemengden i forhold til hva som tilbys av varer og tjenester. Men fordi folk flest har tillit til penger, f.eks norske kroner, så godtar vi dette fordi disse er garantert av den norske staten.

Dette er likevel ingen 100% garanti. Mange land i fortida har opplevd hyperinflasjon, f.eks Tyskland i 1930-åra, eller Venezuela og Zimbabwe (Rhodesia) i nåtida. Mange land opplever også sterk inflasjon akkurat nå, som f.eks Tyrkia, og det skaper store problemer. Vi har også inflasjon i aksjemarkedet og boligmarkedet, og det siste gjør at veldig mange ikke har råd til å kjøpe egen bolig.

Med kryptovaluta har vi kommet enda et steg videre, fordi disse valutaene er hverken støttet av en stat, eller gull, eller egentlig noe som helst. De er kun støttet av "troen" på at disse som bruker dem vil fortsette å bruke dem til å betale for varer og tjenester. Så får du selv avgjøre hvor sterk tiltro du har til det. For meg virker det mer som et pyramidespill.
Nasjonal valuta har også vært tillitbasert hele mitt og ditt liv, så det er ikke noe forskjell. Er ikke gull nok i verden og langt mindre omløp til å garantere for en valuta, så verden kunne ikke fortsette slik.

Og crypto verdsettes da etter mer enn tillit og popularitet, er jo en gitt mengde mynter å grave for folk. Så bestemmer markedsplassen og brukerne hvor prisnivået på transaksjonene skal ligge, når folk slutter å grave fordi det er for lite igjen, så tørker det opp. Men valutaen kan da fortsatt leve videre og ha stabil verdi om den er omfavnet av store bedrifter og valutaen har markedsandeler. Da har valutaen blitt til en aksje du kan kjøpe varer for. Noen går til null og de som har de myntene mister da alt. Det virker ikke som om dette er noe kristenfolket driver med.
Tangen
#5. Postet 06.01.2022 av Tangen
Cryptovaluta er jo den valutaen som vil bli den pengeløse. Så de starter nå med at man kan ta ut litt kontanter,men det skal fasest bort.

Det har jeg ingen tro på. Kryptovalutaer lever på sentralbankenes, og dermed statenes nåde. De får lov til å eksistere sammen med nasjonale valutaer og internasjonale valutaer som USD og Euro så lenge de ikke utgjør noen trussel. Kineserne har allerede lagt restriksjoner på dem såvidt jeg vet.

Dessuten er de et vanvittig sløseri med energi, "crypto mining" bruker allerede over 100 Twh årlig og økende, til sammenligning er norsk kraftproduksjon ca. 150 Twh. Crypto mining utgjør flere prosent av internettets forbruk allerede, og internett sluker per nå ca. 11% av verdens kraftproduksjon og økende. Dette går rett og slett ikke i lengden, og det vil garantert komme restriksjoner på kryptovaluta, men internett vil nesten garantert også bli dyrere for å begrense forbruket og dekke kostnader til kraftproduksjonen. Tenk datahaller og framveksten av det i Norden f.eks så skjønner man hva jeg mener.

Det er også en del land som hamstrer gull for øyeblikket og har gjort det i årevis, med Russland og Kina som ledende. Det er god grunn til å tro at de tenker langsiktig på å innføre en egen gullbasert digital valuta som konkurrent til USD og Euro, og det er også grunn til å tro at USD før eller seinere vil miste statusen som den viktigste vekslingsvalutaen pga. amerikanernes skjødesløse pengetrykking og underskudd på statsbudsjett og handelsbalanse.
Tangen
#6. Postet 06.01.2022 av Tangen
Nasjonal valuta har også vært tillitbasert hele mitt og ditt liv, så det er ikke noe forskjell. Er ikke gull nok i verden og langt mindre omløp til å garantere for en valuta, så verden kunne ikke fortsette slik.

Og crypto verdsettes da etter mer enn tillit og popularitet, er jo en gitt mengde mynter å grave for folk. Så bestemmer markedsplassen og brukerne hvor prisnivået på transaksjonene skal ligge, når folk slutter å grave fordi det er for lite igjen, så tørker det opp. Men valutaen kan da fortsatt leve videre og ha stabil verdi om den er omfavnet av store bedrifter og valutaen har markedsandeler. Da har valutaen blitt til en aksje du kan kjøpe varer for. Noen går til null og de som har de myntene mister da alt. Det virker ikke som om dette er noe kristenfolket driver med.
"Er ikke gull nok i verden"? Hehe, det var en merkelig påstand. Det er jo nettopp gulls sjeldenhet som gjør den så kostbar og egnet som sikkerhet.

Men en valuta trenger ikke være 100% støttet opp av gull heller. Etter Bretton Woods-konferansen i USA i 1944 fikk vi en delvis gullstandard, som altså varte fram til 1971. Valutaer kan også støttes opp av andre edle metaller som sølv f.eks.

Ja, f.eks vår pengeenhet NOK har vært tillitbasert i hele våre liv, men det er en sannhet med modifikasjoner. Det er nemlig en enorm forskjell på tillit til en hel stat som Norge, og i motsatt ende en kryptovaluta som ikke har noen som helst form for fysisk støtte bak seg.

La oss si at en utlending kjøper norske kroner, i praksis setter penger inn i en norsk bank, eller kjøper norske verdipapirer av ulike slag. Garantien for denne utlendingen er at bak NOK står 5,4 millioner mennesker med all vår kunnskap og arbeidsevne. Dessuten står det et Oljefond og voldsomt store naturressurser. Vi snakker altså om at fysiske ressurser i praksis står bak pengeenheten, og dette gir grunn til sterk tillit. Kjøper man en kryptovaluta derimot er det ingenting, absolutt ingenting av fysisk sikkerhet å lene seg på. Kun trua på at folk vil fortsette å bruke den, både til kjøp og salg. I tillegg har man et "sverd hengende over hodet" fordi kryptovalutaene av ulike grunner når som helst kan stenges, blokkeres og avsluttes av ulike lands myndigheter.

Min mening er at kryptovalutaer, selv om de kan brukes til kjøp og salg, i virkeligheten er gigantiske pengespill, og det å spille om penger bør kristne holde seg langt unna.
Stigejacob
#7. Postet 06.01.2022 av Stigejacob
"Er ikke gull nok i verden"? Hehe, det var en merkelig påstand. Det er jo nettopp gulls sjeldenhet som gjør den så kostbar og egnet som sikkerhet.

Men en valuta trenger ikke være 100% støttet opp av gull heller. Etter Bretton Woods-konferansen i USA i 1944 fikk vi en delvis gullstandard, som altså varte fram til 1971. Valutaer kan også støttes opp av andre edle metaller som sølv f.eks.

Ja, f.eks vår pengeenhet NOK har vært tillitbasert i hele våre liv, men det er en sannhet med modifikasjoner. Det er nemlig en enorm forskjell på tillit til en hel stat som Norge, og i motsatt ende en kryptovaluta som ikke har noen som helst form for fysisk støtte bak seg.

La oss si at en utlending kjøper norske kroner, i praksis setter penger inn i en norsk bank, eller kjøper norske verdipapirer av ulike slag. Garantien for denne utlendingen er at bak NOK står 5,4 millioner mennesker med all vår kunnskap og arbeidsevne. Dessuten står det et Oljefond og voldsomt store naturressurser. Vi snakker altså om at fysiske ressurser i praksis står bak pengeenheten, og dette gir grunn til sterk tillit. Kjøper man en kryptovaluta derimot er det ingenting, absolutt ingenting av fysisk sikkerhet å lene seg på. Kun trua på at folk vil fortsette å bruke den, både til kjøp og salg. I tillegg har man et "sverd hengende over hodet" fordi kryptovalutaene av ulike grunner når som helst kan stenges, blokkeres og avsluttes av ulike lands myndigheter.

Min mening er at kryptovalutaer, selv om de kan brukes til kjøp og salg, i virkeligheten er gigantiske pengespill, og det å spille om penger bør kristne holde seg langt unna.
Kjapt søk sier at amerikansk penger og bankinnskudd er verdt $ 40 trillioner, og om USA da hadde kjøpt opp rubb og stubb av gull fra andre land og private investorer, så ville de kunnet garantere for 5 trillioner bare. Om de hadde kjøpt alle smykker også og smeltet det om, så ville det kun garantert for 13 trillioner. Og det er med priser som har mangedoblet seg, det har aldri vært nok gull til å garantere. Et falskt løfte. Gullstandarden var bare en falsk trygghet for folk når de gikk over fra sølvmynter og gullmynter til sedler. Og når den skulle oppfylles så har den blitt suspendert, som i krigene. Folk fikk ikke veksle inn pengene sine i gull under krigene. Tvert imot så gjorde jo den amerikanske presidenten det straffbart å ha gull, de ble lovpålagt å veksle det inn av FDR.

Norge som stat garanterer ikke for vår valuta, er bare tillit. Alt vi er garantert er 2 millioner i sparing, som bankene er forpliktet til å ha i reserve om de går konkurs, ellers dekker staten det. Krypto har støtte bak seg, du har markedet og at det er et verdipapir, en slags aksje. Så lenge valutaen tas som betalingsmiddel så har den en verdi, er noe banker og folk vil spekulere i. Garantien er at de millioner med cryptoen i sin lommebok ikke dumper den og skaper krakk, og at store aktører som amazon, booble og andre ikke bestemmer seg for å blokkere aktøren.

Myndigheter kan ikke blokkere en crypto, de har ikke noe hjem, de er ikke sentralisert, en bit i Norge, en bit i Mali, osv. Og folk kan bare veksle det inn i paypal, og bruke paypal som betalingsmiddel i land som måtte forby bedrifter fra å ta det som betaling. Fleste coins kan du jo ikk
Tangen
#8. Postet 06.01.2022 av Tangen
Du er i alle fall sterk i trua på kryptovaluta, og det er jo greit nok. Bare å gå i gang og spekulere det men vær forberedt på at en vakker dag så kan alt være borte når du våkner om morran. Best å ikke legge hele formuen i det i alle fall

Det er ingen som har sagt at en gullstandard betyr at absolutt 100% av befolkningen kan komme på èn gang og veksle det inn i gull. Gullet er for det meste lagret som barrer og kan ikke deles opp til hver enkelt sånn uten videre. Poenget er at sikkerheten som gullet gir, sammen med myndighetenes støtte og befolkningens tillit til valutaen, vil gi en stabil valuta. Den amerikanske dollaren f.eks mellom ca. år 1800 og 1900 var nær 100% stabil, dvs. at 1 dollar i år 1900 hadde den samme kjøpekraften som i år 1800. Utrolig for oss i dag å tenke på, f.eks med tanke på kroneisen som jeg nevner under.

Grunnen til at man oppgav gullstandarden og etter hvert også den delvise gullstandarden er ikke mangel på gull, men at en gullstandard begrenser utlån og skapelse av nye penger med den såkalte "pengemultiplikatoren". Søk gjerne på nettet for å finne ut hvordan vårt pengesystem fungerer nå, og om hvordan opptak av gjeld skaper nye penger = inflasjon = økende pengemengde. En gullstandard begrenser dermed staters muligheter til å påvirke pengepolitikken. Med gullstandard ville bankene (nesten) bare kunne låne ut så mye penger som finnes på konto (innskudd), mens nå ligger gjeldsveksten på omtrent 7% årlig for Norges del. Dette er et ustabilt økonomisk system, ikke minst skaper det bobler akkurat som vi ser nå i bolig- og aksjemarkedet.

Dette er grunnen til at en "kroneis" som kom på 60-tallet en gang og dengang kostet 1 krone nå koster, hmm, over 30 kr.? Lenge siden jeg har kjøpt denne isen.
Stigejacob
#9. Postet 06.01.2022 av Stigejacob
Kryptovaluta er her jo, så den er grei, jeg skal ikke spekulere i det. Jeg funderte på å grave etter mynter med en gammel PC. USA startet med gullstandarden i år 1900, så den har ingenting med at valutaen var stabil 100 foregående år. Var nok mer at de brukte mynter i edelt metall da.

Det forferdelige med pengepolitikken ville skjedd uansett om vi hadde gullstandard. Land ville fortsatt brukt for mye penger, inflasjon ville skjedd likevel, 30 krones isen ville eksistert under det også. Vi måles mot handelspartnere okke som, har man dårlig handelsbalanser, da må man øke skatter eller øke lån. Dette er en global utjevningsmekanisme som har fulgt med handel siden tidenes morgen, man sammenlignet seg med nabolandene før i konkurranse, så utbredte handelsforbindelsene seg og vi sammenligner alle land nå. Så kredittrates våre statskasser og vi får forskjellig rente på våre statsobligasjoner, som vår stat så bruker til å balansere budsjettet, for å hindre inflasjon og for å gjemme overskudd på budsjettet, slik at folket ikke skal kreve lavere skatt og utopiske goder. Så vi selger våre med lavere rente til tyskland, så kjøper vi noen fra USA med høyere rente. Jeg tror forøvrig at jeg så den 30 kroners isen til 40% avslag nylig, så det er vel 17 kroner is nå om vinteren. Nå er tiden for å spekulere i iskrem
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16