Øystein-Skum93 sier: Jeg vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen nei. Nei og Neitakk
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 08.12.2021 av Anonym.
Hvorfor feirer kristne jul?
Sånn egentlig. Bare gjort det så lenge at alle gir blaffen i hvordan det ble slik?

Hvor i Bibelen finner du jul? Og om du ikke finner jul der: Er jula så inngrodd at det ikke går an å gjøre noe med?

Svar på innlegg

Tangen
#1. Postet 08.12.2021 av Tangen
Spørs hva du mener med "å feire". Jeg har forlengst innsett at jula ikke er en bibelsk høytid. Det er mulig man kan kalle det en kristen høytid, men da er det kristen tradisjon og ikke en bibelsk fest. Tradisjoner har en tendens til å henge seg fast og vanskelige å bli kvitt.

Så i praksis hopper jeg over alt tullet med "juleevangeliet" og alle forsøk på å koble Jesus, de vise menn (som ikke engang nødvendigvis var tre) osv. til jula. Jeg hopper også over det meste, eller mye av feiring, dvs. alt som ikke er helt nødvendig for å tilfredsstille familien, eller jobben.
Anonym
#2. Postet 08.12.2021 av Anonym
Bare snakk videre du - supert!
Tangen
#3. Postet 08.12.2021 av Tangen
Nei, nå må jeg spørre deg Frøken, hva er det som har gjort at du har kommet på slike ukristelige tanker?
Anonym
#4. Postet 08.12.2021 av Anonym
Nei, nå må jeg spørre deg Frøken, hva er det som har gjort at du har kommet på slike ukristelige tanker?
Har lest Bibelen...beklager... Det skal nok gjenta seg!

Kan anbefale alle å lese 3.Mosebok kap 23 om GUDS (ikke bare jødenes, men Guds) 7 hellige høytider! Spoiler alert: Jula var ikke med i lista...
Anonym
#5. Postet 08.12.2021 av Anonym
Fordi vi minnes frelserens fødselsdag. Kristi fødselsdag er ikke nevnt i NT, da fokuset for de første kristne har frelserens død og oppstandelse, ikke hans fødsel, som var av mindre betydning. Fortsatt i dag er påsken - ikke julen - regnet som den viktigste høytiden for kristendommen. På 200-tallet begynte man å feire Kristi fødselsdag, men da på ulike tidspunkter ulike steder, men over tid gikk dagens praksis av med seieren i Vest-Kirken.

Julens status viser tilbake på en tid, hvor kristendommen omfavnet hele livet. Gjennom hele året hadde man høytidsdager, som markerte viktige begivenheter i frelserens liv. Jul var bl.a. en sentral feiring, da det er frelserens fødsel - og frelserens død markers under påsken (ganske bokstavelig for katolikker) - og da advent er starten på kirkeåret.

Jeg vil advare dem som ønsker å fjerne julen fordi den ikke er eksplisitt nevnt i Bibelen - ei heller treenighetslæren eller sola scriptura er eksplisitt nevnt, mens sola gratia eksplisitt er fordømt av St Jakob -, eller fordi foreldet forskning sier at det er en hedensk tradisjon. For gjennom å fjerne julen hjelper dere avkristnigen av vårt samfunn, da dere fremmedgjør kristendommen fra enda flere.
Anonym
#6. Postet 08.12.2021 av Anonym
Jeg er svært usikker på om kristne tradisjoner, som bl. a julen er, har noe å si for om mennesker blir ledet til Gud. De påvirket aldri min vei til Gud i alle fall.
Det store problemet med tradisjon er at mange blir forledet til å tro at den i seg selv gir grønt kort adgang himmelen.
Jeg tror ærlig talt at kristne tradisjoner mer er noe som hindrer mennesker i å komme til Jesus...
Det kristne livet uten omvendelse er på mange måter mye enklere. Ikke trenger du å følge i Jesus fotspor og åndelig kamp trenger du ikke å tenke på.
Når jeg hører og leser om kristen tradisjon så tenker jeg umiddelbart på religiøse mennesker.
Religiøse mennesker er vanskelige å omvende, bare spør Jesus.
Anonym
#7. Postet 08.12.2021 av Anonym
Forresten, hvor kan jeg finne Bibelen den katolske kirke bruker?
"Den romersk-katolske kirke vokste ved makten da folket i Roma igjen var under prestene og hver etterfølgende pave. Konstantin hadde femti bibler laget av perverse manuskripter komponert av hedenske tilbedere av Baal fra Alexandria. Alexandria var ikke bare sete for Baal tilbedelse, men var også hovedkvarteret til de mest liberale filosofene. Disse onde filosofene produserte sin egen perverse versjon av en Bibel, og femti slike kopier ble laget for at Konstantin skulle bli gitt til den nye "Kirken" som han presiderte over. Den latinske Vulgate, forfattet av Jerome/Hieronymus og basert på de ovennevnte femti Bibler, ble senere den romersk-katolske Bibelen, som ble holdt fra folket slik at ubeskrivelige tradisjoner ville ha større vekt i tankene til pavens tilhengere.

Ovennevnte informasjon finnes i bøkene, "The Two Babylons" av Alexander Hislop og "Angel of Light" av Jack Chick. Alexander Hislop i sin bok sporer også romersk-katolske sakramenter, seremonier, læresetninger, bekjennelser, prestedømme, etc. tilbake til oldtidens babylonske baal tilbedelse. Den katolske kirke er basert på gammel babylonsk baal tilbedelse og på menneske laget tradisjoner av Kirkens fedre. Katolisismen er ikke basert på læresetningene i Guds Ord eller på Frelsesplanen i Skriftene. Så vi finner ut at Satan hadde en langsiktig plan for sin kirke- og soltilbedelse, som ble praktisert på søndag, og var i utgangspunktet mest utbredt i Alexandria og Roma. Fra denne hedenske soltilbedelsen kom både treenighetslæren og søndagsgudsdyrkelsen. For mange mennesker er for raske til å avskrive det fjerde budet som uviktig,når det åpenbart er det.
"

Constantine, Origin Of Sun Worship, Trinity, Babylon & Sunday (the-ten-commandments.org)
HÅKON L
#8. Postet 08.12.2021 av HÅKON L
Ordspråkene 23:15
15 Min sønn, når du har visdom i hjertet,
blir det også glede i mitt hjerte.
16 Nyrene mine jubler
når leppene dine sier det som er rett.
17 Ditt hjerte skal ikke misunne syndere,
men alltid med iver frykte Herren!
18 Da har du en fremtid,
ditt håp er ikke forbi.
19 Hør nå, min sønn, og bli vis,
led hjertet inn på rette veier!
20 Vær ikke blant dem som drikker seg fulle på vin
og fråtser i kjøtt.

Christmas—a Time to Honor God—By the world the holidays are spent in frivolity and extravagance, gluttony and display.... Thousands of dollars will be worse than thrown away upon the coming Christmas and New Year's in needless indulgences. But it is our privilege to depart from the customs and practices of this degenerate age; and instead of expending means merely for the gratification of the appetite or for needless ornaments or articles of clothing, we may make the coming holidays an occasion in which to honor and glorify God. {AH 480.3}

Do You Have Room? sunget av Calyn & Elyana Ellacer (4.01min)
Når noen strever og sliter til Jul glem ikke å være takknemlige
(salme 126 v.5-6)
5 De som sår med tårer, skal høste med jubel.
6 Gråtende går de ut
og bærer sitt såkorn,
med jubel kommer de tilbake og bærer sine kornbånd.
Anonym
#9. Postet 08.12.2021 av Anonym
Jeg er svært usikker på om kristne tradisjoner, som bl. a julen er, har noe å si for om mennesker blir ledet til Gud. De påvirket aldri min vei til Gud i alle fall.
Det store problemet med tradisjon er at mange blir forledet til å tro at den i seg selv gir grønt kort adgang himmelen.
Jeg tror ærlig talt at kristne tradisjoner mer er noe som hindrer mennesker i å komme til Jesus...
Det kristne livet uten omvendelse er på mange måter mye enklere. Ikke trenger du å følge i Jesus fotspor og åndelig kamp trenger du ikke å tenke på.
Når jeg hører og leser om kristen tradisjon så tenker jeg umiddelbart på religiøse mennesker.
Religiøse mennesker er vanskelige å omvende, bare spør Jesus.
Enig!
Anonym
#10. Postet 09.12.2021 av Anonym
Julen er full av overtro, magi, avgudsdyrkelse, alkohol, hovmod, kjøpepress, prestasjon, frykt, skuffelse osv. De som har det bra fra før, får det finere. De som året rundt ellers har det kjipt får ofte et helvete. Jula kommer ikke med sant fokus på Den Levende Gud. Det er sjelden Guds nærvær kan merkes.

Ikke så rart, for det er ikke en av Guds hellige høytider.
Øystein-Skum93 sier: Jeg vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen nei. Nei og Neitakk
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16