Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Debatt

Svegul
Opprettet 15.10.2021 av Svegul, mann, 66 år, Vest-Agder.
Kan du hjelpe?
Tanken med å starte denne tråden, er at vi kan spørre kvarandre om ting vi lurar på og kanskje ikkje finner eit svar på. Har ikkje tenkt dette som ein diskusjonsarena, men å hjelpe kvarandre med å finne fakta uansett emne. Kan diskutere under andre tråder. Eg begynner med eit par spørsmål. (Dere må bare komme med andre spørsmål om andre emne.)

1. Finland har den skulen kor elevar lærer mest i Norden. Samtidig er den minst digitalisert og har dei minste klassane i Norden. Finst det nokre undersøkingar som viser at dei faktorane betyr noko? Fint om nokon kan finne tråder til seriøs forskning.

2. Min opplevelse er at eg lærer meir når eg les på papir enn når eg les på skjerm. Eg har høyrt at vi lærer dårlegare digitalt. Er det uavhengig forskning på det?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 15.10.2021 av Anonym
Er en amerikansk dame her som undersøkte over 30 studier om dette. Hun sier at hun fant ut at man tar ting til seg bedre når man leser fra papir. Håper det går greit med engelsk tekst. Si ifra, så kan jeg godt oversette.

"As an assistant professor of education at the University of North Dakota, Clinton had encouraged her students to save money on textbooks and buy cheaper digital versions or use free materials online. Her research specialty was reading comprehension. According to theories she learned in graduate school, she recalled, there should be no difference between reading on paper and reading on a screen.

But many of her education students told her they preferred paper, she said. Clinton decided to delve into at all the studies published since 2008 about reading on screens. She compiled results from 33 high-quality studies that tested students’ comprehension after they were randomly assigned to read on a screen or on paper and found that her students might be right.

The studies showed that students of all ages, from elementary school to college, tend to absorb more when they’re reading on paper than on screens, particularly when it comes to nonfiction material."

Study: Paper Reading More Effective Than Screen Reading (voanews.com)

"A study of almost 650 students from 10 countries found that while computers often dominate teaching and learning at universities, students still see the benefits of reading and writing with paper"

Pen and paper 'beats computers for retaining knowledge' | Times Higher Education (THE)



Anonym
#2. Postet 16.10.2021 av Anonym
Tanken med å starte denne tråden, er at vi kan spørre kvarandre om ting vi lurar på og kanskje ikkje finner eit svar på. Har ikkje tenkt dette som ein diskusjonsarena, men å hjelpe kvarandre med å finne fakta uansett emne. Kan diskutere under andre tråder. Eg begynner med eit par spørsmål. (Dere må bare komme med andre spørsmål om andre emne.)

1. Finland har den skulen kor elevar lærer mest i Norden. Samtidig er den minst digitalisert og har dei minste klassane i Norden. Finst det nokre undersøkingar som viser at dei faktorane betyr noko? Fint om nokon kan finne tråder til seriøs forskning.

2. Min opplevelse er at eg lærer meir når eg les på papir enn når eg les på skjerm. Eg har høyrt at vi lærer dårlegare digitalt. Er det uavhengig forskning på det?
Hei, mitt svar er ikke ett direkte svar på ditt spørsmål men jeg tror allikevell det har svært mye å si for det du spør om. Jeg lar innholdet i disse tre linken tale for seg selv.

Skjermenes skadevirkninger, skremmende men opplysende og verdt å se:

https://tv.nrk.no/program/KOID26009018


Her er 2 episoder, vel verdt å se:

https://www.dr.dk/drtv/serie/eksperimentet_27324


https://www.nrk.no/viten/ny-forskning-fra-ntnu-og-usa-viser-at-skjermbruk-kan-hemme-barns-kognitive-og-sosiale-evner-1.14768801?fbclid=IwAR2X2wKrEx1ri_uUb6Eq-Y4em6_W4yKbg5XCmIFqlrZ6FrlfJAHQ1g6m9b8

Svegul
#3. Postet 17.10.2021 av Svegul
Takk til PåDenneKlippen og Pedroliver for gode linker. Dette var interessant.
Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16