Angela sier: En mann som vil drikke kaffe ute med meg ? Sandnes / Stavanger
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 21.09.2021 av Anonym.
Når er Sabbaten?
Er Sabbat på lørdag hver gang? Hvordan kan det ha seg når romersk kalenderår er 365/366 dager og jødisk år er vel på 364? Eller hvordan er det?

Dette er ikke en tråd for å diskutere om Sabbat er for kristne eller ikke.

Svar på innlegg

August afternoon
#1. Postet 21.09.2021 av August afternoon
Er Sabbat på lørdag hver gang? Hvordan kan det ha seg når romersk kalenderår er 365/366 dager og jødisk år er vel på 364? Eller hvordan er det?
1.Ja
2.ett år er egentlig på 365.25 dager og med det kom ordningen med skuddår hver 4 år(366 dager..).Kjenner ikke til jødisk kalender.
compaq
#2. Postet 21.09.2021 av compaq
Etter at Noah og hans familie hadde frambåret offer for Gud utenfor arken, ga Jehova Gud dem sin lov som ga dem tillatelse til å spise dyrekjøtt, men han gjorde dem oppmerksom på at de måtte vise respekt for blodets hellighet ved ikke å spise dyrenes blod. Gud opprettet også en høytidelig pakt med hele menneskeheten om at det aldri mer skulle komme en slik verdensomfattende vannflom. Han sa imidlertid ikke noe til vår felles forfader Noah om at han skulle holde den sjuende dag i hver uke hellig ved å avholde seg fra all ikke -religiøs virksomhet.

Egypterne lot ikke jødene få fri fra sitt slavearbeid en dag i uken for at de skulle helligholde en sabbat. Første gang det berettes i Bibelen om at mennesker helligholdt en sabbat, er da israelittene var blitt utfridd fra trelldommen i Egypt og var underveis til Sinai berg for å motta De ti bud fra Gud. Det er tydelig at israelittene var det første folk, den første nasjon, ja, den eneste nasjon som ble underlagt en sabbatslov.

Ikke alle mennesker har vært underlagt De ti bud som ble gitt på Sinai berg ved Moses og derfor heller ikke det fjerde bud. Som bevis for dette leser vi følgende i 2.Mos 20:8-11: Og ( Jehova) sa til Moses. Tal til israels barn og si: Mine sabbater skal I holde for det er et tegn mellom meg og eder fra slekt til slekt for at I skal vite at jeg er ( Jehova) som helliger eder. Derfor skal I holde sabbaten, den skal være eder hellig, den som vanhelliger de, skal visselig late livet. Den skal være et evig tegn mellom meg og israels barn, for i seks dager gjorde ( Jehova) himmelen og jorden og på den sjuende dag hvilte han og hold seg i ro. Og da han hadde talt ut med Moses og Sinai berg, ga han ham vitnesbyrdets to tavler, tavler av stein, skrevet med Guds finger.
Han hellighet ikke alle nasjoner ved å gi alle alle nasjoner sabbatsloven, men han hellighet bare Israels folk ved å gi bare dem sabbatsloven. Som et tegn tjente den til å skille Israel ut fra alle hedningefolkene. ( 5.Mos 5:15)

Den nye pakt mellom Jehova Gud og Jesu Kristi menighet inneholder ingen lov om en ukentlig sabbat ( Jer 31:31-34) Vi leser i heb 8:13 til 9:15: Idet han sier en ny, har han dømt den første å være gammel, men det som blir gammelt og foreldes, er nær ved å bli borte. Den gamle lovpakten med det kjødelige Israel er den første pakt, som nå er gammel og som er blitt borte. Den nye pakt som ble inngått ved kristus som mellommann, er den som nå gjelder. Er du forpliktet til å holde en ukentlig sabbatsdag. Bibelen sier nei. Det vi i stedet må gjøre, er å gå inn til Guds hvile ved å vise tro på den livreddende foranstaltning Gud har truffet ved sin Sønn Jesus kristus. Det vil si sine bestrebelser for å oppnå rettferdighet ved egne gjerninger og ved å tro på Guds ord og hans foranstaltning for frelse gjennom Jesus. La oss derfor helligholde Guds hviledag hver dag.
August afternoon
#3. Postet 21.09.2021 av August afternoon
Her er litt om den jødiske kalenderen:

https://snl.no/den_j%C3%B8diske_kalender
Anonym
#4. Postet 21.09.2021 av Anonym
1.Ja
2.ett år er egentlig på 365.25 dager og med det kom ordningen med skuddår hver 4 år(366 dager..).Kjenner ikke til jødisk kalender.
Det blir umulig å svare på dette spørsmålet uten å ha noe kunnskap om den jødiske/Bibelske kalender. Jeg lurte ikke på hvorfor vi har skuddår.
Anonym
#5. Postet 21.09.2021 av Anonym
Etter at Noah og hans familie hadde frambåret offer for Gud utenfor arken, ga Jehova Gud dem sin lov som ga dem tillatelse til å spise dyrekjøtt, men han gjorde dem oppmerksom på at de måtte vise respekt for blodets hellighet ved ikke å spise dyrenes blod. Gud opprettet også en høytidelig pakt med hele menneskeheten om at det aldri mer skulle komme en slik verdensomfattende vannflom. Han sa imidlertid ikke noe til vår felles forfader Noah om at han skulle holde den sjuende dag i hver uke hellig ved å avholde seg fra all ikke -religiøs virksomhet.

Egypterne lot ikke jødene få fri fra sitt slavearbeid en dag i uken for at de skulle helligholde en sabbat. Første gang det berettes i Bibelen om at mennesker helligholdt en sabbat, er da israelittene var blitt utfridd fra trelldommen i Egypt og var underveis til Sinai berg for å motta De ti bud fra Gud. Det er tydelig at israelittene var det første folk, den første nasjon, ja, den eneste nasjon som ble underlagt en sabbatslov.

Ikke alle mennesker har vært underlagt De ti bud som ble gitt på Sinai berg ved Moses og derfor heller ikke det fjerde bud. Som bevis for dette leser vi følgende i 2.Mos 20:8-11: Og ( Jehova) sa til Moses. Tal til israels barn og si: Mine sabbater skal I holde for det er et tegn mellom meg og eder fra slekt til slekt for at I skal vite at jeg er ( Jehova) som helliger eder. Derfor skal I holde sabbaten, den skal være eder hellig, den som vanhelliger de, skal visselig late livet. Den skal være et evig tegn mellom meg og israels barn, for i seks dager gjorde ( Jehova) himmelen og jorden og på den sjuende dag hvilte han og hold seg i ro. Og da han hadde talt ut med Moses og Sinai berg, ga han ham vitnesbyrdets to tavler, tavler av stein, skrevet med Guds finger.
Han hellighet ikke alle nasjoner ved å gi alle alle nasjoner sabbatsloven, men han hellighet bare Israels folk ved å gi bare dem sabbatsloven. Som et tegn tjente den til å skille Israel ut fra alle hedningefolkene. ( 5.Mos 5:15)

Den nye pakt mellom Jehova Gud og Jesu Kristi menighet inneholder ingen lov om en ukentlig sabbat ( Jer 31:31-34) Vi leser i heb 8:13 til 9:15: Idet han sier en ny, har han dømt den første å være gammel, men det som blir gammelt og foreldes, er nær ved å bli borte. Den gamle lovpakten med det kjødelige Israel er den første pakt, som nå er gammel og som er blitt borte. Den nye pakt som ble inngått ved kristus som mellommann, er den som nå gjelder. Er du forpliktet til å holde en ukentlig sabbatsdag. Bibelen sier nei. Det vi i stedet må gjøre, er å gå inn til Guds hvile ved å vise tro på den livreddende foranstaltning Gud har truffet ved sin Sønn Jesus kristus. Det vil si sine bestrebelser for å oppnå rettferdighet ved egne gjerninger og ved å tro på Guds ord og hans foranstaltning for frelse gjennom Jesus. La oss derfor helligholde Guds hviledag hver dag.
Hvordan kan alt dette være svar på om Sabbat er på lørdag, eller om den forskyves en dag og når/hvordan? Du kan la vær å feire sabbat om du vil, men jeg har ikke tenkt å gå glipp av den. Det er ikke en sabbatslov, men en sabattsvelsignelse - spør du meg.
Anonym
#6. Postet 21.09.2021 av Anonym
Her er litt om den jødiske kalenderen:

https://snl.no/den_j%C3%B8diske_kalender
Det er et virvar av info og meninger om dette. Men siden du la inn denne linken - hva mener du om evolusjon vs kreasjon?
Tangen
#7. Postet 21.09.2021 av Tangen
Er Sabbat på lørdag hver gang? Hvordan kan det ha seg når romersk kalenderår er 365/366 dager og jødisk år er vel på 364? Eller hvordan er det?

Dette er ikke en tråd for å diskutere om Sabbat er for kristne eller ikke.
Det du egentlig spør om (tror jeg) er om vi kan være sikre på at lørdagen er den "riktige" lørdagen, og at den ikke f.eks har blitt forskjøvet til en søndag.

Ulike kalendre med ulike antall døgn per år har ingenting å si for når døgnet kommer. Et jødisk døgn er identisk med et gregoriansk døgn, og dermed er rekkefølgen av dagene som kommer identiske også. Kalendrene er ikke relevante slik sett. Døgnet (og dermed rekkefølgen på døgnene) bestemmes av Jordas rotasjon rundt egen akse, ingenting annet. Kalendrene er derimot ulike tilpasninger til Jordas gang rundt sola, altså året.

Jeg har tidligere fått spørsmål om vi kan være sikre på at lørdagen/sabbaten er "på rett sted", dvs. at det virkelig er den 7., 14., 21. osv. dagen fra skapelsen. Svaret er vel at det kan vi ikke være helt sikre på, men jeg tror det er slik. I så fall kan vi f.eks heller ikke være sikre på søndagen, den kristne helligdagen, eller fredagen, den muslimske. Hvis det er et spørsmål ment for å diskreditere lørdagen som hviledag/sabbat gjelder den altså i like stor grad andre hviledager/helligdager.

Husk forresten at det er flere ulike typer sabbater i Bibelen. Det er en ukesabbat, det er en årsabbat hvert syvende år og et jubilèår etter syv årsabbater (49 år + 1). Det er dessuten til og med et tusenårig (framtidig) sabbatsårtusen etter de første 6000 år som har en varighet på 120 jubilèår x 50 = 6000 (1. Mosebok 6,3).
Dette er den designerte tiden mennesket har fått til rådighet for å klare å rote det til for seg selv og se at vi faktisk ikke klarer oss selv uten Gud. Etter dette kommer det syvende årtusen, eller Tusenårsriket om man vil. Tallet 7 er derfor svært viktig i en bibelsk sammenheng, og det er Guds tall.
Anonym
#8. Postet 22.09.2021 av Anonym
Her forteller Skriften oss litt om hvilken dag sabbaten er på.

" Da sabbaten var over, gikk Maria Magdalena, Maria, mor til Jakob, og Salome og kjøpte krydder, for å gå og salve Ham. Meget tidlig om morgenen, da solen hadde stått opp på den første dag i uken, kom de til graven."
- Markus 16:1-2

Alle vet at oppstandelsedagen er søndag. Sabbaten var forbi da da Maria og Salome gikk for å kjøpe krydder for å salve Jesus i graven. Men, Jesus hadde stått opp (Takk Gud for dette) og dette var på den første dagen i uken, altså søndag.

Dette var det jeg fant angående kalendere, og tror det passer med hva bror Tangen skrev :

"Vår kalender har blitt endret en gang siden Kristi tid. I 1582 fortrengte den gregorianske kalenderen den julianske kalenderen, men mens datoene i måneden ble endret i kalenderen, ble ikke ukedagene og sekvensen endret på noen måte. Jesus, som skapte uken så vel som sabbaten i begynnelsen, ville ha visst om noen feil i den ukentlige syklusen og ville sikkert ha korrigert feilen hvis sabbaten ville ha vært på feil dag i Hans levetid."

Was Sabbath lost because of a calendar change? | Bibleinfo.com

Vi har også fått advarsel fra Gud om at en makt ville gjøre om på Guds bud og tid.

"Han skal tale ord mot Den Høyeste, han skal tyne Den Høyestes hellige, og skal sette seg fore å forandre tider og lov." - Daniel 7:25.

Pavedømmet/Den romersk katolske kirke har tynet/drept/forfulgt de hellige og de har forandret på Guds bud, og byttet dag fra Lørdag til Søndag.

Denne boken tar for seg Daniel og Johannes Åpenbaring, hvis det er av interesse. Jeg har lest mye av den, eller jeg studerer den med en bror fra Afrika og boken er meget detaljert angående menneskets historie og hvordan det passer med Guds åpenbaringer og profetier. Man finner ut om Dyret fra havet og jorden, Moren til skjøgene etc...

Daniel & Johannes' syner om endetiden - Bok & Media (bokogmedia.no)

Angående evolusjon vs kreasjon, så anbefales denne Australske menigheten og deres videoer om dette, de holder også Lørdags sabbaten.

Biblical Cosmology - YouTube
Anonym
#9. Postet 23.09.2021 av Anonym
Takk, Tangen og PåDenneKlippen! Her var det mye interessant og matnyttig!
compaq
#10. Postet 23.09.2021 av compaq
Kristi menighet helligholder ikke den ukentlige sabbat eller gir akt på de jødiske nymåner eller den jødiske påske eller andre jødiske høytider. I kol 2:13-17 gjør apostelen Paulus oss oppmerksom på dette ved å si: Gud gjorde dere levende sammen med ham. Han tilga oss i sin godhet alle våre overtredelser og utslettet det håndskrevne dokument mot oss som besto av forordninger og som sto oss imot og han har fjernet det ved å nagle det til torturpelen:

La derfor ikke menneske dømme dere for mat og drikke eller når det gjelder en høytid eller høytideligholdelse av nymånen eller av en sabbat, for disse ting er en skygge av de ting som skal komme, men virkelig hører kristus til.

Religionsutøvere som holder sabbaten, har derfor ingen rett til å klandre eller fordømme oss fordi vi ikke helligholder en ukentlig sabbatsdag. Hvis jødene velger å fortsette å gi akt på skyggene i loven som ble gitt ved Moses, så får de bare gjøre det. Sanne kristne som er i den nye pakt, vil gi akt på virkeligheten og oppnå Guds godkjennelse.
Angela sier: En mann som vil drikke kaffe ute med meg ? Sandnes / Stavanger
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16