Angela sier: En mann som vil drikke kaffe ute med meg ? Sandnes / Stavanger
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

compaq
Opprettet 18.09.2021 av compaq, mann, 68 år, Aust-Agder.
kors
Det greske ordet som er gjengitt med kors i mange moderne bibeloversettelser ( torturpæl), er stauros. På klassisk gresk betydde dette ordet rett og slett i en opprettstående stake eller pæl. Senere ble det også brukt om en henrettelsespæl med et tverrstykke. Oppslagsverket The Imperial Bible-Dictionary bekrefter dette. Det sier: Det greske ordet for kors (stauros) betegnet en stake, en opprettstående pæl eller en påle som hva som helst kunne bli hengt på eller som kunne bli brukt ved inngjerdingen av et jordstykke. Også balnt romerne ser det ut til at crux ( som ordet kors kommer fra) opprinnelig har vært en opprettstående pæl.

I nesten alle deler av den gamle verden har en funnet forskjellige gjenstander fra perioder lenge før den kristne æra som har vært merket med forskjellige slags kors. Det finnes utallige eksempler fra både India, Syria, Persia og Egypt. Bruken av korset som et religiøst symbol i den før kristne tid og blant ikke kristne folkeslag kan sannsynligvis betraktes som nesten universell og i mange tilfelle hadde det forbindelse med en eller annen form for naturtilbedelse. ( Encyclopædia Britannica )

Formen til ( korset med to Bjelker) skriver seg fra det gamle kaldea og ble brukt som et symbol på guden Tammus ( Esek 8:1-17) ( ettersom det hadde samme form som den mystiske Tau, forbokstaven i navnet hans ) i det landet og flere naboland, blant annet Egypt. Ved midten av det tredje århundre e.kr hadde kirkesmfunnene enten avveket fra eller forvrengt visse læresetninger i den kristne religion. For at de frafalne kirkesystemer skulle oppnå større prestisje, ble hedninger opptatt i kirkesamfunnene uten at de måtte ble gjenfødt ved tro og de fikk lov til å beholde en stor del av sine hedenske tegn og symboler. På denne måten ble Tau eller T i sin vanligste form med tverrstykket senket, antatt som noe som representerte kristi kors. ( An Expository Dictionary of New Testament words)

Disse korsene ble brukt som symboler på den babylonske solguden og de ble først sett på en mynt som ble laget av Julius Cæsærs, deretter på en mynt som ble preget av Cæsær arving Augustus. På Konstantins mynter er det vanligste symbolet solhjulet( sirkel med de fire like armene vertkalt og horisontalt ( The Companion Bible ) 1.kor 10:14: Hold dere...borte fra avgudsdyrkelsen, min kjære. 2.Mos 20:4-5: Du skal ikke lage deg noe gudebilde eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller vannet under jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 19.09.2021 av Anonym
Er det noen kristne som tilber korset?
Anonym
#2. Postet 19.09.2021 av Anonym
Det greske ordet som er gjengitt med kors i mange moderne bibeloversettelser ( torturpæl), er stauros. På klassisk gresk betydde dette ordet rett og slett i en opprettstående stake eller pæl. Senere ble det også brukt om en henrettelsespæl med et tverrstykke. Oppslagsverket The Imperial Bible-Dictionary bekrefter dette. Det sier: Det greske ordet for kors (stauros) betegnet en stake, en opprettstående pæl eller en påle som hva som helst kunne bli hengt på eller som kunne bli brukt ved inngjerdingen av et jordstykke. Også balnt romerne ser det ut til at crux ( som ordet kors kommer fra) opprinnelig har vært en opprettstående pæl.

I nesten alle deler av den gamle verden har en funnet forskjellige gjenstander fra perioder lenge før den kristne æra som har vært merket med forskjellige slags kors. Det finnes utallige eksempler fra både India, Syria, Persia og Egypt. Bruken av korset som et religiøst symbol i den før kristne tid og blant ikke kristne folkeslag kan sannsynligvis betraktes som nesten universell og i mange tilfelle hadde det forbindelse med en eller annen form for naturtilbedelse. ( Encyclopædia Britannica )

Formen til ( korset med to Bjelker) skriver seg fra det gamle kaldea og ble brukt som et symbol på guden Tammus ( Esek 8:1-17) ( ettersom det hadde samme form som den mystiske Tau, forbokstaven i navnet hans ) i det landet og flere naboland, blant annet Egypt. Ved midten av det tredje århundre e.kr hadde kirkesmfunnene enten avveket fra eller forvrengt visse læresetninger i den kristne religion. For at de frafalne kirkesystemer skulle oppnå større prestisje, ble hedninger opptatt i kirkesamfunnene uten at de måtte ble gjenfødt ved tro og de fikk lov til å beholde en stor del av sine hedenske tegn og symboler. På denne måten ble Tau eller T i sin vanligste form med tverrstykket senket, antatt som noe som representerte kristi kors. ( An Expository Dictionary of New Testament words)

Disse korsene ble brukt som symboler på den babylonske solguden og de ble først sett på en mynt som ble laget av Julius Cæsærs, deretter på en mynt som ble preget av Cæsær arving Augustus. På Konstantins mynter er det vanligste symbolet solhjulet( sirkel med de fire like armene vertkalt og horisontalt ( The Companion Bible ) 1.kor 10:14: Hold dere...borte fra avgudsdyrkelsen, min kjære. 2.Mos 20:4-5: Du skal ikke lage deg noe gudebilde eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller vannet under jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem.
Om jeg forstår deg rett, har jeg lurt på det samme: Er korset som symbolsk virkelig Bibelsk?
Tangen
#3. Postet 19.09.2021 av Tangen
Korset er ikke et bibelsk symbol, men det er et kristent symbol i overenstemmelse med katolsk og protestantisk tradisjon. Katolikkene er slik jeg har oppfattet det på en måte langt ærligere enn sine protestantiske trosfeller her. I alle fall de jeg har snakket med eller lest noe av.

JV er veldig opptatt av dette med korset, og det med rette mener jeg. Det greske "stavros" betyr rett og slett en staur (etymologisk det samme ordet på norsk), påle, stake, ikke et kors eller kryss. Som compaq sier finner man korset i mange kulturer langt tilbake i oldtida og lenge før kristendommen. Til og med i Sør-Amerika ble Cortez og hans spanjoler sjokkerte da de så kors uthamret på steiner, portaler osv., og hvis jeg husker riktig var deres første tanke at her hadde "misjonærer" vært på ferde tidligere.

Encyclopedia Catholica sier det slik: "(1) Primitive Cruciform Signs—The sign of the cross, represented in its simplest form by a crossing of two lines at right angles, greatly antedates, in both the East and the West, the introduction of Christianity. It goes back to a very remote period of human civilization".

Katolikkene er forbausende ærlige om korsets opprinnelse altså. De sier også at korset ikke beviselig var i bruk før i det 3. århundre e.Kr. blant kristne, dvs. etter Konsilet i Nikea år 325 hvor katolisismen ble statsreligion i Romerriket. De innrømmer også at "stavros" kun betyr en staur/stake, og at det tilsvarende gammeltestamentlige ordet (hebraisk) "etz" kun betyr tre, trestykke, stake o.l.

De første kristne symbolet var derimot de to fiskene slik som bevist f.eks gjennom utgravninger i en kirke fra det 1. århundre e.Kr. i dagens Israel. Der finner man ikke et eneste kors.

Korset var der altså lenge før kristendommen, men ble innlemmet i tradisjonen fordi den opprinnelige menigheten ble blandet med en framtredende romersk religion, nemlig mithraismen og dyrkingen av Isis som ble overført på Maria Møy. Ut av denne synkretismen kom den religionen som vi i dag kjenner som katolisisme, og videre fra den de protestantiske menighetene, eller "døtrene" som Åpenbaringen kaller dem.

Ut av dette fikk vi bl.annet falske doktriner og lærer som treenighetslæren, læren om menneskets evige sjel, helveteslæren, Maria-kultus, korsdyrkelse og andre symboldyrkelser, endring av de 10 bud for å få det til å passe inn med dette og mye annet. Bibelen (Åpenbaringen) kaller dette kort og godt for "den store Skjøge", hun som forfører folkeslagene.

https://www.newadvent.org/cathen/04529a.htm
Anonym
#4. Postet 20.09.2021 av Anonym
JV er veldig opptatt av dette med korset, og det med rette mener jeg.
Hvem er JV sa du attere?
Anonym
#5. Postet 20.09.2021 av Anonym
Ut av dette fikk vi bl.annet falske doktriner og lærer som treenighetslæren, læren om menneskets evige sjel, helveteslæren, Maria-kultus, korsdyrkelse og andre symboldyrkelser, endring av de 10 bud for å få det til å passe inn med dette og mye annet. Bibelen (Åpenbaringen) kaller dette kort og godt for "den store Skjøge", hun som forfører folkeslagene.
Wait, what... Hva sa du nå, Tangen? Alt dette du skriver er veldig interessant! Jeg må bare ha det inn med teskje, så jeg ikke misforstår noe her.

Sier du at treenighetslæren er feil? Er det feil at Gud er tre som er ett: Fader, Sønn og Hellig Ånd? Kan du forklare hvorfor?

Er det feil at sjelen er evig?

Helvete...?

Ville du ikke knelt ned ved et kors?

Fortell, fortell, fortell...
Tangen
#6. Postet 20.09.2021 av Tangen
Hvem er JV sa du attere?
Jehovas vitner. At korset ikke er et bibelsk symbol er en av deres kjepphester, og det er jeg helt enig i.
Tangen
#7. Postet 20.09.2021 av Tangen
Wait, what... Hva sa du nå, Tangen? Alt dette du skriver er veldig interessant! Jeg må bare ha det inn med teskje, så jeg ikke misforstår noe her.

Sier du at treenighetslæren er feil? Er det feil at Gud er tre som er ett: Fader, Sønn og Hellig Ånd? Kan du forklare hvorfor?

Er det feil at sjelen er evig?

Helvete...?

Ville du ikke knelt ned ved et kors?

Fortell, fortell, fortell...
Mennesker har ikke evig liv i seg selv før det blir gitt av Gud. Det er bare å lese 1. Mosebok hvor Gud sier til sine engler etter at Adam og Eva har spist av frukten som skiller mellom godt og ondt at "bare de nå ikke går bort og spiser av frukten/treet som gir evig liv også". Derfor sendte Gud dem ut av Eden. Hvis de hadde spist av denne frukten (hva nå den enn representerer) ville Adam og Eva levd evig i en syndig tilstand.

Hehe, det går ikke an å forklare hvorfor i korte drag. Men ja, jeg tror ikke Jesus var Gud i utgangspunktet, han er unnfanget av Gud selv og dermed den førstefødte sønn i motsetning til Adam som ble skapt liksom englene. Men Jesus er guddommeliggjort, som igjen betyr at han har evig liv.

Det står ikke noe om helvete, dvs. et evig pinselssted i Bibelen, dette er katolsk tradisjon og stammer fra hedenske religioner. Ordene "sheol" (hebraisk) i GT og "hades" i NT (gresk) betyr et dødsrike hvor de døde oppbevares fram til oppstandelsen. Til og med det norrøne ordet "hel, helheim, helvete" betyr egentlig det samme, et dødsrike. De stedene i Bibelen hvor det beskrives at mennesker er i pine etter døden, f.eks Lasarus kontra den rike mannen handler om en dom hvor mennesker midlertidig må unngjelde og gjøre opp for sine synder, mao. noe i likhet med den katolske læren om skjærsilden. Bibelen taler om flere oppstandelser og at mennesker frelses (dvs. får evig liv) i 3 runder: Førstegrøden (før Tusenårsriket), hovedavlingen (i Tusenårsriket) og etterhøsten (dommen foran den store Hvite trone).

Nei, jeg vil ikke knele ned foran et kors. Korset representerer Baal og er hans merke. Det er korset og ingenting annet som er Dyrets merke tror jeg, og som alle vil måtte bøye seg ned for og tilbe når Antikrist overtar som hersker i størsteparten av Europa. Millioner av kristne vil derfor i begynnelsen forføres før de innser hva som er i ferd med å skje. Kunne sagt mye mer om det men dette får holde her og nå :)
compaq
#8. Postet 20.09.2021 av compaq
De sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet. For slike tilbedere er det Faderen vil ha. Gud er ånd og de som tilber, må gjøre det i ånd og sannhet. ( Joh 4: 23-24) 2.kor 5:7: Vi lever i tro, uten å se.

Jesus svarer: Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til faderen( Jehova ) uten gjennom meg. Ja, hver bønn bedt i mitt navn vil jeg oppfylle ( Joh 14:6,14) Jesus viser her tydelig at vi bare kan nærmere oss Faderen gjennom ham og at vi må be våre bønner i Jesu navn. Det er en Gud og en mellommann mellom Gud og menneskene, mennesket kristus Jesus.( 1.Tim 2:5) Dette skriftstedet gir ikke rom for læren om at andre kan tjene som mellommenn for medlemmene av kristi menighet.

Deres gudebilder skal dere brenne opp. Du må ikke fristes til å ta sølvet og gullet på dem og bruke det selv. Det ville bli en snare for deg for det er en styggedom for ( Jehova ) din Gud. La ikke slik styggedom komme inn i ditt hus, så du blir bannlyst liksom det. Du skal avsky det og holde det for en styggedom for det er bannlyst. ( 5:Mos 7: 25-26)

Jehovas folk i vår tid har ikke fått fullmakt til å ødelegge bilder som tilhører andre, men dette påbudet som ble gitt til Israel, utgjør et mønster som viser hvordan de bør betrakte bilder som de selv eier og som de tildligere har vist ære. ( Agp 19:19)
Anonym
#9. Postet 20.09.2021 av Anonym
Sier du at treenighetslæren er feil? Er det feil at Gud er tre som er ett: Fader, Sønn og Hellig Ånd? Kan du forklare hvorfor?

Er det feil at sjelen er evig?

Helvete...?
Føre mennesket og jorden ble laget så ble Jesus født/kom ut ifra Gud (Ordspråkene 8) Gud/Faderen sendte Sin virkelige Sønn til jorden. Jesus er også guddommelig fordi Han ble jo født/kom ut ifra Faderen og fikk jo også da Hans natur. Faderen har ingen begynnelse, men det har Sønnen. Den Hellige Ånd er Faderens og Sønnens Ånd, som De gir videre til oss. Den er Deres kraft/liv/Vann/Ånd. Treenighetslæren er hedensk og ble ført inn i kristendommen av den romersk katolske kirke. Denne læren sier at Jesus ikke er Faderens bokstavelige Sønn. Læren ødelegger det virkelige Far og Sønn forholdet, som igjen ødelegger/forstyrrrer det faktum at Faderen elsket oss så høyt at Han ga/sendte/ Sin Sønn ned til en syndig jord.

A Divine Sonship - YouTube

At sjelen er evig stammer også fra Den romersk katolske kirke, på denne villfarelsen har spiritisme sin plattform. Det er Satans engler som kontakter mennesker gjennom bl.a. medium, men villfarelsen med at sjelen er evig forteller oss at det er avdødes sjel som tar kontakt etc. Dette gir Satan og hans engler mulighet til å villede mennesker gjennom spiritisme. Da de får feilinformasjon gjennom noen de tror er sine avdøde ektefeller eller familie medlemmer etc., men er i virkeligheten falne engler.

HÅP ETTER DØDEN | GLOW (glowonline.org)

Det evig brennende helvete doktrinen kommer også fra den romersk katolske kirke. Dette gir et feil inntrykk av vår Gud, da den lærer oss at Gud brenner mennesker i en evighet. Når mennesker dør så sovner de. De blir vekket opp igjen til enten evig liv, eller for å dø og blir borte for alltid / brent opp.

MYTER OM HELVETE | GLOW (glowonline.org)
compaq
#10. Postet 23.09.2021 av compaq
I må alle være enige med den mann som for 1900 år siden skrev: Ingen har noensinne sett Gud ( Joh 1:18) og likevel trodde denne mannen på Gud. Jehova Gud er altså usynlig for menneskene. De som sier at de bare tror det de ser ( eller mener de ser) hevder at det at de ikke kan se Gud, betyr at Gud ikke eksisterer, at han ikke lever.

Da for eksempel en sovjetrussisk astronaut den 6. august 1961 hadde kretset 17 ganger rundt jorden i et menneskelaget romskip, mente han at han hadde sikre beviser for at Gud ikke eksisterer, for, som han sa, han så ingen Gud eller engler. Den måten denne sovjetrussiske ateisten resonnerte på, er imidlertid meget lik den måten de romerske avgudsdyrkere i det første århundre av vår tidsregning resonnerte på. Disse romerne tilba mange guder og dyrket dem indirekte ved hjelp av avgudsbilder av forskjellige materialer. Da tilhengerne av det som ble kalt nasareernes sekt, fremsto og tilba skaperverket Gud uten å gjøre bruk av menneskelagde avguder eller templer, kalte de romerske avgudsdyrkere dem for ateister, gudløse. Ettersom disse romerske avgudsdyrkerne ikke kunne se den Gud som nasareernes sekt tilba, kunne de ikke tro at han virkelig eksisterte og at denne sekt hadde en levende Gud.
Romernes tilbedelse av de mystiske guder er det for lengst slutt på og de vakre statuene av deres guder og gudinner er bare antikviteter i vår tids museer, mens derimot denne foraktede nasareernes sekt også i vår tid har sine etterfølgere som utøver sin tilbedelse.

Både de sovjetrussiske astronauter og astronauter fra andre land som har vært ute i verdensrommet, har i virkeligheten grunn til å være takknemlige for at de så ingen Gud eller engler der ute. De burde være takknemlige for at Gud fortsatte å være usynlig. Hvorfor det? Jo, for hvordan ville det gått med dem selv og deres romskip om Gud ikke hadde forblitt usynlig? Hva tror de Gud er? Tror de at han bare er et menneske slik en i fortiden trodde om de mystiske guder som det ble laget statuer av?

Vi skrøpelige mennesker kan ikke tåle å se på en atombombeeksplosjon på nært hold uten å bli blindet. Kunne da menneskene tåle å se på ham ( Jehova) som har skapt solen, som jo er en lysende gasskule hvor det stdig foregår atomeksplosjon som sender strømmer av kjernepartikler ut i verdensrommet? I det 16. århundre før vår tidsregning levde det en mann ( Moses ) som fordristet seg til å be om å få se Guds herlighet. Han visste ikke hva han ba om, for gjennom et talerør sa Gud til ham: Du kan ikke se mitt åsyn, for ikke menneske kan se meg og leve. ( 2.Mos 33:18-20 )
Angela sier: En mann som vil drikke kaffe ute med meg ? Sandnes / Stavanger
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16