Øystein-Skum93 sier: Jeg vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen nei. Nei og Neitakk
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 29.10.2020 av Anonym.
Es. 36, 26: "Jeg vil gi dere et nytt hjerte, og en ny ånd.."
Dette gjelder bare Israel, ikke oss hedninge-kristne, og vil skje når hele Israel omvender seg i, eller etter, den store trengsel.

Kap. 36:
Vers 1-15: Edomittene og tre andre nabofolk spotter Israelslandet fordi det er ødelagt og har mistet sine innbyggere....men isarelittene skal en gang føres tilbake og aldri bli spottet mer.
Vers 16-19: Israelittene har blitt spredt blant folkene på grunn av sine synder, det er Gud som i sin harme har dømt dem.
Vers 20-28: "Men folkene mener Israels ulykke kommer av at Gud er avmektig, derfor skal Herren vise at navnet hans er helligt, i det han samler israelittene igen, renser dem fra syndene sine, gir dem en ny ånd og et nytt hjerte og en ny ånd, slik at de kan holde budene, og slik slutter en fredspakt med dem som skal være evig (tidsalderlig, så lenge tidsalderen varer, her i 1000 år i tusenårs-riket) med dem."
Vers 29-30: "Min bolig skal være over dem, jeg vil være deres Gud, og de (Israel) skal være mitt folk.
Og folkene skal kjenne at jeg er Herren, som helliger Israel, når min helligdom blir midt iblant dem til evig (tidsalderlig) tid."


"26 Jeg vil gi dere(Israel) et nytt hjerte, og en ny ånd vil jeg gi dere. Jeg vil ta bort steinhjertet i deres kjød og gi dere et kjødhjerte. 27 Min Ånd vil jeg gi inni dere, og jeg vil gjøre det slik at dere følger mine bud og holder mine lover og jeg vil være deres Gud. 28 Dere skal bo i landet jeg gav deres fedre. Dere skal være mitt folk, og jeg vil være deres Gud. 29 Jeg vil fri dere fra alle deres urenheter. Så vil jeg kalle på kornet og gjøre grøden rik, hungersnød skal ikke komme over dere. 30 Jeg vil øke trærnes frukt og markens grøde, så ikke dere mer skal lide hån blant hedningenefolkene på grunn av sult. 30 Da skal dere komme i hu deres onde ferd og deres gjerninger, som ikke var gode. Og dere skal vemmes ved dere selv for deres misgjerninger og for deres avskyelige gjerninger....33 Den dag jeg renser dere fra alle deres misgjerninger, vil jeg igjen la det bo folk i byene, og ruinene skal bygges opp igjen. 34 Det landet som var lagt øde, skal bli dyrket, det som lå der som en ørken for øynene på hver mann som gikk forbi. 35: Da skal de si: Dette landet som var lagt øde, er blitt som Edens hage. Og de byene som var herjet og ødelagt og revet ned, er gjenreist og har fått murer. 36 Og de folkene som blir igjen rundt omkring dere, skal kjenne at jeg, Herren, har bygd opp igjen det som var revet ned, og plantet det landet som var ødelagt...."

Alt dette vil skje en gang i framtiden og gjelder Israel. Jamfør Rom. 11, 25 ff.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 29.10.2020 av Anonym
Jamfør også Rom. 9, 4 og 15, 8.
Anonym
#2. Postet 29.10.2020 av Anonym
Den store vekkelsen mange venter på, vil skje når Gud helliger seg på Israel, og ikke på grunn av en trengsel og frykt over hele jorda, den gjelder bare JAKOB (Israel) i følge GT. Men når Gud helliger seg på Israel (så folkene skal si at det er blitt som Edens hage), da skal alle folkeslag på jorden bli frelst, hele verden vil se dette i de elektroniske mediaer og tv som er da. De vil da forstå at Herren er Herren og omvende seg.. Vi er da sannsynligvis inne i tusenårsriket, hvor Kristus er konge over hele jorden (Sakarja 14, 9) i fredsriket (som er navnet på dette riket som brukes i GT)...hvor Herren vil gi en "sabbatshvile" til Guds utvalgte folk, Israel.
Anonym
#3. Postet 30.10.2020 av Anonym
"Jeg vil gi dere (Israel) et nytt hjerte, og en ny ånd vil jeg gi i dere. Jeg vil ta bort steinhjertet av deres kjød og gi dere et kjødhjerte." Esek 36, 26.

Profeten Esekiel virket blant de bortførte jødene i Babylon. Han fikk mange syner om kommenede begivenheter. Disse er spesielt knyttet til løftene Israel fikk, til Israels land og folk, og Messias gjenkomst.

PROFETISK:
Esek. 36 beskriver Guds løfte om gjenopprettelse for Israel:

- På grunn av deres synder ble de sendt ut av sitt eget land og spredt blant alle landene (v. 19).
- Ved Guds nåde skal de få komme tilbake til landet igjen (v. 24).
- Landet og folket hører sammen. Uten landet var ikke folket et vitnesbyrd om Herren blant nasjonene (v. 20).
- Uten Israels folk er heller ikke landet som det skal være. Landet er bestemt for Guds eiendomsfolk, Israel. - Profetien gjelder både Israels LAND (v. 1-15) og Israels FOLK (v. 16-38).

Oppfyllelsen av disse ord skjedde bare delvis ved folkets hjemkomst fra Babel, etter 70 års fangenskap der.

Den fulle og endelige oppfyllelse vil først finne sted ved Jesu gjenkomst når han igjen setter sine føtter på Oljeberget og etablerer "fredsriket", "gjenopprettelsen av riket for Israel" (Apg. 1, 6), "gjenoppbyggingen av Davids falne hytte" (Apg. 15, 16)...akkurat slik engelen sa til Maria da hun var med barn:

" 32Han skal være stor og kalles Den Høyestes Sønn. Gud Herren skal gi ham hans far Davids trone, og han skal være konge over Jakobs (Israels) hus til evig (tidsalderlig, så lenge tidsalderen varer) tid."

Et JORDISK fredsrike her på jord for Israel, slik Jesus forkynte til jødene de skulle få:

"Salige er de saktmodige, de skal arve JORDEN" Matt. 5,5.

Det er dette JORDISKE tusenårsriket Israels folk en gang skal frelses inn i "etter løftene etter fedrene", og ordet i seg selv sier at det ikke kan vare "evig", jødene hadde ikke noe begrep i sitt språk om en "evig tid", slik vi forstår det i dag.

Og det er dette riket Jesus lærte dem i FaderVår (en bønn hedningene ikke skulle be) å be om: komme ditt rike
Anonym
#4. Postet 30.10.2020 av Anonym
"Fader Vår...komme ditt rike; la din vilje skje, som i himmelen, så og på JORDEN."

Dette er en bønn Jesus ga til Israel, og som ennå ikke har blitt oppfylt, det vil først skje når Kristus kommer og "gjenoppretter riket for Israel"/"gjenoppbygger Davids falne hytte" slik at at han kan sitte ved DAVIDS TRONE i tusen år i dette riket, slik engelen sa til Maria da hun var med barn...se min forrige kommentar.

Når Jesus kommer tilbake og oppretter riket for dem, vil Israel oppleve sin nasjonale og åndelige gjenfødelse.

Da vil det bli en fullkommen samling av det adspredte folk:

"Han skal sende ut sine engler med veldig basunklang, og de skal samle hans utvalgte folk fra de fire vindretinger, fra himmelens ene ende til den annen." Matt. 24, 31.

Da skal Israel være et renset og et helliget folk:

"På den dag skal det være en åpnet kilde for DAVIDS HUS og for JERUSALEMS INNBYGGERE mot synd og urenhet." Sak. 13, 1.

Da vil Israel oppleve sin virkelige pinsedag:

"Jeg vil ikke mere skjule mitt åsyn for dem, for jeg vil UTGYTE MIN ÅND OVER ISRAELS HUS, sier Herren Herren" Esek. 39, 29.

De blir et omskapt og forvandlet folk. Ydmyk og villig tjener for Herren.

Paulus sa rett i sine ord i Rom. 15, 8:

"Jeg sier dere: Kristus har blitt en tjener for DE OMSKÅRNE, for Guds sanndruhets skyld, for å STADFESTE LØFTENE ETTER FEDRENE."

Når Jesus kommer tilbake, vil han endelig stadfeste dette for all verden.

Paulus sa jo dette litt tidligere i Rom.brevet også, i kap. 9, 4:

"De er jo ISRAELITTER, dem tilhører barnekåret og herligheten og paktene og lovgivningen og gudstjenesten og løftene".
Øystein-Skum93 sier: Jeg vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen nei. Nei og Neitakk
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16