Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 15.08.2020 av Anonym.
Er kristendommen sosialistisk?
Et annet medlem her(uten å nevne navn) skrev nylig at han mente kristendommen var sosialistisk.

Da syns jeg det kan være kjekt å gi en kort innføring i hva kommunisme og sosialisme er for noe.
Denne ideologien ble grunnlagt av Karl Marx på midten av 1800-tallet. Marx, som i ungdommen var
en kristen og skrev om hvor mye han elsket Jesus, vendte seg siden kraftig mot
kristendommen og skrev bl.a en rekke dikt o.l. der han roper ut forbannelser over hele menneskeheten
og sverger at han "skal dra dem ned i Helvete med seg."(Oulanem). Han skriver også at han skal
"hevne seg på den Allmektige som sitter på tronen(Gud) og rive Han ned derfra". De øvrige diktene
er fulle av såpass mye fandenivoldske besvergelser at jeg vil spare leserne for det. Han var også et
trofast medlem i satanist-kirken i Tyskland, som han jevnlig frekventerte med sin gode venn og
medsatanist Moses Hess. Hess grunnla forøvrig det aller første sosialdemokratiske partiet.Det kan
også nevnes at Marx selv omtalte sin ideologi som sosialisme. Alle disse tingene er grundig
dokumentert i flere samtidige biografier og selvbiografier, og hvis noen er interessert i mer om dette
kan de lese f.eks. Richard Wurmbrands nokså kjente Marx-biografi: "Marx og Satan". Wurmbrand
satt i rumensk fengsel i mange år og fikk kjenne dette styresettet på kroppen. Her er en gratisversjon: https://legiochristi.com/static/lit/Marx_and_Satan.pdf Anbefales!

I sosialismen så er det staten som bestemmer hva som er rett og galt og evolusjonsdogmet ligger
alltid til grunn i land som har tatt det til seg. Det var forøvrig også Marx veldig opptatt av. Han skrev
til og med takkebrev til Charles Darwin for "Artenes opprinnelse" og dedikerte boka "Das Kapital" til han. Evolusjonismen var "akkurat det jeg trengte" skriver han bl.a.

Mayflower-pilgrimene i USA eksperimenterte forøvrig også med sosialistisk styresett i en kort periode i
1620/21. Det endte tragisk; rundt 50% av befolkningen døde som en følge av det.(Se f.eks. "Plymouth plantation" av William Bradford) Problemet var det som ofte skjer, nemlig "free rider"- problematikken. Siden
alle goder skulle deles likt uavhengig av hvor mye man gjorde eller bidrog, så mistet folk insentivet til
å jobbe. Og da kollapset det naturlig nok svært fort. Det er treffende blitt sagt om sosialisme:
"Problemet med sosialisme er at du før eller senere slipper opp for andre folks penger". Det er en god oppsummering.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 16.08.2020 av Anonym
Til orientering kan jeg opplyse om at Karl Marx var jøde, hans far nedstammen fra en lang rekke rabbinere (=en skriftlærd innen jødedommen, og ofte reliiøst overhode i en jødisk menighet). Wikipedia. At han da var en kristen jøde og elsket Jesus, stiller jeg meg litt undrende til...for jødene var jo ifølge Paulus som folk forherdet.
Anonym
#2. Postet 16.08.2020 av Anonym
Sosialisme er selvmord.
Kommunisme er folkemord.

Margareth Thatcher
Tangen
#3. Postet 16.08.2020 av Tangen
Man burde vel også stille seg spørsmålet "hva er kristendommen" mtp alle de utrolig ulike retningene, meningene og fortolkningene osv. Derfor ville jeg heller stilt spørsmålet slik: Er Gud sosialist?
Men la gå, her er min mening. Da jeg var liten fikk jeg høre bl.annet av min mor at det (angivelig) kapitalistiske samfunnet vi vokste opp i fungerte mye bedre enn de bak jernteppet som var sosialistiske fordi det var basert på menneskets grådighet. I Vesten hadde alle en interesse av å jobbe hardt for egen dels skyld, og det i sin tur nøyt alle til syvende og sist godt av. Under sosialismen derimot fikk man det samme uansett innsats, noe som ikke inspirerte til å jobbe like hardt. Dette er selvsagt en forenkling av virkeligheten, men det er likevel ingen tvil om at de økonomiske fordelene var formidable i "kapitalistenes" favør.

I mange år gikk jeg derfor og trodde at kapitalismen var det "gudegitte" systemet om man vil. Det er tre ting som har gjort at jeg har endret mening, to av dem rent religiøse og det tredje verdslig basert på observerbare fakta. De har gjort at jeg hverken ser på kapitalismen, sosialismen, kommunismen eller noen andre "ismer" som Guds prinsipper for ledelse. Jeg skal gå så kjapt som mulig gjennom dem uten å vise til referanser f.eks i Bibelen fordi jeg sitter på en IPad og med svært tregt nett på hytta for øyeblikket.

1. Det første punktet jeg kom fram til er at heller ikke kapitalismen kan være gudegitt, for hvordan kan et system basert på grådighet være av Gud? Guds prinsipper er å gi, og Han gir det faktisk gratis uten å forvente noe tilbake annet enn lydighet, men det blir en litt annen sak. Slik sett er nok sosialismen faktisk litt nærmere Guds prinsipper (yte etter evne), men det fungerer uansett ikke i lengden nå med menneskets syndige natur.

2. Kapitalismen har tilsynelatende gitt Vesten en uovertruffen velstand, men jeg tror det i mye større grad skyldes punkt 3 som jeg kommer til i et annet innlegg. Dessuten knaker de kapitalistiske økonomiene i dag i sammenføyningene. Hvorfor? Jo fordi grådigheten tar overhånd og kapitaleierne flytter mye produksjon og etterhvert også tjenester til lavkostland for å presse ut enda større fortjeneste. Dette har ført til ting som enorme handelsunderskudd, underskudd på statsbudsjettene og dermed høy statsgjeld i mange vestlige land. I tillegg øker forskjellene i samfunnet markant. Man har en gjeng superrike på toppen som eier mesteparten av både finanskapitalen og realkapitalen, og så et flertall under dem som fortsatt har det forholdsvis greit med grei økonomi og trygge jobber. Men den marginaliserte gruppen i bunn blir større og misnøyen øker som f.eks i USA. De er i dag i mange land henvist til relativ fattigdom, uten håp om egen bolig og med mange på trygd som man heller ikke i lengden har råd til. Jeg tror man kan si at kapitalismen til slutt "sluker seg selv" og ender med økonomisk kollaps, sterk misnøye og til slutt paradoksalt nok rota til ny revolusjon. I USA snakker man nå åpent om faren for ny borgerkrig. Hvem ville trodd det for 10 år siden? I dag dukker de nye diktatorene opp igjen også i Vesten, og vi kan i beste fall snakke om skinndemokratier.
Anonym
#4. Postet 16.08.2020 av Anonym
I sosialismen så er det staten som bestemmer hva som er rett og galt....

Mayflower-pilgrimene i USA eksperimenterte forøvrig også med sosialistisk styresett i en kort periode i
1620/21. Det endte tragisk; rundt 50% av befolkningen døde som en følge av det.(Se f.eks. "Plymouth plantation" av William Bradford) Problemet var det som ofte skjer, nemlig "free rider"- problematikken. Siden
alle goder skulle deles likt uavhengig av hvor mye man gjorde eller bidrog, så mistet folk insentivet til
å jobbe. Og da kollapset det naturlig nok svært fort. Det er treffende blitt sagt om sosialisme:
"Problemet med sosialisme er at du før eller senere slipper opp for andre folks penger". Det er en god oppsummering.
Nå kan det etter mitt syn se ut som kristendommen i dag er sosialistisk...i alle fall innen KrF og i andre deler av kristen-miljøet...hvor en skal være "godhetsapostel" og gi bort alt en (nasjonen) eier, for Jesus sa jo at en skulle selge alt en eier og gi til de fattige. Dette skjedde jo også med den første rene jødiske messias-troende urmenigheten etter pinsedag, de solgte alt de eide og delte ut til de fattige, men det var jo ikke noe staten hadde bestemt, det var jo rett og slett en oppfyllelse av Joel profeti, slik Peter sier det i Apg. 2, 15ff...for at Den Nye Pakt i Jesu blod skulle bli innført og jødene få sitt lovede 1000-årsrike opprettet, hvor loven igjen skulle innføres. Når det skjer vil Jesus ord til fulle bli oppfylt for dem. Men dette skjedde jo ikke, for hele Israels folk ville ikke omvende seg, så oppfyllelsen av denne profetien tok slutt...eller rettere sagt ble utsatt. Og dette har jo ikke noe med oss kristne i dag å gjøre. Så Jesu forkynning om å selge alt en eier og gi til de fattige, er jo profetisk tale om hva som en gang vil være rådende Guds vilje for jødene i 1000-årsriket, en gang i fremtiden.

Men dette har ikke en del av kristenfolket skjønt, heller ikke at vi lever i nådens tidhusholdning, de tror det Jesus forkynte også er ment til oss troende i dag, så blir de etter mitt syn helt misforstått "godhetsapostler" som vil gi "alt de eier til de fattige", "alle goder skal deles likt", nettopp "sosialister"...men det eksperimentet ser vi jo mislykket helt for May-flower-pilgrimene i USA...men tror nok ikke KrF ser det, hos dem er nok viktigst å fremstå som prektig og fromme og være "Jesu etterfølger"...etter mitt syn helt misforstått kristendom...så det spørs om ikke "andre folks penger" (oljefondet) da vil fort ta slutt, og insentivet om å jobbe også tar slutt." En misforstått kristendoms-forståelse som i dag kan se rett så "sosislistisk" ut, spør du meg. Og hvor vi andre får høre hvordan vi SKAL og BØR være, så vi bør sannelig ha dårlig samvittighet! Hvis oljefondet går adundas og NAV legges ned...tenker jeg pipa får en annen lyd...og enhver "lyt arbeida for si eiga føde"!
Tangen
#5. Postet 16.08.2020 av Tangen
3. Det tredje punktet handler om Guds velsignelser og kan egentlig deles i to ut i fra hvilken type velsignelse man snakker om. Den ene typen vil nok de aller fleste kristne slutte seg til, mens den andre typen nok er mindre opplagt for de aller fleste.

Jeg tar den opplagte først. Jeg tror et samfunns suksess i mye større grad handler om velsignelser enn om hvilket politisk system som er rådende. I Vesten har vi lenge hatt ærefrykt for Gud, vi har hatt religiøs frihet og vi har fulgt Guds prinsipper i veldig mye, f.eks det å ta seg av de svake. Våre lover har i stor grad egentlig vært basert på Bibelen og de 10 bud. Da jeg vokste opp sang vi fortsatt salmer i klassen, noe som i dag vil være utenkelig. Men i dag hiver vi Gud ut og inn kommer Djevelen som en har sagt det. Paulus skriver et sted at det er Gud som innsetter ledere, implisert ALLE ledere. Når vi kaster Gud ut får vi dårlige ledere fordi det i lengden er en måte for Ham å bringe oss nærmere til seg ved at vi kommer i "trengsler" for å bruke et bibelsk uttrykk. Med vår syndige natur nå takler vi i lengden ikke overflod og vi tror alt er vårt eget verk uten å gi Gud æren. Norge er et veldig godt dømme på dette.

Den andre typen velsignelse handler om nedarvede bibelske løfter og velsignelser hvorav noen kommer med betingelser mens andre er betingelsesløse. Også profetier har en finger med i spillet her. Dette gjelder løfter til nasjonen Israel men også til mange andre folkeslag. De fleste av dagens kristne antar som folk flest at de gamle bibelske folkeslagene er visket ut av historien og borte, men ingenting er mer feil enn akkurat det. Det man da i bunn og grunn hevder er at Guds profetier og de løfter og i noen tilfeller forbannelser gjennom dem ikke lengre gjelder.

Så og si alle profetier som gjelder endetida innbefatter bibelske folkeslag som de fleste i dag avfeier som "utdødde, assimilerte" o.l, og de forstår ikke at disse folkeslagene ennå i dag finnes og er blant de mektigste og mest velstående på Jorda. Gud har fortsatt full kontroll, og Han sender velsignelser eller forbannelser dersom er folk forlater Ham eller ikke, men også for at Hans profetier skal gå i oppfyllelse.

Når alt kommer til alt er vår nåværende tidsalder bare en "prøveklut" for menneskeheten, en måte vi til slutt vil se at vi ikke kan styre oss selv uten Gud. Alle "ismene" vil feile! Det vil ende med forferdelse og en menneskehet som nesten utsletter seg selv, det er hva Jesus selv sier i Matteus 24. Men i neste tidsalder vil de aller fleste mennesker som har levd igjen stå opp av sine graver og bli ledet av et kongedømme som aldri tar slutt, det er de gode nyhetene
Anonym
#6. Postet 21.08.2020 av Anonym
Får bare presisere Tangen, at jeg ikke mener at kapitalisme er noe fullkomment system heller altså. Poenget mitt var bare at sosialismen har en rimelig pilråtten og satanisk opprinnelse. Kunne sitert mye mer her, men det tar litt tid så jeg vil heller altså anbefale f.eks. biografien "Marx og Satan" av Wurmbrand. Den finnes en sjelden gang på gjenbruksbutikker til og med, men den kan sikkert fås veldig billig på amazon også. Bare 120-130 sider ca..
Her fant jeg den forøvrig gratis: https://legiochristi.com/static/lit/Marx_and_Satan.pdf

Skal legge ved den linken i startinnlegget også.
Tangen
#7. Postet 21.08.2020 av Tangen
Får bare presisere Tangen, at jeg ikke mener at kapitalisme er noe fullkomment system heller altså. Poenget mitt var bare at sosialismen har en rimelig pilråtten og satanisk opprinnelse. Kunne sitert mye mer her, men det tar litt tid så jeg vil heller altså anbefale f.eks. biografien "Marx og Satan" av Wurmbrand.
Hei LS, jeg antok ikke at du anser det som et fullkomment system, men sosialisme og kapitalisme blir gjerne sett på som motpoler så derfor nevnte jeg det også. Min erfaring er at særlig konservative kristne har en tendens til nærmest å anse kapitalisme som "Guds system", noe jeg mener det langtfra er.

Takk for anbefalinga, jeg kan nok ikke love at jeg tar en titt siden leselista er ganske lang allerede, men vi får se...??
Anonym
#8. Postet 22.08.2020 av Anonym
Så og si alle profetier som gjelder endetida innbefatter bibelske folkeslag som de fleste i dag avfeier som "utdødde, assimilerte" o.l, og de forstår ikke at disse folkeslagene ennå i dag finnes og er blant de mektigste og mest velstående på Jorda. Gud har fortsatt full kontroll, og Han sender velsignelser eller forbannelser dersom er folk forlater Ham eller ikke, men også for at Hans profetier skal gå i oppfyllelse.

Når alt kommer til alt er vår nåværende tidsalder bare en "prøveklut" for menneskeheten, en måte vi til slutt vil se at vi ikke kan styre oss selv uten Gud. Alle "ismene" vil feile! Det vil ende med forferdelse og en menneskehet som nesten utsletter seg selv, det er hva Jesus selv sier i Matteus 24. Men i neste tidsalder vil de aller fleste mennesker som har levd igjen stå opp av sine graver og bli ledet av et kongedømme som aldri tar slutt, det er de gode nyhetene
En av dine kjepphester, Tangen? Når innlegget handler om "Er kristendommen sosialsitisk?". Fikk visst selv kritikk av deg for at jeg tok med en av mine kjepphester i et innlegg jeg skrev om Dyrets merke...bare nevner det. (Siste avsnitt kunne kanskje vært tatt med i innlegget om tusenårsriket?)
Tangen
#9. Postet 22.08.2020 av Tangen
Absolutt en av mine kjepphester! Forstår man ikke dette er det helt umulig å forstå de bibelske profetiene. Faktisk.
danst
#10. Postet 19.06.2021 av danst
Nei, kristendom er ikke sosialistisk hvis en bruker begrepet sosialisme om en stat. En kan likevel si At de første kristne levde i en form for kommunisme (Apg 4:32-36) da kommunisme ikke forutsetter en stat.
Jeg mener at verken religion eller full sosialisme (planøkonomi der staten eier alt) skal presses på folk.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16