Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 11.08.2020 av Anonym.
Seier over synd.
"I menneskelig skrøpelighet måtte Kristus møte fristelsene fra et vesen som stod på et høyere trinn og hadde større makt, for det hadde Gud gitt englene. Men Kristi menneskelighet var forenet med guddommelighet, og med den styrke dette gav, kunne Han makte å møte alle de fristelser Satan angrep Ham med, og holde seg ren for synd. Denne kraft til å seire ville Han gi enhver Adams sønn og datter som i tro ville ta imot de rettferdige egenskaper i Hans karakter.

Så høyt elsket Gud verden at Han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tar imot Ham, skal ha kraft til å leve Hans rettferdige liv. Kristus viste at det ved tro er mulig for mennesket å ta imot Guds kraft. Han viste at synderen ved omvendelse og tro på Kristi rettferdighet kan bli forsonet med Gud og få del i guddommelig natur, og slippe bort fra frafallet i verden som kommer av begjæret.

I dag kommer Satan med de samme fristelser som han kom til Kristus med. Han tilbyr oss det som denne verden har å gi, hvis vi vil falle ned og tilbe ham. Men Satans fristelser har ikke makt over den som har blikket festet på Jesus, troens opphavsmann og fullender. Han kan ikke få det menneske til å synde som i tro vil godta Jesu storverk, Han som ble fristet i alt, men uten synd.

"Så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." De som vender om fra synd, og tar imot livets gave fra Guds Sønn, kan ikke bli overvunnet. Idet de ved tro får del i guddommelig natur, blir de Guds barn. De ber og de tror. I fristelsens og prøvens stund søker de den kraft Kristus døde for å kunne gi, og ved Hans nåde seirer de. Dette er noe alle syndere må kjenne til. De må vende om fra synd, tro på Kristi makt og ta imot denne kraft til frelse og til å bli bevart fra synd. Hvor takknemlige vi bør være for den gave Kristi eksempel er!

Det er en syndflod av menneskelige teorier og spekulasjoner, men den som vil oppnå den endelige seier, må være ydmyk nok til å gjøre seg avhengig av kraft fra det høye. Når vi tar imot kraft fra Gud og kommer til Jesus og sier: "Jeg har ingenting i meg selv, jeg må bare klynge meg til ditt kors," da kan himmelen samarbeide med oss, og livet vil bli helliget."

- På Fast Grunn, bok 1, del 5, "Satan hater loven". Boken kan leses gratis her http://www.ellenwhite.no/boker/fastgrunn/

Svar på innlegg

Andor
#1. Postet 11.08.2020 av Andor
Han hater vel mere Jesus som oppylte loven og tok våres syndere på seg ved og la seg bli hånet,pisket,Korsfestet og pint til døde.Men til gjengjeld fikk Han al makt på himmel og gjord det satan drømte om.Og nå er han fordømt til evig pine i ildsjøen til evig tid,etter tusen års riket.
Anonym
#2. Postet 12.08.2020 av Anonym
Forsøk ikke å slippe unna korset.

"Det er ved korset vi kan bli i stand til å seire. Det er gjennom prøver og vanskeligheter at himmelen kan fremme et verk i vårt liv som vil resultere i Kristi kjærlighet, fred og godhet.

Ved Ordet må det daglig bli utrettet et stort verk i menneskehjertet. Vi må lære å forstå hvor enkel troen er. Det vil gi resultater. La oss søke å gjøre virkelig åndelig fremgang! I Guds ord må vi søke råd og hjelp. Vi må hele tiden være på vakt og holde oss nær til Jesus. Vi behøver mer av Jesu Ånd og nåde i vårt liv, og den tro som er virksom i kjærlighet og renser sjelen.

Vi må få en klar forståelse av hva Gud krever av sitt folk. Den loven som er en avskrift av Hans karakter, må alle lære å kjenne. De ord Gud skrev med sin egen finger på stentavler, viser tydelig hva Han venter av sitt folk, så ingen behøver å ta feil. Hans rikes lover ble kunngjort for at de deretter skulle bli gjort kjent for alle stammer, tungemål, folk og nasjoner om Hans rikes prinsipper. Vi bør studere disse lovene som vi finner i 2 Mos 20 og 31,12-18.

Når retten blir satt og bøkene skal åpnes, og alle blir dømt etter det som står i dem, vil stentavlene som holdes skjult av Gud inntil den dagen, bli lagt frem for verden som normen for rettferdighet. Da vil menneskene få se at forutsetningen for frelsen er lydighet mot Guds fullkomne lov. Ingen vil kunne komme med unnskyldninger for synd. Etter de rettferdige prinsippene i Guds lov vil menneskene få sin dom til liv eller død." -The Review and Herald", 28. jan. 1909.

- På Fast Grunn, bok 1, Del 5, Kan leses her http://www.ellenwhite.no/boker/fastgrunn/

Anonym
#3. Postet 13.08.2020 av Anonym
Veldig viktig tema.

Hvem forkynner sier over synd i dag, det er ikke så populært.
Vi er hellige og feilfrie igjennom Jesus, fullkommen frelst.
Men sjelen er ikke frelst, derfor må vi jobbe på frelsen med frykt og beven.
For å bli formet lik Hans Sønn Jesus. Skal vi seire med Jesus så må vi og dø med Han.
Å dø fra seg selv er nok heller ikke så populært, men det er veien til frihet.

Jeg ville nok ikke støttet meg til Ellen G White, som er guruen til adventistene. Styr unna!!!
Andor
#4. Postet 13.08.2020 av Andor
Forsøk ikke å slippe unna korset.

"Det er ved korset vi kan bli i stand til å seire. Det er gjennom prøver og vanskeligheter at himmelen kan fremme et verk i vårt liv som vil resultere i Kristi kjærlighet, fred og godhet.

Jimmy Swaggart taler også mye om vi må til Korset.Er det jeg som gjør noe galt når jeg legger ut linker? Noen blir direkte linket,men andre ikke? Merklig greier.

https://www.youtube.com/watch?v=RdG0m09w_scx

https://www.youtube.com/watch?v=ZaI8GKMuSWgx
August afternoon
#5. Postet 13.08.2020 av August afternoon
Hei Andor.

Prøv å bruke 2 nettlesere der du bruker den ene for å hente en direktelink f.eks i fra YouTube og
plassere den hos Kristendate i den andre nettleseren.
ikke alle nettlesere er like bra på dette med å ta og overføre direktelinker.

mvh
Anonym
#6. Postet 13.08.2020 av Anonym
Kristus vårt eneste håp.

"Før verdens grunnvoll ble lagt, forpliktet Kristus, Guds enbårne Sønn, Seg til å bli verdens Gjenløser hvis Adam falt i synd. Adam syndet, og Han som hadde hatt del med Faderens herlighet før verdens grunnvoll ble lagt, la til side Sitt kongeskrud og Sin kongekrone og steg ned fra Sin høye trone for å bli et lite barn i Betlehem.

Han skulle gjenopprette det som gikk tapt da Adam snublet og falt, Han skulle gjenløse den falne menneskehet. Han utsatte seg for alle de fristelser fienden angriper mennesker med, men Satans mange angrep kunne ikke rokke Ham i Hans lojalitet mot Faderen. Ved å leve et syndfritt liv viste Han at hver sønn og datter av Adam kan motstå fristelsene fra ham som først førte synden inn i verden.

Jesus gav mennesket kraft til å seire. Han kom til denne verden for å leve som menneske blant mennesker. Han påtok seg menneskets vilkår og ble fristet og prøvd. Som menneske hadde Han fremdeles del i Guds natur. Da Han ble menneske, vant Han på en ny måte retten till å bli kalt Guds Sønn. Engelen sa til Maria: "Den Hellige Ånd skal komme over deg, og Den Høyestes kraft skal overskygge deg. Derfor skal også barnet som blir født, være hellig og kalles Guds Sønn" (Luk 1,35). Mens Han var sønn av et menneske, ble han Guds Sønn i en ny forstand. Slik stod Guds Sønn i denne verden. Men ved sin fødsel ble Han også ett med menneskeheten.

- På Fast Grunn, bok 1, Kapittel 37, "Kristus vårt eneste håp." Fra "The Signs of the Times", 2. aug. 1905.
Kan leses gratis her : http://www.ellenwhite.no/boker/fastgrunn/

Hans1
#7. Postet 13.08.2020 av Hans1
Jeg har ikke vært med Herren så lenge

Men jeg har ikke et fokus på om jeg begår synd i hverdagen, da jeg tolker det som at vi er frikjøpt fra det, med hva Jesus har gjort for oss.

Ikke ser jeg poenget med at vi må huske på at vi er syndere og må stadig be om tilgivelse for synd.
Jeg ber ikke om tilgivelse, men takker for at jeg ER tilgitt.

Hvis jeg skulle bedd om tilgivelse, så føler jeg skal stå foran Herren med lua i hånda og håpe på å bli tilgitt, men det ville blitt en dårlig relasjon med meg og Gud.

For mitt kristne liv så er det to ting som jeg stadig blir minnet på, og det er identitet og relasjon.
Så jeg søker å vokse i min nye identitet i Jesus og "være med herren og dele alt med han, frimodig.
Det er vel mennesket som trekker seg bort fra Gud hvis man begår synd, enn at Gud trekker seg bort?

Tror Herren er en kul fyr, Han er jo full av kjærlighet og nåde XD.
Andor
#8. Postet 13.08.2020 av Andor
Hei August.

Takk for svar,jeg gjør dette.Det er vel noe feil.Hør Ludvik Karlsen,han var morsom evangelist men meget drevet av Ånden.

Ludvig Karlsen: Velger du et liv i lyset sammen med Herren Jesus eller fortapelsen sammen med Satan?

https://www.youtube.com/watch?v=fD5OXap-lQM
Anonym
#9. Postet 13.08.2020 av Anonym
Jeg har ikke vært med Herren så lenge

Men jeg har ikke et fokus på om jeg begår synd i hverdagen, da jeg tolker det som at vi er frikjøpt fra det, med hva Jesus har gjort for oss.

Ikke ser jeg poenget med at vi må huske på at vi er syndere og må stadig be om tilgivelse for synd.
Jeg ber ikke om tilgivelse, men takker for at jeg ER tilgitt.

Hvis jeg skulle bedd om tilgivelse, så føler jeg skal stå foran Herren med lua i hånda og håpe på å bli tilgitt, men det ville blitt en dårlig relasjon med meg og Gud.

For mitt kristne liv så er det to ting som jeg stadig blir minnet på, og det er identitet og relasjon.
Så jeg søker å vokse i min nye identitet i Jesus og "være med herren og dele alt med han, frimodig.
Det er vel mennesket som trekker seg bort fra Gud hvis man begår synd, enn at Gud trekker seg bort?

Tror Herren er en kul fyr, Han er jo full av kjærlighet og nåde XD.
! !

"Av nåde, ER dere frelst, ved TRO" ( Ef.2, 8)...Vi ER frelst, det er ikke noe vi skal HÅPE på...."det er en GAVE fra Gud." Denne gaven ser visst ikke ut til å være bra nok for mange, selv ikke fra den Allmektige Gud.

Vi ER også SATT (fortid, i samme stund vi tror) i himmelen med ham" v. 6....det er ikke noe vi skal HÅPE på:

Vi ER også SATT (fortid!) i "min elskede Sønns rike"..."Han som fridde oss ut ut av mørkets makt og SATTE OSS (i samme stund vi tror) over i sin elskede Sønns rike"...."For dem ville Gud ville Gud kunngjøre hvor rik på herlighet denne hemmelighet er blant HEDNINGEFOLKENE, det er: Kristus I DERE, håpet om herlighet (ikke frelse...for det ER vi!) Kol. 1, 13 og 27...skrevet av Paulus, som fikk i forvalteransvar fra Kristus, å FULLFØRE Guds ord for oss hedninger (v. 25)...

DEN FRIE NÅDEN uten loven!

KRISTUS (og ikke vi!) HAR SEIRET OVER SYNDEN.

Les gjerne mine kommentarer nr 72 og 73 i mitt innlegg "Må vi kristne holde de 10 bud?"
Anonym
#10. Postet 13.08.2020 av Anonym
Loven og evangeliet.

"Da jødene forkastet Kristus, forkastet de grunnvollen for sin tro. I dag gjør kristenheten, som bekjenner seg til å tro på Kristus, en lignende feil som den jødene gjorde, fordi de forkaster Guds bud.

De som sier at Kristus er deres eneste håp, mens de viser forakt for moralloven (10 bud) og profetiene, er ikke bedre stilt enn de vantro jøder var
. De kan ikke på rett vis kalle synderne til omvendelse, for de kan ikke på en fornuftig måte forklare dem hva de skal vende om fra. Når synderen blir formant til å vende om fra sin synd, har han rett til å spørre hva han skal vende seg fra, hva synd er. De som tror på Guds lov, kan svare at synd er lovbrudd. Paulus stadfester dette når han sier at uten loven ville han ikke ha visst om synden.

Bare de som tror at moralloven fortsatt står ved makt kan forklare forsoningen. Kristus kom for å være mellommann mellom Gud og mennesket, for å føre mennesket tilbake til Gud og lydigheten mot Hans lov. Loven kan ikke tilgi den som overtrer den. Jesus alene kan betale synderens gjeld. Men den kjensgjerning at Jesus betalte den angrende synders gjeld, gir ikke synderen rett til å fortsette med å overtre Guds bud. Fra den stund må han leve i lydighet mot den. "

-
På fast grunn, Bok 1, Kapittel 38, Fra "The Signs of the Times". 14. mars 1878.
Kan leses gratis her : http://www.ellenwhite.no/boker/fastgrunn/

Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16