Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Lene
Opprettet 06.07.2020 av Lene, dame, 71 år, Oslo.
Troende hedning
Hva betyr vi"Troende hedninger"? Er det ikke slik at enten er du troende eller så er du hedning? Er bare her på KD jeg ser brukt en sånn benevnelse.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 06.07.2020 av Anonym
Det er jo nesten slik at jeg er en troende hedning, eller jeg var hedning, men skiftet tro for 2 1/2 år siden. Men er ikke helt sikker på at jeg har kommet helt over enda siden visse ting henger igjen fra hedningens tid.

Så jeg vil kalle meg selv for øyeblikket for en troende hedning.
Magnus84
#2. Postet 06.07.2020 av Magnus84
Hva betyr vi"Troende hedninger"? Er det ikke slik at enten er du troende eller så er du hedning? Er bare her på KD jeg ser brukt en sånn benevnelse.
Det spiller nok på skillet mellom jøder og hedninger (alle ikke-jøder i verden!) som brukes i Bibelen. I kristen kontekst, senere i historien, skiller man mellom kristne og hedninger (ikke-kristne). Det kan være forvirrende, så du får se i hvilken av de to nevnte kontekstene begrepet brukes.
Tangen
#3. Postet 06.07.2020 av Tangen
Greit, her er mitt synspunkt som sikkert de fleste her ikke deler. Bare for å vise hvor uenige kristne kan være

Bibelen skiller mellom nasjonene, eller folkeslagene om du vil. Alle listes opp i 1. Mosebok 10, 70 i tallet. Det er den ène måten. Men så skiller også Bibelen på en annen måte, nemlig mellom Guds eiendomsfolk og alle de andre folkeslagene. I GT på hebraisk kaller man folkeslagene utenom israelitter "goyim" som som regel oversettes med "hedning". I dette ligger ikke nødvendigvis at de ikke tror på Gud, det er bare en betegnelse for å vise at de ikke er israelitter, Guds eiendomsfolk. Ta Melkisedek f.eks, Guds yppersteprest, teknisk sett var han en hedning/goyim.

I NT har man en lignende betegnelse, bare at der brukes betegnelsen "jøde og greker", av Paulus. Det ligger symbolikk i dette som går tilbake til GTs måte å dele folkeslagene i to på. Det interessante er at både jøder og grekere hver for seg utgjør kun en liten del av hver sin gruppe. Akkurat som grekere (ikke-israelitter) bare utgjør en liten del av hedningefolkene, utgjør jødene bare en (forholdsvis liten) del av Israel. Jødene er bare en, eller to av Israels 12 stammer ifølge Bibelen. På Jesu tid og da Paulus skreiv sine brev befant de fleste israelitter seg i fremmede land fordrevet fra Løfteslandet, kun jødene og noen fra Benjamin og Levi stammer var tilbake. Paulus erklærer selv i ett av sine brever at han er benjaminitt. Da Jesus først avviste den kanaaneiske kvinna ved brønnen sa han: "Jeg er ikke sendt til andre enn de fortapte får av Israels hus", altså disse som ble fordrevet fra sitt land. Hvor mange kristne tar dette til seg i dag?

I vår tid befinner disse israelittene i kjødet seg i stor grad i Vest-Europa og i land de har utvandret til som f.eks USA. De blir ofte betegnet som "Israels 10 tapte stammer". Norge er blant disse, svært mange nordmenn stammer fra det gamle Israel uten å vite det. Samtidig er dette landene hvor kristendommen etterhvert slo rot, og hvor handel og industrireisning bl.annet gjorde at de ble de dominerende landene i verden helt fram til nå. Guds betingelsesløse velsignelser over de 3 patriarkene Abraham, Isak og Jakob har fått virke.

Mange kristne hevder at de har erstattet Israel som eiendomsfolk, men samtidig er det slik at svært mange av disse er israelitter i kjødet og eiendomsfolk uten å vite det selv. Men erstatningsteologien er en falsk lære som så mye annet. Gud skiller fortsatt mellom goyim og israelitter. Men: De av hedningefolkene/goyim som har kommet til tro på Gud OG gjør Hans vilje vil få sin belønning i den kommende verden, i første omgang i Tusenårsriket.

Slutning: Den allmenne oppfatningen om at hedning er en ikke-kristen er feil. En hedning er en ikke-israelitt uavhengig av om han/hun tror eller ei.
Lene
#4. Postet 06.07.2020 av Lene
Etter min forståelse er Troende hedning en ganske absurd beskrivelse. Troende og hedning er jo det motsatte av hverandre. Det lærte vi jo allerede på barneskolen, da det enda var kristedomsundervisning i skolen.
Anonym
#5. Postet 07.07.2020 av Anonym

Jøder og kristne er podet inn på samme tre

Det er en viktig ting som understrekes i Bibelen - det er den Hellige Ånds åpenbaring - som forener oss. At vi har en FELLES ÅND. Kristne er ikke bare kristne, de må fødes på ny og få en ny ånd i sjel og sinn.

Dåp er også for oss kristne som ikke er jøder. Vet mange som har opplevd at de blir fri ved dåpen. Demoner har kommet ut. Djevelen hater dåp, og vil forføre de utvalgte om han kan. Jeg henviser ikke til spebarnsdåp her.

Når kristenlivet leves, lar vi da det gamle menneske død, og lar Han innta første plassen.
Anonym
#6. Postet 07.07.2020 av Anonym
Etter min forståelse er Troende hedning en ganske absurd beskrivelse. Troende og hedning er jo det motsatte av hverandre. Det lærte vi jo allerede på barneskolen, da det enda var kristedomsundervisning i skolen.
Hvis troende og hedning er det motsatte av hverandre, så skulle vel ikke hedninger få Den Hellige Ånd?

Men i Apg. 10, 45 om fortellingen om den romerske høvedsmannen Kornelius og hans familie ser vi at nettopp hedninger fikk Den Hellige Ånd.

Kornelius hadde gått over til jødenes tro lenge før dette hendte og gitt jødene store almisser (pengegaver) til å bygge en synagoge. Og han var vel likt blant jødene.

Men utenom Peter og Kornelius familie var det også mange omskårne til stede. Da står det slik fra vers 44:

" 44 Mens Peter ennå talte disse ord, falt Den Hellige Ånd på alle dem som hørte ordet.

45 Og alle de troende som tilhørte de omskårne, og som var kommet med Peter, ble forferdet over at at Den Hellige Ånds gave var blitt utgytt også over HEDNINGENE,

46 for de hørte dem (hedningene=Kornelius og hans familie, som alle var romere) tale med tunger og lovprise Gud.

47 Da sa Peter: Kan vel noen nekte dem (hedningene) vannet, så de ikke skulle bli døpt, disse som har fått Den Hellige Ånd likesom vi (omskårne)?

48 Og han bød at de skulle bli døpt i Jesu Kristi navn. "


Jeg minner også om at Paulus i Rom. 11, 25 bruker uttrykket "hedningenes fylde" om troende hedninger.

Så hedninger regnes også som troende og er ikke kategorisk en felles-benevnelse på alle ikke-troende, men regnes etter mitt syn som alle som ikke tilhører "Israels barn og Jakobs hus" (2. Mos. 19, 3).
Tangen
#7. Postet 07.07.2020 av Tangen
Hvis troende og hedning er det motsatte av hverandre, så skulle vel ikke hedninger få Den Hellige Ånd?

Men i Apg. 10, 45 om fortellingen om den romerske høvedsmannen Kornelius og hans familie ser vi at nettopp hedninger fikk Den Hellige Ånd.
Veldig godt poeng! Jeg skreiv også et innlegg hvor jeg viste til Apg. 10 som svar til Lene i går, men pga. treigt mobilt breiband blei det dessverre borte.

Det jeg vil legge til er at begrepet "hedninger/goyim" stod (står) så sterkt hos jødene at Gud måtte gi Peter en "spesialåpenbaring" som leder av menigheten dengang for å vise ham at en troende hedning er ren. Men som vi klart ser, romeren (eller hva han nå var) Kornelius og hans familie blir fortsatt ansett som hedninger selv om de var en del av menigheten. Det er altså ingen forskjell på GT og NT her. Det er antagelig bare i vår tid man har fått det for seg at begrepet "hedning" i bibelsk sammenheng betyr ikke-troende.
Anonym
#8. Postet 09.07.2020 av Anonym
Hva betyr vi"Troende hedninger"? Er det ikke slik at enten er du troende eller så er du hedning? Er bare her på KD jeg ser brukt en sånn benevnelse.
Sannelig ikke noe dumt spørsmål ! For det ser jeg først NÅ!


For i dag fant jeg også dette:

"2 Dere vet at mens dere var HEDNINGER, ble dere dratt og revet med til de stumme avguder. 3 Derfor kunngjør jeg dere at ingen som taler i Guds Ånd, sier: Fornbannet er Jesus! - Og ingen kan si: Jesus er Herre - uten i Den Hellige Ånd." 1. Kor, 12.

Her kan det jo virkelig se ut som "hedninger" er det samme som "vantro".

Men hva da med Apg. 10, 45 hvor Peter sier om den romerske høvedmannnen og hans familie, at de ble forferdet over at Den Hellige Ånds gave var blitt utgytt "også over HEDNINGENE"?

Hmmm....noe å tenke over...er det noen motsetning mellom disse to bibestedene? Ikke vet jeg.

Og hva da med Rom. 2, 14: "For når HEDNINGER, som IKKE har loven, GJØR DET LOVEN BYDER...."? Dette trodde jeg virkelig måtte være TROENDE hedninger, men er det så sikkert?
Guds ord skal sannelig ikke være så enkelt å forstå.

Hva mener dere?

Og hvis "hedninger" er ensbetydende med "vantro"...da er de vel ikke hedninger når de har blitt troende. Men hva skal vi kalle dem da?????

Igjen...hva mener dere?

Ja, dette innlegget stiller sannelig et viktig spørsmål, ser jeg først nå!
Anonym
#9. Postet 09.07.2020 av Anonym
Det er ingen motstetinger. Ofte velger oversetteren og bruke de samme ordene. Men se fra forskjellige oversettleser og engelske kjv, og septugint. Hedninger kan bli brkut for og beskrive folk fra andre nasjoner.
Noe som ble profitert at folk fra andre nasjoner kommer for å tjene Gud.
Anonym
#10. Postet 09.07.2020 av Anonym
Bibelsk sett er hedninger synonymt med ikkejødiske mennesker, som de indierne apostelen Thommas ble sendt til.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16