Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 27.05.2020 av Anonym.
Bortrykkelse før trengselen/Pre-Trib-(vrang)læren
Syns i grunn det er på sin plass å nevne litt om dette siden det er ekstremt utbredt i kristne kretser(ikke minst pinsekretser) idag, til tross for total mangel på bibelske argumenter.

Bare for å ta noen få punkter:
1. Jesus sier hele fire ganger i Johannes kap.6 at "den som tror på meg vil jeg reise opp på den siste dag", og samtidig finner du i 1.Tessalonikerbrev at: " de døde skal oppstå først, og så skal vi som lever og er igjen RYKKES opp for alltid å være med Herren." 1.Tess 4:17-18 (Merkelig nok er dette praktisk talt det eneste verset pre-trib-tilhengerne argumenterer med. Til tross for at det egentlig er et veldig godt argument mot noe hemmelig før-trengsel bortrykkelse, iallefall når du leser Bibelen i kontekst)
2.I Matteus 24 er det helt tydelig at det er på slutten (etter trengselen) at han skal hente sine utvalgte i skyen, fra alle fire verdenshjørner(hele verden).
3. I lignelsen om ugresset og hveten er det ugresset som blir tatt først og kastet i ilden, deretter hveten. Det passer heller ikke med noe før-trengsel bortrykkelse. Matteus 13.
4. I diskusjoner jeg har hatt med pre-tribbere er det et argument som de har falt ned på hele tiden og det er : "Jeg kan ikke se at bruden skal oppleve vreden"..
For det første må man jo ikke blande begrepene vrede og trengsel. For det andre kan man jo minne om Israel i Egypt. Når plagene/vredeskålene(som forøvrig har klare paralleller til Åpenbaringen) helles ut over Egypterne så bevarer Gud israelittene midt opp i elendigheten, men han tok/rykket de ikke ut før etter den siste plagen var over.. Dessuten så er det også mange vers som sier at Gud f.eks. "skjuler sine i sin hytte på den onde dag" Salme 27 etc.
Det er også verdt å nevne at når Bibelen snakker om vreden er det veldig ofte snakk om Helvete.
5.Det kan også nevnes at når Jesus snakker om to i samme seng og to på marken der den ene blir latt tilbake og den andre tatt(Matt 24:39-40, Luk 17:34-35)., så er det faktisk gode grunner til å tro at det er de som blir tatt som er ille ute(for å si det sånn). F.eks. snakker han om Noah-flommen rett før der de ugudelige ble tatt bort og de hellige bevart i arken. Dessuten er det ordet "tatt bort" eller "tatt" flere ganger brukt om å omkomme. Det er flere vers i GT som tyder på det. Det er også flere tunge lærde i hebraisk og gresk som er klare på at "tatt bort" som regel har betydningen tatt avgårde for dom. (i dom), og at den andre gruppen som er latt tilbake er de rettferdige.

En fare med denne læren er at de som er helt fastlåst i den fort kan komme til å falle fra etterhvert. Før 2.verdenskrig hadde mange pastorer forkynt dette i menighetene og sagt at de ikke trengte å bekymre seg for Hitler og det som så ut til å komme i horisonten for de skulle rykkes bort før alt dette skjedde. Problemet var at når krigen brøt løs så falt mange av disse medlemmene fra, og regelrett angrep pastorene med utsagn som: Du sa jo at vi skulle rykkes bort før denne elendigheten!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 27.05.2020 av Anonym
Må også nevnes at denne læren kom først med John Nelson Darby i 1833. Han hadde hørt det av en 17 år gammel jente som hadde fått "åpenbaringen" under et feberanfall..

Etter å ha lest mange hyllemetre med kirkefedrene,reformatorene, puritanerne, Wesley osv. de siste 10-15 årene så er det absolutt ingen tegn til noe lære om noe før-trengsel bortrykkelse der. Det er helt fraværende. Det er først de siste 100 årene særlig at denne ideen har blitt populær.
Anonym
#2. Postet 27.05.2020 av Anonym
Må også nevnes at denne læren kom først med John Nelson Darby i 1833. Han hadde hørt det av en 17 år gammel jente som hadde fått "åpenbaringen" under et feberanfall..

Etter å ha lest mange hyllemetre med kirkefedrene,reformatorene, puritanerne, Wesley osv. de siste 10-15 årene så er det absolutt ingen tegn til noe lære om noe før-trengsel bortrykkelse der. Det er helt fraværende. Det er først de siste 100 årene særlig at denne ideen har blitt populær.
Sikkert svært interessant det du tar opp her!

Har søkt litt på internett på "how old is the rapture teaching"...kommer opp mange linker...kom bl.a. over en video som heter "The History of the Pre Tribulation Rapture Doctrine from 1830 until now...4345838" (YouTube) hvor det hevdes at denne læren først kom fra en romersk katolsk jesuitt-prest under reformasjonen med navnet Rivera....så at læren kom først med John Nelson Darby i 1833 stemmer kanskje ikke, det kan man også lese på andre engelske linker om samme emne, men noen mener han var med å publisere denne læren.

Videoen varer bare 6:40 min og er tekstet.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=2scNIHF0o0w....ellersøk på tittel på videoen.

Etter som jeg forstår hevder noen at "rapture" ikke eksisterte i de første engelske bibler...helt nytt for meg, så dette er sikkert et interessant tema du tar opp her!
Tangen
#3. Postet 27.05.2020 av Tangen
Jeg er helt enig med deg i at læren om en bortrykkelse før trengselen er vranglære. Det har jeg ment i mange år, helt siden jeg satte meg ned og studerte argumentene på begge sider av debatten.

Ett argument som ofte går igjen hos tilhengerne av denne læren er at vi ikke hører noe mer om menigheten etter det tredje kapitlet i Åpenbaringsboka. Kap. 3 er som kjent viet til de "sju menighetene". Så anfører man at siden menigheten ikke nevnes mer må det være fordi den har blitt rykket bort fra Jordas overflate.

Det jeg pleier å si da er; har de ikke lest resten av Åpenbaringen? Fra Åp. 9 begynner den store trengsel, men før dette i kap. 6,9 står det om dem som har blitt slått ihjel pga. sitt vitnesbyrd om Guds ord. Seinere leser vi at alle som nekter å ta dyrets merke blir halshogd. Det er derfor ganske innlysende at menigheten som sådan nektes å eksistere, i hvert fall innenfor det området som Dyret ("Antikrist") kontrollerer og som er interessant for Bibelens del. Enten blir man martyr ved å forkynne Guds ord og/eller nekte å ta dyrets merke, eller så tar man merket og er ikke lengre en del av menigheten. På dette tidspunktet er også Satan og hans falne engler kastet ned på Jorda, og med deres overnaturlige evner og kontroll vil tilbedelse av andre enn Antikrist være umulig.

Argumentet faller dermed på sin egen urimelighet. Riktignok vil menigheten da eksistere på et gitt sted, men ikke i den form som de fleste kristne tenker seg. Den vil bestå av de døde, men også de levende som har blitt fraktet til et skjulested slik beskrevet bl.annet i Åp. 12,6. Vi har også en annen gruppe, de 144000 som beskyttes gjennom Guds segl på panna. Disse 144000 er etter min mening Jesu brud. Så har vi også jomfruene med olje på lampene sine som beskyttes.

Lignelsen om de 10 jomfruene (ofte feilaktig oversatt "brudepiker") er i Matt. 25. Jomfruen er et bilde på menigheten. 5 av jomfruene var forberedt på brudgommens komme ved å ha olje på lampene sine, 5 manglet olje og nektes adgang til bryllupet. De 5 kloke jomfruene får komme til brudgommens bryllup i himmelen og slik sett opplever de en virkelig bortrykkelse/opprykkelse, men etter bryllupet vil de vende tilbake til Jorda akkurat som Brudgommen vil med sin brud.

Det vil finnes bortrykkelser, men når? Det er minst to av dem, ikke bare èn og for ulike grupper. Selve bruden vil rykkes opp til himmelen ett år før selve bryllupet. Hebraisk tradisjon tilsier dette fordi bruden skulle forberede seg på ekteskapet ett år på forhånd. Bryllupsgjestene, en annen gruppe, må nødvendigvis rykkes opp like før bryllupet i himmelen skjer. Når det er over vil alle vende tilbake til Jorda sammen med brudgommen, og det er som mange vet på denne tidsalderens siste dag, altså slaget ved Armageddon.
Anonym
#4. Postet 27.05.2020 av Anonym
De 5 kloke jomfruene får komme til brudgommens bryllup i himmelen og slik sett opplever de en virkelig bortrykkelse/opprykkelse, men etter bryllupet vil de vende tilbake til Jorda akkurat som Brudgommen vil med sin brud.
Tangen, har stor respekt for dine bibelkunnskaper og din logiske måte å legge ut på, er selv ikke i besittelse av nok kunnskaper om endetidsprofetiene til å ta en klar stilling til denne læren...så det jeg lurer litt på ligger vel kanskje litt utenfor tema i tråden, men siden du nevner det, så lurer jeg på:

Du skriver at bryllupet er i himmelen.
Hvem er da mannen uten de rette bryllupsklær i bryllupet (Matt. 22) som skal bindes på hender og føtter og kastes utenfor ut i mørket utenfor, hvor de gråter og skjærer tenner?

Jesus sier jo at her at "Himlenes rike er å ligne med en konge som gjorde bryllup for sin sønn."

Jeg trodde denne mannen uten de rette bryllupsklær var Satan, men kan Satan komme inn i himmelen? Her henger jeg ikke rent logisk helt med....
Tangen
#5. Postet 28.05.2020 av Tangen
Hei Pensjon!

Først, Satan har fortsatt adgang til himmelen en kort stund til, men det er ikke han som er mannen uten bryllupsklær. Gud (Kongen) kaller ikke Satan for "sin venn", så det kan utelukkes. Denne mannen tror jeg antagelig er i samme gruppe som jomfruene uten olje på lampene sine. Han var ikke forberedt på bryllupet og døra inn til gjestesalen stenges.

Stedet han kastes til, altså "der de gråter og skjærer tenner" er ikke helvete som mange tror. Nå tror ikke jeg det finnes et helvete uansett, men det er en annen diskusjon som jeg ikke skal ta her. Mannen uten bryllupsklær og jomfruene uten olje må gjennomgå både tiden for fødselsveene og den store trengsel hvor lidelsene vil bli store. Som jeg har nevnt i diskusjonen om dyrets merke må de også enten ta merket eller halshogges. Jesus kaller dette den verste perioden i menneskets historie i Matt. 24, og det sier ikke så reint lite. Det vil absolutt bli et sted hvor man gråter og skjærer tenner, men heldigvis er denne perioden fhv. kort.

Disse er troende og tilhører menigheten, det ser vi av at de blir kalt "jomfruer" og at de var invitert til bryllupet. Men likevel når de ikke helt fram fordi det er noe som mangler. Sannsynligvis har det med lydighet overfor Gud å gjøre. De tror, men det er noe som mangler, gjerningene samsvarer ikke med troen. Vers 14 sier at "mange er kalt men få er utvalgt". Det betyr ikke at disse som avvises i første omgang er fortapte, men de må gjennomgå flere prøvelser for "å renses og lutres" for å bruke bibelspråk.

Dette har egentlig med denne tråden å gjøre fordi det er enda en ting som forteller oss at kristne ikke skal bortrykkes vekk fra jordoverflata før den store trengsel.
Anonym
#6. Postet 28.05.2020 av Anonym
David Pawson har en god liten tale her om det: https://www.youtube.com/watch?v=5yH1wn00YNk
("Jesus is not coming back twice" kan du si er tittelen på talen)
Anonym
#7. Postet 29.05.2020 av Anonym
Her fillerister Michael Rood hele greiene:) Litt morsomt(han var jo også fantatisk pre-trib pastor før han undersøkte det nærmere).

http://www.michaelroodministries.com/the-6th-seal-dont-be-deceived-there-is-no-pre-tribulation-rapture/
Anonym
#8. Postet 01.06.2020 av Anonym
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16