Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 03.05.2020 av Anonym.
Pinsekarismatikkens feil-forståtte lære om at mirakel-gavene er virksomme i dag
Denne læren bygger en feilaktig lære om at Gud har sendt en fornyelse av Den Hellige Ånd med gjenvekking av mirakel-gavene som sees i Apostelgjerningene. Det skyldes i hovedsak at de ikke makter innse at Bibelen BARE knytter slike mirakler til tiden da apostlene tilbød Israel Guds Kongerike på jord (tusenårsrike), som de hadde fått løfter om i GT. Jødene skulle se TEGN, lærte Herren.

Jesus sa: "Disse TEGN skal følge dem som tror" - altså de Jesus-troende jødene (den messianske jødedom). Han avklarte tidlig hvorfor han var kommet, og til hvem han var kommet: Til de fortapte får av ISRAELS HUS (Matt. 15, 24)

I Paulus sin lære om nådegaver (mirakler, tunger, store undergjerninger etc) viser han at tegnene var for at den jødiske nasjon, Herrens eget eiendomsfolk, skulle tro apostlenes budskap. 1. Kor. 12-14 ff.

Markus 16, 20 tar et tilbakeblikk og rapporterer i sitt evangelium om dette som skjedde omkring femti år tidligere (han var over 80 år da han skrev evangeliet):

"Men de gikk ut og forkynte overalt (i Israel). Og Herren virket med og stadfestet Ordet ved de TEGN som fulgte med."

Tegnene og helbredelsene var Guds attestasjon for folket om at de hørte på hans sanne apostler og derfor trygt kunne ta imot det som ble sagt til dem ("For JØDER krever TEGN").

Paulus sa i sitt brev til Korinterne, "for jeg viste en APOSTELS tegn blant dere..."...artikulert oversatt.

Men igjen presiserer jeg, disse overnaturlige tegnene og helbredelsene var BARE gitt til de messiasnke jøder og proselytter (de grekere som gikk over til den messianske jødedommen), og administrert i hovedsak ved apostlene.
Apg. 2, 43:..."og mange under og tegn ble gjort ved APOSTLENE."
Apg. 5, 12:..."det skjedde mange tegn og undere blant folket ved APOTSLENES hender."

I hele Apostelgjerningene forkyntes bare ett budskap: "Gjenopprettelsen av RIKET FOR ISRAEL" (Apg. 1, 6) (det jordiske tuensårsriket) - kalt "riket" av Peter i samme bok - "gjenoppbyggingen av DAVIDS FALNE HYTTE" (Apg. 15, 16) - kalt "LØFTENE ETTER FEDRENE" av Paulus i samme bok - og "Det er for ISRAELS HÅPS SKYLD jeg bærer disse lenker." sagt av Paulus i Apg. 28

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 03.05.2020 av Anonym
(Fortsettelse):

Dette var det eneste budskapet som ble forkynt i hele Apostelgjerningene, det kan hvem som helst lese i Apostelgjerningene, nemlig at dersom jødene som hel nasjon vendte om til troen på ham de korsfestet, og tok vanndåpen, så ville Jesus frelse dem når han kom igjen og opprettet det jordiske tusenårsriket, hvor han skulle være konge i Jerusalem og over hele jorden (Sakarja 14, 9) og jødene skulle være en nasjon fram for alle andre nasjoner og "et kongelig presteskap for meg, og et hellig folk" (2. Mos. 19, 1 ff).

Denne lære er det som forkynnes i HELE Apostelgjerningene, også av Paulus og de brev han skrev i samme periode fram til ca år 62. Paulus kunne ikke forkynne to evangelier i samme periode.

Vi troende hedninger er satt i HIMMELEN, Ef. 2, 6.

Pinsekarismatikken har tatt helt feil - for dette vi leser om i Apostelgjerningene TOK HELT SLUTT på samme dag som Gud avbrøt sitt forhold til Israel som nasjon - de falt fra Gud og er ikke siden den gang å regne som hans nasjon framfor andre nasjoner lenger.

Dette skjedde da Paulus var i Rom i årene 60-62 i Apg. 28, 25-31. Særlig vers 27 er skjebnesvangert: De ville IKKE omvende seg, så Gud kunne lege (gjenopprette) nasjonen. Jesjaja profeti var gått i oppfyllelse.

Og like deretter får vi de to menighets-brevene, Efeserne og Kolosserne, som viser oss det frie nådeevangeliet, et internasjonalt (ikke bare jøder og grekere mer) som ikke lovte kongeriket på jord, men frelsen er opp i det himmelske (Ef. 2, 6 og Kol. 3, 1 ff).

Det finnes ingen mirakel-tegn og andre ting for menigheten vår i dag, for det er bare himmel-frelsen som fyller Paulus sine menighetsbrev og detaljer omkring dette.

Det er veldig flaut at kristne anno 2020 og videre, ikke vet mere om Bibelens ordninger og evnagelieforskjeller. Alle burde vi nå vite om at Kongerikets budskap om mirakelgavene forsvant idet Gud brøt opp med Israel ("for jødene krever TEGN"), og straks deretter ødela nasjonen fordi de hadde forfulgt og drept "Kongens utsendinger" (apostlene) - slik Jesus forutsa i sin lignelse i Matt. 22, 7.

Kristne kan ha riktig tro, ved at de virkelig tror Jesus som frelser og har en kristen bekjennelse og livsstil, men likevel ha veldig feil i den detaljerte evangelie-læren.

Er vi da ikke interessert i å vite noe omkring vår store nådefrelse? Er lære i den forbindelse helt klinkende likegyldigig? Skal vi bare daffe og sløve og høre på "Feel-Good-Prekener" hver søndag og intet annet?
Anonym
#2. Postet 03.05.2020 av Anonym
Innlegget og kommentar 1 er begge et utdrag av artikkelen "PINSEKARISMATISKE BEVEGELSER: Troen er riktig, men læren er feil!" av Jan Lilleby på gracepano.com.

Jeg har lagt til et par opplysninger til artikkelen, men i all hovedsak er det hans artikkel.

Jeg anbefaler på det sterkeste å lese hans nettside for å få en bedre forståelse av Bibelen, han er en utrolig kunnskapsrik bibellærer som bare holder seg til Guds ord, og ikke hva andre tror og mener.

Hilsen pensjon
Anonym
#3. Postet 03.05.2020 av Anonym
Pensjon,

Jesus satte aldri opp et kunstig skille mellom messianske jøder og kristne. Det gjorde heller ikke apostlene. Men helt omvendt til hva noen her mener så er vi hedninger podet inn på det jødiske treet. Endog mot naturen. Ja Israel skal bli en velsignelse for nasjonene, står det et annet sted. Ikke rart jøder stikker av med halvparten av nobelprisvinnerne.

Noe sier meg at Paulus som hedningenes apostel, gjorde de fleste tegnene til og for hedningene. Det motsier på ingen måte Paulus selv som innså at jødene søker tegn.
Apropos pinsebevegelsen og flere andre, så har de sikkert sitt å stri med på linje med folka du siterer utrettelig.

Til sist husk at summen av Guds Ord er sannhet Sal 119.160.
Anonym
#4. Postet 04.05.2020 av Anonym
Jeg anbefaler også på det sterkeste å lese en lignende artikkel av Jan Lilleby på gracepano.com, den heter "Helbredelse ved tro og håndspåleggelse."

I den tar han bl.a. med flere bibelord som viser at åndsgavene og mirakel-gavene bare gjaldt så lenge Apostelgjerningene varte. Guds ord er det eneste sanne vi kan holde oss til, egne meninger er helt uten betydning.
Anonym
#5. Postet 04.05.2020 av Anonym
Dette er noe tull uten like. Du bør sannelig lese bibelen igjen!

I Lukas 9 Sender Jesus ut de 12 og sier helbredelser o.l. vil følge dem. I kap. 10 sier han det samme om de 70.

I Ap.gj. 2 er det SUPER TYDELIG at folk fra mange folkeslag var samlet og ville oppleve Den Hellige Ånd.

igjennom hele Ap.gj. ser vi mirakler skje og ikke bare gjennom de 12. Paulus var ikke en av de 12. Det står ellers nevnt rundt 40 apostler i NT.

Brevene sier det samme og kirkehistorien er full av mirakler. Gud er den samme idag!

VÆR ÅPNE FOR GUD OG LA HAM FYLLE DERE MED SIN ÅND!
Anonym
#6. Postet 04.05.2020 av Anonym
Makan til vås du skriver. Det hjelper ikke å slå rundt seg med bibelvers når du er så på villspor som det du er. Hva vil du egentlig med det tøyset? Fremstå som interessant?
Anonym
#7. Postet 27.05.2020 av Anonym
Dette er noe tull uten like. Du bør sannelig lese bibelen igjen!

I Ap.gj. 2 er det SUPER TYDELIG at folk fra mange folkeslag var samlet og ville oppleve Den Hellige Ånd.
I Agj. 2 er det SUPER TYDELIG at det var "JØDISKE menn fra alle folkeslag under himmelen" som var til stede, se vers 5...i vers 9 kan du lese hvilke folkelsag disse JØDISKE menn kom fra!

(Kanskje du til og med tror at de var fra alle folkeslag i hele verden?)

Og tror du de var der fordi de "ville oppleve Den Hellige Ånd"? som du skriver? Hvor har du slikt eventyr fra? Regner med du undersøker hvorfor jødiske menn i diasporaen kom til Jerusalem for å feire pinse...du kan jo søke på internett, verre er det ikke!

Vil du delta i debatt og sitere fra Guds ord bør det være et minimumskrav at du ikke kommer med LØGN... før du prøver å sverte andre! Noen er SUPER TYDELIG flinke til det!

Hilsen forfatteren av dette innlegget!
Anonym
#8. Postet 27.05.2020 av Anonym
Ei jente fra Brumunddal ble helbredet i kneet etter at vi ba for henne. En som ikke har tatt imot gavene vil aldri skjønne det.
Anonym
#9. Postet 27.05.2020 av Anonym
Jeg har også blitt helbredet for en god stund siden. Og flere i min familie har også opplevd å bli helbredet. Så Herren er virksom også idag.
Anonym
#10. Postet 27.05.2020 av Anonym
Jeg har også blitt helbredet for en god stund siden. Og flere i min familie har også opplevd å bli helbredet. Så Herren er virksom også idag.
Uten tvil, uten tvil er Han det. <3
annonseRadio 3:16