Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 08.04.2020 av Anonym.
Gudelig kjærlighet

Gudelig kjærlighet kan kalles den kjærlighet som er uselvisk og ikke har skjulte motiv.

Å tilgi en fiende eller noen som man ikke ønsker omgang med i fremtiden, kan bare gjøres av den som er fylt av Gudelig kjærlighet. Å tilgi noen som man ønsker å bli/være venn med, er ikke nødvendigvis utslag av en Gudelig uselvisk kjærighet, men kan være en egoistisk kjærlighet.

Summen av dette første innlegget er dermed at Gudelig kjærlighet i grunnen handler om evnen til å kunne tilgi sine medmennesker. Bare Gud har evnen til å kunne tilgi alt og alle.

Det fins nesten ingen grenser for underemner som kan kategoriseres under Gudelig kjærlighet eller som det kan sies noe om i denne tråden. Velkommen til alle som ønsker å si noe om Gudelig kjærlighet!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 08.04.2020 av Anonym
Det er veldig viktig å tilgi og ikke ha noe vondt mot din neste. For Jesus kommer snart å henter sine. Da må alle omvende seg,og gjøre seg rede for å bli med han. Utgilgivelse er noe som ikke kan bli med til himmelen. Det kan være vanskelig å tilgi, men vi kan VELGE å tilgi,selv om vi ikke føler for det. Og be om at Herren hjelper oss å tilgi det vi ikke klarer selv. Så vil du oppleve at det som en gang gjorde vondt er glemt og er borte.

Jeg ble vekket tidelig en morgen,litt usikker på hva det var.Men jeg fikk himmelsk besøk,og bønnesvar på en helt spesiell måte. Og det var bare en setning jeg fikk,men jeg fikk også det som kalles en nedlastning fra himmelen.Jeg fikk også betydningen rundt. Og det som gjorde mest inntrykk var den enorme kjærligheten som kom i det jeg fikk bønnesvaret.Ja,med stemme,så klar at jeg tittet meg rundt. Det var en slik mild stemme,som smør,og god stemme,som også var bestemt og "kongelig" Den jordiske kjærligheten kan ganges med 100 minst. Den er ikke noe i forhold. Og en slik ubetinget kjærlighet de finnes ikke på jorden. Dette er mange år siden,men jeg husker det enda veldig godt. Alt var over på ett millisekund. Heftig opplevelse.Jo,så fikk jeg at det var helt opp til meg, ingen tvang...du gjør som du vil..total frihet, og det ble sagt med en så umåtelig stor kjærlighet. Det første som slo meg var at det var fra en engel,men kanksje det var den hellige ånd. Samme ånd er det jo..men en av de to.
Anonym
#2. Postet 08.04.2020 av Anonym
Du verden så KJEDELIG å lese om deg, Ester! Har du virkelig ikke noen annen måte å gjøre deg interessant på enn å fortelle eventyr om deg selv? Gjør det heller på din profil...for dette er noe av det KJEDELIGSTE jeg har lest på forum!

Eventyr trodde jeg på da jeg var liten, nå er jeg voksen og har ingen interesse av å lese eventyr mer, hvis ikke jeg må lese til små barn da.
Anonym
#3. Postet 08.04.2020 av Anonym
Takk Ester, for å dele av deg selv. Og å oppmuntre til å gå den smale vei. Der ikke bare Jesus møtte motgang. Men Han har lovet oss andre motstand også, så sant vi er tro imot Han.
God bless!
Ikke at tråden handler om deg eller andre. Så jeg ønsker alle en god kveld her på kd.

Mvh
Anonym
#4. Postet 08.04.2020 av Anonym
Det er veldig viktig å tilgi og ikke ha noe vondt mot din neste. For Jesus kommer snart å henter sine. Da må alle omvende seg,og gjøre seg rede for å bli med han. Utgilgivelse er noe som ikke kan bli med til himmelen. Det kan være vanskelig å tilgi, men vi kan VELGE å tilgi,selv om vi ikke føler for det. Og be om at Herren hjelper oss å tilgi det vi ikke klarer selv. Så vil du oppleve at det som en gang gjorde vondt er glemt og er borte.

Jeg ble vekket tidelig en morgen,litt usikker på hva det var.Men jeg fikk himmelsk besøk,og bønnesvar på en helt spesiell måte. Og det var bare en setning jeg fikk,men jeg fikk også det som kalles en nedlastning fra himmelen.Jeg fikk også betydningen rundt. Og det som gjorde mest inntrykk var den enorme kjærligheten som kom i det jeg fikk bønnesvaret.Ja,med stemme,så klar at jeg tittet meg rundt. Det var en slik mild stemme,som smør,og god stemme,som også var bestemt og "kongelig" Den jordiske kjærligheten kan ganges med 100 minst. Den er ikke noe i forhold. Og en slik ubetinget kjærlighet de finnes ikke på jorden. Dette er mange år siden,men jeg husker det enda veldig godt. Alt var over på ett millisekund. Heftig opplevelse.Jo,så fikk jeg at det var helt opp til meg, ingen tvang...du gjør som du vil..total frihet, og det ble sagt med en så umåtelig stor kjærlighet. Det første som slo meg var at det var fra en engel,men kanksje det var den hellige ånd. Samme ånd er det jo..men en av de to.
Viktig at du deler og fokuserer på Guds kjærlighet og tilgivelse. Da forumet fort kan inneholde alt annet enn Hans kjærlighet.

Rom 13:8 Bli ingen noe skyldig, annet enn det å elske hverandre! For den som elsker sin neste, har oppfylt loven.
Anonym
#5. Postet 09.04.2020 av Anonym
Jeg selv opplevd å bli badet i Guds kjærlighet. Det skjedde i den perioden jeg ble frelst.
En lørdagsmorgen og en søndagsmorgen ( i mye sterkere grad) samme helg, i et menighetshus (overnatting).
Jeg våknet opp disse morgenene og oppfattet det som skjedde som at det var noe som begynnte å strømme igjennom meg, det suste i ørene og hodet. Jeg ble badet i Guds kjærlighet og varme. Jeg husker jeg fikk en klar oppfatning av at det jeg opplever nå ligger langt langt over vanlig kjærlighet. Umulig å forklare i detalj. Det var en kjærlighet uten betingelser...jeg bare..tok imot....
Den freden og følelsen jeg hadde i kropp og sinn den søndsgs morgenen kommer jeg aldri til å glemme...
Ca. 1 år senere fortalte jeg dette til en av veteranene i menigheten og da fikk jeg vite at de hadde hatt bønnemøter på overnettingsstedet der de hadde bedt om at de som kom dit skulle bli badet i Guds kjærlighet.
JA, nettopp..)

Jeg har forstått at dette ikke er en uvanlig opplevelse når Gud åpenbarer seg for mennesker og jeg regner med at mange her inne har hatt tilsvarende opplevelser.

Dette var altså en opplevelse av å motta Guds kjærlighet. Jeg har også hatt noen sterke opplevelser (alt skjedde egentlig over en relativ kort tidsperiode) av at denne kjærligheten går ut fra meg mot andre....
Anonym
#6. Postet 09.04.2020 av Anonym
"For vi forkynner IKKE OSS SELV; MEN JESUS KRISTUS som vår Herre..." 2. Kor. 4:5

"For jeg ville ikke vite av noe blant dere, uten Jesus Kristus, og ham korsfestet." 1. Kor. 2:2
Anonym
#7. Postet 09.04.2020 av Anonym
Det kan være vanskelig å tilgi,...
Selvgodheten og stoltheten kan gjøre det vanskelig for oss mennesker å innrømme feil og be vår broder om tilgivelse.

I min barndom lærte jeg at man skulle be om tilgivelse når man hadde såret noen. Som ung ba jeg om tilgivelse. Som voksen har jeg sett og erfart at den som erkjenner skyld viser svakhet og gjør seg selv sårbar. Problemet er, som regel, at moparten har vanskeligere for å erkjenne skyld. (Baksnakkelser medfører alltid at baksnakkeren blir fri for skyld og at motparten får all skyld.)

I dag kan vi se at mange skiller seg fra sin samboer eller ektemake, som kanskje ber om tilgivelse for at han ikke har vært som hun har ønsket han skulle være. Disse menneskene som ikke vil tilgi går i kirken og kristne menigheter. Vi er blant dem og forarger oss ofte over splinten i vår broders øye, uten å legge merke til bjelken i vårt eget øye.
Når man lever i en familie, på jobb/ skole og i en menighet, øves man opp hver dag i tilgivelsens kunst. Det er stadig noen i familien, på jobben/skolen og i menigheten som sier eller gjør noe som man blir såret eller forarget over.

La oss på denne skjærtorsdag ikke bare be Gud om tilgivelse for at vi ikke har klart å elske å være snille mot de vi misliker, men be Gud om styrke til å vende oss mot dem med gode ord eller et vennlig ansikt, at vi kan snakke vennlig til dem og ikke gjøre forskjell på folk.
Det er ikke så lenge siden jeg oppdaget hvor hyklerisk vi er når vi går til nattverd og ber Gud om tilgivelse, uten av vi går til vår broder eller søster og innrømmer våre feil.
Selv psykologer vet hvor god helse det er i å tilgi de som har gjort ondt mot oss. Gud hjelpe oss til det, at vi først i våre tanker kan tenke godt om de som har gjort noe galt mot oss, for vi vet at tanken kommer før handlingene.

Vi må ikke glemme at det er litt av Gud i oss alle mennesker. En prest eller evangelist har ikke nødvendigvis mer av Gud eller Den Hellige Ånd i seg. Det viser historien om den barmhjertige samaritan.
Anonym
#8. Postet 09.04.2020 av Anonym
Har du en levende relasjon til Jesus, så vil du også ha din egen historie å fortelle - fordi du er et vitne.

Mitt første møte med Guds kjærlighet var når jeg gikk på bibelskole på midten av 90 tallet.
Mitt i undervisningen så fikk jeg sterk kjærlighet til ei klassen. Kjærligheten var ren og var noe annet enn en forelskelse. Jeg ble litt satt ut og forvirret, fordi jeg hadde ingen erfaring med det som nå skjedde. Det var flere jenter i klassen men bare ei som var gift, og henne ga Gud meg kjærlihet til. Og på den måten kunne jeg fange opp at kjærligheten kom fra Gud og ikke fra meg selv. Denne åpenbaringen gav meg stor trøst, der Han viste meg at jeg var betrodd til å bære noe fra himmelen. Jeg hadde den tankegang at jeg var litt adskilt fra det himmelske selv om jeg var frelst, fordi jeg ikke følte meg god nok. Det var pga at identiten i Kristus ikke var etablert i meg. Vi er ikke kalt til å leve livet ut fra følelser, men vi er kalt til leve livet ut fra det Jesus har gjort for oss.

Tenk at Gud kunne bruke meg, jeg som ikke har noe i meg selv. Da er jeg også helt sikker på at Han også kan bruke deg.

Nå vet jeg at jeg trenger den kjærligheten som kommer fra himmelen. Det betyr ikke så mye om jeg er den Gud bruker til å formidle sin kjærlighet til andre eller jeg selv er den som tar imot Hans kjærlighet fra andre kristne. Kan merke DHÅ sitt fokus på kjærlighet når taler. Da vet jeg at jeg må innom Guds kjærlighet, og gjerne flere ganger. Vi trenger masse kjærlighet for å vokse i kjennskapen til Han som er Herre og elsker oss.
Anonym
#9. Postet 10.04.2020 av Anonym
Først et lite innledende spørsmål:
  • Hva er forskjellen på oss kristne og mennesker med en annen Gud?
Selv ateister og mennesker som ikke er personlig religiøse kan være meget fromme og kanskje frommere enn mange kristne. De kan være så kjærlige og barmhjertige mot sine medmennesker, at vi misunner dem.
  • Kan vi dermed si at de har en Gudelig kjærlighet?
Mange vil hevde at de har en Gudelig kjærlighet, og jeg ønsker ikke å motsi dem. Istedenfor vil jeg svare på det første spørsmålet.
Hovedforskjellen som blir trukket frem på høgskolene i religionsundervisningen, er at man som kristen oppnår det høyeste trinnet i pyramiden uten å gå gjennom en rekke med stadier. Populært sagt, uten å gjøre noe som helst, men bare med å tro på Jesus. Når det er sagt blir sikkert mange kristne svært opptatt med å legge til både det ene og andre, alt ettersom hva som er tradisjon i deres kristne menighet.

Som jurist og Lutheraner er jeg vel kjent med hva loven og lovens forskjellige funksjoner. Man oppnår ikke frelse gjennom å følge bestemte retningslinjer. Likevel er loven og budene avgjørende viktig for at vi kan få behov for en frelser. Dersom ikke loven får sønderslått oss, slik de pleide å si det i gamle dager, så har vi ingen behov for en frelser.
En annen måte og si det samme på er at dersom vi føler oss feilfrie trenger vi ikke syndsforlatelse. I så fall trenger vi ikke Jesus. Da har hans død ikke vært nødvendig for meg, men kanskje bare for mange andre. I så fall vil jeg si det samme som jeg sa til en dame jeg kastet ut: Du er ingen kristen, men en god fariseer. Hun ba aldri om unnskyldning selv om hun virkelig trengte at jeg tilga henne.
Jeg kunne kanskje tilgitt henne uten at hun ba meg om det, men det gjorde jeg ikke. Min holdning var at den som skal få forlatelse må be om forlatelse. Kanskje mener jeg det fordi jeg tror at det overfor Gud forholder seg på lignende måte.

Bibelen krever at vi elsker våre medmennesker. (Summen av loven.) Det er ikke før vi erkjenner at vi ikke klarer dette, at vi får behov for evangeliget og Guds tilgivelse.
For å komme til sånn erkjennelse om at man er en arm synder må man ha en samvittighet som ikke er som sten. Videre må vi ikke la selvgodheten og stoltheten forhindre oss fra å ydmyke oss og be om tilgivelse. Stolthet var det som førte Satan ut av himmelen.

Dersom noen mener at denne langfredags tale ikke er sannhet, må de gjerne tale meg til rette. I så fall må jeg undersøke saken nøyere i bibelen. Jeg kan umiddelbart innrømme at den Gudelige kjærlighet krever at vi tilgir før de som har såret oss eller forarget oss, ber om det.

Anonym
#10. Postet 11.04.2020 av Anonym
Du verden så KJEDELIG å lese om deg, Ester! Har du virkelig ikke noen annen måte å gjøre deg interessant på enn å fortelle eventyr om deg selv? Gjør det heller på din profil...for dette er noe av det KJEDELIGSTE jeg har lest på forum!

Eventyr trodde jeg på da jeg var liten, nå er jeg voksen og har ingen interesse av å lese eventyr mer, hvis ikke jeg må lese til små barn da.

Hehe...du er bare sur :) Så slutt å svar og les mine innlegg da...ingen tvinger deg til det. Så nå kaller du deg for "anonym" hehe...kan du trygt gjøre. Med den gugga du smører ut over nettsiden her da...Skal be for deg jeg:)Så du og får oppleve Gud/Jesus/Hellige ånd slik han ER. Og får din egen opplevelse med han. Det er langt fra eventyr når du opplever det selv...Her kommer dit sanne jeg frem...vist kjenner jeg igjen den antikristelige ånden...dekker seg bak bibelvers.

Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16