Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 17.02.2020 av Anonym.
Per Haakonsen- Det nye Norge; avkristningens konsekvenser.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 17.02.2020 av Anonym
https://www.youtube.com/watch?v=G0sdnSwmX6E

God tale.
Alltid tøft for andre så lenge du selv ikke kommer med dine egne meninger, det er jo litt sånn diskusjonsforum er vettu. Vil gjerne svare deg, men når jeg ikke vet din mening eller noe, så ser jeg ikke poenget med det.

Kom med din mening, så vil resten svare...
Anonym
#2. Postet 17.02.2020 av Anonym


Kom med din mening, så vil resten svare...
Enig!

"God tale"...hva er godt ved den?
August afternoon
#3. Postet 18.02.2020 av August afternoon
En god og opplysende tale som ikke var "tung" å høre på.

Noen viktige stikkord:
1.Generelt om avkristningen av Norge og om hvem og omstendighetene rundt.
2.Om det "nye" Norge.
3.Kulturelitens motstand i mot kristendommen nå og før.
4.Om multikulturen i Norge.
5.Om erklærte motstandere av kristendommen innen politikken.

Jeg synes det er en modig mann som holdt en slik ryddig tale..man skal jo ha en sterk mage til å mene
noe selvstendig i dagens Norge.
På punkt1 så mener jeg at flere aktører bidro til å f.eks å fjerne kristendomsundervisningen i fra
grunnskolen i sin tid.
Noen vil jo spørre seg om det har noen betydning i dagens samfunn..?

jeg vil jo i såfall bare spørre hvem skal gjøre det når skolen og foreldre ikke kan gjøre det(generelt sett)..?
I gjennom historien har det levd mange store og kjente personer...men ingen av de når ikke
en tanke opp i mot Jesus Kristus.
Hvorfor de ønsker å få han "vekk" i fra oss mennesker har jeg ikke skjønt helt.

At noen av politikere ønsker Jesus "vekk" av ulike og ideologiske grunner er jo på en måte ærlig..med
tanke på forhistorisk ideologi men når enkelte biskoper og prester hopper på dette også da blir det
ikke greit..har litt i tankene hun som tilba både Jesus og Allah samtid..var i media for en stund tilbake.

Når det gjelder de andre punktene så kan akkurat du se hva han mener om det..for nå er klokka
blitt et stort gjesp nå.
Anonym
#4. Postet 18.02.2020 av Anonym
"Alltid tøft for andre så lenge du selv ikke kommer med dine egne meninger, det er jo litt sånn diskusjonsforum er vettu. Vil gjerne svare deg, men når jeg ikke vet din mening eller noe, så ser jeg ikke poenget med det.

Kom med din mening, så vil resten svare..."

Det er bare å trykke på linken så kommer man rett inn på foredraget. Enkelt og greit. For min egen del er jeg enig i budskapet ja.

Multikultur, Arbeiderpartiets målrettede avkristning etc. er temaer han tar opp. Viktige ting som media ikke akkurat er så glad i å ta tak i.
Anonym
#5. Postet 18.02.2020 av Anonym
Ja, nå har både du, Lasse82, og August afternoon, kommet med det dere mener er gode forklaringer, og de meningene har dere selvsagt full rett til å ha.

Gjør oppmerskom på at jeg ikke har sett videoen grunnet lite datamengde igjen. Så tenker bare ut fra overskrift på innlegget og kommentarer og egne erfaringer.

Jeg er jo litt eldre enn dere, kristendom var jo da et eget fag helt fra barneskole, ungdomsskole, vidergående (gymnas) og til høyskole, obligatorisk. Så var det vel andaktsstund på skolene en gang i uka, hvis jeg husker rett, på videregående og høyskole frivillig.

Når jeg tenker meg om så vet jeg ikke om så mange som gikk i klassen min på de ulike skoleslagene som er kristne i dag. Så jeg stiller jo meg spørsmål om det blir flere kristne fordi staten har ansvar for faget?

Selv hadde jeg kristne foreldre, og som barn satt vi på fanget til far mens han leste til oss fra barneandaktsbøker og avsluttet med en barnebønn. Mor kom ofte inn på sengekanten til oss og ba en barnebønn sammen med oss. Personlig tror jeg det hadde en langt større betydning enn kristendomsfaget på skolen. Men det er selvsagt bare noe jeg tror.

Vår kristne tilhøringhet den gang var jo å gå på søndagsskole som barn, så var det litt speider'n o.l. Av og til i kirka sammen med våre foreldre. Kristent menighetsliv med organiserte aktiviteter for ulike aldersklasser, slik vi ser det i dag, var jo det ikke særlig mye av da. Men i dag har jeg innrtykk av at det er en veldig aktivitet, og mange har jo tv-sendinger og tv-stasjoner, vi kan se på både på tv og internett...så at det er avkristning i Norge, høres litt merkelig ut for meg. Det har vel aldri vært formidlet så mye kristen forkynning i Norge som i dag? Mitt inntrykk er jo at alle kristne ungdommer og menigheter er langt mer synlige i menighetsliv og i eteren i dag enn før, og tror vel kanskje de har en langt større effekt enn om staten skulle hatt ansvaret, slik det var før. i tillegg har jo den kristne dagspressen debattforaer som er ganske multikulturelle, så kristen påvirkning når jo kanskje andre også?

Så vet ikke om Per Haakonsen kanskje svartmaler litt, han er vel ikke så ukjent for det? Selv den konservative redaktøren i Dagen, Selbekk, har jo gått litt hardt ut mot ham når det gjelder hans påstander om Guds straffedom over Norge på grunn av avkristning. Tror kanskje man bør være litt forsiktig å med å svartmale, er nå min mening.

At DnK med sine biskoper og sitt presteskap er på feil vei, det er jeg ganske så enig i!

Så tror jeg nok våre politikere må ta sin del av skylda, men at konsekvensene av det er "Guds straffedom" er vel ikke så helt enkelt å si?
Hvordan skal man i så tilfelle begrunne det ut fra Bibelen? Jeg ser på enkelte kristne nettsider jeg kikker innom, at mange begrunner det ut fra Bibelen, men da ofte ut fra bibeord i GT, og da bibelord som etter mitt syn helt klart gjelder Israel. Det er etter mitt syn litt av problemet.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16