Vinterglad sier: Da Jesus hadde fått eddik å drikke, sa han: "Det er fullbrakt".
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Debatt

Anonym
Opprettet 23.01.2020 av Anonym.
Gode brød- og matoppskrifter!
Veien til mannens hjerte går gjennom magen, sies det. God mat er godt. Og ikke noe er vel bedre enn godt nybakt brød med geitost og nylaget kaffe!
Som pensjonist har jeg nå prøvd meg på brødbaking med vekslende hell. Ganske morsomt, forresten.
Først prøvde jeg å bake grovbrød (skal helst unngå fint hvetemel), men det ble noen tunge "vedkubber", men fullt spiselig. Hvordan i all verden får man brød til å bli luftige og fine?
Deretter prøvde jeg blanding av sammalt hvete og rug, de ble luftigere.

Så er det visst noe som heter kaldheving, da kan visst deigen stå i kjøleskap i flere dager, noe som utvikler bedre smak på brødene. Har noen erfaring med dette?

Så er det surdeigsbrød da...er de bedre, og hvordan lager man de?

Og krydder...har prøvd karve, men sikket mye annet man kan bruke?

Har du gode råd og oppskrifter, også på annen mat, så del dem gjerne med oss her! Er vel kanskje menn også som kan kunsten, så sett deg ved tastaturet og "bak i vei"!

På forhånd takk!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 23.01.2020 av Anonym
Min mor var fantastisk med mat! Var bare far som jobbet og hadde helt alminnelig inntekt, og vi var mange søsken. Men god mat var det alltid! Synes jeg ennå kjenner duften av varme nybakte brød etter å ha være ute og lekt...og så få nybakte brødskiver med sirup på! Og nybakte boller og kakao når vi satt klistret til radioen og hørte barnetimen eller ønskekonserten! Mat kan gi mange gode opplevelser og minner,i alle fall den gang kvinner var Kvinner og menn Menn !

Selv ble jeg gift med ei som hadde aldri hadde fått være med og lage mat på kjøkkenet, mor hennes ville ikke ha noe rot og søl på kjøkkenet. Nå skulle min kone endelig få lage lage middag selv til henne og meg. Husker spesielt godt vår første middag, kjøttsuppe, var grei nok den, bortsett fra kryddringa...hun hadde hatt en hel spiseskje med pepper opp i ! Husker vi samtidig måtte spise kamferdrops til for å få i oss kjøttsuppa! Gikk jo ikke an å kaste den! Da gikk nok tankene tilbake til mor...overgangen var stor! Men ble da i alle fall et minne jeg husker.

Ja, ja...å gå i barndommen er vel tegn på at jeg er blitt eldre, men jammen er det godt å være eldre også! Og kan man kombinere det med selv å lage god mat er det jo bare toppers! Mange, menn spesielt, kvier seg på pensjonisttilværelsen, vet ikke hva de skal gjøre og finne på, noen blir alvorlig deprimerte...begynn og bak! Du har sannsynligvis det meste du trenger på kjøkkenet, bare å komme seg opp av godtolen og sette i gang. Søker du etter dame i tillegg så blir du kanskje mer attraktiv også...hvem vet? Sjekketriks ?(ikke at jeg er noen baker, altså!) Men ikke noe smaker vel bedre (forhåpentligvis) enn det man har laget selv? Og vil man, men får det ikke til...så håper jeg noen hjelper oss her på denne tråden til å bli bare litt Hellstrøm!
Anonym
#2. Postet 23.01.2020 av Anonym
Pensjon eg må si at du er flenk som baker,trur det er mange flinke mannfolk som kan bake her inne,neste gang du er på butikken så kjøp deg 2 poser kornbrød der i de posene har du alt som behøvest av mel,og kjøp deg blå gjær.De brødene blir luftig og kjempegode.Så kan du og bake luftige boller bruk oppskriften på vaniljeboksen,kjøp den blåe boksen.Du ska få oppskrift hos meg på kleppmelk,har du smakt det?
Anonym
#3. Postet 23.01.2020 av Anonym
Pensjon eg må si at du er flenk som baker,trur det er mange flinke mannfolk som kan bake her inne,neste gang du er på butikken så kjøp deg 2 poser kornbrød der i de posene har du alt som behøvest av mel,og kjøp deg blå gjær.De brødene blir luftig og kjempegode.Så kan du og bake luftige boller bruk oppskriften på vaniljeboksen,kjøp den blåe boksen.Du ska få oppskrift hos meg på kleppmelk,har du smakt det?
Takk for svar, Liaejens!

Kornbrød? Står det "Kornbrød" på posen? Blir vel corny da? Skjønner du har en baktanke ! Regner med oppskrifta står på posen da?

Blå gjær? Er det pulver eller fast form? Poser, boks eller pakker? Har aldri hørt om blå gjær.

Blå vaniljeboks?

Blå gjær og blå vaniljeboks....er du høyre-dame?

Handler på Kiwi...mener du jeg kan finne alt dette der?

Høres spennede ut dette her, må ta meg en tur og kjøpe inn...blir noen dager til jeg baker på nytt, må spise opp de jeg har i frysen for å få plass til nye.

KLEPPMELK...hva i all verden er det? Melk fra kleppfesk? Normalt drikker jeg ikke melk, må da i tilfelle ha sjokoladepulver i......blir aldri voksen!

Men si meg...når jeg har eltet ferdig deigen, kan jeg ikke da bare dele den i to og rulle ut de delene og legge i rett hver sin form? Skjønner ikke vitsen med at hele deigen først skal stå til heving for SÅ å rulle ut til brød og legges i form, og så må de heves på nytt. Hva er vitsen med at deigen må heves på nytt?
Anonym
#4. Postet 23.01.2020 av Anonym
Pensjon du e nu artig haha.Blå pakke med tørrgjær bruker man til Brød eller loff,rundstykker.Eller du kan kjøpe Pressgjær regna med du vet ka det er?Når du har eltet brøddeigen så la den heve til dobbel størrelse før du har de i brødformer,noen lar brød deigen ikke heve,elter den og baket ut og lar de heve i formene,brødene blir like fine og luftigere.Klepp melk er laget av egg,sukker,melk og mel,deigen ska være ganske tykk,og så lager du boller småe av de og koker de eller trekker de i en stor kaserolle med melk.når de er trekt på svak varme så øser du de opp med melka og har på sukker og kanel,det er nydelig godt.På Helgeland kaller de det for kleppsuppe.Du kan google kleppmelk.
Anonym
#5. Postet 23.01.2020 av Anonym
Pensjon du e nu artig haha.Blå pakke med tørrgjær bruker man til Brød eller loff,rundstykker.Eller du kan kjøpe Pressgjær regna med du vet ka det er?Når du har eltet brøddeigen så la den heve til dobbel størrelse før du har de i brødformer,noen lar brød deigen ikke heve,elter den og baket ut og lar de heve i formene,brødene blir like fine og luftigere.Klepp melk er laget av egg,sukker,melk og mel,deigen ska være ganske tykk,og så lager du boller småe av de og koker de eller trekker de i en stor kaserolle med melk.når de er trekt på svak varme så øser du de opp med melka og har på sukker og kanel,det er nydelig godt.På Helgeland kaller de det for kleppsuppe.Du kan google kleppmelk.
Takk igjen, Liaejens!

Angående gjær så har jeg en eske med 5 pakker tørrgjær inni..pakken er jo delvis blå, utenpå står det Idun, Mors hjemmebakte.....perfekt til brød og rundstykker...er det dette som er "blå gjær"....unnskyld meg som er så treig!

Men Pressgjær!!!! Nå tror jeg at jeg begynner å gjære selv! Blupp-blupp! Har da vel aldri hørt om pressgjær!!...tror du jeg er en alminnelig pres(t)? De lærer vel kanskje alt om gjær og surdeig?

De kanel-bollene hørtes godt ut! Men kan man ikke koke de i vann i stedet (så sjeden jeg har melk)? Men jeg skal prøve de...og så fylle litt jordbærsyltetøy inni kanskje, eller vaniljekrem inni, da uten kanel, som fastelavensboller som er kokt i smult(?)? Å hutte tu...her blir rene bakeriet!
Anonym
#6. Postet 23.01.2020 av Anonym
Du kan da ikke ha syltetøy inni kleppmelka haha,du kan kjøpe laktosefri melk og bruke,du ska jo ha litt melk i kroppen.Pressgjær er små pakker du kjøp på matvare butikker og rører inn i vann eller melk og piska det godt og har i mel.Og det er blåe pakka.Røde pakker er til.bolla og kanelsnurrer,de burde du bake.
Vinterglad sier: Da Jesus hadde fått eddik å drikke, sa han: "Det er fullbrakt".
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16