Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 07.12.2019 av Anonym.
Kristendemokrater

I Norge har vi de siste årene hatt en stor debatt om Kristendemokratiet tilhører venstre eller høyre side i norsk politikk. I mange år levde de godt på at de var i sentrum, men når det ikke finnes et sentrum, hvor er man da?

Svenske KD (Kristdemokraterna) er trygt plassert på høyresiden i svensk politikk og begrunner det godt. Samtidig er de ikke et konservativt parti, de er kristendemokrater. Det samme kan vel sies om KD i Danmark.

KD i Sverige er ikke et kristent parti, men er et kristendemokratisk parti. KrF i Norge er også et kristendemokratisk parti, men virker nok mer religiøst enn sine søsken i Sverige. Det handler nok mye om at man i Sverige ikke må være troende for å ha verv i partiet.

Personlig har jeg i det siste fått mer og mer sansen for KD i Sverige. Jeg tror de gjør noe riktig. Deres innvandringspolitikk er human, men streng, og de setter mennesket i fokus. For meg virker de som en blanding av KrF og FrP. Det tror jeeg de tjener på. Mange mennesker synes kanskje at Moderaterna (Høyre i Sverige), er litt for tamme og at Sverigedemokraterna er for ekstreme. Da kan dagens KD være et godt og trygt alternativ.

Hvis KrF i Norge også ga velgerne et tydelig tegn på at de nå var trygt plassert på borgerlig side i politikken, ville de nok også vunnet velgere på det. En Kristendemokrat kan både være liberalistisk og konservativ, men samtidig ha et hjerte for de svakeste i samfunnet. Det er en kombinasjon jeg liker.

I Norge har jeg ikke stemt på KrF siden tidlig på 90-tallet. Rett og slett fordi de har vært for røde politisk. Beveger de seg mer mot linjen som svenske KD er på idag, skal jeg vurdere dem på nytt.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 01.01.2020 av Anonym
Kristeligdemonkratene :)
Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16