Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 11.11.2019 av Anonym.
Til slutt et råd til dere som vil forkynne Guds ord og evangelium
Vær NØYE når du leser Bibelen, særlig NT!

Som regel er det ubetydelige ord og meninger vi overser når vi leser. Les seint, les opp igjen, se om du har fortstått den setningen du las.

Dette tar tid og krever tålmodighet. Og tid er noe vi oftest har lite av. Sannsynligvis vil vi aldri forstå Guds ord full ut, men et stykke på veien kan vi komme.

Et lite eksempel:

"Og skikk dere ikke lik denne verden, men bli forvandlet ved at deres sinn fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som han har behag i, det fullkomne." Rom. 12, 2.

Dette kan lett misbrukes til at vi skal legges under lovens krav og bli fullkomne. Men det er ikke det som står her. Det står "så dere kan dømme om hva som er Guds vilje, det gode, som han har behag i." Det er Guds vilje som er fullkommen, og ikke vår vilje. Og det er det gode som Gud har behag i, som er det fullkomne. Det et dette vi skal få se så vi kan dømme om hva som er det gode! Ikke at vi selv skal bli fullkommen, det klarer vi aldri i vårt kjød.

Men I JESU KRISTUS er vi FULLKOMNE, han tok oss med på korset, døde og begravet oss og tilintetgjorde vår syndelegeme, sier Paulus. Da er vårt syndelegeme ikke for Guds åsyn mer, for det som er korsfestet, dødt, begravet og tilintetgjort av Gud selv, er ikke for hans åsyn mer. Slik er vi i troen på Kristus og korset FULLKOMNE for Gud, for han ser oss BARE I JESUS KRISTUS!

Synder vi, så kan ikke det vekke opp igjen det som er begravet og tilintetgjort av selveste den Allmektige og Hellige Gud! For synden har ikke kraft overfor Gud, bare vårt kjød, og det skal ikke til himmelen eller arve Guds rike (1. Kor. 15, 50). Vår synd kan ikke ta frelsen fra oss, for I KRISTUS er vi FULLKOMMENT frelst (Hebreerbrevet)! Når Gud gjør noe gjør han det ikke halveis og ufullkomment, slik som vi mennekser gjør, alt han gjør gjør han fullkomment.

Derfor skal vårt fokus bare være på Kristus, og ikke oss selv ("La deres sinn være vendt mot det som er DER OPPE", Kol. 3, 1,...for der sitter nå Kristus.

Undervis om frelsen i Kristus...det er det som betyr noe...ikke oss selv! En slik undervisning er mangelvare i dag, og jeg tror kun det kan "mette" oss så vi får fred, glede og takknemlighet...i Kristus.

Lykke til med ditt liv I KRISTUS, både nedturer og oppturer følelsesmessig, men Gud bryr seg ikke om våre følelser, de svinger fra dag til dag....han ser oss BARE i de gode gjerninger Kristus gjorde for oss på korset, der ble vi ikke bare korsfestet, begravet og syndelegemet tilintetgjort...men der ble vi også "opphøyet med Ham og satt i himmelen med ham." (Ef. 2, 6)
Og lykke til med din undervisning og forkynning!

VÆR DA GLADE OG TAKKNEMLIGE!

ALT av nåde!

(Takk for meg. Hilsen pensjon)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 11.11.2019 av Anonym
Men I JESU KRISTUS er vi FULLKOMNE, han tok oss med på korset, døde og begravet oss og tilintetgjorde vår syndelegeme, sier Paulus. Da er vårt syndelegeme ikke for Guds åsyn mer, for det som er korsfestet, dødt, begravet og tilintetgjort av Gud selv, er ikke for hans åsyn mer. Slik er vi i troen på Kristus og korset FULLKOMNE for Gud, for han ser oss BARE I JESUS KRISTUS!

Synder vi, så kan ikke det vekke opp igjen det som er begravet og tilintetgjort av selveste den Allmektige og Hellige Gud! For synden har ikke kraft overfor Gud, bare vårt kjød, og det skal ikke til himmelen eller arve Guds rike (1. Kor. 15, 50). Vår synd kan ikke ta frelsen fra oss, for I KRISTUS er vi FULLKOMMENT frelst (Hebreerbrevet)!
Er enig i nesten alt du kommer med her, men 1 ting jeg må nevne som er veldig viktig å få med seg.
Du sier at vår synd ikke kan ta frelsen fra oss. Er det helt sant?

Ja, vårt gamle menneske har blitt korsfestet i lag med Jesus Kristus, og vårt nye menneske jobber i lag med ham nå. Men som jeg sier, du kan ikke holde på med å synde hele tiden og tro at du er trygg siden du følger ham. Tror du at en kan synde og ikke følge hans bud for evig tid og fortsatt være trygg?

Skal ikke si at jeg har rett, men det er min forståelse så langt av hva jeg har lært av Bibelen.
Anonym
#2. Postet 11.11.2019 av Anonym
Gud kommuniserer ånd til ånd.
Bibelen er Guds inspirerte ord og vi forstår den bedre om vi leser den med vår ånd.

Igjen, det er så viktig å ha mottatt Guds åpenbarende kraft i åndsdåpen.
Anonym
#3. Postet 12.11.2019 av Anonym
Du sier at vår synd ikke kan ta frelsen fra oss. Er det helt sant?

Ja, vårt gamle menneske har blitt korsfestet i lag med Jesus Kristus, og vårt nye menneske jobber i lag med ham nå. Men som jeg sier, du kan ikke holde på med å synde hele tiden og tro at du er trygg siden du følger ham. Tror du at en kan synde og ikke følge hans bud for evig tid og fortsatt være trygg?

Nå står det i Ef. 2, 15 at "den lov som er skrevet med BUD og forskrifter er AVSKAFFET" og i Kol. 2, 15 at "skyldbrevet, det som var skrevet med BUD og gikk oss imot, er TATT BORT idet han NAGLET DET (skyldbrevet) TIL KORSET."

TROR du dette?

Dette skriver han som fikk i forvalteroppdrag av Gud å FULLFØRE Guds ord, nemlig Paulus, Kol. 1, 25.

Hvis ikke du tror nåden er så stor, hvor stor tror du den er da? Hvor mange synder tåler Gud før du mener du mister frelsen? 10-15? Eller færre, eller flere?

I Ef. 2, 6 står det at vi ER SATT i himmelen med ham. Hvor kjærlig tror du Vår Far er med sine barn? Når de har syndet et visst antall synder kaster han dem ut av himmelen?

Vårt syndelegeme er tilintetgjort av Kristus på korset, han betlate prisen for det med sitt blod. Var ikke det blodet godt nok? Det står: "For så elsket Gud verden, at han ga sin enbårne Sønn, for at hver den som TROR på ham ikks skal gå fortapt; MEN HA EVIG LIV!"

Men her mener du at dette ikke er helt sant? Det er ikke nok å TRO på ham, man må følge hans bud også, i alle fall til en viss grad!
Jo, det ligge vår syndenatur nær å ville bidra med noe selv og ha noe (budene) å måle oss opp mot.

Jesus sa allid: "Din TRO har frelst deg!" Ha sa ikke: "Din innsats har frelst deg."
Røveren på korset hadde sannsynligvis ikke holdt ett eneste bud, han fikk bli med til paradis.

"Tror du at en kan synde og ikke følge hans bud og for evig og fortsatt være trygg?" skriver du? Ja, dette er den vanlige anklagen til de som ser seg frelst bare av nåde og tror på Ef. 2, 14 og Kol. 3, 15....vi synder så mye, langt mer enn de som følger budene! Noe må dere ha å anklage oss for. Men hva sier Paulus: "Men da budet kom, kom all slag begjær i meg, og jeg døde." Jo mer du fokuserer på budene, jo mer vil du komme til å synde. Å tro du klarer å bli fri synden og holde buden, er et selvbedrag. Man kan oppdra en ape til å oppføre seg som et menneske, men den er likevel ikke noe annet enn en ape.

Jeg vil gi det råd at de som skal forkynne ikke lærer folk at de må holde budene slik at de kommer til å synde mer, "for da budet kom, kom all slags begjær i meg"....og "....syndens kraft er budet" (1. Kor. 15, 58). Men kampen om loven ser ut til å være en evig kamp, Isak og Ismaels barn ser ikke ut til å gå sammen, det stemmer helt over ens med bibelen.

(Hadde ikke tenkt å skrive mer her på KD, men klarte ikke dy meg).

Hilsen pensjon
Anonym
#4. Postet 12.11.2019 av Anonym
Gud kommuniserer ånd til ånd.
Bibelen er Guds inspirerte ord og vi forstår den bedre om vi leser den med vår ånd.

Igjen, det er så viktig å ha mottatt Guds åpenbarende kraft i åndsdåpen.
"Jesus skal døpe dere med Den Hellige Ånd." sa Johannes døperen.

"I ham har også dere, da dere fikk høre sannhetens ord, evangeliet om deres frelse, ja, i ham har også dere, DA DERE KOM TIL TROEN, fått til innsegl Den Hellige Ånd..." Ef. 1, 13.

Vi får altså Den Hellige Ånd i samme stund vi kommer TIL TROEN, står det her. Dette er vel det Johannes sa: "Jesus skal døpe dere med Den Hellige Ånd"?

Og har vi fått Den Hellige Ånd har vi vel også fått den kraften Den Hellige Ånd har?

Og har vi fått Den Hellige Ånd i det vi kommer til troen, så er vi jo åndsdøpt?

Hva med røveren på korset som fikk bli med Jesus til paradis? Var han ikke åndsdøpt?

Hilsen pensjon.
Anonym
#5. Postet 12.11.2019 av Anonym
Til de som lærer bort og tar imot den falske lære at synd ikke kan ta bort vår frelse..

"De som ikke har ydmyket seg for Gud og erkjent sin skyld, har ennå ikke oppfylt det første vilkår for å bli antatt hos Gud. Dersom vi ikke har opplevd den omvendelse som vi ikke angrer på, og vi ikke med sann ydmykhet og med en sønderknust ånd har bekjent våre synder og fått avsky for vår urettferdighet, har vi aldri virkelig søkt syndstilgivelse. Og dersom vi aldri har søkt, har vi aldri funnet Guds fred.

Den eneste grunnen til at vi ikke har fått tilgivelse for synder som vi har gjort tidligere, er at vi ikke er villige til å ydmyke våre hjerter og rette oss etter de betingelser sannheten stiller. Vi har fått tydelig undervisning om dette. Enten syndsbekjennelsen er offentlig eller privat, bør den komme fra hjertet og være åpen og frivillig. Den må ikke tvinges på synderen. Den må heller ikke bli avlagt på en overfladisk og likegyldig måte eller bli krevd av dem som ikke har noen forståelse av syndens virkelige natur. Når bekjennelsen er uttrykk for våre innerste og dypeste følelser, finner den vei til en barmhjertig Gud. Salmisten sier: «Herren er nær hos dem som har et nedbrutt hjerte, og Han frelser dem som har en knust ånd» (Sal 34,19).

Når synden har lammet den moralske dømmekraft kan overtrederen ikke oppdage manglene i sin karakter eller innse hvor avskyelig hans handling er, og dersom han ikke lar seg påvirke av Den Hellige Ånds overbevisende kraft, vil han fortsette å være delvis blind for sin synd. Hans bekjennelse er ikke oppriktig og alvorlig. Til hver innrømmelse av sin synd føyer han en unnskyldning for sin handlemåte, og hevder at dersom ikke visse omstendigheter hadde inntruffet, ville han aldri ha gjort det han blir irettesatt for.

Etter at Adam og Eva hadde spist av det forbudte tre, ble de fylt med en følelse av skam og redsel. Til å begynne med tenkte de utelukkende på hvordan de kunne unnskylde sin synd og unngå den fryktede dødsdom. Da Herren spurte dem om deres synd, la Adam delvis skylden på Gud og delvis på sin hustru, og svarte: «Kvinnen som du har satt til å være hos meg, hun gav meg av treet, og jeg spiste.» Kvinnen skyldte på slangen og sa: «Slangen lokket meg, og jeg spiste» (1 Mos 3,12.13).

Hvorfor skapte du slangen? Hvorfor lot du den komme inn i Eden? Disse spørsmål lå i hennes unnskyldning for at hun hadde syndet. Eva veltet ansvaret for fallet over på Gud. Selvrettferdiggjørelsens ånd hadde sin opprinnelse hos løgnens far og har siden vist seg hos alle Adams etterkommere. Slike bekjennelser er ikke inspirert av Den Hellige Ånd og vil ikke bli godtatt av Gud. Oppriktig anger vil lede et menneske til selv å bære sin skyld og til å innrømme den uten å ty til hykleri eller bedrag. På samme måte som den stakkars toller, som ikke engang løftet blikket opp mot himmelen, vil han rope: «Gud, vær meg synder nådig!» Og de som erkjenner sin skyld, vil bli rettferdiggjort, for Jesus har med sitt eget blod sonet for alle angrende mennesker."

Les hele kapittelet her : http://www.veientilkristus.no/syndsbekjennelse/
Anonym
#6. Postet 12.11.2019 av Anonym
Pensjon

Ved omvendelsen og troen får vi DHÅ som gir liv.
Ved åndsdåpen får vi DHÅ til kraft.

Jeg har mottatt begge, som er to separate opplevelser, og kan bekrefte at livet etter åndsdåpen er annerledes.
Tungetalen er, som mange ganger nevnt, et bibelsk bevis på åndsdåpen.

Vil tro det er mange på Kristendate som også kan bekrefte dette..)
Anonym
#7. Postet 06.12.2019 av Anonym
Vær NØYE når du leser Bibelen, særlig NT!

Som regel er det ubetydelige ord og meninger vi overser når vi leser. Les seint, les opp igjen, se om du har fortstått den setningen du las.

Dette tar tid og krever tålmodighet. Og tid er noe vi oftest har lite av. Sannsynligvis vil vi aldri forstå Guds ord full ut, men et stykke på veien kan vi komme.

Et lite eksempel:

"Og skikk dere ikke lik denne verden, men bli forvandlet ved at deres sinn fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som han har behag i, det fullkomne." Rom. 12, 2.

Dette kan lett misbrukes til at vi skal legges under lovens krav og bli fullkomne. Men det er ikke det som står her. Det står "så dere kan dømme om hva som er Guds vilje, det gode, som han har behag i." Det er Guds vilje som er fullkommen, og ikke vår vilje. Og det er det gode som Gud har behag i, som er det fullkomne. Det et dette vi skal få se så vi kan dømme om hva som er det gode! Ikke at vi selv skal bli fullkommen, det klarer vi aldri i vårt kjød.

Men I JESU KRISTUS er vi FULLKOMNE, han tok oss med på korset, døde og begravet oss og tilintetgjorde vår syndelegeme, sier Paulus. Da er vårt syndelegeme ikke for Guds åsyn mer, for det som er korsfestet, dødt, begravet og tilintetgjort av Gud selv, er ikke for hans åsyn mer. Slik er vi i troen på Kristus og korset FULLKOMNE for Gud, for han ser oss BARE I JESUS KRISTUS!

Synder vi, så kan ikke det vekke opp igjen det som er begravet og tilintetgjort av selveste den Allmektige og Hellige Gud! For synden har ikke kraft overfor Gud, bare vårt kjød, og det skal ikke til himmelen eller arve Guds rike (1. Kor. 15, 50). Vår synd kan ikke ta frelsen fra oss, for I KRISTUS er vi FULLKOMMENT frelst (Hebreerbrevet)! Når Gud gjør noe gjør han det ikke halveis og ufullkomment, slik som vi mennekser gjør, alt han gjør gjør han fullkomment.

Derfor skal vårt fokus bare være på Kristus, og ikke oss selv ("La deres sinn være vendt mot det som er DER OPPE", Kol. 3, 1,...for der sitter nå Kristus.

Undervis om frelsen i Kristus...det er det som betyr noe...ikke oss selv! En slik undervisning er mangelvare i dag, og jeg tror kun det kan "mette" oss så vi får fred, glede og takknemlighet...i Kristus.

Lykke til med ditt liv I KRISTUS, både nedturer og oppturer følelsesmessig, men Gud bryr seg ikke om våre følelser, de svinger fra dag til dag....han ser oss BARE i de gode gjerninger Kristus gjorde for oss på korset, der ble vi ikke bare korsfestet, begravet og syndelegemet tilintetgjort...men der ble vi også "opphøyet med Ham og satt i himmelen med ham." (Ef. 2, 6)
Og lykke til med din undervisning og forkynning!

VÆR DA GLADE OG TAKKNEMLIGE!

ALT av nåde!

(Takk for meg. Hilsen pensjon)
Anonym
#8. Postet 13.12.2019 av Anonym
Det viktigste er hvem som vil at du skal forkynne Guds ord.
Er det du selv, er det andre mennesker eller det Gud?
Å vitne er vi alle kallet til, men alle er ikke kallet til å være en forkynner, eller en lærer f.eks.
Er det kjøtt eller ånd som styrer?
Anonym
#9. Postet 14.12.2019 av Anonym
Det viktigste er hvem som vil at du skal forkynne Guds ord.
Er det du selv, er det andre mennesker eller det Gud?
Å vitne er vi alle kallet til, men alle er ikke kallet til å være en forkynner, eller en lærer f.eks.
Er det kjøtt eller ånd som styrer?
Etter mitt syn må det viktigste være å forkynne Guds ord nettoppp fordi vi tror og er overbevist om at er Guds eget ord vi har i Bibelen og som fører til frelse:

"Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer VED KRISTI ORD." Rom. 10, 17.

Kan kanskje være greit å ha med dette også:

"6 Jeg plantet, Apollos vannet, MEN GUD GAV VEKST. 7 Derfor er de ikke noe, verken den som planter eller den son vanner, MEN BARE GUD, som gir vekst." 1. Kor. 3.

Imidlertid står det i Hebreerbrevet at å være (bibel?)lærer er et stort anvsar, de skal dømmes hardere enn andre. Om dette bare gjelder hebreere vet jeg ikke.

Personlig mener jeg det er meget viktig å se hvilken frelseplan Gud har med Israel og folkeslagene. Dette blir en gjort kjent med i GT og de spesielle løftene Gud ga til Israel. Etter mitt syn tilhører vi nå "inntil hedningenes fylde er kommet inn" (Rom. 11, 25) og "inntil eiendomsfolkets (Israels) forløsning" (Ef. 2, 14)....men Guds frelsesplan er ikke ferdig med dette, da kommer 1000-årsriket hvor jødene er "et kongedømme av prester for meg, og et hellig folk" (2. Mos. 19, 6) hvor "Herren skal være konge over hele jorden" (Sakarja 14, 9) og alle folkeslag (nasjoner) skal bli frelst.

Ser vi ikke denne frelsesplanen vil vi lett gå oss vill i forståelsen av Det Nye Testamentet, men det trenger ikke bety at vi går oss vill i frelsen!

Etter mitt syn er det helt tydelig at Jesus forkynner til jødene, og Paulus til oss hedninger, uten at det er noe motsetning i det, men det forkynnes om 1000-årsriket av Jesus....jeg tror ikke vi skal inn i det, fordi Paulus sier "dere ER SATT (ikke skal bli!) i HIMMELN med ham (Kristus) i Ef. 2, 6...mens jødene venter på "riket (the Kingdom) til Israel skal bli GJENREIST" (Apg. 1, 6) ved Jesu gjenkomst....eller "GJENOPPBYGGINGEN av Davids falne hytte (Apg. 15, 16) for at RESTEN AV MENNESKENE skal søke Herren, ja ALLE HEDNINGFOLKENE som mitt navn er blitt nevnt over." Etter mitt syn må derfor både "Riket for Israel"og "Davids falne hytte" være et jordisk rike....mens vi hedninger "ER SATT I HIMMELEN". Jødene er etter mitt syn derfor et folk Gud har valgt seg ut til å FULLFØRE sin frelsesplan hvor Jesus Kristus selv blir "konge over HELE jorden" (1000-årsriket) og det skal bli en sabbatshvile på jord...en fantastisk tid for alle! Etter det får vi "en ny himmel og en ny jord", slik jeg forstå det.

Det er ulike bibelsyn, alle hevder de å ha fått sitt syn ved Den Hellige Ånd, men det kan ikke være rett, DHÅ viser ikke ulike bibelsyn. Bibelen er både en spennede bok, og en bok ingen av oss noen gang i dette livet vil forstå helt ut. Det aller viktigste er at "Av nåde ER dere frelst, ved TRO" (Ef. 2, 6)...."dere er hans (og ikke vårt eget) verk" (Ef. 2, 10).
Anonym
#10. Postet 14.12.2019 av Anonym
Det er nok slik at mange tror de er ledet av Den Hellige Ånd selv om de ikke er det. Slik jeg tolker skriften må du være døpt i ånden for å kunne motta de nødvendige åpenbaringene.
Noen mener at de er ledet av Den hellige Ånd fordi de kan identifisere seg med noen av åndens frukter. Det er ikke nødvendigvis slik, for mange av disse fornekter samtidig åndens kraft da de ikke erfarer det i eget liv.
De påstår dermed (indirekte) at Gud har forandret seg og at det vi leser om i Apostlenes gjerninger ikke gjelder lengre, eller at satan står bak det overnaturlige. At de opprinnelige 12 Apostlene (I apostlenes gjerninger) hadde en salvelse som vi ikke ser så ofte i dag, det er mulig, men det ble heldigvis veldig mange av dem veldig fort. Noen mener forøvrig Apostlenes gjerninger like godt kunne vært kalt "Den Hellige Ånds gjerninger" og det er jeg enig i.

Hvordan skal et menneske som ikke er fylt av Den Hellige Ånd kunne vite hvordan det oppleves? Hvordan skal et sjelisk menneske kunne vite hvordan det er når ånden (ikke følelsene eller intellektet) for lov til å styre og veilede? Følelsene blir ofte påvirket når Den Hellige Ånd virker i oss, men det starter ikke i følelsene. Det starter i vårt indre, i vår ånd og mange vil oppleve at den på måte "sitter" i den øvre mageregionen. Kan ikke beskrives med ord, må oppleves..)
Som kristen, før jeg ble åndsdøpt, hadde jeg absolutt ingen anelse om hvordan det ville oppleves når Den Hellige Ånd virket i meg. Jeg vet det nå. Mange kristne vet ikke noe om dette og de søker det heller ikke.
Jeg tror at de egentlig er redde for å gi slipp på kontrollen og da slipper de ikke Guds ånd til. Det er nettopp å slippe kontrollen som er nøkkelen til det overnaturlige livet med Jesus Kristus.

Det som blir gitt ved åpenbaring vil selvsagt alltid stemme med Guds ord.

Det følger av det jeg har skrevet at dersom du ikke har tungetalen, det som apostlene såg etter som beviset på åndsdåpen, kan du ikke motta åpenbaringer i/fra guds ord. Du kan heller ikke vite hva Gud vil du skal lese og når du skal gjøre det. Gud ønsker å veilede oss i alt, men da må han få slippe til...
Enhver forkynner, eller prest for den saks skyld, som ikke har mottatt dagens tale/preken direkte fra Gud, han taler ikke med Guds salvelse. Han opererer kun i det kjødelige og det hele blir dødt.

Gud kommuniserer med oss ånd til ånd!!
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16