Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 23.10.2019 av Anonym.
EKTESKAP VS SAMBOERSKAP
Dette er det mange meninger om. Jeg snakket nylig med noen muslimer her i Norge. De var gift i en muslimsk seremoni, men juridisk står de oppført som samboere. Det fikk meg til å tenke på om dette hadde blitt akseptert i en kristen sammenheng?

Hva ville kristne sagt om dette? Jeg vet dette er hypotetisk og ikke nødvendigvis særlig aktuelt, men det burde få noen til å tenke over hvilke del av ekteskapet de mener er bibelsk korrekt. Er det seremonien eller er det den juridiske biten?

Personlig har jeg både vært samboer og gift. Legger meg egentlig ikke opp i hvilken samlivsform folk velger, men vil selv gifte meg igjen om jeg får muligheten. For meg er det en symbolsk kjærlighetserklæring til den jeg elsker, som sier at jeg har intensjoner om å dele resten av livet sammen med henne.

Synes bare det var artig å høre at det for troende muslimer var uproblematisk at de var samboere i offentlige papirer, så lenge de var gift muslimsk.

Ville de kristne, som idag mener at samboerskap er synd, akseptert samboerskap som juridisk samlivsform dersom en kirkelig seremoni ikke automatisk resulterte i et juridisk ekteskap?

Svar på innlegg

postmann sam
#1. Postet 25.10.2019 av postmann sam
Jeg finner ikke noe i bibelen om vielse, kun bryllupsfest, så for meg er samboerskap bibelsk riktig, det som er viktig er jo troskap!
Anonym
#2. Postet 26.10.2019 av Anonym
Jeg finner ikke noe i bibelen om vielse, kun bryllupsfest, så for meg er samboerskap bibelsk riktig, det som er viktig er jo troskap!
men står det noko om en mann og dame som lever sammen og ikkje er gift?
Anonym
#3. Postet 26.10.2019 av Anonym
men står det noko om en mann og dame som lever sammen og ikkje er gift?
Det står egentlig svært lite om dette. I det gamle testamentet kan vi lese om at "han tok xx til sin hustru" eller at "hun gikk inn i hans telt...". I det nye testamentet er det vel kun nevnt en brullupsfest. Det står lite om selve seremonien. Sjekker man derimot historien, så finner man at datidens ekteskapsinngåelse oftest var en slektsavtale, eller en handelstransaksjon mellom to slekter.

Det er mange forskjellige seremonier rundt omkring i verden, når det gjelder ekteskap. Ser vi på seremoniene på Bibelsk tid, så ligner det nok mer på dagens samboerskap. Det handlet ikke om kirke eller synagoge, men om et troskapsløfte og en juridisk avtale/pakt mellom to mennesker eller to slekter.

For meg er ekteskap en kjærlighetserklæring. Sett med mine øyne er samboerskap helt greit, dersom intensjonen er riktig. Velger man samboerskap fordi man ønsker å teste forholdet, men ha bakdøra på gløtt, mener jeg at intensjonen er feil. Det er ikke et ekte troskapsløfte.

I dag er det enkelt å gifte seg, så kostnad trenger ikke være et hinder. Man kan gifte seg på Rådhuset og droppe festen. Omtrent som å bli samboer, bare at man faktisk er gift. Da er ikke bakdøra på gløtt. Man har tatt et valg som det er litt mer krevende å komme seg ut av om man angrer.

Jeg legger meg ikke opp i hvilken samlivsform folk velger, men synes det var interessant at troende muslimer i Norrge lever greit med å være samboere juridisk, bare de er korrekt gift i en muslimsk seremoni. Hvorfor så mange kristne i Norge ser på samboerskap som synd, må begrunnes med at de antar at intensjonene bak er feil.

Eller?
Anonym
#4. Postet 26.10.2019 av Anonym
men står det noko om en mann og dame som lever sammen og ikkje er gift?
Det er også et teologisk ordtak som sier at "Det som er viktig i Bibelen, står gjengitt flere ganger". Det vil si at det som ikke er nevnt, trolig ikke er så viktig. Med andre ord er ikke seremonien, altså måten troskapsløftet blir inngått på, viktig.

Jeg har selv vært både samboer og gift med en og samme kvinne. Har ingen problemer med det, men vil garantert gifte meg igjen, om jeg får muligheten. Nå er jeg over 40 og trenger ikke en stor fest, men kan fint gifte meg på rådhuset, eller reise på bryllupsreise og gifte meg der. Ønsker man å markere ekteskapet med familie og venner, så kan man jo feire det med en sammenkomst etter at man kommer hjem fra reisen.

Er samboerskap synd? Ja, det kan det være, men det kan også et ekteskap være, dersom det er inngått med feil intensjon.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16