Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 11.10.2019 av Anonym.
"Vi er ikke under loven,men under nåden."
Etter mitt syn er det største hinder for at vi kan bli frelst, å legge oss under loven og lydighet mot de 10 bud. Da kommer vi under lovens trelldom.

Vi er under nåden, ikke bare akkurat det øyeblikket vi er frelst, men så lenge vi tror på Kristus og korsets kraft. Og denne nåden er vi under så lenge vi TROR. Det er kun TROEN på Kristus som gir oss denne nåden, og i denne nåden "står vi", sier Paulus....ikke bare i det øyeblikket vi blir frelst, men så lenge vi lever med den i tro og ikke underkaster oss loven:

"GJØR dette, så skal du leve ved det" sier loven.
"TRO dette, og du skal leve" sier nåden.

Å blande disse to blir å sette Jesu offer på korset ut av kraft, også forlikelsen Gud gjorde med oss mennesker igjen (etter at Adam måtte forlate Edens hage og samværet med Gud ble brutt) ved Jesu blod og korsfestelse (Ef. 2, 16)

"Da vi nå er rettferdiggjort (bare) av TRO, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus. Ved ham har vi også ved TROEN fått adgang til denne NÅDE SOM VI STÅR I.....For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige....Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere....for vel var det synd i verden FØR loven kom, men DER DET IKKE ER NOEN LOV, BLIR SYNDEN IKKE TILREGNET ("Vi er ikke under loven" sier Paulus...da er der heller ikke noen lov som kan anklage oss for lovbrudd!), Rom. 5.

"Hva er så vår ros? Den er utelukket. Ved hvilken lov? Gjerningens lov? Nei, ved TROENS LOV...,Opphever vi så loven ved troen? Langt derifra! Vi STADFESTER loven." Rom. 5.

Hvordan "stadfester" vi loven ved TROEN?
Jo, loven er både hellig og god, sier Paulus, men "loven er MAKTESLØS på grunn av kjødet"..."derfor sendte Gud sin egen Sønn til jorden i syndig kjøds lignelse, for SYNDENS skyld, og fordømte synden i kjødet...for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss (ved hans død)." Rom. 8. 3-5. Slik blir loven stadfestet ved TROENS lov. Loven er oppfylt i oss ved hans død...."Så derfor er det INGEN fordømmelse for den som er I KRISTUS", vers 1.

"For er rettferdighet å få ved loven, da døde Kristus forgjeves."

Ennå forkynnes "lydighet til loven" og "lovbrudd", det er etter mitt syn det største hinder for at vi kan bli frelst. For der det ingen lov er, er det heller ikke noen lovbrudd! Og Paulus er klinkende klar: "Vi er ikke under loven, men under nåden!" Da må vi ikke legge oss under loven!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 11.10.2019 av Anonym
Strever du med din synd?

Ja, da er du frelst! Den som ikke er frelst kan ikke slite med sin synd. Men denne synden har Kristus gjort opp for i vårt sted ved sitt blod på korset! Det er han som "bærer verdens synd"...så vi skal "få fred med Gud og vår Herre Jesus Kristus", vi får det bare av nåde ved tro, ikke av eget strev! Går dette opp for oss, er vi fri og har fred: "Ved hans sår, har vi fått legedom."

"da han ved sitt kjød AVSKAFFET den lov som kom med BUD og forskrifter." Ef. 2, 15.

"Han UTSLETTET skyldbrevet (loven og budene) mot oss, det som var skrevet med BUD, det som gikk oss imot (fordi ingen kan oppfylle den). Det TOK HAN BORT og NAGLET DET TIL KORSET." Kol. 2, 14.

"For der det ikke er noen lov, BLIR SYNDEN IKKE TILREGNET." Rom. 5, 13.

"Hvor meget mer skal vi da, etter at vi er rettferdiggjort ved hans blod, VED HAM BLI FRELST FRA VREDEN." Rom. 5, 9.

Anonym
#2. Postet 11.10.2019 av Anonym
Men Jesus sa jo at han ikke var kommet for å OPPHEVE loven (men for å oppfylle den), og ikke en tøddel eller den minste bokstav i loven skal forgå før himmel og jord forgår (Matt. 5, 17-18)....hvordan kan da Paulus si at loven er "avskaffet", "tatt bort og hengt på et kors" (se forrige kommentar)?

Jo, fordi Jesus HAR ved sin død oppfylt loven, han var uten synd og det fullkomne offer for synden, en gang for alltid. Og ved Jesus Kristi død er "lovens rettferdighet oppfylt i oss" (Rom. 1, 4). Da er ikke loven noe vi selv verken kan eller skal oppfylle.
Men Kristus vant over døden og sto opp igjen, og ved hans død og oppstandelse er loven fortsatt ikke opphevet,for hver den som kommer til tro på ham vil gjennom hans død og oppstandeles "få lovens rettferdighet oppfylt i seg, gjennom Kristus."
Men loven i seg selv var maktesløs på grunn av kjødet, det er kun i troen på Kristus lovens rettferdighet blir gitt til alle, slik stadfestes loven ved troens lov, og ikke ved (menneskenes) gjerningers lov.

Så I KRISTUS er loven fortatt ikke opphevet, men oppfylt, slik den også er det i oss, da er den oppfylt av både Kristus og gjennom ham i oss, og skal ikke oppfylles en gang til... bare av oss.
Anonym
#3. Postet 11.10.2019 av Anonym
Hele NT handler om at vi skal legge av det gamle mennesket og leve i helliggjørelse. Bekjenne våre synder og omvende oss fra døde gjerninger osv.. ( Synd er lovbrudd).
Jesus sier også at den som forkynner loven, skal kalles stor i himmlenes rike.
Hva er troens lov, om det ikke er å tro på Han som sier at himmel og jord ikke skal forgå før den minste tøddel i loven er oppfylt. Eller at kjærlighet er å holde budene.
Anonym
#4. Postet 12.10.2019 av Anonym
Hele NT handler om at vi skal legge av det gamle mennesket og leve i helliggjørelse. Bekjenne våre synder og omvende oss fra døde gjerninger osv.. ( Synd er lovbrudd).
Jesus sier også at den som forkynner loven, skal kalles stor i himmlenes rike.
Hva er troens lov, om det ikke er å tro på Han som sier at himmel og jord ikke skal forgå før den minste tøddel i loven er oppfylt. Eller at kjærlighet er å holde budene.
Nei, NT handler om hvordan Kristus gir oss evig liv ved troen på ham og korset.

Å legge av det gamle mennesket klarer ingen, derfor måtte Kristus gjøre det for oss. Vi er korsfestet, døde og begravet med ham, sier Paulus, og vårt syndelegme er tilintetgjort....og vårt gamle menneske er ikke mer for Guds åsyn.
Men loven krever at en legger av sin synd selv og helliggjør seg seg selv, det kan ingen gjøre. Bare en hellig Gud kan helliggjøre oss. Og i troen på Kristus ER vi helliggjort.

Loven krever det fullkomne mennesket, ingen kan oppfylle loven, det kunne bare han, derfor er han den største i Guds rike. Jesus levde under loven, han var også bilde på loven og den loven vitnet om. Ved hans død og oppstandelse er loven oppfylt og lovens tid forbi, vi har nå nådens tid hvor Kristus gir oss syndenes tilgivelse, frelse og evig liv ved troen på ham og hans død og oppstandelse, uten gjerninger, bare av nåde (og ikke av eget strev og lønn) ved TRO.

Forstår vi ikke at Jesus levde under loven og alt han sa ble sagt til jødene, som var under loven, bærer det galt avsted. Vi kan ikke gjøre det Jesus sa under loven gyldig for oss hedningtroende i dag, vi har heller aldri fått loven. Den som fikk i oppgave å fullføre Guds ord, var hedningenes apostel, Paulus, se Kol. 1, 25. Altså fullførte ikke Jesus Guds ord da han levde her på jord, han talte bare til jødene. Begynn å lese Paulus.

Budene er "avskaffet" (Ef. 2, 15), "tatt bort og naglet til korset"(Kol. 2, 14)....da kan ikke du påstå at kjærlighet er å holde budene, hvor står det i Guds ord?
Vi må ikke gjøre vår egen kjærlighet til budene som det viktigste, og ertatte det med den kjærlighet Kristus har vist oss gjennom sine gjreinger på korset for oss, da kan det lett bære galt av sted. Da blir det vi selv som står i sentrun, og ikke Kristus, det jeg kaller "selfie-kristendom".

Å være lydige mot budene fører ikke til annet enn loviskhet, da vil en rettferdiggjøre seg selv og ta æren av sin frelse og vandel her på jord selv, da forkaster man samtidig nåden man står i og korset, man gir seg selv ære, og ikke Kristus, som ene og alene har all ære for vår frelse og vår vandel.

Vil man forkaste Paulus forkaster man også Guds ord.
Anonym
#5. Postet 12.10.2019 av Anonym
Jeg oppfordrer alle troende til ikke å la noen få legge dere under lovens trelldom.

Med disse ord takker jeg for meg her på Kristendate og Debattforum, et Debattforum moderator bør se å få ryddet opp i.
Anonym
#6. Postet 12.10.2019 av Anonym
Forstår vi ikke at Jesus levde under loven og alt han sa ble sagt til jødene, som var under loven, bærer det galt avsted. Vi kan ikke gjøre det Jesus sa under loven gyldig for oss hedningtroende i dag, vi har heller aldri fått loven. Den som fikk i oppgave å fullføre Guds ord, var hedningenes apostel, Paulus, se Kol. 1, 25. Altså fullførte ikke Jesus Guds ord da han levde her på jord, han talte bare til jødene. Begynn å lese Paulus.
Prøver du å si at Pauluses ord står høyere eller motsier Jesu egne ord?

Hva sier Paulus om å forkynne en anne Kristus enn Jesus?
Anonym
#7. Postet 12.10.2019 av Anonym
Prøver du å si at Pauluses ord står høyere eller motsier Jesu egne ord?

Hva sier Paulus om å forkynne en anne Kristus enn Jesus?
Tøv!
Anonym
#8. Postet 12.10.2019 av Anonym
Tøv!
så da er vi enige om at Matt 5.18 sier:
for sannelig jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skall ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.

Eller, Matt 5.19 b sier: Men dem som holder dem [loven] og lærer andre dem [loven], han skal kalles stor i himlenes rike.
Er Herrens egne ord.
Og at dette ikke er jødenes lov, men Guds lov.
Anonym
#9. Postet 13.10.2019 av Anonym
så da er vi enige om at Matt 5.18 sier:
for sannelig jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skall ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.

Eller, Matt 5.19 b sier: Men dem som holder dem [loven] og lærer andre dem [loven], han skal kalles stor i himlenes rike.
Er Herrens egne ord.
Og at dette ikke er jødenes lov, men Guds lov.
Jeg er pensjon som har skrevet dette innlegget med noen kommentarer.

Det ser ut for meg at du debatterer kun ut fra egne følelser og meninger. Det er ingen seriøs måte å debattere på, og kan heller ikke bli tatt seriøst. I din forrige kommentar oppkonstruerer du et problem som jeg karakteriserte som tøv! Ikke ukjent teknikk, og en gjenganger i mange kristne fora når loven skal debatteres! Du burde ha såpass bibelkunnskap at du vet at Paulus "i Ånden ble rykt opp i den tredje himmel", og der ble han opplært av Kristus selv! Å gjøre Paulus sine ord mindre verdt enn Jesu ord er derfor både respektløst overfor Kristus og hele Guds ord, intet mindre!

Det ser ut for meg at du ikke klarer å sette de bibelord du siterer og dine påstander inn i en tekstlig sammeheng, heller ikke en historisk sammenheng. Og du kommer med, etter mitt syn en følelsesladdet påstand: "Og at dette ikke er jødenes lov, men Guds lov."
Du må føle og mene hva du vil for meg, men har du ikke bibelsk belegg for dine meninger og påstander, er de null verdt!
Jeg kan hjelpe deg litt på vei, vi hedninger har ALDRI fått loven:

" 19 Han (Gud) kunngjorde for JAKOB sitt ord, for ISRAEL sine BUD OG LOVER. 20 Slik HAR HAN IKKE GJORT MOT NOE HEDNINGEFOLK, hans lover kjenner de ikke. HALLELUJA!" Salme 147.

"For når HEDNINGER, SOM IKKE HAR LOVEN...." Rom. 2, 14 ff

Eller dette:

"En må vite dette at loven er ikke gitt for den rettferdige, MEN FOR LOVLØSE OG ULYDIGE, UGUDELIGE OG SYNDERE, VANHELLIGE OG URENE, FADERMORDERE OG MODERMODERE, DRAPSMENN, HORKARER...LØGNERE..." 1. Tim. 1, 9-10 (jmf. Rom.1, 26 og 29 og Gal. 5, 19 og 23).

Det finnes ingen motsetning mellom Jesu og Paulus...da har du etter mitt syn ikke skjønt Guds ord.

Men vil du sette Jesus over Paulus og betvile det Jesus har lært og undervist Paulus om, så synes jeg du skal selge alt du eier og gi til de fattige! For det sa Jesus til den unge rike mannen som ville bli frelst, selv om han hadde holdt budene!

Eller hva med å rive ut sitt øye, kappe av sin tunge, rive av sin arm og sin fot....for Jesus sa jo det var bedre de kom inn i Guds rike slik! Du vil kanskje oppfordre til det også?
Anonym
#10. Postet 13.10.2019 av Anonym
"DØDENS BRODD ER SYNDEN, OG SYNDENS KRAFT ER LOVEN." 1. Kor. 15, 56.

Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16