Angela sier: En mann som vil drikke kaffe ute med meg ? Sandnes / Stavanger
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Debatt

Anonym
Opprettet 21.09.2019 av Anonym.
Israel Guds klokke i endetiden.
Dette emnet er både stort og omfattende og krever mer spalteplass enn det jeg noensinne klarer og utfylle.Det er nok også mange som er bedre kjent i det profetiske ord enn jeg,men jeg prøver likevel.Det gjelder israel og endetiden.Og da kan man jo spørre hvor står menigheten i sitt forhold til Israel?Sleper menigheten på bagasje i sitt israel forhold som må rydees opp i?Har erstatningsteologien sneket seg inn og satt spor?Bibelen,Guds ord er klinkende klar på hans forhold tilIsrael.De er hans øyesten.Sak.2:12.Kronen i hans hånd.Es.62:3.

Svar på innlegg

Turco
#1. Postet 22.09.2019 av Turco
Hva tenker du selv om "Israel"-staten i dag, og om rabbiniske, talmud følgende jøder i dag? Har du lest hva de skriver om vår Herre? Har du hørt at det er ulovlig å forkynne om Han der? Jeg tenker vi bør legge det folket i Guds hender, og ikke menge oss med dem, eller bruke for mye tid å tenke om dem. Men det kan være en god ide å være ops på hva som skjer ellers i verden når de bygger det tredje tempelet og begynner å snakke om fredspakter med Palestina.
Anonym
#2. Postet 29.09.2019 av Anonym
Temaet og de spørsmål Liaejens her tar opp er etter mitt syn viktige. Dessverre tror jeg de fleste er oppvokst med en holdning at Israel skal vi ikke si noe galt om, det blir jo det samme som å gå imot Jesus. For han sa jo: "Den som går imot en av mine små, går også imot meg." At dette skulle ha noe med vårt forhold til Israel å gjøre, tror jeg kan være misforstått.
I tillegg sa jo Paulus om Israel at "Når det gjelder evangeliet, er de blitt fiender for deres (hendinger) skyld. Men når det gjelder utvelgelsen, er de elsket for fedrenes skyld." (Rom. 11, 28)
Nei, det er ikke lett å vite hvordan man skal forholde seg til Israel.

Imidlertid kan det ikke være galt å påpeke det Guds ord sier om Israel. I den sammenheng har jeg for få dager siden skrevet 5 korte innlegg på rappen om Israel og hvor man kan sette seg inn i de påstander jeg kommer med. Jeg har i disse innleggene nevnt at Israel er den store Skjøgen i Åp. 17, at Davidstjernen i Israels flagg er Dyrets tall eller merke, at menigheten vi troende hedninger tilhører ikke har noe med Israel å gjøre, og at Jesus forutså at Israel ville ta tilbake landet sitt før han selv kom tilbake. Hvor en kan lese om alt dette finner man også i innleggene mine.
Det virker som alt dette er fremmed stoff for mange kristne, men etter mitt syn er Bibelen klar på dette. Israel har jo ikke omvendt seg i dag, de er fortsatt under forbannelse og for en stor del forherdet (Rom. 11, 25), og Gud har ennå ikke tatt bort deres synder og fått innført den nye pakt for dem (v. 26-27). Den store trengsel står ennå for tur for dem og Herrens vrede vil komme over deres ugudelighet og ulydighet før han får renset dem og frelst 1/3 (ifølge profetiene) av dem.

Når Israel så har tatt igjen landet sitt selv uten at Kristus selv har kommet igjen og gitt dem det, kan man da regne opprettelsen av staen Israel i 1948 som "et Guds under" og oppfyllelse av profetiene? I så fall--hvilken profeti? Skulle i så fall den være i strid med andre profetier?
OG hvis Israel utrettmessig har tatt Israel tilbake selv, kan man da regne Israel som en "Guds klokke i endetiden"?

Og hvis man leser mine innlegg og setter seg inn i det Guds ord sier om Israel - hvordan skal vi da som troende forholde oss til dagens Israel? Er det grunn til å stille spørsmål ved sionismen? Sannelig ikke lett å svare på.

Men etter mitt syn kan vi ikke tie stille om hva Guds ord sier om Israel, for mange vil nok sannheten om det bli et sjokk, det er fullt forståelig, men det endrer likevel ikke noe på Guds ord.

At Israel er Guds øyensten og har egne løfter om et jorisk rike og "gjennopprettelsen av riket for Israel" kan det ikke være det minste tvil om. At store dele av kristenheten også overser at Jesus sa han kun var utsendt for de falne får av Isarels hus, gjør kanskje også til at disse løftene ikke blir gjort særlig kjent for kristenfolket, og kirken mener jo selv at de har overtatt alle løftene til Israel. Så da får jeg bare spørre som trådstarter her gjør:" Sleper menigheten på bagagsje i sitt forhold til Israel som det må ryddes opp i?" Mitt svar blir: JA!
Anonym
#3. Postet 01.10.2019 av Anonym
Israel..
Det er trist å lese her og andre steder,demonisering av Israel også blant kristne.
Kunne skrevet mye om emnet,men nøyer meg i denne omgang med å skrive: Den som velsigner Israel,blir selv velsignet. Den som som forbanner Israel,blir selv forbannet. Så kan man tiføye i samme åndedrag :Den som fordømmer Israel,blir selv fordømt.
Ingen rører ved Guds øyensten,uten konsekvenser.
Derfor: Hold hodet klart,hjertet rent og tungen på rett plass når det gjelder
Israel.
Anonym
#4. Postet 01.10.2019 av Anonym
Israel..
Det er trist å lese her og andre steder,demonisering av Israel også blant kristne.
Kunne skrevet mye om emnet,men nøyer meg i denne omgang med å skrive: Den som velsigner Israel,blir selv velsignet. Den som som forbanner Israel,blir selv forbannet. Så kan man tiføye i samme åndedrag :Den som fordømmer Israel,blir selv fordømt.
Ingen rører ved Guds øyensten,uten konsekvenser.
Derfor: Hold hodet klart,hjertet rent og tungen på rett plass når det gjelder
Israel.
Gjør oppmerksom på at de du kaller "demoniosering av Israel" her på forum er bygget på det Guds ord selv sier om Israel, vi må da regne med da at Guds ord både har "tungen og hjertet på rett plass."

"Den som velsigner Israel, skal selv bli velsignet." skriver du. Jeg regner da med du har kjennskap til profetiene, som bl.a. sier at i tusenårsriket skal de nasjoner som ikke følger Guds lov, ikke skal få regn på 3 år. De nasjoner som følger Guds lov skal bli velsignet på alle vis. Kristus skal da styre med jernstav, står det. Det vil ikke si han skal være en despot, men rettferdig.

Nå er det vel ingen som støtter Israel mer enn amerikanerne, nå ikke minst Trumph, han som truet med å utslette Nord-Korea. Vi kan vel ikke si at Amerika har blitt rikelig velsignet, heller ikke Trumph? Eller kanskje vi skulle ønske oss amerikanske tilstander også her i vårt land? La alle få kjøpe sine egne våpen?

Jeg oppfordrer deg absolutt til å skrive mye om emnet, og da spesielt vise til Guds ord angående dine skriverier.

Hvis Israel av 1948 er det Israel Gud ville gi dem, så kan vi vel ikke si at de har blitt så velsignet, det er vel ikke ett sted på jord det har vært mer bråk, kriger og terror enn der?
Anonym
#5. Postet 01.10.2019 av Anonym
Nå er det jo mange kristne som driver misjon i Israel. Men slik jeg har forstått misjonsbefalingenvar det Israel selv som skulle drive misjon. Dessuten har jo Gud til alle tider sørget for at "en rest" av dem ble frelst, uten oss hedningers hjelp, Rom. 11, 4-5. Slik vil han også en gang sørge for at "hele Israel vil bli frelst...når befrieren fra Sion kommer (skrevet av Paulus ca år 53, altså er han ikke kommet ennå) og tar bort ugudelighet fra Jakob..." Rom. 11, 25ff. Da bør vi vel stole på Guds ord, og ikke gjøre som Abraham da han og Sarah fikk løfte om en sønn...ordne opp i saken selv. Det ble slett ikke noe velsignelse for verken for Abraham eller Sarah, tvert imot.
Paulus gikk jo til grekere for å gjøre jødene nidkjære så jødene ville omvende seg (Rom. 11, 14), men det heller nyttet ikke. Hvorfor ikke? "8 som det står skrevet: Gud gav dem en sløvhets ånd, øyne som ikke ser, ører som ikke hører, helt til denne tid. 9 Og David sier: La deres bord bli til en snare og en felle, til et anstøt og til gjengjeldelse for dem! 10 La deres øyne formørkes så de ikke kan se, og bøy alltid deres rygg. 11 Jeg sier da: Har de snublet for at de skulle falle? Langt derifra! Men ved deres fall er frelsen kommet til hedningene for å vekke deres nidkjærhet."

Dette er forsatt tilstanden til Israel, og dette må vi bare erkjenne når Guds ord sier det slik, "til gjengjeldelse for dem!". Skal vi da støtte alt de gjør? Eller...?


Men så skriver da Paulus videre:
"19 Du vil da si: Grenene ble brukket av for at jeg skal bli podet inn. 20 Nåvel! På grunn av vantro ble de brukket av. Men du står ved din tro. Vær ikke overmodig, men frykt! 21, For sparte ikke Gud de naturlige grenene, vil han heller ikke spare deg. 22 Se derfor ikke Guds godhet og strenghet - strenghet mot dem som falt, men over deg er Guds godhet, så sant du holder fast ved hans godhet. ELLERS skal DU OGSÅ bli hogd av. 23 Men også de andre (jødene) skal bli innpodet, hvis de ikke holder fast ved sin vantro (det har de gjort til nå). For Gud er mektig til å pode dem inn igen (det vil skje når han kommer igjen...det er alstå Gud selv som da vil frelse dem, ikke vi hedninger)." Rom. 11.

Kanksje kristne burde se på Israel på samme måte Gud gjør det? Det er vel verken å demonisere, forkaste eller fordømme dem, slik noen her påstår? Eller skal vi blande inn våre egne følelser?
Anonym
#6. Postet 01.10.2019 av Anonym
"En Bibeltekst plukket ut av sin sammenheng, kan aldri være grunnlag for tro eller dogmer. Mye falsk lære er dessverre snekret sammen på denne måten. Det gjelder bla. bortrykkelsen, troen på at mennesket har en udødelig sjel, ideen om et tusenårig fredsrike på jorden og det gjelder også læren om at de betingede paktsløftene til Israel ennå står ved lag.

Bibelen lærer at disse løftene ble ugyldiggjort ved Israels frafall og forkastelse av Messias. I det nye testamentet sier Paulus flere steder, at Israels nasjon ikke lenger er Guds virkelige Israel. Det er de som tror på og har tatt imot Kristus som frelser, som er nytestamentets sanne og åndelige Israel.

Selv om du ikke liker disse påstandene, bør du likevel lese denne artikkelen, for å finne ut hvor i Bibelen dokumentasjonen er å finne. Ingen bøker eller forkynnere har autoritet over det Guds ord åpenbarer. Du får tolerere at vi inkluderer ganske mange skriftstedshenvisninger, nesten 40, for det er disse tekstene du må studere, for deg selv, for å være sikker på at du forstår hva Gud har å si om dette temaet."

- http://www.mensviventer.no/mvv4/hvem.htm
Anonym
#7. Postet 01.10.2019 av Anonym
[quote.

Bibelen lærer at disse løftene ble ugyldiggjort ved Israels frafall og forkastelse av Messias. I det nye testamentet sier Paulus flere steder, at Israels nasjon ikke lenger er Guds virkelige Israel. Det er de som tror på og har tatt imot Kristus som frelser, som er nytestamentets sanne og åndelige Israel.

Da skulle det vel være fort gjort for deg å ta med bibelhenvisningene, for sammenhengen de står i kan vi selv lese oss til.
Anonym
#8. Postet 01.10.2019 av Anonym
Rom. 11, 25-26;

"For jeg vil ikke brødre, at dere skal være uvitende om denne hemmeligheten, så dere ikke skal være kloke i egne øyne, næmlig at forherdelse har rammet en del av Israel inntil fylden av hedningene har kommet inn.
Og slik skal hele Israel bli frelst."

Står det at alle som har kommet inn (er frelst) skal bli frelst?????? Smør på flesk???

Her skilles det meget klart mellom frelste hedninger og Israel. Når fylden er inne skal Israels rest blir frelst.
Israels rest er nevnt mange steder i bibelen.

Hele Israel betyr ikke at alle Isralitter blir frelst, hele Israel står her for frelste Isralitter = Guds Israel = Israels rest.

Alle Isralitter blir ikke frelst akkurat som alle bekjennende kristne ikke blir frelst, bare de som har inntatt sin plass på Kristi kropp, dvs de som er født på ny, blir frelst.

Hvordan det er mulig å lese bibelen og ikke skjønne at Gud står ved sitt utvalgte folk hele veien, det er ubegripelig for meg. Jeg kan bare forklare det med forblindelse.
Anonym
#9. Postet 01.10.2019 av Anonym
Gjentar det eg har skrevet,trist at man ikke har bedre forståelse,hverken av bibel,
Israel,USA eller Trump. At Trump er den eneste leder i verden som direkte og indirekte støtter Israel på alle felt og den første og eneste president som har anerkjent Jerusalem som hovedstad etc etc,ser ikke ut til å å få tåken vekk fra øynene. Det kombinert med like sløret syn på både bibel og Israel tilsier at dette ikke er verdt å bruke tid på.
For meg må du pensjon tro og mene hva du vil,men du kommer før eller siden frem til at du er på ville veier. Inntil da,lykke til!
Gjør oppmerksom på at de du kaller "demoniosering av Israel" her på forum er bygget på det Guds ord selv sier om Israel, vi må da regne med da at Guds ord både har "tungen og hjertet på rett plass."

"Den som velsigner Israel, skal selv bli velsignet." skriver du. Jeg regner da med du har kjennskap til profetiene, som bl.a. sier at i tusenårsriket skal de nasjoner som ikke følger Guds lov, ikke skal få regn på 3 år. De nasjoner som følger Guds lov skal bli velsignet på alle vis. Kristus skal da styre med jernstav, står det. Det vil ikke si han skal være en despot, men rettferdig.

Nå er det vel ingen som støtter Israel mer enn amerikanerne, nå ikke minst Trumph, han som truet med å utslette Nord-Korea. Vi kan vel ikke si at Amerika har blitt rikelig velsignet, heller ikke Trumph? Eller kanskje vi skulle ønske oss amerikanske tilstander også her i vårt land? La alle få kjøpe sine egne våpen?

Jeg oppfordrer deg absolutt til å skrive mye om emnet, og da spesielt vise til Guds ord angående dine skriverier.

Hvis Israel av 1948 er det Israel Gud ville gi dem, så kan vi vel ikke si at de har blitt så velsignet, det er vel ikke ett sted på jord det har vært mer bråk, kriger og terror enn der?
Anonym
#10. Postet 01.10.2019 av Anonym
Det eneste som kan "få tåken bort fra øynene" er Guds ord, men jeg kan ikke se du viser til det.
Kanskje det ikke står noe om at Israel av 1948 er det Israel Gud skulle gi dem? At de først skulle få litt av landet, så skulle de få resten senere, så og si i to omganger? Finnes det noen bibelsk dekning (profetier) for dine påstander?
Jeg minner om at dette er et debattforum, da bør man vel i et så viktig spørsmål kunne vise til Guds ord? Eller er det ikke så nøye, bare man støtter Israel i ett og alt og beskylder andre for å ha så lite forståelse av Bibelen og Trumph? Kan man ikke vise til Guds ord så er det kanskje greiest å bli personlig, og ikke saklig?
Angela sier: En mann som vil drikke kaffe ute med meg ? Sandnes / Stavanger
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16