Bamse22 sier: Treffes i Oslo på dagen i morra? Jeg spanderer :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 07.09.2019 av Anonym.
Troen er en personlig relasjon
Jeg fikk et skriv i posten forleden og der stod det bl.a. dette:

"Kristendom dreier seg primært om rette forhold, ikke rett lære"

Dette ble sterk for meg. Det er ikke noe nytt i dette, men det slo meg at det kan faktisk uttrykkes så enkelt.

Det viktige i enhvert kristent menneskes liv er ikke å vite alt om Gud, da blir det fort til en teoretisk teologisk og åndelig død erfaring, men, å ha relasjonen til ham og kristi kropp. Rette relajsoner er nøkkelen til et vellykket kristent liv.
Et vellykket kristene liv er et liv der du lever i de rette relasjonene slik at Guds vilje styrer ditt liv (via DHÅ) og du fungerer som det ledd på kristi kropp (alle de som er født på ny) du er kallet til.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 07.09.2019 av Anonym
men, å ha den rette relasjonen til ham og kristi kropp.
Enig i det du skriver. Men, kan jeg spørre deg om du har den rette relasjon til Han? For å ha den rette relasjon til Han og bli lik Hans Sønn, så er det veldig viktig at vi kjenner Han og Sønnen. Det jeg skal frem til, du tror på treenighet læren?

Et annet spørsmål, tror du Jesus kom som menneske i et korrupt kjøtt? Du trenger selvfølgelig ikke svare, men ta gjerne en titt på disse to videoene. Kan hende det vil styrke din relasjon og kjennskap til Faderen og Sønnen. "Og dette er det evige livet, at de kjenner Deg, Den eneste sanne Gud, og Jesus Kristus, Ham som Du har sendt" Johannes 17:3

The human nature of Jesus - Fallen or unfallen? https://youtu.be/wzHegtM3_z8

The true godhead of the Bible https://youtu.be/ELl5RhPdDWU
Anonym
#2. Postet 07.09.2019 av Anonym
Jeg har endret teksten i mit første innlegg; Fra "rette relasjon"til "relasjon". Problemet med uttrykket "rette relasjon" er at det kan få oss tro at vi har noe å rose oss selv for..)
Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det..)

Enten har du en relasjon med Gud eller så har du det ikke. Har du en relasjon så vil den være rett for det er Gud som virker i oss både til å ville og å virke til hans velbehag.
En relasjon betyr ikke at du hele tiden gjør det som er rett, men du står i den rette "stillingen" ( i ditt hjerte) innfor Gud.
Relasjon betyr at Gud både bruker deg, veileder deg og korrigere deg når det er nødvendig.
Vår personlige relasjon med Gud er ikke noe teoretisk fra bibelen, det er det vi erfarer med en levende Gud som virker i våre liv. Guds ord er det som åpner opp for denne levende relasjonen. Nei, alle våre erfaringer med Gud står ikke beskrevet i bibelen, bibelen er bare åpningen inn i dette livet som er tilgjenglig for alle, vilkåret er kun en ting: Du må være født på ny.

Dessverre er det mange som tror at de har en relasjon til Gud fordi de leser hans ord og følger hans bud etter beste evne. Det har absolutt ingen ting med det å gjøre i det hele tatt. Det er død religiøsitet. Relasjonen jeg snakker om er ånd til ånd. Ikke din vilje/hjerne til Guds ånd.

På mange måter er det min kjepphest; alle de bekjennende kristne som ikke er født på ny og som tror de er frelst. De kjenner ikke Gud og Gud vedkjenner seg ikke til dem. De ber og ber til Gud, men Gud hører kun de rettferdiges bønner. Rettferdigheten har vi KUN i Jesus Kristus. Ikke bare i troen på at han i dag sitter ved Guds høyre hånd, men at du har overgitt ditt hjerte til ham.

Exodus79
Etter min mening berettiger ditt svar min tråd.
Anonym
#3. Postet 07.09.2019 av Anonym
da blir det fort til en teoretisk teologisk og åndelig død erfaring
Du er klar over at treenighets læren er en teoretisk teologisk menneskeskapt lære, som gir deg en åndelig død? Fordi det evige liv, frelsen er ved å kjenne Faderen og Sønnen?
Anonym
#4. Postet 07.09.2019 av Anonym
Enig i det du skriver. Men, kan jeg spørre deg om du har den rette relasjon til Han? For å ha den rette relasjon til Han og bli lik Hans Sønn, så er det veldig viktig at vi kjenner Han og Sønnen.
Matt. 11, 27: "....Og ingen kjenner Sønnen uten Faderen, heller kjenner ingen Faderen uten Sønnen, og den som Sønnen vil åpenbare det for."

Er ikke spørsmål om den "rette" relasjon fra vår side her for "å kjenne Faderen", men "den som Sønnen vil åpenbare det for".... heller ikke om å "bli Hans Sønn lik", tror nok sistnevnte ikke er noe som vil gå i oppfyllelese i denne tidsalders husholdning, kanskje i neste.
Anonym
#5. Postet 07.09.2019 av Anonym
heller ikke om å "bli Hans Sønn lik",
Pensjon, du tror ikke på at vi kan bli lik Sønnen. Det er vel å benekte Guds kraft, er det ikke? Du har jo også tidligere antydet at man ikke kan bli fri fra gamle mannen og synden. Altså, du benekter Guds kraft i oss. Akkurat som profetert av Paulus i hans andre brev til Timoteus.
Anonym
#6. Postet 07.09.2019 av Anonym
Pensjon, du tror ikke på at vi kan bli lik Sønnen..
Jo, jeg tror vi en gang vil bli lik Kristus, som jeg skrev i kommentaren min, men ikke i denne tidshusholdning. "Å bli lik Kristus" betyr for meg svært mye, bl.a. å gjøre store undere, jeg er ikke i stand til det nå i alle fall, men en gang skal vi visst kunne flytte fjell.
Anonym
#7. Postet 07.09.2019 av Anonym
Jo, jeg tror vi en gang vil bli lik Kristus, som jeg skrev i kommentaren min, men ikke i denne tidsgusholdning. "Å bli lik Kristus" betyr for meg svært mye, bl.a. å gjøre store undere, jeg er ikke i stand til det nå i alle fall, men en gang skal vi visst kunne flytte fjell.
Du benekter jo Guds kraft i oss i dette liv føre Jesus kommer på himmelen. For du har trolig da ikke erfart det og tatt imot en lære som sier at dette skal skje i tusenårsriket, slik at du da ikke trenger engang prøve å omvende deg. Den kraften som Faderen ga til Sin Sønn, som Han igjen gir til oss, er Ånden. Den gjør om karakterer. Den viser oss hvor syndige vi er. Den gir oss anger og omvendelse. Den gjør slik at vi blir født på nytt og vender om fra å følge kjøttet. Den gir oss kraft til å motstå fristelser. Jesus kom som menneske i korrupt kjøtt, og fikk denne kraften da Han ble døpt. Han viste for oss alle at det er mulig å avstå fra synd med guddommelig kraft. Det er Kristus i oss som hjelper oss med dette. Vi klarer ikke noen ting selv. Han vet nøyaktig hva vi går igjennom ved fristelser, for Han opplevde dette selv. Han gir oss trøst, styrke, håp, fred, og vil hjelpe oss med å vende om fra den avskyelige synden som førte Han opp på korset.

"Jeg makter ALT i Kristus, Han som styrker meg."
Anonym
#8. Postet 07.09.2019 av Anonym
Du benekter jo Guds kraft i oss i dette liv føre Jesus kommer på himmelen.
Dette er dine ord, ikke mine.

Uten Guds kraft kunne jeg UMULIG vært frelst: "Av nåde, ER dere frelst, ved TRO" (Ef. 2, 8). Det er altså ikke noe vi en gang skal bli, vi ER det...dette er den stilling vi har overfor Gud ved de gjerninger han gjorde for oss gjennom Kristus og korset...."Det er en Guds GAVE", både troen og frelsen, og den mottok mens vi ennå var syndere.

"For det er vi som er de omskårne, vi som tjener Gud i hans ÅND og ROSER OSS I KRISTUS, og som IKKE SETTER VÅR LIT TIL KJØD."

"Vårt kjød er skrøpelig", sa Jesus, ja han sa til og med "det ganger ikke noe". Paulus kalte det et "fornedringslegeme", i Hebreerbrevet står det " den synd som henger så FAST i oss." Alt dette sier Paulus trass i at han også sier at "syndelegemet ble TILINTETGJORT" på korset, det er altså en guddommlig handlig gjennom Jesus død og blod som vi ikke kan forstå selv.
MEN fortsatt lever jeg fysisk i mitt syndelegeme, det er født i synd av min mor, står det i GT, men på korset er det "korsfestet, dødet, begravet og tilintetgjort." Der ble vi del i Kristi kropp, hvor han er hodet, derfor ble vi også "OPPVAKT MED HAM OG SATT MED HAM I HIMMELEN; I KRISTUS JESUS." (Ef. 2, 6)
Dette er den STILLING vi har overfor Gud, han ser oss bare I KRISTUS og de gjerninger som ble gjort for oss på korset.
Når vårt syndelegeme, som vi fortsatt lever i, er TILINTETGJORT på korset, kan heller ikke den synd dette begår, ta fra oss frelsen og være LEGITIM grunn til det. Da ville vi jo benekte at gjennom Kristi kors, død og blod er syndelegeme tilintetgjort! DET tør i alle fall ikke jeg!
Evangeliet er en Guds kraft til frelse for hver den som tror.
"Og feiler vi, er han trofast."
Anonym
#9. Postet 07.09.2019 av Anonym
Dette er dine ord, ikke mine.
Dine ord fra tidligere meldinger her inne, sier at vi ikke får loven skrevet på hjertet i dette liv, altså føre Jesus Kristus kommer på himmelen. Men, at dette skjer ved tusenårsriket. Her også benekter du Guds kraft i dette liv. Ett enkelt Bibelvers avslører denne vranglære som du beskytter og har ingen planer om å forlate. Se her :

"Hør på Meg, dere som kjenner rettferdighet, du folk som har Min lov i deres hjerte: Frykt ikke for menneskers hån, vær ikke redde for deres spott" Jesaja 51:7

I tusenårsriket vil det ikke finnes hån eller spott. Det vil heller ikke være noe å frykte der. Det er du fullstendig klar over selv. Så her prater Herren om folk på denne jorden føre Han kommer på himmelen. Hvis du lever i den troen på at du ikke har mulighet til å bli lik Jesus. Så vil du heller ikke følge i Hans fotspor. Du vil aldri omvende deg fra dine synder. Det blir det samme som å si at vi ikke får gjort noe med våre synder. At vi må fortsette å feile helt frem til Han kommer. Og hvem er det som liker at vi tråkker på Guds bud, og ikke tror på den kraften som kan befri oss fra synden?? Den samme falne engelen som har gitt deg denne læren.
Anonym
#10. Postet 07.09.2019 av Anonym
Om oss troende hedninger står det i Rom. 2, 14:

"For når hedninger som IKKE HAR LOVEN, AV NATUREN GJØR DET LOVEN BYDER, da er de I SEG SELV en lov. De viser at DEN GJERNING loven krever, er skrevet i deres hjerter. Om det vitner OGSÅ deres SAMVITTIGHET og DERES TANKER, som innbyrdes anklager dem eller OGSÅ FORSVARER DEM, på den dag da Gud skal dømme det skjulte hos menneskene, etter mitt (Paulus) evangelium, ved Jesus Kristus."

Som vi ser her er det altså ikke loven som er skrevet i hjertene til oss troende hedninger (som jeg tror det må være skrevet om), men "den GJERNING loven byder". Etter mitt syn kan man bare få dette gjennom Den Hellige Ånd "da dere kom til TROEN" (Ef. 1, 13, les det!)...vi har da fått en NY natur, derfor tror jeg at "AV NATUREN" i Rom. 2, 14 må bety det. Noen mener at det er av den naturen vi er født med av vår kjødelige mor, men det har jeg vanskelig for å tro.

"...AV NATUREN GJØR DET (DEN GJERNING) LOVEN BYDER" tror jeg vi får ved TROEN, da er det altså ikke etter KJØDET, slik det ble for jødene etter budene på steintavlene som de måtte SE og HØRE og likevel ikke klarte å holde...mens vi hedninger har fått DEN GJERING loven krever, skrevet i våre hjerter."

Og GJØR av naturen det loven byder, som det står her, og som vi da MÅ tro er rett, så er nettopp DET "TROENS LYDIGHET" slik jeg ser det. Både troen og frelsen er en GAVE FRA GUD (Ef. 2, 8).
Altså er vi IKKE UNDER LOVEN(S TRELLDOM), men UNDER NÅDEN.

Det er altså ikke noe KRAV om å GJØRE etter budene mer, for hedninger "GJØR DEN GJERNING LOVEN BYDER...det vitner deres SAMVITTIGHET om..." det kan etter mitt syn ikke være mulig på annet vis enn at det skjer gjennom TROEN og troens lydighet, altså at troen fører til lydighet uten å kreve det.

"For hva skal vi da si? JO, at HEDNINGENE, som IKKE JAGET etter rettferdighet, de HAR FUNNET RETTFERDIGHET, men det er rettferdighet VED TRO." (Rom. 9, 30).

At loven en gang vil bli skrevet i jødenes hjerter er jeg overbevist om etter profetiene, men ennå har ikke det skjedd, det vil etter mitt syn skje i 1000-årsriket. Og da skal ingen trenge å bli opplært i loven, verken stor eller liten, det kan etter mitt syn ikke bety annet enn at det har fått LOVEN skrevet i sine hjerter.
Bamse22 sier: Treffes i Oslo på dagen i morra? Jeg spanderer :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16