Agenda 3:16
KristenDate
KristenDate sier: Har du en iPhone eller Android telefon? Da kan du laste ned KristenDate sin mobilapp helt gratis :)
Skriv i megafonen

Forum >> Religion og tro >> Debatt

Åpne profilen til Exodus79

Vanndåp

Det er kun et vers i Skriftene som forteller oss at vi skal bli døpt i navnet, Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Matteus 28:19

Det er flere vers som forteller at vi skal bli døpt i Jesus Kristus sitt navn. Apostlenes Gjerninger 2:38, 8:16, 10:48, 19:5 og 22:16

Dette gjorde meg nysgjerrig. Som Gud sier "Test alle ting" så gjorde jeg det og fant ut at den tidlig kirken brukte kun navnet på Kristus, slik vi ser i Apostlenes Gjerninger, men Den Romerske Katolske Kirke byttet på dette i det andre århundre. De satte inn Faderen og Den Hellige Ånd i Matteus 28:19

Jeg antar at dyret byttet på det, for å støtte oppe under dems treenighets lære ?

Sjekk selv her  https://www.linkedin.com/pulse/water-baptism-study-britannica-encyclopedia-11th-edition-mercier

Men, tror ikke dette har noe å si for alle som har blitt døpt  i navnet  Faderen, Sønnen og DHÅ,  for de visste ikke om dette. Og Gud er større enn menns ord. 

Hva tenker dere ?
Anonym
Jeg foreslår at du leser tråden "Den treenige Gud - en eneste Gud i tre personer ", som er her på forum.

Mitt håp er at du en dag skal komme bort fra den døde bokstavlære og komme til erkjennelse av treenigheten.
Åpne profilen til gunnarr
Det er kun et vers i Skriftene som forteller oss at vi skal bli døpt i navnet, Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Matteus 28:19

Det er flere vers som forteller at vi skal bli døpt i Jesus Kristus sitt navn. Apostlenes Gjerninger 2:38, 8:16, 10:48, 19:5 og 22:16

Dette gjorde meg nysgjerrig. Som Gud sier "Test alle ting" så gjorde jeg det og fant ut at den tidlig kirken brukte kun navnet på Kristus, slik vi ser i Apostlenes Gjerninger, men Den Romerske Katolske Kirke byttet på dette i det andre århundre. De satte inn Faderen og Den Hellige Ånd i Matteus 28:19

Det stemmer ikke, hva med Mark 1:8, Matt 3:11, Lukas 3:16, Joh 1:33, Apg 1:5 og 11:16? Og Matteus 28:19 har ikke blitt forandret, "Faderen og Den Hellige Ånd" finnes i alle de eldste manuskriptene.
Anonym
Faderen, sønnen og DHÅ opererer sammen i perfekt samspill, harmoni og kjærlighet gjennom mange av bibelens bøker.
En familie på tre skal bli til en familie på mange mange hellige i all evighet.

Det stemmer ikke, hva med Mark 1:8, Matt 3:11, Lukas 3:16, Joh 1:33, Apg 1:5 og 11:16? Og Matteus 28:19 har ikke blitt forandret, "Faderen og Den Hellige Ånd" finnes i alle de eldste manuskriptene.

Hadde du trykket på linken og lest, så ser du selv at den Romerske katolske kirke innrømmer selv å ha forandret på Matteus 28:19. Det er 9 eller fler encyklopedier som bekrefter dette....
Faderen, sønnen og DHÅ opererer sammen i perfekt samspill, harmoni og kjærlighet gjennom mange av bibelens bøker.
En familie på tre skal bli til en familie på mange mange hellige i all evighet.

Helt enig med deg   Har aldri nektet for at det er en Far, en Sønn og dems Ånd. 

Men folk burde vel døpe seg i Jesus Kristus navn. Og ikke ved verset som dyret har gjort om. Men, som nevnt tidligere, så lenge folk har døpt seg ved treenigheten, og ikke visste om dette, så spiller det vel ingen rolle. Er bare det at dyret ( pavekirken) har gjort om på Matt 28:19, satt inn Faderen og Den Hellige Ånd, der det kun skulle stå " I Jesus Kristus navn " 
Åpne profilen til BygdeKar

Helt enig med deg   Har aldri nektet for at det er en Far, en Sønn og dems Ånd. 
Men folk burde vel døpe seg i Jesus Kristus navn. Og ikke ved verset som dyret har gjort om ?

kven har sagt at det er djevelen satan  som har gjort om verset ?...     

Sa ikkje Jesus i følge flere skrifter  at man skal døpes i Faderens Sønnen og Den Helige Ånds namn ?  
kven har sagt at det er djevelen satan  som har gjort om verset ?...     

Sa ikkje Jesus i følge flere skrifter  at man skal døpes i Faderens Sønnen og Den Helige Ånds namn ?  

Nei, tror det er kun Matteus det er blitt satt inn dåp ved treenigheten.....

Mange encyklopedier sier dette at det har vært en forandring :

BRITANNICA ENCYCLOPEDIA
Vol 3, Pg 83 "Everywhere in the oldest sources it states that baptism took place in the name of Jesus Christ."

CANNEY ENCYCLOPEDIA OF RELIGION
Pg 53, "The early church always baptized in the name of the Lord Jesus until development of Trinity doctrine in the 2nd century."

HASTINGS ENCYCLOPEDIA OF RELIGION 

Vol 2, Pg 377 "Christian baptism was administered using the words “In the name of Jesus”. 

Vol 2, Pg 378 "The use of a Trinitarian formula of any sort was not suggested in early Church history."

Vol 2, Pg 389 "Baptism was always in the name of Lord Jesus until the time of Justin Martyr when Triune formula was used. "

INTERPRETERS DICTIONARY OF THE BIBLE (1962)
I, 351 "The evidence … suggests that baptism in early Christianity was administered, not in the threefold name, nut ‘in the name of the Lord Jesus" 

Finner flere her  https://www.linkedin.com/pulse/water-baptism-study-britannica-encyclopedia-11th-edition-mercier