Agenda 3:16
God Gutten
God Gutten sier: God helg
Skriv i megafonen

Forum >> Religion og tro >> Debatt

Anonym

Tilgitt og tilgi

Når vi elsker Gud, har vi kriterier og overbevisninger, men det bør ikke brukes som en måte å bli kvitt folk (spesielt kristne) i våre liv som har skuffet, fornærmet eller såret oss. I stedet burde vi tilgi og elske dem som om vi aldri har blitt såret før.
Videre bør våre erfaringer med ødelagte forhold ikke holde oss fra å elske igjen - som om vi aldri har blitt såret før.
Guds velsignelser, til Hans ære.
God påske!
Viser side 1 av 4 sider, 10 kommentarer per side
Første |   << Forrige  Neste >>  |  Siste
Åpne profilen til Exodus79
"Hvis dine brødre/søstre feiler, skal du tilgi dem. Når de kommer til deg med bekjennelse, bør du ikke si, jeg tror ikke de er ydmyke nok. Jeg tror ikke de føler deres tilståelse. Hvilken rett har du til å dømme dem, som om du kunne lese hjertet? Guds ord sier: "Hvis han angrer, tilgi han. Og hvis han sårer deg syv ganger om dagen, og syv ganger om dagen, kommer  til deg og sier: Jeg angrer. Da skal du tilgi ham." Lukas 17: 3-4. "Og ikke bare syv ganger, men sytti ganger syv" - like ofte som Gud tilgir deg."
Christ object lessons s. 249, Ellen White.
Anonym

men hva hvis vedkommende ikke angrer sin urett/ondskap da?
Anonym
Tilgi vedkommende. Hvis vedkommende ikke angrer, så tror jeg da han ikke kjenner Jesus. Da er det en mulighet å introdusere vedkommende for Han. Tar vedkommende i mot Jesus, så vil  Den Hellige Ånd bl.a. hjelpe personen til å føle anger, slik at personen vil vende om fra synd. 
Anonym

Erkebiskop Tutu sa for noen år siden at det norske folk bør tilgi Anders Breivik.. ganske overfladisk sagt med tanke på at han ikke viser anger for sine handlinger.  Det finnes mange skjebner og tragedier mennesker kan bli utsatt for av mennesker som gjør ondt med vitende og vilje uten at de angrer hva de påfører andre. 

Jeg tror ikke Gud forventer at vi mennesker som har blitt lidene av andres ondskap ubetinget skal tilgi hvis vedkomende ikke angrer.

eller hva mener Jesus da han sier "hvis han angrer" tilgi han... ?
Åpne profilen til Herr Tangen
 Erkebiskop Tutu sa for noen år siden at det norske folk bør tilgi Anders Breivik.. ganske overfladisk sagt med tanke på at han ikke viser anger for sine handlinger. 

I og med at vi som regel ikke kjenner et menneskes tanker, bakgrunn, opplevelser osv. osv. 100% i detalj men at det er noe som bare er Gud forunt bør vi alltid være varsomme med å dømme. Det er klart at noe har skjedd med Breivik som ikke er bra. Det er mulig det bare er et rykte og jeg tar forbehold om det, men jeg har hørt at han ble misbrukt av sin mor som barn. I så fall kan det være nok til å ødelegge et menneskes sinn for resten av livet. 

Sjøl har jeg ved noen anledninger i livet brukt lang tid på å tilgi og vet av erfaring at det ikke er bra for en selv heller. 
Anonym
???????????????
Skal vi forsøke å leve etter Guds ord, eller etter våre følelser ?
Tilgivelse er et valg, akkurat som omvendelse er et valg. Følelsene følger på senere og da ser du at tilgivelsen i høyeste grad er i egen interesse. 
Jeg sier ikke det alltid er enkelt, og, ja, det kan hende Gud må bruke tid på oss på dette, MEN bibelen er veldig klar på dette med tilgivelse. Tilgir ikke vi andre mennesker vil heller ikke han tilgi oss. 

Erkebiskop Tutu sa for noen år siden at det norske folk bør tilgi Anders Breivik.. ganske overfladisk sagt med tanke på at han ikke viser anger for sine handlinger.  Det finnes mange skjebner og tragedier mennesker kan bli utsatt for av mennesker som gjør ondt med vitende og vilje uten at de angrer hva de påfører andre. 

Jeg tror ikke Gud forventer at vi mennesker som har blitt lidene av andres ondskap ubetinget skal tilgi hvis vedkomende ikke angrer.

eller hva mener Jesus da han sier "hvis han angrer" tilgi han... ?

Tror Jesus vil at vi skal tilgi uansett hva som har skjedd. Slik vinner kjærligheten over ondskapen. Ikke la hatet ta kontroll. Som Tangen var innpå, så hjelper man seg selv også ved å tilgi. 
Anonym

det er noe overfladisk her.. så dere forventer altså at de som mistet familiemedlemmer 22 juli, enkelt og greit skal tilgi en massemorder som ikke angrer sine handlinger her??? 

og hvorfor hopper dere bukk over Jesus egne ord : HVIS HAN ANGRER, så tilgi han.. 
Neida, jeg hopper ikke bukk. Bare tenker på at Jesus spurte og ba Faderen tilgi disse soldatene som hadde spikret Han opp på et kors, og som ikke angret, men hånet Han. Det må være grusomt å oppleve noe slikt som de pårørende opplevde, da Anders gjorde dette. Håper ingen tror det er enkelt å greit å måtte oppleve slikt, og dette med tilgivelse i etterkant. Anders vil få sin straff hvis han ikke tar imot Frelseren.
Viser side 1 av 4 sider, 10 kommentarer per side
Første |   << Forrige  Neste >>  |  Siste