Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 20.01.2019 av Anonym.
Hvis våre gjerninger blir forutsetning for å bli frelst
Hvis vi legger våre gjerninger til Jesu gjerninger som han gjorde på korset for å frelse oss, så nullstiller og kansellerer vi Guds nåde og blir ikke frelst.

Å være frelst betyr IKKE NOE ANNET enn å stole 100% på at Kristus selv har gjort ALT som skal til for å frelse oss! Gjør vi det, ER vi frelst!

Blander vi loven inn for å bli frelst, nullstiller vi Guds nåde.

"Av nåde ER dere frelst, ved TRO." Ef. 2, 8...."For vi er HANS (ikke vårt eget) verk", vers 10.

"Derfor blir intet kjød rettferdiggjort for ham ved lovgjerninger....men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitnet om, blitt åpenbart UTEN loven, det er Guds rettferdighet ved TRO (og KUN det!) på Jesus Kristus, til alle og over alle som tror." (Rom. 3, 20-22).

Jesus var under loven og la ut loven, han utdypet loven (i Bergprekenen) så de skulle forstå at den var umulig å holde, bare han kunne det. Men ved hans død på korset ble loven AVSKAFFET (Ef. 2, 15), TATT BORT OG NAGLET TIL ET KORS (Kol.2, 14).

Loven åpenbarer hva synd er, men den kan aldri "betale" vår synd. Derfor sier Paulus at "vi er ikke under loven, men under nåden."

Lovens rettferdighet oppfylte bare Kristus. Men når den er oppfylt av ham, er den også oppfylt for den som tror på ham: "for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt I OSS." (Rom. 8, 4). I vers 1 står det: "Så er det ingen fordømming for den som er I KRISTUS". Å være I KRISTUS betyr at vi er I HANS KROPP, lemmer på hans kropp (som er menigheten). Dette er et åndelig legeme født av Gud, og ikke vårt kjødelige legeme. Det er forstatt ikke født av Gud, men et syndig, kjødelig legeme....men det er korsfestet og begravet med Jesus på korset, den synd vårt kjød nå begår er ikke legitim grunn til å ta fra oss frelsen. Det NYE legemet født av Gud vil vi skal vokse I NÅDEN, synden har ikke noe med nåden å gjøre, synden er "kjøpt og betalt" en gang for alltid av Kristus.

Vil vi ha både lov og nåde, nullstiller vi nåden og de gjerninger Jesus gjorde for oss på korset...da er vi ikke frelst.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 21.01.2019 av Anonym

Vi sier: "Bare be en bønn og det er gjort." Han sier til alle: "Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg." (Lukas 9:23)
Anonym
#2. Postet 21.01.2019 av Anonym
Til coffee:

Luk. 9, 23: "Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og
følge meg."

Dette sa Jesus til jødene som da var under loven, og han selv var under loven. Lovens trelldom ble ikke tatt bort fra de jødene som trodde ham før ved korset (Ef. 2, 15 og Kol. 2, 14).

"...og hver dag ta sitt kors opp og følge meg". Her er det bl.a. henvist til kap. 14, 27, hvor det står: "Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel." I verset foran står det: "Om noen kommer til meg og ikke hater sin far og sin mor og sin hustru og sine barn og brødre og søstre, ja, også sitt eget liv, da kan han ikke være min disippel."

Men Paulus, som fikk i forvalteransvar å FULLFØRE Guds ord (Kol. 1, 25), formaner oss jo til å være vennlig mot alle, være ydmyke og tåle hverandre m.m.

Jeg forstår Paulus slik at det var Jesus som bar sitt kors for meg...det er nok...jeg skal ikke bære det for å bli frelst.

Jeg tror vi må være varsomme med å ta alt Jesus sa til jødene under loven som noe som er gyldig etter hans død, hvor Paulus nettopp sier vi ikke er under loven. Gjør vi det, blander vi etter mitt syn lov og nåde, noe som er i strid med Paulus sine ord...når det gjelder å bli frelst!

Ellers vil jeg bare føye til at den som stoler 100 % på at Jesus har gjort alt som gjøres skal for at vi skal bli frelst, nettopp fornekter seg selv. Vi ble jo korsfestet med ham, sier Paulus, så kankje det er "å bære sitt kors selv", å tro det? Vi anser det kjødelige legemet vi lever i som dødt og korsfestet og setter ikke noe lit til det, eller ikke til at det av seg selv kan vandre verdig her på jord, men all vår til det NYE legemet som er født av Gud slik at vi er I KRISTUS, i hans åndelige legeme. I det legemet er han, og ikke vi, hodet, sier Paulus. For den som ER frelst, er dette en vedvarende "hver dag" stilling vi har hos Gud, så sant vi ikke faller fra i troen og fornekter både Gud og Kristus. I tillegg så vil vi jo sannsynligvis få trengsler for vår tro, og må lide for den. Så kanksje Luk. 9, 23 også kan forståes slik?

Men først og fremst tror jeg Luk. 9, 23 må forståes som en del av loven.

Men å hate sin hustru, sine barn m.fl., det er nok ikke meningen.

Ellers forstår jeg ikke hva du legger i din første setning "Bare be en bønn og det er gjort." Slik du skriver det har jeg aldri lest det i min Bibel.
Anonym
#3. Postet 21.01.2019 av Anonym
hva står det i rom kapt 10, vers 9 - 11?
Anonym
#4. Postet 21.01.2019 av Anonym
Til coffee:

Luk. 9, 23: "Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og
følge meg."

Dette sa Jesus til jødene som da var under loven, og han selv var under loven. Lovens trelldom ble ikke tatt bort fra de jødene som trodde ham før ved korset (Ef. 2, 15 og Kol. 2, 14).

"...og hver dag ta sitt kors opp og følge meg". Her er det bl.a. henvist til kap. 14, 27, hvor det står: "Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel." I verset foran står det: "Om noen kommer til meg og ikke hater sin far og sin mor og sin hustru og sine barn og brødre og søstre, ja, også sitt eget liv, da kan han ikke være min disippel."

Men Paulus, som fikk i forvalteransvar å FULLFØRE Guds ord (Kol. 1, 25), formaner oss jo til å være vennlig mot alle, være ydmyke og tåle hverandre m.m.

Jeg forstår Paulus slik at det var Jesus som bar sitt kors for meg...det er nok...jeg skal ikke bære det for å bli frelst.

Jeg tror vi må være varsomme med å ta alt Jesus sa til jødene under loven som noe som er gyldig etter hans død, hvor Paulus nettopp sier vi ikke er under loven. Gjør vi det, blander vi etter mitt syn lov og nåde, noe som er i strid med Paulus sine ord...når det gjelder å bli frelst!

Ellers vil jeg bare føye til at den som stoler 100 % på at Jesus har gjort alt som gjøres skal for at vi skal bli frelst, nettopp fornekter seg selv. Vi ble jo korsfestet med ham, sier Paulus, så kankje det er "å bære sitt kors selv", å tro det? Vi anser det kjødelige legemet vi lever i som dødt og korsfestet og setter ikke noe lit til det, eller ikke til at det av seg selv kan vandre verdig her på jord, men all vår til det NYE legemet som er født av Gud slik at vi er I KRISTUS, i hans åndelige legeme. I det legemet er han, og ikke vi, hodet, sier Paulus. For den som ER frelst, er dette en vedvarende "hver dag" stilling vi har hos Gud, så sant vi ikke faller fra i troen og fornekter både Gud og Kristus. I tillegg så vil vi jo sannsynligvis få trengsler for vår tro, og må lide for den. Så kanksje Luk. 9, 23 også kan forståes slik?

Men først og fremst tror jeg Luk. 9, 23 må forståes som en del av loven.

Men å hate sin hustru, sine barn m.fl., det er nok ikke meningen.

Ellers forstår jeg ikke hva du legger i din første setning "Bare be en bønn og det er gjort." Slik du skriver det har jeg aldri lest det i min Bibel.
Jeg gjentar:

"Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter Meg, er Meg ikke verd. Den som finner sitt liv, skal miste det, og den som mister sitt liv for Min skyld, skal finne det!" (Matteus 10:38-39)
Anonym
#5. Postet 21.01.2019 av Anonym
Til bugfen:

Rom. 10, 9-11...vers 10: "Med hjertet TROR en til rettferdighet..." Her er det altså ikke snakk om gjerninger som fører til rettferdighet, men KUN troen. Så var det poenget ditt, så er jeg helt enig! Flere steder i Bibelen sier det samme, og da må vi stole på at det er rett, hvis ikke kan vi ikke tro på Guds ord. Det er altså ikke snakk om hva vi kan ggjøre for å bli frelst, men hva Kristus alene HAR GJORT for at vi skulle bli frelst.
Anonym
#6. Postet 21.01.2019 av Anonym
Vi blir rettferdiggjort ved tro.
Det står også at "den som holder ut til enden, han skal bli frelst".
De som altså ikke holder ut, blir ikke frelst.
Hva vil det si å ikke holde ut? Jeg tror at det handler ikke bare om å stå imot det de fleste ser på som synd synd og beholde troen.
Å ikke holde ut å måtte gi alt til Jesus Kristus og følge hans vilje i ett og alt? Jeg tror det er det det betyr.
Så kan vi si; jeg vet ikke hva som er Guds vilje for mitt liv. Om du gir ham alt vil han åpenbare det for deg.
Anonym
#7. Postet 21.01.2019 av Anonym
Jeg gjentar:

"Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter Meg, er Meg ikke verd. Den som finner sitt liv, skal miste det, og den som mister sitt liv for Min skyld, skal finne det!" (Matteus 10:38-39)
Vil prøve å forklare dette bibelordet: "Å miste sittt liv for Min skyld"...å miste sitt liv, betyr vel nettopp at den troende har fått sitt syndelegeme, sitt kjødelige liv, korsfestet, dødet og begravet med Kristus...en handling vi ikke vet om, men som er utført av Gud ved Kristus på korset. Dermed skal vi regne oss som døde, sier Paulus. Og regner vi oss som døde, så er vi ikke levende, da har vi jo "mistet mitt liv for Min skyld" slik Jesus her sier. Slik jeg forstå det er det å ha mistet sitt syndelegeme å bære sitt kors, vi gir altså avkall på det gamle menneske i oss, åndelig sett. Vi må fortsatt leve med det...det kan jo også betraktes som å "bære sitt kors", det ligger alltid i strid med vårt "nye menneske i Kristus".

Så fortsetter Jesus her: "..., skal finne det!" Den som er født på nytt har fått et nytt legeme, et åndelig legeme I KRISTUS (vi er lemmer på hans kropp og han er hodet). I Kol. 3, 4 står det: "Når Kristus, VÅRT LIV, åpenbares, skal også dere åpenbares med ham." Vårt NYE liv er Kristus. Den som er gjenfødt har da funnet et nytt liv i Kristus (= "..., skal finne det!")

Om "Kristus, VÅRT LIV" står det i vers 3: "Dere er jo døde (på korset), deres (nye liv) er SKJULT med Kristus i Gud."

Derfor står det også i vers 1 at "vi skal la vårt sinn være vendt mot det som er DER OPPE (i himmelen, hvor Kristus vårt liv, nå er) og ikke mot det som er på jorden".

Og derfor sier Paulus i Ef. 1, 3 at vi har all vår åndelige velsignelse i himmelen I KRISTUS.

Slik er det jeg ser dette bibelordet du siterer. Og jeg tror det er viktig å forklare det vi tror Jesus har ment med dette, i lys av hva Paulus forklarer, han som fullførte Guds ord. Jesus forklarte på langt nær alt for sine apostler da de levde med ham her på jord. Først etter sin død gjorde han det, i tillegg sendte han DHÅ med til bare dem, "talsmannen", slik han hadde lovet dem. Ilddåpen har ingen andre fått.

Men dette ble en del utenfor innleggets tema, men det må jeg ta skylden for selv.
Anonym
#8. Postet 21.01.2019 av Anonym
Vi blir rettferdiggjort ved tro.
Det står også at "den som holder ut til enden, han skal bli frelst".
De som altså ikke holder ut, blir ikke frelst.
Hva vil det si å ikke holde ut? Jeg tror at det handler ikke bare om å stå imot det de fleste ser på som synd synd og beholde troen.
Å ikke holde ut å måtte gi alt til Jesus Kristus og følge hans vilje i ett og alt? Jeg tror det er det det betyr.
Så kan vi si; jeg vet ikke hva som er Guds vilje for mitt liv. Om du gir ham alt vil han åpenbare det for deg.
Til Aron2:

Slik jeg oppfatter deg her mener du at vi er frelst av nåde, "rettferdiggjort ved tro", som du skriver. Samtidig legger du en forutsetning i at "vi må holde ut til enden" og vi må stå imot synd. Er denne forutsetning oppfylt, så blir vi frelst (en gang), hvis jeg forstår deg rett.

Men dette er etter mitt syn i strid med hva Paulus sier: "Av nåde ER dere frelst, ved tro" (Ef. 2, 8) og "oppvakt med ham og SATT (fortid! det har allerede skjedd!) I HIMMELEN MED HAM.", vers 6...dette har "Gud gjort, som er rik på miskunn, (gjort) på grunn av sin store kjærlighet som han elsket oss med.", vers 5.

Dette skriver Paulus til efeserne, de var spill levende og ennå ikke kommet til enden. Og de syndet (det er ikke greit selvsagt, men Paulus tiltalte dem likevel som "hellige"), derfor er halve brevet formaninger (som mange andre brev har mye av).

Ifølge det du skriver blir det da umulig å få frelsesvisshet, slik jeg oppfatter deg, vi får bare "håpe" vi blir frelst en gang, avhengig av om vi "har holdt ut til enden" og stått imot synd. Slik jeg ser det er ikke dette evangeliet. Kristus har fordømt synden (Rom. 8, 4) og vi ER frelst ved tro.

Om de troende sier Jesus i sin Far: "Jeg ber for dem som du har gitt meg, for de er dine. Alt mitt er ditt, og ditt er mitt. Og jeg er herliggjort i dem." Joh. 17, 9-10. han sier et annet sted at det Fadere har gitt ham, skal ingen kunne ta fra ham. den som ER frelst, vil alltid bli frelst, selv om vår vandring her på jord ikke er syndfri. Vi må ikke blande sammen vår frelse med vår vandring. Det er ikke vår vandring som frelser oss, men det verk Jesus gjorde på korset for oss. Er det vår vandring her på jord som skal frelse oss endelig, så legger vi egne gjerninger til Jesu gjerninger på korset. Det er ikke evangeliet om frelse av nåde. Da har vi nullstilt nåden og sier at Guds nåde ikke er nok for oss.
Anonym
#9. Postet 21.01.2019 av Anonym
uforgjengelig

For meg ser det ut som du stort sett har tolket meg feil, men, jeg er litt trett i ettermiddag, vi får ta det en annen gang...)..Gud velsigne deg.
Anonym
#10. Postet 21.01.2019 av Anonym
Vi blir rettferdiggjort ved tro.
Det står også at "den som holder ut til enden, han skal bli frelst".

De som altså ikke holder ut, blir ikke frelst.
Hva vil det si å ikke holde ut? Jeg tror at det handler ikke bare om å stå imot det de fleste ser på som synd synd og beholde troen.
Å ikke holde ut å måtte gi alt til Jesus Kristus og følge hans vilje i ett og alt? Jeg tror det er det det betyr.
Så kan vi si; jeg vet ikke hva som er Guds vilje for mitt liv. Om du gir ham alt vil han åpenbare det for deg.
Til Aron2:

Har jeg misforstått deg så beklager jeg det.

Du har rett i at vi er rettferdiggjort av tro.

Du har selvsagt rett i at vi skal stå imot synden også. Poenget mitt er at det klarer ikke vårt kjødelige syndellegeme. Paulus sier "det er Guds nåde som opptukter oss til å fornekte ugudelighet og de verdslige lyster, til å leve sedelig og rettferdig og gudfryktig i den verden som nå er...." Tit. 2, 11 ff. Da er mitt poeng at dette klarer vi ikke av oss selv, det er Guds nåde som "virker og vil i oss til hans gode behag (Fil. 2, 13).
Men noen mener de klarer dette selv, det er et bedrag. Klarer vi noe av oss selv, da vil vi ha lønn for strevet, ikke nåde. Men Gud har gjort det slik at vi skal slippe å streve og få mismot, men vi skal få fred og glede. Det får vi da BARE ved å sette all vår lit til at Gud har ordnet også med vår vandring her på jord, ikke bare med vår frelse. Men vi må sette all vår lit til dette og opplyse om det, for det er jo dette som står i Guds ord. Noen hevder vi skal være lydige mot loven, at det er Guds vilje. Men er det Guds vilje, så må i tilfelle Guds vilje være AVSKAFFET (Ef.2,25) og NAGLET TIL ET KORS (Kol. 2, 14).

Paulus taler om "TROENS lydighet"...ikke lovens (gjerningenes lydighet).

Ja, jeg håper jeg har har misforstått deg.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16