Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 18.01.2019 av Anonym.
Død eller levende frelse har ikke noe å gjøre med hvor ofte man synder.
For Gud er alt hvitt eller svart, for ham finnes det ikke noen gråtoner. Han sier ikke: "Vel, dersom du er frelst så kommer du ikke til å synde." Alle synder hver dag, i tanker, ord eller gjerninger. Vi vet en gang ikke om all vår synd, David ber i en salme om at Gud også må tilgi hans ubevisste synd.

Lovens krav er svært, svært høy, og vi vet at ikke noe menneske i sitt kjød kan holde den, det kunne bare Jesus. Så i Guds øyne er vi enten DØDE I SYND, eller LEVENDE I KRISTUS. For Gud er det bare det rene eller det urene, noen mellomting finnes ikke for Gud.

Dette har IKKE NOE med hvor mye vi synder å gjøre. Vårt kjød, vårt legeme er synd, det vil det fortsette å være til det ender opp i graven.

Paulus taler derfor i Rom. 7, 14 ff at vi er solgt til treller under synden: "Jeg skjønner ikke det jeg gjør. For det jeg vil, det gjør jeg ikke. men det jeg hater, det gjør jeg", selv om han kjenner Guds lov i sitt indre hjerte. Paulus kaller vårt legeme "dødens legeme", "syndelegemet", "fornedringslegemet", "det gamle mennesket."

I 1. Kor. 15, 50 sier han at dette legemet ikke kan arve Guds rike: "Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike".
I Rom. 7, 24 spør han: "Hvem kan redde meg fra dette dødens legeme?" Svaret gir han straks etterpå: "Jesus Kristus."
Det eneste kravet for å bli reddet fra dette dødens legeme er KUN å tro på Jesus Kristis og ham korsfestet. Det er KUN ham ALENE som kan redde oss fra vårt syndelegeme.

For den som tror på Kristus forklarer Paulus oss hvordan han har reddet oss fra dette legemet. Jo, Jesus tok oss med på korset, han hang der ikke alene, vi er "korsfestet, døde og begravet med ham",sier Paulus, og legger til at vårt syndelegeme er tilintetgjort. Dermed er det ikke for Guds øyne eller hans ansikt mer. Dette kan vi ikke forstå hvordan det har foregått, men vi TROR det når det står i Guds ord. Gud har dødet vårt syndelegeme, selv om vi fortsatt i aller høyeste grad er i det, men det er ikke for Guds øyne mer. Så la oss holde våre tanker og øyne vekk i fra det som har med synd å gjøre, det er ikke for Guds øyne mer, Gud har ordent opp i det en gang for alltid gjennom sin Sønn på korset.

Gud ordnet det slik at den som tror dette som skjedde på korset, i samme stund blir FØDT PÅ NYTT inn i et nytt legeme, ikke vårt kjødelige legeme, men i et åndelig legeme, det er Jesu kropp, hvor vi alle er lemmer på hans kropp, og han er hodet. Dette vårt åndelige legeme er nå i himmelen (Ef. 2, 6 og Kol. 3, 1 ff).

I motsetning til vårt gamle legeme, vårt syndelegeme, som ikke er annet enn synd, kan vårt NYE legeme IKKE synde. Vårt gamle legeme kan IKKE hold Guds lov, vårt NYE legeme kan ikke annet enn å holde Guds lov. Derfor har ikke dette legemet noe med synd å gjøre, det er hellig og rent, "hvitt som ull", og ikke svart. Det svarte har Gud begravet, for ham eksisterer det bare hvitt eller svart, og det svarte, mørkret, kommer ikke inn i Guds rike.

Det enseste som betyr noe for Gud er om vi er DØDE I SYND, eller om vi er LEVENDE I KRISTUS. Dette har IKKE NOE med synd å gjøre, men med TROEN på hva Kristus alene gjorde.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 18.01.2019 av Anonym
FORTSETTELSE:

Den som ikke tror på evangeliet, er DØD og kan ikke være Gud til behag (Rom. 8,7). Den som er I KRISTUS er født PÅ NYTT i hans legeme, det kan ikke annet enn "å være etter Ånden" og "de attrår det som hører Ånden til.", Rom. 8, 5, "Så er det INGEN FORDØMMING for den som er I KRISTUS (i hans åndelige legeme)", vers 1.

"For kjødets (syndelegemets) attrå, er DØD, men Åndens (vårt nye åndelige legeme i Kristus) er LIV OG FRED", v. 6.

Det nye åndelige legeme I Kristus kan vi ikke se, vi kjenner heller ikke dets liv, Paulus sier det er "SKJULT med Kristus i Gud." Kol. 3, 3, og at det ennå ikke er åpenbart, vers 4, men en gang vil det bli åpenbart.

Vi kjenner altså ennå ikke til vårt nye legeme i Kristus, vårt liv, fullt ut, det er i himmelen, skjult med Kristus i Gud.

"Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike", "loven ser syndens kraft."

For Gud er alt hvitt eller svart: "Dere blir ENTEN tjener under synden (i dødens legeme) til død, ELLER under lydigheten (legemet i Kristus KAN IKKE annet enn lyde) til rettferdighet.", Rom. 6, 16.

"Den som gjør synd, er av djevelen" 1. Joh. 3, 8. Dette er den som ennå bare er i sitt syndelegeme.
"Hver den som er født av Gud gjør ikke synd." vers 9. Dette er Jesu åndelige legeme som vi er født inn i, da er vårt syndelegeme ikke for Guds øyne mer, det er tilintetgjort på korset.

Kristus er legemets hode, og han vil at vi skal vandre verdig det kall vi er kalt til, å tro at KUN Kristus, og ikke vi selv, kan frelse oss fra vårt syndelegeme. "Vi er hans verk (og ikke vårt eget)", Ef. 2, 10, skapt etter de gode gjereninger Kristus gjorde for oss på korset.

Men vår vandring her på jord har IKKE NOE med vår frelse å gjøre, heller ikke noe med vår synd å gjøre. Vi har fått Den Hellige Ånd for å¨vokse i nåden, ikke for å se vår synd, for den ser ikke Gud en gang heller nå. Men nåden fører til at vi tjener rettferdigheten, selv om det gamle mennesket i oss fortsatte får sine seirer, men disse seirene er ikke for Guds øyne mer. For ham handler det ikke om synd mer, men om vokster i nåden. Bare Gud gir vokster, her hjelper ingen moralpreiker og moralske pekefingrer, kun FULL TILLIT til at Kristus har ordnet ALT for oss på korset, av nåde. Det er dette vi skal ha full tillit til, da ser vi hva Gud har gjort for oss, og vår kjærlighet til ham vokser, og av kjærlighet til ham vil vi gjerne være ham til behag. Det har vi fått Den hellige Ånd til å hjelpe oss med, selv om vi fortsatt er i vårt gamle kjød.

ALL MIN ROS ER KRISTUS.

Den som er FØDT PÅ NYTT kan ikke sette seg selv i sentrum, det er KUN Kristus som er vår ære, ikke noe ved oss selv.

For Gud er alt hvitt eller svart. Enten er vi døde i synd, eller levende i Kristus, det kommer ikke an på vår synd.&nbs
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16