Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 22.12.2018 av Anonym.
Den treeninge Gud - en eneste Gud i tre personer.

En eneste Gud i tre personer. Det han er, står for, i tre personer.

Det starter allerede i første setningen i bibelen:

I begynnelsen skapte(entall) Gud (Elohim- flertallsord)himmelen og jorden.

Gud kaller seg for «oss»..

Videre;

1 Mosebok 1, 26: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss!»…altså vi er ikke skapt i englers bilde, men i vårt bilde..!!

1 Mosebok 18, 1-2 «Herren viste seg for Abraham i Mamres eikelund en gang han satt i teltåpningen da dagen var på det varmeste. Han så opp og fikk øye på tre menn som sto forran ham.

Det finnes flere tekster som kan trekkes frem og det finnes mye forskjellig bruk av ordet Jesus, Gud og DHÅ som viser at de er tre personligheter i en Gud. Hvem vil gå for oss…hvem skal vi sende…osv…

Treenigheten som realitet og erfaring ble ikke oppfunnet/vedtatt på et møte som noen liker å fremstille det, selv om ordet treenighet ikke var brukt i starten. Den treenige Gud åpenbarer seg i bibelen fra side 1 og i erfaringene fra apostlenes tid og fremover.

1 Mosebok 2, 24: «Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være en kropp»

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 22.12.2018 av Anonym
forts..

For et vakkert bilde! De skal være ett, slik som Gud fader, Gud Jesus Kristus og Gud DHÅ er ett.

En Gud, det finne bare EN Gud, men han består av tre personligheter. De har ulike roller og de fungerer sammen som en Gud (ett).

Gud fader er ikke Jesus Kristus, Jesus Kristus er ikke DHÅ og DHÅ er ikke Gud Fader. Gud fader har prioritet for det er han som sitter på tronen.

Disse tre har alltid vært, fra evighet til evighet.

Hvorfor er det så viktig å forstå at Gud er tre personer i en:

Gud er en Gud som vil ha en relasjon til oss og hvordan oppnår han det?

Gud vår far i himmelen, Jesus ved siden av oss og DHÅ i oss. Gud er kjærlighet (et forhold mellom tre).

Kjærlighet i relasjon, det er Gud. Gud vil ha en relasjon med oss mennesker slik som de tre alltid har hatt en relasjon i kjærlighet.

Det er viktig at vi kjenner på relasjonsfølelsen. At vi er en del av en familie som skal samles til bryllup..)

Jeg tror de fleste mennesker som er fylt av DHÅ skjønner, og kjenner, at det er slik..)

Gud er ikke teologi, han er erfaring i relasjon.

Personlig tror jeg at ordet "treenighet" (eller noe lignende) ikke er brukt i bibelen av minst to grunner:

- Gud ønsker at vi skal erfare dette i kjærlighet og relasjon.

- Det å skrive om dette som en "lære" kan gi oss feil fokus, fokus skal være på Jesus Kristus.&

compaq
#2. Postet 22.12.2018 av compaq
Matt 12:31-32: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som taler et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som taler mot Den hellige Ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.

Hvis Den Hellige Ånd var en person og den var Gud, ville dette skriftstedet ha betydd at den på en eller annen måte var større enn Sønnen. Dette ville ha vært i strid med treenighetslæren. Det Jesus sa: viser snarere at Faderen som Ånden tilhørte, er større enn Jesus. menneskesønnen.

Joh 14:28: ( Jesus sa ) Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen, for han er større enn meg.
Anonym
#3. Postet 22.12.2018 av Anonym
DHÅ herliggjør Jesu Kristus som igjen herliggjør faderen.
Da Jesus gikk på jorden som et menneske var han avhengig av DHÅ for å kunne gjøre sine kraftgjerninger.
Jesus fikk DHÅ ned fra Gud fader. Å spotte DHÅ er det samme som å ikke tro at Jesus er Guds sønn, hvilket det ikke finnes tilgivelse for. Jesus var ennå ikke tilbake hos sin far i himmelen.
Jeg ser ikke at teksten indikerer at DHÅ var/er større enn Jesus. Begge er tjenere.
Jesus fikk DHÅ fra Gud fader, nå får vi DHÅ fra Jesus.
Når Jesus hadde gjort sin tjeneste på jorden var det han som sendte DHÅ ned til oss...

DHÅ = Den (en person) hellige ånd..)
Anonym
#4. Postet 22.12.2018 av Anonym
Matt 12:31-32: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som taler et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som taler mot Den hellige Ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.

Hvis Den Hellige Ånd var en person og den var Gud, ville dette skriftstedet ha betydd at den på en eller annen måte var større enn Sønnen. Dette ville ha vært i strid med treenighetslæren. Det Jesus sa: viser snarere at Faderen som Ånden tilhørte, er større enn Jesus. menneskesønnen.

Joh 14:28: ( Jesus sa ) Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen, for han er større enn meg.
Den hellige treenighet, er i kristen doktrine en betegnelse på Gud. Den definerer Gud som ett vesen, men tre personer: Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. De fleste kristne kirker bekjenner denne troen, men det finnes enkelte retninger som avviser den. Jehovas Vitner er en av dem.

Tro handler ikke om å forstå alt. Den handler om å tro. Når vi kommer til Himmelen vil vi forstå og se alt klart.
compaq
#5. Postet 22.12.2018 av compaq
Store norske leksikon skriver:

Faderen ( Gud ) Sønnen ( Jesus ) og den hellige ånd. Denne treenighetslæren ble slått fast på kirkemøtet i Nikea i 325.

Bibelen kristendommen har fra begynnelsen av vært en monoteistisk religion og samtidig en tro på Jesus som Guds sønn. Samtidig er kristus fremstilt som et menneske som tror på Gud ( Jehova )og ber til ham. Bibelen inneholder ingen lære om det innbyrdes forholdet mellom de 3 personene i Guddommen.
Anonym
#6. Postet 22.12.2018 av Anonym
"Elohim" betegner kvalitativt flertall på hebraisk, et grammatisk fenomen. Hvis du ønsker skal jeg forklare det nærmere seinere.
compaq
#7. Postet 22.12.2018 av compaq
Jødene begynte å la være å utale navnet ( Jehova ), ut fra en overtroisk frykt for å misbruke det. Når de leste og traff på navnet, uttalte de det derfor alltid Adonai ( Herre ) eller Elohim ( Gud )

Navnet Jehova er et hebraisk verbum og betyr ordrett ( Han setter i verk ) det vil si, i en bestemt hensikt. Da han på en særlig måte gjorde sitt navn kjent for sin profet Moses, gjorde han det i forbindelse med en erklæring om sin hensikt med sitt utvalgte folk, som da var i trelldom i Egypt. Vi ser derfor at hans navn Jehova foruten den rent bokstavelige betydning også viser hans hensikt med skapningene. Mange steder i Bibelen erklærer Jehova at det er hans hensikt at både hans eget utvalgte folk og alle andre folkeslag skla kjenne at han er Jehova. Bare i Esekiels profeti finner vi mer enn seksti ganger denne erklæringen om at det er hans hensikt at alle skal kjenne at han er Jehova. ( 2.Mosbok 6:7 ) Esekiel 6:7, 10,13,14 ) Derfor er opphøyelsen av hans forhånte og baktalte navn en viktig del av hans store formål. At han blir opphøyd, er av større betydning enn at menneskene blir frelst.
Anonym
#8. Postet 22.12.2018 av Anonym
Store norske leksikon skriver: Faderen ( Gud ) Sønnen ( Jesus ) og den hellige ånd. Denne treenighetslæren ble slått fast på kirkemøtet i Nikea i 325.

Bibelen kristendommen har fra begynnelsen av vært en monoteistisk religion og samtidig en tro på Jesus som Guds sønn. Samtidig er kristus fremstilt som et menneske som tror på Gud ( Jehova )og ber til ham. Bibelen inneholder ingen lære om det innbyrdes forholdet mellom de 3 personene i Guddommen.
Jeg vet hva som står i leksikon og det er ikke feil det som står der. Gud er ett vesen, med tre personligheter eller personer. Men, @Compaq, du som er Jehovas Vitne, tror jo ikke på en treenig Gud, så jeg er ikke så overrasket over at du er uenig.
Anonym
#9. Postet 23.12.2018 av Anonym
Det står også at vi, altså mennesker er skapt i Guds bilde. Det betyr at vi ligner Ham og det er jo ikke så rart når vi vet at Guds hensikt med frelsen er å gjøre oss til Sin familie. På den annen side har jeg store problemer med å se noen treenighet i oss, og det synes jeg er inkonsekvent dersom vi er skapt i Hans bilde.
Anonym
#10. Postet 23.12.2018 av Anonym
Det er så mange teologiske forklaringer på treenigheten, og de fleste bærer preg av forsøk på å komme fram til en logisk definisjon av guddommen. Men det guddommelige er ikke alltid så logisk, og jeg tror ikke det går an å tenke seg fram til en riktig konklusjon, det må Den hellige ånd åpenbare for hver enkelt av oss. Kan det være et lite hint at mennesket, skapt i Guds bilde, også er treenig? Vi har vår sjel, setet for kjærlighetens kraft, vi har fysisk kropp med utøvende, skapende kraft, og vi har en ånd som uttrykker tanke- og viljekraft. Hos oss spriker sjel, legeme og ånd i større eller mindre grad. Hos Gud er Faderen, Sønnen og Den hellige ånd i komplett harmoni. Dette selvsagt ikke ment som noen uttømmende forklaring.
annonseRadio 3:16