Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

judimoha
Opprettet 12.12.2018 av judimoha, mann, 27 år, ikke angitt.
Hjelp til tolkning av Paulus´ brev til romerne
Hei, trenger litt hjelp med å finne noen språklige virkemidler og tolke Rom: kap 12: 9-21. Har en oppgave hvor jeg må finne språklige virkemidler men finner jo ingenting, takk på forhånd!

La kjærligheten være oppriktig. Avsky det onde, hold dere til det gode. 10 Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. 11 Vær ikke lunkne, men ivrige. Vær brennende i Ånden, tjen Herren! 12 Vær glade i håpet, tålmodige i motgangen, utholdende i bønnen. 13 Vær med og hjelp de hellige som lider nød, og legg vinn på gjestfrihet. 14 Velsign dem som forfølger dere, velsign, og forbann ikke. 15 Gled dere med de glade og gråt med dem som gråter. 16 Hold sammen i enighet. Gjør dere ikke for høye tanker, men hold dere gjerne til det lave, og vær ikke selvkloke. 17 Gjengjeld ikke ondt med ondt, ha tanke for det som er godt for alle mennesker. 18 Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 19 Ta ikke hevn, mine kjære, men overlat vreden til Gud. For det står skrevet: Hevnen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren. 20 Men: Er din fiende sulten, så gi ham mat, er han tørst, så gi ham drikke. Gjør du det, samler du glødende kull på hans hode. 21 La ikke det onde overvinne deg, men overvinn det onde med det gode!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 12.12.2018 av Anonym
Hva mener du med "språklige virkemidler"?
judimoha
#2. Postet 12.12.2018 av judimoha
Hva mener du med "språklige virkemidler"?
besjelning, gjentakelse, metafor, plussord og minusord, symbol, sammenligning og allusjon.
Anonym
#3. Postet 12.12.2018 av Anonym
Høres veldig teknisk ut.

Lykke til..)
Anonym
#4. Postet 12.12.2018 av Anonym
Hei, trenger litt hjelp med å finne noen språklige virkemidler og tolke Rom: kap 12: 9-21. Har en oppgave hvor jeg må finne språklige virkemidler men finner jo ingenting, takk på forhånd!

La kjærligheten være oppriktig. Avsky det onde, hold dere til det gode. 10 Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. 11 Vær ikke lunkne, men ivrige. Vær brennende i Ånden, tjen Herren! 12 Vær glade i håpet, tålmodige i motgangen, utholdende i bønnen. 13 Vær med og hjelp de hellige som lider nød, og legg vinn på gjestfrihet. 14 Velsign dem som forfølger dere, velsign, og forbann ikke. 15 Gled dere med de glade og gråt med dem som gråter. 16 Hold sammen i enighet. Gjør dere ikke for høye tanker, men hold dere gjerne til det lave, og vær ikke selvkloke. 17 Gjengjeld ikke ondt med ondt, ha tanke for det som er godt for alle mennesker. 18 Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 19 Ta ikke hevn, mine kjære, men overlat vreden til Gud. For det står skrevet: Hevnen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren. 20 Men: Er din fiende sulten, så gi ham mat, er han tørst, så gi ham drikke. Gjør du det, samler du glødende kull på hans hode. 21 La ikke det onde overvinne deg, men overvinn det onde med det gode!
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Leiv Holstad, Generalsekretær i Maritastiftelsen. Han har nylig skrevet bok om Romerbrevet og kan sikkert gi deg gode svar.
compaq
#5. Postet 17.12.2018 av compaq
I Apostlenes gjerninger så vi hvordan Paulus som tidligere var en ivrig forfølger av de jødiske kristne, ble kristi nidkjære apostel for de ikke jødiske nasjoner. Men Romerne begynner vi gjennomgangen av de 14 bøkene i Bibelen som den hellige ånd inspirerte denne tidligere fariseerne, som nå var en trofast tjener for Jehova Gud, til å skrive. Da Paulus skrev Romerbrevet, hadde han fullført to lange misjonsreiser og var godt i gang med den tredje. Han hadde skrevet fem andre inspirerte brev, nemlig 1 og 2. Tessaloniker, Galaterne og 1 og 2. korinter.

Likevel passer det godt at Romerbrevet kommer før de andre brevene i være bibler, for det redegkør utførlig for den nye likestillingene mellom jøder og ikke jøder, de to klassene Paulus forkynte for. Det redegjør for en forandring i Guds måte å handle med sitt folk på og viser at de inspirerte hebraiske skrifter for lenge siden hadde forutsagt at det gode budskap også skulle bli forkynt for ikke jøder. Paulus som bruker Tertius som sekretær, benytter en rask argumentasjon og anfører et forbløffende stort antall sitatater fra de hebraiske skrifter. Dette gjør hans brev til Romerne til en av de mest kraftfulle bøker i de kristne greske skrifter. I et usedvanlig vakkert språk drøfter han de problemene som oppstod da kristne menigheter i det første hundre kom til å bestå jøder og grekere.

Hadde jødene noe fortrinn fordi de var Abrahams etterkommere? Hadde modne kristne som ikke var under Moseloven og som gjorde bruk av denne friheten, noen rett til å gjøre noe som ville vekke anstøt hos svakere jødiske brødre som fremdeles holdt fast på de gamle skikkene? I dette brevet viste Paulus tydelig at jøder og ikke jøder er like overfor Gud og at ingen blir erklært rettferdig gjennom Moseloven, men ved tro på Jesu kristus og ved Guds ufortjente godhet. Samtidig krever Gud at de kristne underordner seg under de forskjellige myndigheter som de er underlagt.

Brevets innhold : Gud handler upartisk overfor jøder og hedninger. Hva er det Paulus under inspirasjon forteller romerne? I sine innledningsord viser han at han er en apostel som er utvalgt av kristus til å lære troslydighet blant nasjonene. Han gir uttrykk for sitt inderlige ønske om å besøke de hellige i Roma for å kunne glede seg over en utveksling av oppmuntring med dem og forkynne blant dem det gode budskap som er Guds kraft til frelse for enhver som har tro. Som det er blitt skrevet for lenge siden, skal den rettferdige leve ved tro. Han viser at både jøder og grekere fortjener å bli rammet av Guds vrede. Menneskees ugudelighet kan ikke unnskyldes for Guds usynlige egenskaper ses tydelig fra verdens skapelse av. Ikke desto mindre lager nasjonene i sin dåraktighet guder av skapte ting. Jødene bør imidlertid ikke felle en hard dom over nasjonene for de er selv skyldige i synd. Begge klasser skal bli dømt etter sine gjerninger for Gud er ikke partisk. Omskjærelse på kjødet er ikke den avgjørende faktor. Den er jøde som er det i det indre og hans omkjærelse er hjertets omskjærelse. (2:29)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16