Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 07.12.2018 av Anonym.
Herrens marihøner
Jeg leste nettopp at det finnes 54 arter av marihøner i Norge. Er det virkelig sant? Og jeg som trodde det var bare én art. Har virkelig Herren skapt 54 forskjellige arter, bare av marihøner? Og bare i Norge? Jeg ble nysgjerrig. Søkte på internet og ble nesten blåst av stolen. Det finnes 5000 arter av marihøner i verden! Jeg sjekket flere steder, og alle sa det samme. Hvorfor i all verden har Herren skapt 5000 forskjellige arter av marihøner?

Men nå er det ikke bare marihøner det er en uforståelig overflod av. Hvorfor er det tusenvis av stjerner og planeter, tilsynelatende til ingen nytte? Hvorfor blir det produsert opptil 300 millioner sædceller, når en eneste er nok til befruktning? Og hvilken overflod av vann! Når alle mennesker, dyr og planter har drukket seg utørste, så renner det fortsatt så mye vann tilbake til havet at havet ikke blir mindre. Og har du tenkt over hvor enormt stor jorden er? Man snakker om overbefolkning, ca 7,7 milliarder mennesker, et ufattelig stort antall. Men enkel matematikk viser at mitt fylke Hedmark ville romme hele verdens befolkning, og alle ville få omtrent 3,5 kvadratmeter hver. Og jordens landområder er nesten 5500 ganger større enn Hedmark! Men Skaperen er jo selv ubegrenset og allmektig. Så kan vi egentlig vente noe annet enn at Hans skapelse gjenspeiler et nesten ubegrenset mangfold og en storhet og overflod som går langt ut over all menneskelig forstand?

Men tilbake til marihønene. Alle forskere er enige om at det finnes flere uoppdagede insektsarter enn de vi kjenner. De fleste anslår at ca 80 prosent ennå ikke er oppdaget og registrert. Så kanskje det ikke er 5000 arter av marihøner, men 25 000! Tenk hvilken Herre og Skaper vi har!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 07.12.2018 av Anonym
Når man første begynner å tenke slik blir man slått av Guds storhet og vår litenhet. For min del fikk jeg hakaslepp for ei tid tilbake da jeg leste om en stjerne som hadde et tverrmål på rundt 2,2 millarder km og gjorde vår egen sol til en bitteliten dverg. Det ville ta et moderne passasjerfly ca. 9000 år å fly på langs...... og enda har vår sol en masse ca. 1,2 millioner ganger Jordas og det minsker med noen millioner tonn i sekundet...

Akkurat det siste er jo en påminnelse om at Jorda og himmelrommet foreløpig er under forbannelse. Alt er i en prosess hvor en energiform går fra en høyere til en lavere selv om energi ikke kan forsvinne eller oppstå. (Termodynamikkens 1. og 2. lov om jeg husker riktig).
Så selv om vårt hjem Jorda er et vidunderlig sted på mange måter er det også bare en skygge av hva tilstanden vil bli når denne forbannelsen oppheves. Angående alle artene av marihøner skal vi huske på at det biologiske mangfoldet er kraftig redusert og at det er en prosess som dessverre fortsetter, mye pga. menneskets egen dumskap men også fordi vår klode har vært utsatt for flere kosmiske hendelser i fortida som har ødelagt mye liv.
Anonym
#2. Postet 08.12.2018 av Anonym
Ja det er fascinerende hvordan Gud har skapt ting. Og det enorme mangfoldet. Og dette i en forbannet verden. Tenk hvordan edens hage var, eller tusenårsriket vil bli!
Nylig ble jeg forklart hvilken luksuspels snøreven får hver vinter. Slik at den kan trives i - 40 C. Den har til og med pels under labbene som gir den grep på sneen.
Det hele kan kanskje summeres med Matt 6. Vær ikke bekymret for morgendagen.... Selv ikke Salomo var kledd som en av disse liljene.......

Men dette tok kanskje kaka for meg. I hver eneste celle, omlag 30 billioner i et menneske, finnes det små roboter kalt kinesin, med to armer og to bein, som fungerer som postmenn. Disse labber noen nanometer for hvert skritt, for trofast å levere sin last.
compaq
#3. Postet 08.12.2018 av compaq
La oss i denne forbindelse også se på meitemarkene. Disse små skapningene er absolutt ufarlige. Det kan noen ganger finnes så mange som en halv million av dem i et jordstykke på ett mål. De arbeider uavbrutt. De flytter mellom halvannet og fire tonn jord pr.mål hvert år og kan grave seg ned til en dybde av to og en halv meter under jordoverflaten. De fordøyer organisk stoff i jordsmonnet og forsyner det med rikelige mengder av kalsium, magnesium, kalium, fosfor og nitrater, som er av stor betydning for planteveksten. Det bidrar til å oppretteholde den rette alkalitet og surhetsgrad i jorden.Gravingen deres fører til at jorden blir gjennomluftet og tilført fuktighet og den påskynder forråtnelsen. De trekker blad og annen vegetasjon ned i jorden, slik at jordsmonnet blir beriket.

Hvis det ikke fantes meitemark, måtte menneskene ha utført alt dette arbeidet selv. Men det ville være umulig for en bonde å bearbeide jorden dag og natt på denne måten slik at det kunne vokse noe i den. Det ville dessuten bli altfor dyrt for ham. Så akkurat som frukttrær og annen vegestasjon frambringer føde for menneskene uten at de behøver å gjøre seg særlig store anstrengelser, arbeider også meitemarken til gagn for dem. Vi har dessuten en hel hær av insekter som utfører mye kjedelig, ensformig arbeid, slik at menneskene kan få tid til mer interessante og gledebringende oppgaver.
Anonym
#4. Postet 09.12.2018 av Anonym
Ikke bare har Gud kontroll på alt, han vet også alt som er å vite om absolutt alt, i all evighet.
Før mennesket var skapt visste han hva alle mennesker noen gang ville tenke og hver eneste bevegelse menneskene noen gang ville gjøre. Gud vet om du klør deg bak øre siste fredag i mars kl 07:03:14 om 6 år.....
Eller, hvor en spesiell gren på et spesielt tre faller ned i skogen, langt inne på fjellet...

Så er spørsmålet om han er stor nok til å løse dine problemer med..ja, hva det skulle være....)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16