Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 16.10.2018 av Anonym.
GUD og hva Han har lovet oss.

Det er så mange forskjellige menigheter. Så mange med forskjellig tro innenfor Kristendommen. Man ser ofte dette fører til uenigheter på forskjellige innlegg her inne. Dette er jo hva satan liker. Forvirring. Splittelse. Konfrontasjoner etc. Ondskapen er stor i denne verden. Men mange ser det ikke. Ikke engang troende.


Salomons Ordspråk 1 : 33 "Men hver den som hører på Meg, skal bo trygt og ha ro uten frykt fra det onde"




Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 16.10.2018 av Anonym
Jesaja 41,10. Frykt ikke, for jeg er med deg,
vær ikke redd, for jeg er din Gud!
Jeg gjør deg sterk og hjelper deg
og holder deg oppe
med min rettferds høyre hånd.
Anonym
#2. Postet 16.10.2018 av Anonym
Det er så mange forskjellige menigheter. Så mange med forskjellig tro innenfor Kristendommen. Man ser ofte dette fører til uenigheter på forumet her inne. Dette er jo hva satan liker. Forvirring. Splittelse. Konfrontasjoner etc. Så da tenkte jeg prøve med ett inlegg som kun dreier seg om GUDs løfter til oss. La oss legge inn de versene som beskriver hva Han har lovet oss. Slik at vi kan ha de samlet. Har vi en dårlig dag, så kan man gå inn og bli løftet opp igjennom disse versene/løftene fra bibelen. Løftene til GUD mener jeg er mer viktig enn luften vi puster.

Salomons Ordspråk 1 : 33 "Men hver den som hører på Meg, skal bo trygt og ha ro uten frykt fra det onde


At vi har mange grener innen kristendommen stammer nok fra både teologiske forskjeller, men også stil og kultur. Det behøver ikke være noe galt i det.

Bibelen sier mye om kristen enhet, men enhet er ikke det samme som enighet. Vi trenger ikke være enige i alt for å være en enhet.

Jeg kjenner nok best til Pinsebevegelsen, Oslo Kristne Senter(OKS) og nå nylig Misjonskirken. Bare i Pinsebevegelsen finner vi et mangfold av menigheter. Alt fra menigheter med veldig konservativ stil, kultur og teologi til Hillsong med sin stil, kultur og teologi. Oslo Kristne Senter har alltid teologisk vært nær Pinsebevegelsen, men er en frikirke som står helt på egne ben. Var en del av trosbevegelsen på 90-tallet, men er idag tett knyttet til Hillsong. Misjonskirken har jeg et ganske ferskt forhold til, men er positivt overrasket over hvordan de der klarer å forene og inkludere de forskjellige stilarter og kulturer med en felles teologi.

OKS, pinsebevegelsen og andre har vist i praksis at det er mulig med en tverrkirkelig enhet selv om man ikke er enige i alt. Med fokus på det man er enige om fremfor det man er uenige om, skaper man enhet fremfor splittelse.

Vilket fokus vi har, er det vi som velger. Har vi alle fokus på en raus og romslig kristen tro hvor Jesus og nåden er viktigst, er det ikke så viktig hvilket kristent trossamfunn man tilhører. Da er det heller ikke vanskelig å være en enhet sammen på tross av uenigheter.

Anonym
#3. Postet 16.10.2018 av Anonym


At vi har mange grener innen kristendommen stammer nok fra både teologiske forskjeller, men også stil og kultur. Det behøver ikke være noe galt i det.

Bibelen sier mye om kristen enhet, men enhet er ikke det samme som enighet. Vi trenger ikke være enige i alt for å være en enhet.

Jeg kjenner nok best til Pinsebevegelsen, Oslo Kristne Senter(OKS) og nå nylig Misjonskirken. Bare i Pinsebevegelsen finner vi et mangfold av menigheter. Alt fra menigheter med veldig konservativ stil, kultur og teologi til Hillsong med sin stil, kultur og teologi. Oslo Kristne Senter har alltid teologisk vært nær Pinsebevegelsen, men er en frikirke som står helt på egne ben. Var en del av trosbevegelsen på 90-tallet, men er idag tett knyttet til Hillsong. Misjonskirken har jeg et ganske ferskt forhold til, men er positivt overrasket over hvordan de der klarer å forene og inkludere de forskjellige stilarter og kulturer med en felles teologi.

OKS, pinsebevegelsen og andre har vist i praksis at det er mulig med en tverrkirkelig enhet selv om man ikke er enige i alt. Med fokus på det man er enige om fremfor det man er uenige om, skaper man enhet fremfor splittelse.

Vilket fokus vi har, er det vi som velger. Har vi alle fokus på en raus og romslig kristen tro hvor Jesus og nåden er viktigst, er det ikke så viktig hvilket kristent trossamfunn man tilhører. Da er det heller ikke vanskelig å være en enhet sammen på tross av uenigheter.


Guds løfter får mennesker aldri forandret. Det kan vi alle være enige om. Slik som at OKS forener seg med Misjonkirken kan jo være bra, men det kan også være en ting som fører fler mennesker bort fra Gud. Hvis en av disse menighetene har en feil lære. Slik som Den Romerske Katolske Kirken / Paven ønsker å føre alle religioner sammen. Bare ta en titt på denne videoen. https://www.youtube.com/watch?v=-6FfTxwTX34

Den Romerske Katolske Kirken har rundt 1,2 Billioner følgere. De har "glemt" en ganske så viktig ting :

At vi ikke skal tilbe andre Guder.

Anonym
#4. Postet 16.10.2018 av Anonym
Ja, det kommer selvsagt helt an på læren. Det er vanskelig å finne enhet sammen med f.eks. Jehovas Vitner og Mormonerne, rett og slett fordi teologien er for forskjellig. Nå har ikke OKS noe organisert samarbeid med noen, men har menigheter og kirker i fra DNK, Misjonsforbundet, Indremisjon, Baptistsamfunnet, Metodistene osv. som de anser som gode venner. Selv om man ikke alltid er enig teologisk, så er det mulig å samarbeide og heie på hverandre.

Det viktige her er: JESUS KRISTUS og NÅDEN må være i fokus. Er man enige om det, så går alt som regel helt greit.

Er selv veldig forsiktig med å bruke youtube som "bevis". Der ligger det mye redigert grums. Man kan si mye om Den katolske kirken, men det finnes predikanter i denne kirken som er fylt med Den Hellige Ånd og som har en Jesusfokusert forkynnelse. De tror jeg man fint kan samarbeide med uten frykt for at de skal forkynne vranglære.

Tror også det er et sidespor at kristne blir mer opptatt av å lete etter feil hos hverandre, enn å spre evangeliet. Det blir en avsporing som Satan vil sette pris på, rett og slett fordi det begrenser enheten mellom oss. Jeg er ikke så bekymret for at noen pinsemenigheter har invitert katolikken Ulf Ekmann eller andre katolske forkynnere. Jeg er mer bekymret over de som har youtube som sin "kirke". Der er det mange som blir villedet. Dessverre.

Min anbefaling er: Ikke vær så opptatt om en menighet er pinse-, metodist-, baptist-, misjons- eller frikrike. Finn en menighet og et fellesskap du kan trives i, et sted hvor du føler deg "hjemme". Bruk den som ditt åndelige hjem, din kirke, ditt fellesskap. Det er viktig.

Slik var det for meg når jeg besøkte OKS for 5 år siden. Da hadde det gått 14 år hvor jeg ikke hadde hatt noen eller svært begrenset kontakt med kristne fellesskap. Besøkte OKS og på første møtet falt liksom alt på plass. Jeg var "hjemme". Da blir man der, man engasjerer seg og tjener menigheten, man blir en del av fellesskapet.

Det er ikke noe fellesskap i en "Youtube-kirke", der sitter man alene fremfor en skjerm og kan bli et enkelt bytte for vranglære, konspirasjoner og andre ting som villeder mer en det leder.

Har man ikke en menighet som man anser som "sin" er min sterkeste anbefaling at man finner en slik i lokalmiljøet. Finnes det ingen lokalt, reis litt utenfor. Om man må kjøre 30-40 minutter, så gjør ikke det noe. Det viktigste er at man er en del av et fellesskap.
Anonym
#5. Postet 16.10.2018 av Anonym
Jeg formaner dere, søsken, til å holde øye med dem som skaper splittelse og fører andre til fall ved å gå imot den lære dere har tatt imot. Hold dere unna dem!

Jeg formaner dere, søsken, ved vår Herre Jesu Kristi navn, at dere må være enige. La det ikke være splittelse blant dere, men stå sammen i syn og tanke.

Men nå har Gud satt sammen kroppen slik at det som mangler ære, får mye ære,
25 for at det ikke skal bli splittelse i kroppen, men alle lemmene ha samme omsorg for hverandre. 26 For om ett lem lider, lider alle de andre med. Og om ett lem blir hedret, gleder alle de andre seg.

Må dere sammen med alle de hellige
bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden,

19 ja, kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap.
Må dere bli fylt av hele Guds fylde!


compaq
#6. Postet 16.10.2018 av compaq
Jehovas vitner eneste religion i verden som har samme tanke og samme syn. Vi har bare EN menigheter rikets sal i verden. Det fins ingen splittelser hos oss.

Dom 10:6-7: Israelittene fortsatte å gjøre det som var ondt i ( Jehovas ) øyne. De dyrket Ba'al-gudene og Astarte-bildene, Arams, Sidons og Moabs guder og amonittenes og filisternes guder. De vendte seg bort fra ( Jehova ) og ville ikke tjene ham. Da flammet ( Jehova ) vrede opp mot israelittene.

Det er tydelig at Jehova ikke godkjenner at vi tilber noe annet eller noen annen enn ham, den sanne Gud, som har skapt himmelen og jorden.

Pinsemenigheter har over 20 forskjellige grupper og de er uenige med hverandre og kirkesamfunn har over 100 forskjellige grupper og de er uenige med hverandre.
Anonym
#7. Postet 16.10.2018 av Anonym
Compaq
Enigheten skyldes at det ikke er rom for ulike meninger i en strengt kontrollert religion.
Dessuten har dere nok ingen fiende som ønsker å splitte dere heller.

Gud velsigne deg.
Anonym
#8. Postet 16.10.2018 av Anonym
Jehovas vitner eneste religion i verden som har samme tanke og samme syn. Vi har bare EN menigheter rikets sal i verden. Det fins ingen splittelser hos oss.

Dom 10:6-7: Israelittene fortsatte å gjøre det som var ondt i ( Jehovas ) øyne. De dyrket Ba'al-gudene og Astarte-bildene, Arams, Sidons og Moabs guder og amonittenes og filisternes guder. De vendte seg bort fra ( Jehova ) og ville ikke tjene ham. Da flammet ( Jehova ) vrede opp mot israelittene.

Det er tydelig at Jehova ikke godkjenner at vi tilber noe annet eller noen annen enn ham, den sanne Gud, som har skapt himmelen og jorden.

Pinsemenigheter har over 20 forskjellige grupper og de er uenige med hverandre og kirkesamfunn har over 100 forskjellige grupper og de er uenige med hverandre.
Pinsebevegelsen har samme teologiske grunnlag og lære uavhengig av stil og kultur i de forskjellige menighetene. At det er diskusjon og debatt er ikke nødvendigvis galt. Sånn er det også med andre kristne trossamfunn. Det som er farlig er når noen trossamfunn har bestemt at det de står for er den eneste rette sannhet og alle andre tar feil. Jehovas Vitner(og Mormonerne) er blant disse. Da er man en sekt. Det er usunt og ikke Bibelsk.

Leser man Bibelen så ser man eksempler på at heller ikke Jesu displer var enige om alt etter at Jesus hadde reist hjem til Himmelen, men de motarbeidet ikke hverandre.

Jehovas Vitner(og Mormonerne) utstøter de som forlater menigheten, ikke bare fra menigheten, men også sine familier og venner. Det er det svært få andre kristne trossamfunn som gjør. Jehovas Vitner og Mormonerne er heller ikke interessert i å besøke andre kristne kirker for å se og lære noe nytt. Det er heller ikke sunt.

Jeg har selv opplevd forkynnelse/undervisning i menigheter i helt andre kristne trossamfunn enn mitt eget, som har gitt meg et fornyet syn på ting og ikke minst lærdom. Det er bra!

Så, i ditt tilfelle bør du kanskje "feie for egen dør", før du kritiserer andre.
Anonym
#9. Postet 17.10.2018 av Anonym

Ser at vi har sklidd ut av hva dette forumet skulle handle om. Så da kan vi jo fortsette med hva Remi kaller "Youtube - Kirken " Er dere interessert i å vite litt om Hollywood / Filmer / om det er bra for oss kristne og bruke mye tid på akkurat dette? Ta en titt. Varer bare 13 minutter. Ikke dumt å be og la Den Hellige Ånd hjelpe dere. Da Han hjelper dere med å finne sannhet.

PS : Lei av å bruke Youtube? Finnes en haug artikler om Hollywood / Propaganda / Symboler /

Er vel også ganske logisk at satan bruker denne underholdningen for å lure oss. Er mange skuespillere og sangere som innrømmer at de har solgt sin sjel til satan for berømmelse og penger. Så hvorfor ignorer så mange kristne dette? Fordi de liker å se filmer og velger å ikke tro på at det er skadelig for sjelen? Er jo bare film.... kan jo ikke skade det... sitte og se på mord, sex, demoner, monstre, vold og andre ting som får våres sjel til å reagere.


https://www.youtube.com/watch?v=bLlNMecWY3E

compaq
#10. Postet 17.10.2018 av compaq
Det skal innrømmes at Jehovas vitners lære skiller seg ut fra det kirkesamfunnene lærer. Jehovas vitner tror at Jehova er den allmektige Gud og at Jesus er hans sønn, ikke en del av en treenig guddom. Deres overbevisning henger nøye sammen med troen på at det bare er Guds rike som kan bringe lindring til den lidende menneskehet. De gjør folk oppmerksom på at ødeleggelsen av denne fordervede tingenes ordning er nær forestående. de forkynner om Guds løfte om et jordisk paradis til gagn for lydige mennesker.

De viser ikke ærbødighet for korset. De feirer ikke jul. De tror at sjelen kan dø og at det ikke finnes noe brennnende helvete. De spiser ikke blod og tar ikke imot blodoverføring. De engasjerer seg ikke i politikk og deltar ikke i krigføring.

Det er nettopp fordi Jehovas vitner holder seg nøye til Bibelens lære, at en slik ærbødighet for og dyrking av menneskelige ledere som er så karakteristisk for vår tids kulter, ikke eksisterer blant dem. De avviser tanken om et skille mellom presteskap og lekfolk. The Encyclopedia of Religion sier med rette om Jehovas vitner: En presteklasse og spessielle titler er forbudt. De følger Jesus kristus som sin leder og som Hodet for den kristne menighet. Det var Jesus som sa: Dere skal ikke la dere kalle rabbi for en er deres lærer, mens dere alle er brødre. Dessuten skal dere ikke kalle noen på jorden deres far, for en er deres Far, den himmelske. Dere skal heller ikke la dere kalle ledere, for en er deres leder, Kristus. ( Matt 23:8-12)
Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16