Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 08.10.2018 av Anonym.
Asiadating - Noen med erfaringer?


Hei.

Jeg har nå i 5 år forsøkt å finne kjærligheten på nytt. I utgangspunktet søkte jeg etter en norsk kristen kvinne, bosatt nær meg, eller ei som ikke bodde så langt unna.

Det har ikke gitt resultater. Har selvsagt hatt kontakt med noen få, men de fleste jeg tar kontakt med svarer ikke på meldinger, men om de svarer, så er som regel svaret negativt. Hvorfor man som snill norsk kristen mann ikke er "bra nok" for norske kristne kvinner, vet jeg ikke.

Nå har jeg derimot fått kontakt med ei fra Filippinene. Jeg har stor respekt for de menn som reiser til Asia og finner seg kone der, men har aldri ønsket det selv. Hun jeg nå har fått kontakt med, bor i Oslo og går på Bibelskole.

Kontakten er fersk, så jeg vet enda ikke hvor dette bærer, men om noen her inne har erfaringer med asiatiske kvinner og dating, så del gjerne med meg.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 08.10.2018 av Anonym
Hvorfor ikke Russiadating eller baltic-dating? Kortere avstand også. Kjenner flere nordmenn som har funnet seg kristne russiske/ukrainske etc damer og er veldig fornøyd.

Godt poeng du har der forresten. Jeg har mye av samme erfaring. Vi er vel ikke eksotiske nok da;-)
Anonym
#2. Postet 08.10.2018 av Anonym
Takk for hyggelig tilbakemelding.

Har blitt advart mot russiske kvinner. I tillegg har min far, som i dag er gift med ei fra Latvia, hatt dårlige erfaringer med kvinner fra Russland. Derimot, er damer fra Ukraina, Estland, Litauen og Latvia fantastiske.

Nå er utgangspunktet mitt at jeg ikke ønsker å finne min neste kjæreste i utlandet. Jeg ønsker å finne henne her i Norge. Det har jeg i og for seg gjort, fordi jeg har fått kontakt med ei fra Filippinene som bor i Norge. Nå er hun her for å gå på Bibelskole og må nok reise hjem igjen når hun er ferdig, men vi får se hva som skjer mellom oss.
Anonym
#3. Postet 08.10.2018 av Anonym
Jeg har ikke noen erfaring selv med asiatiske kvinner i forhold, men har hørt litt på hva menn med erfaring har å si.

Det første er at man "gifter seg" mye mer med kvinnens familie enn hva som er tilfellet i Vesten. Du er som vestlig mann per definisjon rik for noen fra Filippinene, og antagelig forventes det at du skal støtte din svigerfamilie økonomisk, i alle fall til en viss grad. Særlig kvinnas foreldre. Hvor mye vet jeg ikke, det må man nesten bare spørre om. Selv en tusenlapp månedlig er mange penger der. Dette passer kanskje ikke for alle, det er i alle fall noe man bør tenke gjennom på forhånd. Slike forventninger gjelder nok ikke bare i Asia men også store deler av Afrika og Sør-Amerika.

Det andre er at selv om kvinna bor i Norge, snakker greit norsk, integrerer seg bra osv. så vil hun alltid framstå som en fremmed som kommer fra en veldig anderledes kultur i utgangspunktet. Det er sikkert veldig variabelt hvordan man takler dette. Jeg for min del synes asiatiske kvinner ofte er veldig slitsomme å høre på når de snakker, og norsken er ofte dårlig selv etter mange år i landet. Det har jeg erfaring med selv gjennom jobben. Slike potensielle irritasjonsmomenter bør man antagelig også tenke over før man øøh..tar skrittet fullt ut..
Anonym
#4. Postet 08.10.2018 av Anonym
Takk for kommentar.

Jeg snakket med en norsk mann som har jobbet i Asia. Det du nevner om at man gifter seg med "hele familien" og at man som hvit automatisk er rik og må forsørge konas foreldre, er etter hva jeg har hørt mer vanlig i Thailand enn på Filippinene.
Anonym
#5. Postet 08.10.2018 av Anonym
De jeg kjenner som har blitt sammen med kvinner fra Thailand, Vietnam o.l. har dårlige erfaringer. Det virka som de bare var ute etter pengene og opphold i Norge.
Anonym
#6. Postet 08.10.2018 av Anonym

Hei RemiS. Det er bra at du søker råd, for du bør vite hva du går til. Kulturforskjellene er betydelige. Filippinske kvinner er selvsagt like forskjellige som norske. Men felles for de fleste er at de har meget sterke familiebånd. De fleste på Filippinene er fattige, og det er en uskreven lov at den som har jobb (og litt penger) hjelper sin familie. Som gift med en filipina er du medlem av familien, og din kone vil miste all respekt for deg om du ikke tar ditt ansvar og hjelper til. Familiene er ofte meget store, og noen ganger kan dette bli et bunnløst pengesluk.

Vær klar over at «små ubetydelige løgner» overfor en hvit mann ikke betraktes som noen synd på Filippinene. Start med å finne ut hvorfor hun er i Norge og hvordan hun er kommet hit. «For å gå på bibelskole» sier du, men så vidt jeg vet gir ikke bibelskole noe grunnlag for visum. Vær også oppmerksom på språkproblemene. Dere må antakelig kommunisere på engelsk? Behersker dere engelsk så godt at det ikke blir misforståelser når dere skal snakke om dype, personlige og alvorlige emner?


Det er en stor fristelse å kunne velge og vrake mellom kvinner som er langt yngre og langt vakrere enn noen man kan håpe på her i Norge. Men fattigdommen gjør at de aller fleste filippinske damer vil gjøre og si nesten hva som helst for å kapre en hvit «millionær». Hverdagen blir ofte noe helt annet enn forventningene, for begge parter. Noen ganger går det bra, noen ganger ikke. Jeg har selv vært gift med en filipina.
Anonym
#7. Postet 08.10.2018 av Anonym
Takk for tilbakemelding.

Jeg er klar over at det er ting å passe på her, men så har jeg bekjente som bare har gode ting å si om Filippinske kvinner.

Det er vel like mange variasjoner der som her, men det er greit å sjekke ut ting før man blir for involvert. Hun jeg har fått kontakt med nå går på Bibelskole i Oslo, mest sannsynlig ved siden av å jobbe som Au Pair. Det er ganske vanlig.
Anonym
#8. Postet 08.10.2018 av Anonym
Det er greit å også nevne at jeg selvsagt ikke går på barnerov her. Greit at hun er yngre enn meg, men ikke for ung :). Noen mener at -10 år er for mye. Andre mener at -15 år er helt greit. Uansett, jeg ønsker ikke en for ung kjæreste. Er ute etter et forhold, ikke kun et sexobjekt.

Ikke kan jeg gi dem barn heller og da er det greit å tenke på alder :)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16