Agenda 3:16
Radio 316
heldig66
heldig66 sier: Mistet min kjære mor idag...95 år..
Skriv i megafonen

Forum >> Religion og tro >> Debatt

Anonym

Var Jesus ein såkalla afrikaner?

mitt første møte med denne tanken var for 10-11 år sidan da eg møtte ein flyktning som fra afrika som meinte han var jøde! latterlig tenke eg for alle veit jo att jødene er kvit! mitt andre møte var for noken år sidan da eg såg på eldgammle malerier av bibelske folk!vider har det balet på seg! så hva sier skriften om dette temaet.

høys 1:5 Svart er jeg, men søt dere jerusalems døtre, svart som kedars telt som salmos teltduker.

job30:30 Huden er svart over hele meg, og knoklene brenne av hete. 

Vider får vi vite att både esau of david er "rødlig" 1mos:25:25den første som kom var rød og hårete. 1samuel16:12 Så sendet Isai bud etter ham. Ham var rødkinnet.
Så hva er rød og er mulig for oss å vite kordan denne fargen ser ut? 4mos19:2b med en rød kvige som er uten feil, en som ikke har hatt åk på seg.

på engelsk heter det red heifer! og er det vi kaller BRUN i dag.
https://www.google.com/search?q=red+heifer&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwig0pHv3eXdAhUBhqYKHUxdDqkQ_AUICigB&biw=1229&bih=607

Ordet for rød som er brukt her er ADM! som i det første menneske.
Mannen som var skapt i guds bilde var denne fargen!

en veldig inntresang ting skjedde da nasjolstaten israel blei opprettet:
Som vi ser denne ashkenazi jøden forteller om: https://youtu.be/mdK-QZ3cQzI
Svarte folk fra afrika som hevda dei var israelere og hadde levitt genet ville vera med på gildet!

i seiner tid har det har DNA prøver tatt fra ashkenasene for å finne meir ut av deiras opphav!
1mos10:2-3 står det klart att Japehet fikke gomer og gomer fekk ASHKENAZ!

https://www.ancient-origins.net/human-origins-science/ashkenazi-jews-their-origins-may-surprise-you-009924

det viser seg att de mest sannsynlig europere som meg og deg! og er det dette lovorde som går i oppfyllelse når vi ser askenasene fyller sems land? 1mos9:27måtte gud gjøre plass for jafet. han skal bo i sems telt.

folk har kanskje fått med seg hebrew isralite bevegelsen som skjer i usa! der  fleire afro amerikanere meiner de er fra juda stamme!
ett gammelt kart viser nettop att konge riket juda låg på afrikas vestkyst ei stund, akkurat der hvor slave handelen lå:
https://www.google.com/search?q=kingdom+of+judah+1747+map&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=5jEnSvQfO3wPGM%253A%252C9fQO7XJ__I906M%252C_&usg=AI4_-kTt95k4yDyASl0vgHwtEG3ZZbO6jg&sa=X&ved=2ahUKEwjbtLGG5OXdAhXLlSwKHZK1CkEQ9QEwAXoECAQQBg#imgrc=5jEnSvQfO3wPGM:

og mangen navn på salvene hadde faktisk israelske navn:
https://youtu.be/aUsMnSgwGog

forbannelsene i 5mosebok 28 passer hvertfall til de!
Viser side 1 av 4 sider, 10 kommentarer per side
Første |   << Forrige  Neste >>  |  Siste
Åpne profilen til Tanke og fremtid

Er det muligen dette du tenker på. sk Black Hebrews som springer runt i USA?

https://m.youtube.com/watch?v=Eg3OihbIaig

Åpne profilen til Herr Tangen
En "red heifer" ble nylig født i Israel, noe enkelte jøder mener kan varsle om at bygging av det Tredje Tempelet nærmer seg. Så får man selv velge om man synes denne kalven er rød eller brun, jeg viser til videoen.  

Ellers står det i Bibelen om bl.annet David at han var en "admoni" som ofte oversettes med rødlett. Dette betyr ikke brun som du hinter om, men et menneske som er så hvitt at det har evnen til å rødme vet at de røde blodlegemene vises gjennom huden, særlig når man er opphisset eller rødmer som jo sier alt. En neger, en afrikaner av andre typer og de fleste asiater m. flere kan ikke rødme. Det er umulig fordi huden er for mørk til at de røde blodlegemene vises. Av de 3 hovedrasene av mennesker, hvit, sort og "gul" er det utvilsomt den hvite som har det største fargespekteret og variasjon i både hårfarge, øyenfarge og hudfarge. Hvis noen skulle kalles "coloured" så var det vel oss og ikke afrikanere og andre :=)

Ellers har vi beslektede ord som "Adam" som betyr både jord og rød på hebraisk fordi jord ofte er rødaktig. Vi har også "Edom" (også kalt Esau), Jakobs (Israels) bror som også var en "admoni". 

xhttps://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=mOMH2qY6RCY
Åpne profilen til Tanke og fremtid
Spørsmålet er om Jesus Kristus muligen var litt rød i det brune håret. Det er noen av de gamle forsamlingene fra Midtøstern som teller om dette i deres tradisjon. 
Anonym
jeg leser i bibelen at Hans hud farge er som skinnende kobber og Hans hår som lys ull og hvit som snø. vil ikke tro Han kommer tilbake som en gammling, men i sin beste alder ca 33 som når Han dro :) Når det kommer til om det finnes afrikanske jøder så vil jeg si, klart det gjør det, av de 144 tusen som står på sion sammen med Jesus er det folk av alle nasjoner og tungemål ;) 
Anonym
en annen ting som er grei å ta med seg er at ingen av evangeliene vitner om hordan Jesus ser ut, det er det nok en god grunn til, for en ser jo det at vi har blitt forestilt et bilde av hvordan han ser ut i kirkene, men er det av han eller er det en som prøver å lure oss? som nevnt i mitt forige svar så står det at Johannes ser en som ligner en menneskesønn, som jeg sa har han kobber hud farge og lyst hår, er det et hint? en annen ting jeg legger merke til er at det står: den eneste som er udødelig,
          som bor i et lys dit ingen kan komme,
          han som intet menneske har sett
          og ingen kan se.
          Ham tilhører ære og evig makt! Amen.

Så kanskje vi ikke skal bruke så mye tid på hvordan han så ut, men heller bruke tiden 
på å være et lys og salt, sånn at vi kan føre frem flest mulig til frelse mens dagen enda er god?
så la oss følge hans røst å gjøre det vi er satt til, det å være menneske fiskere og jegere å omvende folk som er kommet på aveie fra Gud og lede til Kristus :)
Anonym
Absolutt ikke. Det står jo f.eks tre ganger at kong David var rødhåret(Jesu tipp-tipp-tipp---oldefar), og det er ikke tvil om at jødene i all hovedsak var hvite i huden.  Forøvrig er det drømmeriet om at Moses gifta seg med en negresse fullstendig nonsense(basert på det som står i 4.mos 12) , det er selvfølgelig snakk om Zippora, det er også alle seriøse teologer og rabbinere enige om.
Anonym
Det hebraiske ordet som er oversatt Etiopiske er Kushan, og det kan også oversettes Midian. (Zippora var midianitt)
Sam 82, Ja la oss se på disse versene. Ordet som blir brukt i grunnteksten er som sagt "admoni/admoniy" (Strong`s nr. 0132). Det blir brukt 3 ganger i GT, 1 i 1. Mosebok 25 da Esau (Edom) blir født, og 2 ganger i 1. Samuelsbok om David. 

(Beklager ulik tekststørrelse nedenfor, synes dette formatet er vanskelig når man skal lime inn tekst osv.)

1.Sam. 16 (Bibelselskapet 1978) 11 Da spurte Samuel: «Var dette alle guttene dine?» «Nei,» svarte Isai, «det er enda en igjen, den yngste. Han er ute og gjeter småfeet.» «Send bud etter ham!» sa Samuel. «Vi setter oss ikke til bords før han kommer.» 12 Så sendte Isai bud etter ham. Han var rødkinnet, hadde vakre øyne og fagert utseende. Herren sa: «Reis deg og salv ham, for han er det.»

1.Sam. 17,42 Da filisteren (Goliat) så fram for seg, fikk han øye på David, men enste ham ikke. David var jo bare unggutten, rødkinnet og vakker å se til.

"Fair" på engelsk er beslektet med norsk "fager". Som på norsk kan det bety både vakker og blond/lyshåret. I moderne norsk språkbruk brukes fager mest om kvinner som er blonde og gjerne pene i tillegg. Harald Hårfagres kallenavn antyder at man tidligere brukte ordet mer gjengs enn nå slik som på engelsk. 

"Ruddy" kan ifølge min ordbok bety både rød, rødbrun og rødlig. 

Hvis man skal summere opp kan jeg ikke se at det står David nødvendigvis var rødhåret selv om det ikke kan utelukkes helt. Derimot rødkinnet og sannsynligvis med lyst hår. Det som imidlertid er helt opplagt etter min mening er at han i alle fall ikke var brun eller sort fordi muligheten for det ekskluderes av ordet "admoniy". 

Anonym
alle disse ordene inneholder ordet blod og bygger videre på det ! ordet for blood på hebraisk er DM dalet  og mem. konkreet betydnig; Dalet = døren, mem = veske i beveglese.  blodet = veske som har gått ut døren! vi alle vet hvilken farge blod som har forlatt kroppen er (koagulert blod) . A(DM) er namnet på første menneske og fargen på den "røde" kua som skal bli slaktet!  ordet for bakken/jorda er A(DM)H ! Alle disse fargen er så og si like: jord, veske som har forlatt kroppen og den"røde" kua.  Menneske er jo tattt fra bakken og skapt og innholder blod! 

H132 (A(DM))-WNY som brukes for å beskrive esau og david er fra samme ord gruppa! og kan ikkje plasseres en anne plass som du hinter til herr tang!

det er ingen tvil om att ADAM hadde høg melanin faktor! korfor skal ikkje hans tipp tipp tipp oldebarn isralittene og jesus være det samme! som vist i job30:30 og høys:1:5 var de meget mørkhudet ! david og esau var mest sannsyling en nyanse ned mot rødlig fra dette!

Laban betyr hvit og var om ikkje umulig en albino.
Viser side 1 av 4 sider, 10 kommentarer per side
Første |   << Forrige  Neste >>  |  Siste