Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
sofie777
Opprettet 25.07.2018 av sofie777, dame, 47 år, Telemark.
Vil vi at den andre skal være perfekt?
Dette fant jeg i en gruppe jeg er med i på Facebook (Single Christian Geeks). Det er på engelsk, men i vår tid bør vel de fleste komme gjennom dette.

Something that's come to my attention that has bothered me about the Christian church community is the idea that the person we're gonna marry is gonna be perfect.

I've seen guys and girls hold their expectations to perfection and this is absolutely ludicrous to every degree. If you and me think we are gonna marry a sinless person that doesn't have problems, then we are deceiving ourselves and we aren't allowing God's grace to get the glory!

Now I'm not saying you should marry a bum either, but the entitled I'm only gonna marry a man or women that is perfect argument or attitude is so hard to deal with.

What I'm saying is, Address everything with love and grace first. Ask Jesus for double portions of those things so you may love your spouse when they do struggle or fall or slip up.

Thank you Jesus that He is perfect and love our significant others in His grace and not our own. ??


(Caleb Taylor)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 26.07.2018 av Anonym
Det ville jo være trist om vi gjør det, for jeg tenker at vi er ikke perfekte selv heller? Så vi er alle avhengige av nåden, og vi er mennesker med både gode og ikke fullt så gode sider. Vi er skapt ulike og har ulike styrker og svakheter, og ulike interesser og drømmer. Det som noen synes er sjarmerende, vil en annen kanskje synes er veldig irriterende. Og i tillegg kommer jo det at vi tråkker feil og trenger tilgivelse.
Det er fint at du tar det opp, så kan vi tenke gjennom hva vi ser etter hos den andre, og hvor realistiske vi er i vår leting.
Anonym
#2. Postet 18.08.2018 av Anonym
Hei!
Jeg har nettopp registrert meg under brukernavnet Gatejuristen og skrevet ganske mye som jeg synes harmonerer med det du skriver om. Se under profilen min, hvor jeg skriver om at vi mennesker har så lett for å se splinten i vår broders øye. Men bjelken i vårt eget øye har vi vanskelig for å ville innrømme.

Dette som du skriver om at vi vil at den andre skal være perfekt strider jo mot prinsippet som Jesus levde etter. Han søkte å omgås med de som var tollere og syndere. De i samfunnet som var full av feil og mangler. Hvofor skal vi da streve etter å finne en å leve med som er feilfri?

En annen sak er at man bør kunne kreve at de som har feil og mangler, erkjenner og innrømmer dette (og ber om tilgivelse). Ved å tilgi etterfølger vi Jesus i kjærlighet. Vi ber jo i bønnen Fadervår: Forlat oss vår skyld som vi og forlater våre skyldnere.

Hvordan ligner de Jesus, de som sparker sine samboere og elskere ut av husene sine fordi de har så mange feil?

Hva er kjærlighet uten tilgivelse?

Det er nettopp det som kjennetegner egenrettferdighet, at den ene mener seg å være mere hellig enn den andre. Den man hittil har levd opptil flere år i lag med, kan man plutselig ikke klare å leve i lag med lenger fordi man ikke klarer å elske han lenger. Det er mao ukjærlighet som er årsak til bruddet. Det er ikke den som - visstonk etter den andres uttalelse - har mest feil og mangler, som mangler kjærlighet. Nei, det er den som er så hellig og rettferdig som mangler kjærlighet.

Den som påberoper seg å være mer hellig enn en annen er i utgangspunktet allerede falt i hovmot og egenrettferdighet. Feilen er hos alle rådgiverne som jatter med den egenrettferdige om hvor dårlig den andre er. De vil ikke, eller ser ikke, at den selvrettferdige er falt i en langt større og alvorligere synd enn den som kanskje har mer ytre og synbare skrøpebligheter.

Der jeg kommer fra brukte de gamle kristne snakke om å falle til henholdsvis den venstre og høyre side. De som falt i synbare ytre synder som alle kan se, er falt til den venstre side. Men de som faller i egenrettferdighet og egen hellighet, er falt til den høyre side.

De som faller til den venstre side, oppdager raskere at de har syndet og ber snart om tilgivelse og nåde. Men de som faller i sikkerhet til den høyre side, kommer sjelden og aldri til erkjennelse om hvordan de har forlatt kjærlighetsbudet. Derfor er det Jesus omgås med syndere som erkjenner sin svakhet og det gale de har gjort.

Den friske trenger ingen lege. Det er bare den som ser og erkjenner at han er syk som kan gå til legen og be om legedom.

Den som prøver ut den ene etter den andre og kaster den ene etter den andre på dør, fordi den er veiet og funnet for lett, vil kanskje selv engang bli veiet og bli funnet for lett.
Anonym
#3. Postet 18.08.2018 av Anonym

Dette er bare en jeg plukket ut av mange her inne, og hva de søker. De ser vel etter den perfekte mannen.

Dette ser jeg etter


- ønsker barn
- holder seg i form
- liker å bli med på store og små aktiviteter
- trives også på sofaen sammen med meg
- høy
- ønsker kristne tradisjoner og prinsipper i hverdagen og hjemmet
- har økonomien på stell
- Omsorgsfull
- kan bo i Oslo/Lillestrøm-området
- blå øyne?
- lojal og trofast!
- liker å leve en sunn livsstil
- familiekjær
- romantisk til tider
- uttalt kjærlighetsspråk
- ikke redd for å snakke, diskutere, filosofere




Anonym
#4. Postet 19.08.2018 av Anonym

Kanskje vi skal prøve å være mest mulig lik Jesus? Han valgte seg riktignok ingen ektefelle, men han valgte seg tolv menn som skulle være hans nære medarbeidere og ledsagere gjennom hans gjerning på jorden. Og hvilke krav, ønsker eller kvalifikasjoner hadde han til dem? Så vidt jeg kan se - ingen.


Men han hadde store krav til seg selv. Ikke en eneste gang sviktet han sin gjerning. Ikke en eneste gang gikk han på akkord med sannheten. Det samme prinsippet gjelder også for oss: Krav til meg selv fører til målet. Krav til andre fører ikke til noe. Sann kjærlighet stiller ikke krav til andre, bare egenkjærligheten gjør det. Sannheten er det som ikke kan motsies. Motstanderne ble tause overfor Jesus, og alt de hadde å komme med var løgner og beskyldninger som de blindt overtok fra oppviglere.
Anonym
#5. Postet 21.08.2018 av Anonym
Om vi ønsker å bli ledet av DHÅ gjennom livet vil det selvsagt også gjelde valget av mann/kone.
Det handler om å velge å være lydig, la oss lede. Ferdiglagte gjerninger er stikkordet.

Det må jo bare være helt........perfekt.....det er ordet..)..
Anonym
#6. Postet 22.08.2018 av Anonym
Er enig i mye her...spesielt det å la seg lede av DHÅ ang å finne seg en livspartner. En utfordring kan være at den andre parten ikke lar seg lede like mye av Herren når det kommer til dette valget, men Gud har alltid en vei.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16