Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Forkynner
Opprettet 12.02.2018 av Forkynner, dame, 53 år, ikke angitt.
Om fordømmelse og hevntanker....
Hva er egentlig det bibelske synet på fordømmelse og hevntanker?

Bibelen sier i klartekst at vi som kristne ikke har rett til
å dømme andre når de har gjort noe galt. Hvorfor ikke?
Grunnen er at vi selv gjør feil, at vi synder på mange
måter, enten vi er klar over det eller ikke. Alle er vi underlagt
den samme ufullkommenheten og hvis vi dømmer noen sier faktisk
Bibelen at vi da samtidig dømmer oss selv. Den eneste som har
suveren rett å dømme andre er GUD for han er også den eneste som
aldri har syndet eller gjort noe galt. Dessuten er det bare GUD
som er i stand til å se alle sidene i en sak uten å være det
minste forutinntatt, uten å misforstå, uten å ha begrensninger
når det gjelder innsikt i de innerste motiver til den personen
det gjelder. Med andre ord; Han er den eneste i hele universet
som kan foreta en 100% rettferdig dom.

Med dette i tankene sa Jesus følgende i Matt. 7:1-5
"Slutt med å dømme for at dere ikke skal bli dømt. For på den
måten dere dømmer andre skal dere selv bli dømt og slik dere
behandler andre. skal dere selv bli behandlet. Hvorfor ser du da
flisen i din brors øye, men legger ikke merke til bjelken i ditt
eget? Eller hvordan kan du si til din bror: La meg ta flisen ut
av øyet ditt, når det er en bjelke i ditt eget øye? Hykler! Ta
først bjelken ut av ditt eget øye så vil du se tydelig hvordan du
kan ta flisen ut av din brors øye.

Men hva så med HEVN?

Noen kan av og til føle trang til å hevne seg på en eller annen måte
hvis andre har såret dem dypt eller gjort dem urett på andre måter.
Selvom disse følelsene på en måte er forståelige i visse tilfeller,
så sier faktisk Guds Ord Bibelen at det ikke er riktig å gjøre det. Eller
å føle sånn...
Sitat fra Romerne 12:19 : "Ta ikke hevn mine venner, men overlat
straffen til Gud. For det står skrevet: Straffen hører meg til, jeg
skal gjengjelde, sier Herren."

Matteus 5:38,39 understreker dette med klare ord.
Der står det: "Dere har hørt at det er blitt sagt "øye for øye og tann
for tann", men jeg (Jesus) sier dere: "Ikke gå til motangrep på en
som er ond. Hvis noen slår deg med åpen hånd på høyre kinn så vend
også det andre til." Sagt på en annen måte: Istedet for å hevne oss
burde vi heller vise selvberskelse og tålmodighet.

Betyr så dette at vi bare skal godta og akseptere onde og gale handlinger
som blir begått mot oss selv og andre? Selvfølgelig ikke!
MEN - det er forskjell på handlingen som som begåes og selve
personen som utfører den. Dette er faktisk to vidt forskjellige ting.
Vi har rett til å fordømme selve handlingen som gal og forkastelig, men<

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 12.02.2018 av Anonym
Dette du sier er totalt uBibelsk og veldig misbrukt vers blandt mange moderne "kristne". Vi må ikke unnlate å dele alt det andre Guds Ord sier om å dømme andre Herren sa aldri at vi ikke skulle dømme under noen omstendighet, men heller at vi ikke skal dømme hyklerisk. Fordi slik vi dømmer andre slik skal vi også bli dømt. Derfor vær fri for den synd du dømmer andre for. Vi er derimot kalt til å dømme rettferdig. Fordi vet du ikke at vi skal dømme engler?

Jesus sier: John 7 24 Do not judge according to appearance, but judge with righteous judgment.”

Paulus sier: 1 Corinthians When one of you has a grievance against another, does he dare go to law before the unrighteous instead of the saints? 2 Or do you not know that the saints will judge the world? And if the world is to be judged by you, are you incompetent to try trivial cases? 3 Do you not know that we are to judge angels? HOW MUCH MORE, THEN, MATTERS PERTAINING TO THIS LIFE!
Anonym
#2. Postet 12.02.2018 av Anonym

1 Corinthians 5 9 I wrote to you in my epistle not to keep company with sexually immoral people. 10 Yet I certainly did not mean with the sexually immoral people of this world, or with the covetous, or extortioners, or idolaters, since then you would need to go out of the world. 11 But now I have written to you not to keep company with anyone named a brother, who is sexually immoral, or covetous, or an idolater, or a reviler, or a drunkard, or an extortioner—not even to eat with such a person.

12 For what have I to do with judging those also who are outside? Do you not judge those who are inside? 13 But those who are outside God judges. Therefore “put away from yourselves the evil person.”

Anonym
#3. Postet 12.02.2018 av Anonym
Konklusjonen er. Vi er kalt til å dømme "brødre" rettferdig. De utenfor skal vi fortelle Sannheten til som Gud vil dømme. Om de føler seg dømt av Sannheten så er det ikke vårt ord de vil ta anstøt av men Herrens. Vi skal frimodig dele hva Guds Ord sier med dem, om det så skulle koste oss livet, å bli forhatt, hånet eller utsatt for forfølgelse. Vi dømmer dem ikke, det har Gud allerede gjort såfremst de ikke omvender seg.
gunnarr
#4. Postet 13.02.2018 av gunnarr
"Brødre, dersom noen blir grepet i feiltrinn, må dere som lever ved Ånden, vise ham til rette. Men gjør det med varsomhet, og pass deg selv, så ikke du også blir fristet." Galaterne 6:1

I Romerne 12:19 (og Hebr 10:30) siterer Paulus fra 5 Mosebok 32:35 (NBK) "Meg hører hevn og gjengjeldelse til på den tid da deres fot vakler. For deres undergangs dag er nær, hastig kommer det som venter dem." 41 "Når Jeg kvesser Mitt lynende sverd og tar dommen i Min hånd, da vil Jeg føre hevn over Mine fiender og gjengjelde dem som hater Meg."

2 Mosebok 21 "1 Dette er de rettsreglene du skal legge framfor israelittene.. 22 Men skjer det en ulykke, skal du bøte liv for liv, 23 øye for øye, tann for tann, hånd for hånd, fot for fot..."

3 Mosebok 24 "19 Når noen skader sin landsmann på kroppen, skal det samme gjøres med ham som han selv har gjort: 24 brudd for brudd, øye for øye, tann for tann."

5 Mosebok 19 "21 Du skal ikke vise skånsel. Her gjelder liv for liv, øye for øye, tann for tann, hånd for hånd, fot for fot." I tilfelle noen lurte (hvor "øye for øye" kom fra:)..

For å se sammenhengen med Romerne 12:19 bør minst hele (avskjedskvadet av Moses) kap. 32 i 5 Mosebok leses, kap. 31 slutter med: "30 Moses fremsa dette kvadet, fra begynnelsen til enden, for hele Israels menighet:"
Fri
#5. Postet 13.02.2018 av Fri
Det er sant at kristne ikke skal dømme ikke kristne for deres synd fordi vi alle i utgangspunktet er syndere...

MEN.... kristne som lever i kjøttet liker å bruke det som en unnskyldning for at man ikke skal dømme dem men passe på seg selv, men Paulus sier at vi SKAL dømme "de som er innenfor" altså andre kristne, som feks lever i hor å er gjengift, noe som forøvrig kan være et brennaktuellt tema på kristendate... kanskje særlig fordi MANGE kristne skal komme til Jesus å si "Herre herre, så vi deg ikke profetere på våre gater osv.. men Han dkal svare dem "Jeg har aldri kjent dere, gå bort fra meg dere som lever i synd, til den evige ild som er gjort i stand for satans å hans engler, blir ikke mer brennaktuellt enn det ;D

Forresten så er det ikke tillatt for kvinner å forkynne, så forkynneren er et upassende navn for kristne kvinner.
Anonym
#6. Postet 14.02.2018 av Anonym
Det er sant at kristne ikke skal dømme ikke kristne for deres synd fordi vi alle i utgangspunktet er syndere...

MEN.... kristne som lever i kjøttet liker å bruke det som en unnskyldning for at man ikke skal dømme dem men passe på seg selv
Der traff du spikern rett på hodet.

Heb 12:5b Min sønn! forakt ikke Herrens tukt, og mist ikke motet når du blir refset av ham. 6 For den Herren elsker, den tukter han, og han hudstryker hver sønn som han tar seg av. 7 Det er for tuktens skyld dere tåler lidelser. Gud handler med dere som med sønner. For hvem er vel den sønn som hans far ikke tukter? 8 Men hvis dere er uten tukt, som alle har fått sin del av, da er dere uekte barn, og ikke sønner.

Det verste jeg vet er irettesettelse, men også det beste jeg vet (tøft når det står på). Har en Gudfryktig søster, som er proftinne. Hun har irettesatt meg noen ganger, jeg hører alltid på hva hun sier selv om det svir.
Fordi jeg vil videre med Gud og jeg ønsker å følge Hans veier, og ikke mine egne veier. Kanskje noen kjenner seg igjen - for vi er jo ekte sønner og døtre.

Å irettesette en bror eller søster kan være vanskelig, det kreves både mot og kjærlighet.

Esekiel 33:1 Herrens ord kom til meg, og det lød så: 2 Menneskesønn! Tal til ditt folks barn og si til dem: Når jeg lar sverdet komme over et land, og landets folk tar ut blant seg en mann og setter ham til vekter for seg, 3 og han ser sverdet komme over landet og blåser i hornet og advarer folket, 4 men den som hører hornets klang, ikke lar seg advare, og sverdet kommer og tar ham bort, da skal hans blod komme over hans eget hode. 5 Han hørte hornets klang, men lot seg ikke advare. Hans blod skal komme over ham selv. Men hadde han latt seg advare, så hadde han berget sitt liv. 6 Men når vekteren ser sverdet komme og ikke blåser i hornet, og folket ikke blir advart, og sverdet kommer og tar bort noen av dem, da blir han tatt bort for sin misgjernings skyld, men hans blod vil jeg kreve av vekterens hånd.
gunnarr
#7. Postet 14.02.2018 av gunnarr
En skal ikke dømme hyklersk, som nevnt tidligere, men hvor mange kan si de lever ved Ånden? Og det er bare Gud som virkelig kjenner mennesket, og kan dømme rettferdig.

Visst de kristne som er "innenfor" lever i hor, som forøvrig burde oversettes til et annet ord (seksuell umoral), skal de jo ifølge Paulus kastes ut. Det er tre kategorier mennesker 1 Kor 5 handler om; den som lever ved Ånden (innenfor), den kristne som synder, lever i "hor";kastes ut i "verden," (overgis til Satan) og da innser at han har syndet eller som det også står "kroppen hans blir ødelagt, men (så) ånden kan bli frelst," og til slutt "the fornicators of this world."
fri
#8. Postet 14.02.2018 av fri
Vel... alle skal si dem lever ånden, det er virkeligheten i den nye pakt, Jesus kom for a gjøre ende på djevelens gjerninger og vi skal døde legemets gjerninger med ånden, og "det er ingen fordømmelse for de som er i kristus, de som IKKE vandrer etter kjøded MEN etter ÅNDEN ", og "den som lever etter kjødet skal dø"

I det nye testamentet skal vi vandre som kristus, når vi kommer til tro så blir vi "gjort rettferdig", det vil si at vi blir gjort til en som har "ferdes rett i Guds øyne", jeg ringte til språkrådet å de bekreftet at det er det det betyr, på samme måte som adFERD beskriver oppførsel så beskrifer rettFERDIGhet at du har ferdes eller vandret /oppført deg på en korrekt måte i Guds øyne, med andre så har vi vandret SOM Jesus når vi blir gjort rettferdige, en annen måte å si det på for å gjøre det mer forståelig er at vi er blitt gjort rettvandrende, vi har blitt gjort til en som har hatt en rett vandring og oppførsel i livet og da altså rett i Guds øyne, med andre ord som Jesus.

Videre så skal vi fortsette å leve rett og vandre rett den tiden vi har igjen på jorden, røveren på korset trenger ikke tenkte på vandringen in fordi han dør i neste øyeblikk men vi som ikke tar imot Jesus på dødsleie skal leve Hellig den tid vi har igjen, og dette gjøres med å vandre i den Hellige Ånd, og da kommer dåpen i den Hellige Ånd inn som den største forutsetningen for å vandre i ånden, fordi dåpen i Den Hellige Ånd er en salvelse med kraft, en salvelse med en fylde av Den Hellige Ånd til tjeneste og liv.

Så vi alle skal være åndelige kristne som lever i Den Hellige Ånd og nuller ut kjødets gjerninger / synden med fylden av Den Hellige Ånd, "bli FYLT av Ånden så skal dere slettes ikke gjøre kjødets gjerninger", noe av det første Apostlene gjorde var å døpe folk i Den Hellige Ånd, Gud ønsker at alle mennesker skal komme til omvendele å bli frelst men Jesus sier BLI I BYEN TIL DERE ER IKLEDD KRAFT FRA DET HØYE, så hvordan vandrer man i den Hellige Ånd? Hvordan vandrer man som Kristus? Jo utgangs punktet for det er å bli døpt i Den Hellige Ånd.
gunnarr
#9. Postet 14.02.2018 av gunnarr
Vi kan strebe etter å gjøre som Jesus og følge Hans eksempel ja, men å bli som Han, Han var jo et perfekt menneske. Det er mange som er kommet til Troen men fortsetter å følge den syndige natur, vi har fått Ånden men vi har fortsatt to "naturer"

Rom 8:5 "De som lever etter sin syndige natur, er bare opptatt av det som hører mennesker til. Men de som lever etter Ånden, er opptatt av det som hører Ånden til"

Gal 5:16 "Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i vår syndige natur."(De to ligger i strid)

Det hjelper ikke å be for en som fortsetter å synde. "Vi vet at Gud ikke hører på syndere, men bare på den som er gudfryktig og gjør Hans vilje."Joh 9:31

Jakob 5:16 "..Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye."
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16