Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 18.02.2017 av Anonym.
Moderne fariseere
Fariseere:
-Ynder seg med Gudfryktige salvede folk

-Ynder seg i ekstern rettferdighet
-Beveger seg ikke ute blant syndere
-Driver med hersketeknikker
-Kritiserer andre i detaljer
-Lever i regler og bruker regler mot andre
-Er motivert av sjalusi og hat
-Er mistenksomme og tenker det verste om andre
-De er harde og lite hensynsfulle med ord
-Som regel har de ikke familien med i sin tro
-De blir fort sure og tåler lite
-De er åndelig blinde
-De er hyklere
-Forsøker fange andre i ord
-De har harde hjerter
-Har kunnskap men ikke lydighet
-Praktiserer ikke det de forkynner
-De legger tunge byrder på andre
-De søker ære og skryt av andre
-De tror hellighet er i hvordan du kler deg eller ser ut
-De elsker posisjoner og titler
-De utnytter svakere grupper og bryr seg ikke om fattige
-De ber lange bønner der de kan sees
-Fariseerne tåler ikke nåde forkynnelse
-Tolker skriften uten åpenbaring fra Gud
-Fariseerne er opptatt av loven
-De har ingen nåde, rettferdighetssans eller trofasthet
-De er opptatt med mygg men svelger kameler
-De er opptatt av flertallets meninger
-De elsker penger og verdier uten å dele
-De ser seg selv bedre enn andre
-De opphøyer seg selv og ser ned på andre
-De kommer med beskyldninger om andre
-De forfølger dem som ikke tenker som dem
-De bryr seg ikke om å vinne mennesker
-De elsker sine tradisjoner mer enn Guds ord
-Fariseere rettferdiggjør seg selv

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 18.02.2017 av Anonym
Fariseere:

-Fariseerne er opptatt av loven
Nå har ikke jeg full oversitk over hva fariseere har gjor til enhver tid, men hvertfall på Jesu tid så fikk de refs fordi de IKKE fulgte Guds lov, men heller fulgte egne spilleregler.

"Så talte Jesus til folket og til displene og sa:
På Mose stol sitter de skriftlærde og fariseerne. Alt det de sier, skal dere derfor gjøre og holde. Men det de gjør, skal dere ikke rette dere etter. For de sier ett og gjør noe annet." (Matt 23:1-3)
Anonym
#2. Postet 18.02.2017 av Anonym
Enhver kristen er opptatt av loven. Vi prøver ikke å rettferdigjøre oss selv og prøve å komme oss unna den så godt vi kan. Å rope "nåde, nåde". Den er en rettesnor for oss og som vi ikke syns er tung og bære, men ønsker å gjøre i kjærlighet til Herren. Problemet er at om vi ønsker å frelse oss selv gjennom den så krever det vi oppfyller den 100%, ellers er vi fortapt. Det er umulig for oss. Derfor så er det nåden i Kristus som frelser og ikke vår egen innsats. Som Herren sa. Jeg er ikke kommet for å gjøre bort med loven, men for å oppfylle den. Loven i seg selv er god. Noe vi alle burde følge med nidskjærhet. Som da står i sterk kontrast til hva fariseerene gjorde. Som var hyklere.
Anonym
#3. Postet 19.02.2017 av Anonym
Dette er historisk ukorrekt, Remi, og jeg tror du gjør fariserne meget urett i en slik karikerende fremstilling. Vi har få gode kilder om fariseismen, vi finner noe i NT og vi finner noe hos Josefus. Generelt sett tror jeg det hevdes at fariseismen var en anerkjent reformbevegelse i Israel. Vi kan populistisk si at de ville ta Guds Ord/lov på alvor.

De nytestamentlige forfattere har et polemisk forhold til sin fremstilling av fariseismen og har ikke hatt til hensikt å gi en systematisk presentasjon av denne. Spørsmålet vi må stille er mer hva er det som gjør at den fariseiske religion kommer slik i konflikt med evangeliet. Ingen fariseere mente at de var syndfrie, men de mente, forenklet sagt, at deres frelse var avhengig av Gud. Som fariserenen ber i tempelet, så takker han Gud for at han ikke er som andre mennesker. Han takker Gud for at Gud har gitt ham kraften til å leve annerledes, til å være den åndelige personen han er. For dem er det å elske Gud det samme som å elske Loven, fordi det er i Loven de har Guds åpenbaring.

Om poenget ditt med teksten er å fremme en påstand at det finnes en selverklært falsk "åndelig elite" i Norge/Verden så er det en annen sak. Men poenget ditt er vel kanskje heller at vi alle sammen kan på mange av punktene ligne "farisere" etter de kriterier du gir...
Anonym
#4. Postet 19.02.2017 av Anonym
@Concord. Det du sier stemmer ikke. En fariseer er en som sier å følge Gud men er blind for hvem Han er. En hykler. Som sier han følger loven og at dette kan frelse han. Som sier han elsker Gud men i sitt hjerte er langt ifra Ham. Tror du virkelig disse søkte Gud og prøvde og holde loven i Gudsfrykt? Nei da hadde de visst hvem Frelseren var. Fordi de vill ha øyne å se med. Å deres Gudsfrykt ville gitt dem kunnskap. Fariseere var en sosial stand som ga prerstisje og anseelse. Mange jøder søkte nok dette for å gjøre "karriere" istedenfor å ære og tjene Gud i tro. Så har du unntakene. Som Paulus feks. Fordi Herren sier. Om du søker Meg skal du finne Meg. Herren mostsier ikke seg selv og går ikke mot sine lovnader. Herren kalte de hyklere som ga seg ut for å være noe de ikke var. Det å følge loven er en god ting. Som Herren sier er dem som elsker Ham. Ingen av oss kan holde den 100%, men som rettesnor bør den være viktig for enhver kristen. Forrige gang jeg sjekket var de ganske fine leveregler å ha.
Anonym
#5. Postet 19.02.2017 av Anonym
Det jeg sier stemmer med de kilder vi har tilgjengelig. Les for eks. boka «Det nye testamentets omverden» som gir en systematisk gjennomgang av hellenistisk og jødisk kultur i NTs samtid, basert på NT og andre kilder. Mener du at disse historiske kildene ikke er riktige, så hadde det vært fint å få informasjon om dette. Hvilke kilder bruker du? Skal vi vi definere hva fariseisme er så må det gjøres ut fra alle tilgjengelige perspektiv, ut fra de historiske kilder som er tilgjengelig og ikke etter en karikering gjort på basis av ulik synsing.

Ja, Jesus kaller dem for hyklere, så vi vet at fariseisme er hykleri. Men vet vi at dette var av mangel på oppriktighet? Ta for eks. den rike unge mann som henvender seg til Jesus med spørsmålet: Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv? Dette er da et oppriktig spørsmål? Jesus svarer da: Hvordan leser du? Hva sier loven. Mannen svarer med å siter det doble kjærlighetsbud, som er sentrum i fariseistisk teologi. Så Ja, jeg tror at de oppriktig prøvde å følge loven. Det vitner da også NT om. Jesus svarer mannen med å si at han svarte rett. Så vil mannen rettferdiggjøre seg selv gjennom sine egne handlinger, og det er jo fariseismens problem, og spør om hvem som er hans neste. Jesus svarer på dette spørsmål med å fortelle lignelsen om den barmhjertige samaritan. I denne teksten (som er en tekst om Jesus som frelser) så lærer mannen hvem som handler rett. Den rike unge mann kan, hvis han setter seg inn i historien, ikke hjelpe denne mannen som er overfalt av røvere, fordi han ikke vet hvem denne mannen er. Ved å røre ved en mann som ligger død i veikanten så vil denne gode jøden risikere å gjøre seg uren og synde. Teksten viser at loven ikke kan hjelpe hverken hjelperen eller den som er slått nesten i hjel.

Hva den enkelte fariserer måtte ha som motiv for å delta i dette politiske parti, vet vi ikke, men jeg er nok enig med deg i at vi også der vil finne mennesker som ser på dette som en god mulighet, men om flertallet tenkte slik det tror jeg ikke. Så langt jeg har forstått så var det fariseiske parti ikke så stort. Det strenge religiøse liv de lever etter, deres kunnskap og innsikt i loven, overgår de fleste nålevende mennesker. De kunne for det meste hele GT utenat og hadde et strengt bønne og fasteliv. Skulle dette gjøres uten oppriktighet?

Saken handler vel om hva loven er. Poenget med loven er jo ikke å rettferdiggjøre mennesker, men å vise menneskets totale falitt i møte med Guds krav. Dette er jo tema i både romerbrevet og galaterbrevet. Lovens hensikt er å døde mennesker slik at de ser de trenger en frelser. Denne debatten vil da bli en debatt om menneskets forhold til loven, jamfør kirkekampen mellom Pelagius og Augustin, om "Original sin".
Anonym
#6. Postet 19.02.2017 av Anonym
@Problemet ditt er Concord at gjennom hele gamle testamentet så oppfodrer Gud oss til å holde Hans bud og være nidkjær i dette. Om vi søkte Han skulle vi finne Han og om vi hadde Gudsfrykt ville vi ha kunnskap. Om vi ikke gjorde det vill Han vende seg vekk fra oss. Skulle dette plutselig være en snare i det Jesus ble født? Itilfelle har Gud lagt en snare for dem som ønsket helhjertlig å følge Han. De hadde ikke ny testamentet å gå etter som oss i ettertid. Det er selvfølgelig feil. Bibelen sier de var hyklere. Noen sa å følge loven men gjorde det ikke. I lys av dette forstår vi at de gjelder mennesker som har lagt til reglene som Gud har gitt, og skinnhellige gir seg ut som at de følger dette. Å gjennom dette "skuespillet" ville bli frelst.

Andre kilder enn Bibelen blir ikke pålitelig i denne sammenhengen. Om jeg skrev en beskrivelse av en folkegruppe som ga seg ut for å følge loven idag, men gjorde det ikke, og noen 2000 år frem i tid leste dette. Skulle de da lese dette som absolutt sannhet? Selvfølgelig ikke. De fleste trodde nok fariseerne var oppriktige, men Herren kalte de for det de var. Hyklere uten ett sant forhold til Ham.

Når den rike mannen sier han har følgt alle bud siden han var liten så er det for det første en løgn. Ingen har det. For det andre var dette jødisk kultur. Om du trodde eller ei var av mindre betydning, men at du holdt "fasaden" var viktig. Å er det fremdeles idag. Han gikk bort bedrøvet når han fikk vite at han måtte gi opp sin virkelig "gud", Mammon.

Forhold deg til Bibelen og til Herrens lovnader. Om vi elsker Ham skal vi følge det Han sier. Dengang som nå.
Anonym
#7. Postet 19.02.2017 av Anonym

Luke 6

46 And why call ye me, Lord, Lord, and do not the things which I say?
Anonym
#8. Postet 19.02.2017 av Anonym
interessante synspunkter....kort spørsmål: Hva er evangeliet?
Anonym
#9. Postet 19.02.2017 av Anonym
Evangeliet er den gode nyheten om at selv om vi er død i vår synd, så har Herren gitt oss nåde og frelst oss fra fortapelsen gjennom sitt fullbrakte verk på korset for dem som tror. Gjennom å leve ett syndfri liv som ingen av oss kunne oppnå. Ett lytefri lam som loven krevde. Så istedefor å være død ved loven er vi levende i Kristus som overvant døden for oss.
Anonym
#10. Postet 21.02.2017 av Anonym

Jeg synes de tanker som trådstarter har tatt opp er interessant, fordi Jesus selv advarer menigheten mot fariseernes surdeig. Så blir da spørsmålet hva som er denne surdeigen, om det er fariseerne som mennesker han mener eller om det er den fariseiske lære? Jeg mener det siste. Vi kan anta at den fariseiske lære er kjent av NT forfatterne og av deres første lesere. Denne kunnskap om fariseismen har nok gått tapt gjennom årenes løp og dermed har det utviklet seg en feilaktig lære om den fariseistiske teologi. Den eneste rette metode til å fastslå den virkelige forskjell mellom kristendom og fariseisme må være den at en så nøye som mulig prøver å lære dem begge å kjenne. Særlig viktig er det å ha et korrekt kjennskap til fariseismens læresetninger og prinsipper. En eksakt kunnskap om fariseismen er av fundamental betydning når det gjelder å verne om kristendommens egenart. Den fariseiske lære var på Jesu tid en muntlig overlevering. Den ble etter hvert samlet i ulike jødiske skrifter, mest kjent av dem er Misjan, men det finnes også mange flere tekster. Disse tekster ble samlet ca 200 e.kr og har blitt til den rabbinistiske tradisjon som vi har i dag. Disse tekster gir da en god kilde til kunnskap om den fariseistiske teologi. Hva er så hovedforskjellene mellom fariseisme og kristendom? I korte trekk mener jeg det vil være læren om etikk og antropologi og i den om hvordan et menneske blir rettferdig for Gud. Kjerneteksten i konflikten mellom fariseisme og kristendom finner vi i Joh 8. Der Jesus og fariseere (som har kommet til tro på ham) gjensidig kommer med sterke anklager mot den andre part. Uten å gå i detalj så kan vi si at det dreier seg om jøder som mener det alvorlig med sin fromhet og sin lovlydighet, eller moderne sagt mennesker som har de høyeste etiske idealer, og som gjør alvor av sine moralske og sin religiøse tro. Fariseerne reagerer så sterkt på Jesu anklage fordi han kaller dem ufrie, ja han kaller dem djevelens barn. Frihet er grunnpilaren i hele den fariseiske system og den etiske streben og forkynnelse var grunnet på den, at den som viet hele sitt liv, helt og holdent til å oppfylle Guds vilje, slik den var åpenbart i loven, han eide dermed hele sannheten og var et fritt menneske. Fariseistisk teologi hevdet at å trenge inn i Guds lov betyr å finne den virkelige sannhet. Jesus sier at et ondt tre bærer ond frukt. Det betyr at så lenge treets rot/grunn er ond så vil frukten alltid være ond. Det betyr at en «god» handling som gjøres av et ondt menneske (et menneske som fremdeles er satans trell, ufrelst) ser Gud på som en ond handling nettopp fordi den som gjør det er ond av natur. Bare den som er virkelig fri kan gjøre de gode gjerninger. Virkelig fri er den som tror at evangeliet om Jesus Kristus død og oppstandelse er for dem. Fariseernes gjerninger er da onde fordi de gjør dem i den tro at de tror de er gode. Fordi de ville være rettferdige og fromme, ved lov, og forsøker å være det, er de blitt onde. Ganske enkelt fordi de har foresatt seg å bli gode. Den kristne tro er at Kristus er kommet for å frelse syndere. Her ligger forskjellen. Her er fariseernes surdeig.

For dem som ønsker å lese om dette tema så finnes det en bok som heter «Fariseisme og Kristendom» den ligger gratis på nasjonalbiblioteket nb.no sine nettsider. Den er Skrevet av Professor Hugo Odeberg. Om Odeberg sier den kjente teologen C.F Wisløff følgende: Sannsynligvis er Odeberg en av verdens fremste kjennere av rabbin

Mann38 sier: Ønsker alle på kd ei velsignet god helg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16