Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 18.02.2017 av Anonym.
Kan noen hjelpe meg mot ateismen?
Hei

Jeg lurte på om folk kunne legge ved de beste argumentene de har mot evolusjonsteorien?

Legg gjerne ved videoer som tar for seg vitnskapelige beviser på at bibelen er sann, eller vidoer som argumenter skikkelig vitenskapelig mot evolusjonsteorien.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 18.02.2017 av Anonym
Mye som kan nevnes her, men Kent Hovind er en "go to guy" med tanke på evolusjonslæren og jordas alder for å nevne noe. https://www.youtube.com/watch?v=8_OC2t7mIWE
Anonym
#2. Postet 18.02.2017 av Anonym
skaper.no
Anonym
#3. Postet 18.02.2017 av Anonym
Funn av mykt vev i dinosaurfossiler synes jeg er meget interessant. Man skulle tro at det bare var bein og knapt nok det tilbake dersom disse var 100 millioner år gamle og alt det andre råtnet bort for lenge siden. Men inn i en ung jord teori passer dette mye bedre. Søk på "soft tissue dinosaur".

Jeg synes også boka "Forbidden Archeology" var interessant, selv om den ikke var "kristen". Her viser man til en del funn av bl.a. skjeletter som ikke stemmer overens med evolusjonsteorien.

Boka "Evolution: The Grand Experiment" av Dr. Werner synes jeg motbeviser teorien på en enkel og lettfattelig måte. Den snakker bl.a. om fossiler.

Jeg likte også DVD-en "Incredible Creatures That Defy Evolution III". Tittelen sier alt.

Michael Behes "Darwin's Black Box" er litt komplisert, men kan absoultt anbefales. Det handler om teorien "ikkereduserbar kompleksitet".

Kan sikkert finne mer hvis du er interessert.
Anonym
#4. Postet 18.02.2017 av Anonym
Anbefaler boken "Krig i himmelen" av Derek Prince som i et kapittel tar for seg dette.
Han er en av vår tids mest annerkjente bibeltolkere.

Kortversjonen er at bibelen er historien om Adam og hans etterkommere og at den ikke forsøker å forklare i detalj jordens historie. Han ser ikke nødvendigvis noen motsetning mellom evolusjonsteorien og de første sidene linjene i bibelen.

Vi kristne vet jo det vi trenger å vite og vi argumenterer ikke til tro, troen åpenbares.
Anonym
#5. Postet 18.02.2017 av Anonym
https://www.youtube.com/watch?v=U0u3-2CGOMQ
answersingenesis.org/media/video/evolution/lucy-shes-no-lady/


Jeg liker begge disse.

Det kan være lurt å få ateistene til å definere evolusjon, teori, vitenskap og art. Da diskusjonen ofte går den veien. Så går det i det minste ann å ha en intelligent diskusjon med dem. Da ateister/agnostikere ofte har ullene forståelser av alle disse begrepene.
Jeg tror at grunnen til at mange ikke tror på Gud er at de ikke har råd til det. Det er mye enklere å forholde seg til en verden der ingen Gud ser hva en gjør. Så problemet er nok mer åndelig enn logisk. Det egentlige problemet er nok synd.
Men det var jo nettopp det Jesus kom for å løse.

answersingenisis har mange resurser laget av doktorer på sine respektive fagfelt.
chrisso577
#6. Postet 18.02.2017 av chrisso577
hey der brødre å søstre å Guds fred :) angående sånne diskusjoner med venner å bekjente å familie osv å uansett hvem de måtte være så er de viktig å passe på at du på en måte lar Gud snakke igjennom deg viss du forstår di øyeblikkene han er skikkelig nær deg på en måte å du har den gløden :) for viss du snakker fra eget hjerte på en måte så er de lett for å si ting på en måte som gjør at folk trekker seg unna altså eg skal ta noen eks fra egne erfaringer osv :) eg blei frelst å født på ny påsken 2016 å den ene siden av familien min er flesteparten ikke kristen men di er alikevell interresert i å diskutere religion å samfunn politikk osv å når eg då snakker med di om sånt i familie selskaper osv så blir de liksom meg mot dei å er då vanskelig å ha den gløden på en måte å den roen å konsentrasjoen å ender då med at eg snakker fra eget hjerte på en måte å diskusjonen hisser seg opp osv å så trekker di seg bare unna på en måte ikke sant men altså viss eg for eks snakke med enten venner eller familie om de som ikke er troenede alene altså 1v1 så er de liksom mye enkler å holde den roen å liksom la Gud føra orde på en måte igjennom deg å mye enklere å nå ut til folk angående di tingene en om gangen osv å selv om di kansje ikke tror med engang så planter du alikevell et frø i di på en måte så kansje vil vokse senere :) hmm vetkje om eg forklarte detta så bra nå blei kansje litt rotete er litt trøtt haha :)men jaja tror di fleste forstår hva eg mener hvertfall di som er frelst :) go helg videre å Gud velsigne dåkke alle :)
Anonym
#7. Postet 18.02.2017 av Anonym
Bibelen har ikke som hovedhensikt å forklare jordens eller skaperverkets tilblivelse. Det er jo ikke mange linjene som omtaler disse temaene. Bibelen har til hensikt å vise oss hvem Gud er og veien til frelse gjennom Jesus Kristus.

Jeg er overbevist om Guds eksistens og at Han har skapt oss. Det er ikke noe vitenskapen har vist meg.
Vi kan gjennom det skapte erkjenne Guds eksistens (Rom 1:19-20).
Vi kan ikke forklare det Gud har gjort, men vi kan få lov til å tro Ham, selv om vi ikke forstår hvordan alt har skjedd. Vi ser at skaperverket er beviset, det er i seg selv evidensen på at Gud finnes.

Det finnes mange spennende spørsmål man gjerne vil undersøke.
Min tro blir allikevel ikke truet av spørsmål feks vdr jordens alder (det er ulike tolkninger på det), eller av vitenskapelige teorier.
Jeg har tro på at Gud har satt det hele i gang, er opphavet til alt liv, uansett jordens alder eller tidsperspektiv generelt.
Anonym
#8. Postet 18.02.2017 av Anonym
Ja, men det du sier der funker ikke på ateister anne, og vi som vet og har opplevd sannheten, vi er pliktige til å formidle det glade budskapet videre, og da har vi også muligheten til å bruke vitenskapen om det er det som må til for å få ateister til å snu. Men jeg har sikkert ikke alle argumentene, det finnes sikkert enda fler argumenter mot evolusjonsteorien enn de jeg har, det var derfor jeg spurte.
Anonym
#9. Postet 18.02.2017 av Anonym
Jeg kan ikke argumentere mot evolusjonsteorien da den meget vel kan vise seg å være riktig.

Det står ikke i bibelen at det ikke var andre mennesker på jorden før edens have.
Historien om mennesket Adam, skapt i Guds bilde for noen få tusen år siden, det er den historien vi skal konsentrere oss om...)
Anonym
#10. Postet 18.02.2017 av Anonym
@Aron Er du seriøs? Det står han skapte "man" og kalte han Adam, og utfra hans ribbe Eva. Mener du å si det fantes mennesker her før Gud skapte dem? Eller der finns flere skapelse beretninger?

Genesis 5

This is the book of the generations of Adam. In the day that God created man, in the likeness of God made he him;

2 Male and female created he them; and blessed them, and called their name Adam, in the day when they were created.

Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16