Øystein-Skum93 sier: Jeg vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen nei. Nei og Neitakk
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 27.12.2016 av Anonym.
Hva sier Gud i bibelen om samboerskap utenfor ekteskap
Dette er noe Gud forteller om i bibeln og hvor det er fortalt allrede før disse ting skjedde, at nå i dagtidens værden, lever mennesker i samboerskap, som om at dem er gift og oppfører seg som om at dem er gifte. Men dem gifte oppfører seg som dem ikke er gifte sier GUD, som betyr at dem er utro i ektskapet. Begge deler er hor" HVA MENER DERE.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 27.12.2016 av Anonym
Dette er noe Gud forteller om i bibeln og hvor det er fortalt allrede før disse ting skjedde, at nå i dagtidens værden, lever mennesker i samboerskap, som om at dem er gift og oppfører seg som om at dem er gifte. Men dem gifte oppfører seg som dem ikke er gifte sier GUD, som betyr at dem er utro i ektskapet. Begge deler er hor" HVA MENER DERE.
Samboerskap i seg selv er ikke galt. Spørsmålet er heller hvilket nummer i rekken av partnere du er samboer med.
Høres rart ut?

Saken er at det er ingenting i Bibelen som tilsier at en mann og kvinne må gifte seg foran en prest eller en annen forordningsmann for at ekteskapet skal være bibelsk gyldig. Adam bare tok Eva og Bibelen sier at de deretter var "ett". Ekteskapet er en pakt mellom mann og kvinne både overfor hverandre og innfor Gud. Fyllbyrdelsen av denne pakten skjer når man havner i sengekosen etterpå, og frukten er (forhåpentlig) barn og en mengde andre ting.

I middelalderens Norge var samboerskap helt vanlig fordi folk ikke hadde råd til bryllupet, ja det var til og med vanlig blant ordinerte prester. Ekteskapet, som altså i praksis var samboerskap etter hvordan de fleste tolker det i dag var det derimot få som IKKE hadde råd til å la være fordi det var et gjensidig avhengighetsforhold mellom mann og kvinne på en helt annen måte enn i det postmoderne samfunnet. Dengang var det ingen som så ned på samboerskapet såvidt jeg vet.

Men så er det dette med troskap osv., det å holde den pakten man i praksis har inngått. Har du som mann eller kvinne hatt sex og/eller samboerskap med en av det motsatte kjønnet har du i praksis "giftet deg" i bibelsk forstand. Jeg vet dette høres rart ut for den moderne vestlige hjerne, men slik var det før her i Vesten også og er det fortsatt f.eks i muslimske land.
Anonym
#2. Postet 28.12.2016 av Anonym
Mine tanker om dette er helt på linje med vsi.
Om du går inn i et samboerskap med et oppriktig hjerte (det er her pakten gjøres) om at dere skal være ett resten av livet så begår du ikke hor om partneren er din første. Gud er kun interessert i det som er i våre hjerter, ikke i religiøse skikker i vår tid. Vi tar altså ikke ¨lettere¨ på et samborskap.
Anonym
#3. Postet 28.12.2016 av Anonym
Hmm" Gud referer til at det er hor og synd, å ha sex før ekteskap" så hva du sier, henger jo selvsagt ikke på greip. Og muslimer er satans disippler. Når det er sagt,så skal mann å kvinne gifte seg etter hva Gud har sagt. Gud sier det er hor og synd, å bare bo sammen i samboerskap. Og Å ha sex uten å giftet seg etter slik dem skal i kirken fremfor vittner og guds tjenere som vier dem." Jesus sier også i bibelen, at mennesker ville komme til å leve sammen, som om at dem var gift. Ergo altså i samboerskap uten å være gift er SYND. Men DISSE oppfører seg som om at dem var gifte. dette er hor sier Gud. Mens di som er gifte, sier gud at disse kvinnene oppfører seg som om at dem ikke var gifte. som betyr dem er utro og horer seg med andre menn, bak mannens rygg. og omvendt- at mannen horer seg bak ryggen på sin kone han er gift med.
Anonym
#4. Postet 28.12.2016 av Anonym
Hmm" Gud referer til at det er hor og synd, å ha sex før ekteskap" så hva du sier henger jo selvsagt ikke på greip. og muslimer er satans disippler. Når det er sagt,så skal mann å kvinne gifte seg etter hva Gud har sagt. Gud sier det er hor og synd å bare bor sammen i samboerskap. og ha sex uten å ha giftet seg etter slik dem skal i kirken fremfor vinter. og guds tjener. som vier dem" Jesus sier også at mennesker ville komme til å leve sammen som om atdem var gift. ergo altså i samboerskap uten å være gift. men oppfører seg som om at dem var gifte. dette er hor ser gud. Mens di som er gifte sier gud oppfører seg som om at dem ikke er gifte. som betyr dem er utro og horer eg med andre menn, bak mannens rygg.
Hver eneste gang man diskuterer dette tema så virker det som at enkelte bevisst misforstår. Det er kanskje greit å lese hva som faktisk blir sagt av de som her uttaler seg positive til samboerskap. Det de sier er at samboerskap slik vi kjenner det i 2016 er omtrent det samme som man leser om ekteskap i Bibelen. De kalte det bryllup, men det var ingen seremoni foran en skriftlerd eller fariseer slik vi idag har med prest eller byfogden. Det var en kontrakt mellom to mennesker eller to familier/slekter. Ofte var det nærmest en handelskontrakt.

Samboerskap eller ekteskap er ingen handelskontrakt lenger i vår del av verden, men det finnes steder hvor det fremdeles er det - i 2016. I Norge er samboerkontrakt og ekteskapskontrakt omtrent det samme, de er så og si like bortsett fra litt juss.

Når det gjelder sex utenfor ekteskapet så kan sikkert det også diskuteres. Noen skriftlerde mener at det her er snakk om gifte menn og/eller kvinner som har sex med andre enn sine ektefeller, ikke om man har sex før man er gift, men om det er riktig skal ikke jeg ta stilling til.

På mange måter så blir liksom denne debatten litt lik den som går rundt de av oss kristne som er skilt og hvorvidt det er greit for oss å gifte oss på nytt eller ikke. Jeg er tilhenger av ekteskapet og synes det er en fantastisk kjærlighetserklæring å gi til den man elsker, men jeg har også vært samboer med hun jeg giftet meg med. Vi var sammen i 11 år og gift i nesten 10 år. Etter 11 år ble vi skilt fordi hun hadde funnet en annen. Noen mener da at jeg skal leve resten av livet alene og at jeg lever i hor dersom jeg gifter meg på nytt. Jeg klarer ikke helt å se det på den måten.
Anonym
#5. Postet 28.12.2016 av Anonym
både feil og riktig. bibelen sier en mann skal leve alene,resten av sin levetid, og være i den stand han er frem til Herren kommer tilbake. Men så sier Gud også at hvis en mann ikke greier å låvære å pille påseg selv, eller ikke greier å lavære å ha samleie med kvinnfolk. så skal mannen alikavell gifte seg, så han ikke fortsetter å synde. så sier Gud også at det er bedre at mannens sæd går i kvinnens vagina, en at mannen synder og holder påmed seg selv og lar sæden falle til bakken. DA sier Gud det er bedre da helle at sæden går inn i en kvinne.
Anonym
#6. Postet 28.12.2016 av Anonym
Guds ord er vår rettesnor, men også viktig, han vet hva som er i våre hjerter.
Nåden og hans kjærlighet er stor. Også for de som er skilt..)
Anonym
#7. Postet 28.12.2016 av Anonym
Det er tilgivelse for slikt. Det eneste som ikke blir tilgitt er synd mot DHÅ.
Anonym
#8. Postet 28.12.2016 av Anonym
Kun spott mot den hellige ånd vil ikke bli tilgitt hverken i denne værden eller den kommende værden eller den neste. sier Gud.
Anonym
#9. Postet 28.12.2016 av Anonym
Svar #3. Postet i dag kl 13:37 av GODGUTTEN.Hmm" Gud referer til at det er hor og synd, å ha sex før ekteskap" så hva du sier, henger jo selvsagt ikke på greip. Og muslimer er satans disippler. Når det er sagt,så skal mann å kvinne gifte seg etter hva Gud har sagt. Gud sier det er hor og synd, å bare bo sammen i samboerskap. Og Å ha sex uten å giftet seg etter slik dem skal i kirken fremfor vittner og guds tjenere som vier dem." Jesus sier også i bibelen, at mennesker ville komme til å leve sammen, som om at dem var gift. Ergo altså i samboerskap uten å være gift er SYND. Men DISSE oppfører seg som om at dem var gifte. dette er hor sier Gud. Mens di som er gifte, sier gud at disse kvinnene oppfører seg som om at dem ikke var gifte. som betyr dem er utro og horer seg med andre menn, bak mannens rygg. og omvendt- at mannen horer seg bak ryggen på sin kone han er gift med
Anonym
#10. Postet 28.12.2016 av Anonym
både feil og riktig. bibelen sier en mann skal leve alene,resten av sin levetid, og være i den stand han er frem til Herren kommer tilbake. Men så sier Gud også at hvis en mann ikke greier å låvære å pille påseg selv, eller ikke greier å lavære å ha samleie med kvinnfolk. så skal mannen alikavell gifte seg, så han ikke fortsetter å synde. så sier Gud også at det er bedre at mannens sæd går i kvinnens vagina, en at mannen synder og holder påmed seg selv og lar sæden falle til bakken. DA sier Gud det er bedre da helle at sæden går inn i en kvinne.
Her er det flere misforståelser. Klassiske feil som oppstår når man tar bibelvers ut av sammenhengen.

1. Det står ingenting i Bibelen om at onani er synd. Det som var synden i den historien om Onan var at han ikke gjorde det Gud hadde bedt han om å gjøre.

2. Så er det dette med skilte som gifter seg igjen. Enten så er det synd eller så er det ikke synd. Det kan ikke være synd, men dersom at det, hvis om at man ikke klarer å leve uten sex så er det greit. Gud er ikke så vimsete.

Jeg tror ikke at Gud har lagt ned lyst og seksuelle drifter i oss mennesker for at vi skal undertrykke dem resten av livet som en slags straff fordi vi har gjort noen feil valg i livet. Gud skapte mannen og så at det ikke var godt for han å være alene. Derfor skapte han kvinnen. Da er det litt merkelig om han mener at vi som har vært gift og av ulike grunner er skilt, skal leve alene resten av livet hvis vi ikke ønsker det.

Jeg mener ikke at nåden gir oss frihet til å synde, men den gir oss muligheten til å starte på nytt selv om vi "faller" og gjør feil valg i livet.
Øystein-Skum93 sier: Jeg vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen nei. Nei og Neitakk
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16