Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 26.10.2016 av Anonym.
Matteus kapittel 7, vers 22-23
«Mange skal si til meg på den dagen: Herre, Herre! Har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? Men da skal jeg åpent si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg dere som gjorde urett!

Noen tanker om dette?

I teksten over står det «mange». Det er tydelig at en god del av oss som kaller oss kristne kommer til å bli «stående på perrongen når toget går", fordi vi har drevet med falsk forkynnelse som definerer frelsesveien bred og frelsesporten så vid at omtrent alle kan slentre inn i Guds rike.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 26.10.2016 av Anonym
Hvis vi ser på vers 23 så er "urett" i beste fall en dårlig oversettelse. Det kommer fra det greske ordet anomian (Strongs G458) som betyr uten (a) lov (nomian). Så da blir det mere korrekt med "Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg dere som praktiserte lovløshet.
Anonym
#2. Postet 26.10.2016 av Anonym

Viktige vers, men hva med de som aldri profeterer i Hans navn, aldri drev ut onde ånder i Hans navn, og aldri har gjort noen kraftige gjerninger i Hans navn?

De som gravde ned talentene sine, fordi Han var så streng. Kjenner Han dem?

Men uansett: Trang er den porten, og Smal er den veien som fører til livet.

Mange er kalt men få er utvalgt (Hva betyr egentlig det)???
Anonym
#3. Postet 27.10.2016 av Anonym
«Mange skal si til meg på den dagen: Herre, Herre! Har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? Men da skal jeg åpent si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg dere som gjorde urett!

Noen tanker om dette?

I teksten over står det «mange». Det er tydelig at en god del av oss som kaller oss kristne kommer til å bli «stående på perrongen når toget går", fordi vi har drevet med falsk forkynnelse som definerer frelsesveien bred og frelsesporten så vid at omtrent alle kan slentre inn i Guds rike.

Fikk ikke helt med meg hva du egentlig mener her klem

Håper ikke at du er en av dem som mener at vi ikke skal profetere og heller ikke sette fanger i frihet. Fordi det er noen i dag som sier Herre, Herre men misjonsbefalingen den vil de ikke følge. Den passer ikke inn i det (kristne) landskapet de lever i. Så beklagelig vis får du rett når du sier at noen blir igjen perrongen. Med kristi sinnelag skal vi redde så mange som mulig fra falsk lære.

Misjonsbefalingen:

Mark 16:17 Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder. De skal tale med nye tungemål. 18 De skal ta slanger i hendene, og om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem. På syke skal de legge sine hender, og de skal bli helbredet.

Den profetiske gave:

1 Kor 14:1 Jag etter kjærligheten! Søk med iver å få de åndelige gaver, særlig å tale profetisk! 2 For den som taler med tunger, taler ikke for mennesker, men for Gud. Ingen kan forstå ham, men han taler hemmeligheter i Ånden. 3 Men den som taler profetisk, taler for mennesker, til oppbyggelse, formaning og trøst. 4 Den som taler med tunger, oppbygger seg selv. Men den som taler profetisk, oppbygger menigheten.

I dag finnes det mennesker som utaler seg, ut ifra hva de har tenkt selv. Og ikke hva de har hørt fra himmelen eller hva skriften sier. «Hans får hører Hans røst»
Anonym
#4. Postet 27.10.2016 av Anonym
Det jeg skriver om er falske åndsmanifestasjoner og falsk forkynnelse/falske profeter.
Så er spørsmålet om vi har noen "falske profeter" blant oss i dag som forkynner et falskt evangelium. Mye tyder på det, uten at jeg vil gå nærmere inn på det.
Ellers så skal vi gjøre akkurat det Jesus ba om oss å gjøre som er beskrevet i Guds ord.
Anonym
#5. Postet 28.10.2016 av Anonym

Var på et møte for 2 mnd siden, ble litt satt ut av forkynnelsen.

De bare gikk bort til folk på gata og befalte helbredelse uten å få noe fra Gud. De gjorde det fordi det stod i guds ord og ikke ut i fra kontakten med Han.

Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre.

Den som sier at han blir i ham, han er også skyldig til å vandre slik som han vandret.

Jesus svarte da og sa til dem: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre. For det han gjør, det gjør Sønnen likeså
Anonym
#6. Postet 30.10.2016 av Anonym

Når vi har oppe temaet å kalle seg en kristen, men likevel leve livet på utsiden av hva vi er kalt til!!

Jeg tenker på lignelsen om de fem kloke og fem dårlige jomfruene i matt 25

Det er skremmende å tenke på at det er teologi som går ut på at vi fikk Den Hellige Ånd i dåpen når vi var spebarn. Og det som skjedde den gang holder som billett helt inn til himmelen, dette er vranglære.

Å ha olje på lampen er å stadig bli fylt med Den Hellige Ånd, hver dag så lenge det heter i dag.

Jesus var unnfanget av Den Hellige Ånd, men begynte sin gjerning først etter at Den Hellige Ånd kom over han. Han måtte ha olje på lampen, for å startet sin gjerning.

Det er kristne i dette land som tenker at de ikke trenger at Den Hellige Ånd kommer over dem, kanskje det er skummelt og de er redd for å miste kontrollen. Men som skriften sier: Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det.

Fri oss fra læren som sier at kristenlivet er Faderen, sønnen og Den Hellige Skrift

Har vi ikke olje på lampen så vil vi ikke være klar når brudgommen kommer, og vi har ikke evig liv.
Anonym
#7. Postet 31.10.2016 av Anonym
Jeg tenker at bekjenner vi oss kristne, født på ny som det står i bibelen og ønsker å bli ledet av Han, så bærer vi også god frukt, slik at ikke kristne taler vel om oss og kanskje blir interessert i å bli en kristen. Det må være samsvar mellom liv og lære. Motsatt støter vi mennesker i fra oss, vi bærer ikke god frukt.
Kanskje er det slike kristne i Matteus kap 7, vers 22-23 omtaler. Men det kan være summen av mye annet også. Uansett er det noen gåtefulle vers, som jeg grunner litt på....
Anonym
#8. Postet 31.10.2016 av Anonym
2.tim 4.1 - 4 taler jo om at folk vil ta seg lærere etter det som klør i øret. Det som er behagelig. Kanskje en kristendom uten omvendelse? Og til og med uten å bli født på ny? Så har du 2. korint 11.1 - 4. "At deres tanker bli fordervet og vendt bort fra den enkle og rene troskap mot Kristus." Jeg tenker hvertfall det har litt sammenheng med Matt. 7. Det er mennesker som skaper en annen Jesus, sin egen Jesus, ja til og med får en annen ånd som Paulus taler om. Og slik er det vel idag. Mennesker ønsker vel heller å selvrealisere seg selv og skape en Jesus og evangelium som passer med det heller enn å omvende seg og "miste seg selv" for så å vinne Kristus?
Men det er jo skremmende at disse som har gjort urett i Matt. 7 har gjort kraftige gjerninger i hans navn?
compaq
#9. Postet 01.11.2016 av compaq
Hva var det sentrale element i Jesu tjeneste? Var det helbredelse? Nei, bibelen sier at Jesus gikk omkring i hele Galilea og lærte folket i deres synagoger og forkynte evangeliet om riket og ( i annen rekke ) helbredet all sykdom. ( Matt 4:23 ) Til noen som ville at han skulle fortsette å være hos dem og helbrede dem, sa han: Også i de andre byer må jeg forkynne evangeliet om Guds rike for dertil er jeg utsendt. Han sendte disiplene sine ut for at de først og fremst skulle utføre den samme gjerning. ( Luk 4: 43 )

I samsvar med dette nevnte Jesus overhodet ikke helbredelser da han forutsa hva de sanne kristne skulle være opptatt med ved verdens ende. I stedet for å være opptatt med å helbrede folk skulle de forkynne dette evangelium om riket over hele jorderike til et vitnesbyrd for alle folkeslag. ( Matt 24:3, 9-14 ) Hvor mange av våre dagers helbredere er det som gjør Guds rike til det sentrale i sin tjeneste? Hvor mange av dem er det som lærer folk at Riket er en virkelig, evig himmelens regjering som er opprettet av Jehova Gud og som skal knuse og gjøre ende på alle hine ( de jordiske, nåværende ) riker. ( Dan 2:44 ) Er det ikke slik at dagens helbredere i stedet for å rette oppmerksomheten mot Guds rike som botemidlet for menneskenes lidelser konsentrerer seg om helbredelser? Og inntar de ikke ofte en konservativ, patriotisk holdning, enda Bibelen sier at alle de nåværende menneskelige riker skal bli knust av Guds rike. ( Joh 7:14, 16, 18:36 )

De helbredelser som er omtalt i Bibelen, fikk aldri overskygge det sentrale element i kristendommen. De kom bare som et tillegg til forkynnelsen av evangeliet om riket. De tjente som et bevis for at Gud selv støttet den unge kristne menighet idens forkynnelse. ( Heb 2:3-4 ) De viste også i begrenset omfang hva Gud skal gjøre verden over når han iverksetter en varig fysisk helbredelse under sitt rike ( Åp 21:1-4 ) Helbredelsene falt derfor bort, i likhet med de andre mirakuløse åndelige gaver, så snart den kristne menighet var blitt virkelig grunnfestet. ( 1.kor 13: 8-12 ) Vi forstår derfor at enhver som nå trekker oppmerksomheten vekk fra Guds rike, ikke kan være et virkelig redskap for Gud, selv om han bruker kristi navn aldri så mye. Jesus forutsa dette og sa at mirakel-menn i vår tid ville rope: Herre, Herre har vi ikke utdrevet onde ånder ved ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn. Hans svar viser hvorvidt det er han som står bak dem: I som gjorde urett. Han ville ikke ha noe å gjøre med dem som forvrengte Rikets budskap og istedet gikk inn for mirakler ( Matt 7:21-23 )

Dette viser også at den som støtter denne virksomheten,må være den samme som han som motstår Guds himmelske rike til fordel for de nåværende usynlige makter og myndigheter,verdens herrer i dette mørke. (ef 6:11-12) Bibelen identifiserer denne kraft som Satan som listig skaper seg om til en lysets engel for å bedra menneskene. Derfor er det ikke noe stort, heter det videre, om og hans tjenere skaper seg til rettferdighets tjenere. ( 2.ko 11:13-15 ) La deg ikke føre på avveie. Vær klar over at Jehova Guds virkelige hensikt er å gi varig fysisk helbredelse gjennom sitt rike himmelske regjering. Er det ikke klokere å oppnå den langt viktigere helbredelse av vår personlighet som skjer ved at den fornyes til kunnskap gjennom den kraft til åndelig helbredelse som Guds ord har? Derved vil vi kunne sikre oss en plass som undersåtte under dette herlige rike.
Anonym
#10. Postet 01.11.2016 av Anonym
Helbredelsene falt derfor bort, i likhet med de andre mirakuløse åndelige gaver, så snart den kristne menighet var blitt virkelig grunnfestet. ( 1.kor 13: 8-12 ) Vi forstår derfor at enhver som nå trekker oppmerksomheten vekk fra Guds rike, ikke kan være et virkelig redskap for Gud

1 Kor 4:9 For meg ser det ut som om Gud har stilt oss apostler aller nederst. Vi er som dødsdømte. Et skuespill er vi blitt for verden, både for engler og for mennesker. 10 Vi er dårer for Kristi skyld, men dere er kloke i Kristus. Vi er svake, men dere er sterke. Dere er æret, men vi er foraktet. 11 Helt til denne stund er vi både sultne og tørste og nakne og mishandlet og hjemløse. 12 Vi sliter og arbeider med våre egne hender. Vi blir utskjelt, og vi velsigner. Vi blir forfulgt, og vi tåler det. 13 Vi blir hånet, og vi formaner. Vi er blitt som utskudd i verden, som avskum for alle, helt til denne stund.

Hva var det som skal opphøre og hva er opphørt?

Ef 4:1 Jeg formaner dere altså, jeg som er en fange for Herrens skyld, at dere vandrer slik det er verdig for det kall dere er kalt med, 2 med all ydmykhet og mildhet, med langmodighet, så dere bærer over med hverandre i kjærlighet, 3 og legger vinn på å bevare Åndens enhet i fredens sambånd. 4 Det er ett legeme og én Ånd, likesom dere òg ble kalt med ett håp i deres kall. 5 Det er én Herre, én tro, én dåp, 6 én Gud og alles Far, han som er over alle og gjennom alle og i alle. 7 Men til hver enkelt av oss ble nåden gitt etter det mål som Kristi gave tilmåles med. 8 Derfor sier Skriften: Han for opp i det høye og bortførte fanger, han ga menneskene gaver. 9 Men dette: Han for opp! - hva er det uten at han først steg ned til jordens lavere deler? 10 Han som steg ned, er den samme som for opp over alle himler for å fylle alt. 11 Han er det som ga noen til apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere, 12 for at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning, til oppbyggelse av Kristi legeme, 13 inntil vi alle når fram til enhet i tro på Guds Sønn og i kjennskap til ham, til manns modenhet, til aldersmålet for Kristi fylde, 14 for at vi ikke lenger skal være småbarn og la oss kaste og drive omkring av hver lærdoms vind ved menneskers spill, ved kløkt i villfarelsens listige knep. 15 Sannheten tro i kjærlighet, skal vi i alle måter vokse opp til ham som er hodet, Kristus. 16 Ved ham blir hele legemet sammenføyd og holdt sammen med hvert støttende bånd, alt etter den virksomhet som er tilmålt hver enkelt del, og slik vokser det sin vekst som legeme til sin oppbyggelse i kjærlighet.

Vi kan velge å bli lydige til Guds ordninger for menigheten, eller vi kan forkaste dem.

Noen sier at apostlenes tid er forbi, skriften sier noe annet.
Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16