Lilly44 sier: Sol ute sol inne, sol i hjerte sol i sinne :) I hverfall her i Bergen. Ønsker dere en strålende dag, og håper du vil skrive til meg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Debatt

Anonym
Opprettet 14.10.2016 av Anonym.
Hvordan opplever du mørketida ?
Nå er vi på vei inn i "mørketida " det er 14oktober og 1ste vinterdag.
Hvordan opplever du tida vi nå går inn i?
Dagene blir kortere og kortere når det gjelder dagslys.Det er nesten mørkt når jeg kommer fra jobb
og mørkt når jeg går på jobb.
I dag fyrte jeg opp i peisen.Det både varmet og lyste opp i stua.Har også tent stearin lys
Hva liker du å gjøre i mørke tida? Har du noen tips til ting som kan gjøre den litt " lysere"
Jeg koser meg inne med en kopp kaffe eller te,leser ei bok og løser kryssord og tenner stearinlys
Det er godt å la blikket hvile på lyset Det er ikke det samme å tenne stearinlys om våren og sommeren
Det hører mer i høst og vintertiden
Det er litt mer tiltak å gå ut på kveldene for meg,har også litt mindre overskudd og mer behagelig å være hjemme.
Det er også koselig å invitere venner og ha spillekvelder,her om dagen var jeg hos ei venninne og vi hadde Quiz lek.Det var koselg
Det hjelper å tenk på at det bare er litt over 2 mnd til 21 desember og vintersolverv og da snur sola igjen og
vi går mot lysere tider igjen Jeg liker bedere når dagene er "lyse og lange "
Hvordan opplever du mørketida? Hadde vært koselig å høre noen synspunkt.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 14.10.2016 av Anonym
Jeg synes mørketida er flott på mange måter. Vi er veldig heldige i Norge som har denne vekslingen med virkelige årstider og med veksling mellom lyse og mørke tider og alt imellom. Ved ekvator har man ikke hverken mer eller mindre mørke og lys enn her, det er bare at fordelingen er helt anderledes. Jeg synes den fordelingen vi er gitt på mange måter er mye mer spennende og innholdsrik. Etter en forhåpentlig god sommer for de fleste hvor vi har badet i lys går vi inn i mørketida og som du sier trekker vi oss litt mer tilbake. Mentaliteten endres, kanskje er det nettopp noe av dette som har formet den litt skye og tilbaketrukne norske og nordiske mentaliteten. Så går vi og gleder oss til det blir lysere tider igjen, særlig etter nyttår. Jeg synes disse syklusene er deilige. Før da jeg var yngre blei jeg ofte litt smådeprimert da høsten kom, men nå som litt eldre setter jeg som sagt bare pris på variasjonen.

Jeg innbiller meg at mennesker som er veldig utadvendte (ekstroverterte) kanskje takler mørketida dårligere av de grunnene du angir, nemlig at det er litt mer tiltak å gå ut osv. Det gjelder jo ikke minst når snøen kommer. Utsiktene for færre sosiale møter med andre mennesker gjør kanskje at man lettere blir deppa? Da gjelder det vel bare å være mer kreativ som du også er inne på.
Anonym
#2. Postet 15.10.2016 av Anonym
Jeg syns det er en fin tid på året, det er dette som er Nordens livsrytme.
Lilly44 sier: Sol ute sol inne, sol i hjerte sol i sinne :) I hverfall her i Bergen. Ønsker dere en strålende dag, og håper du vil skrive til meg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16